Toon posts:

Geluid luchtwarmtepomp icm met CV ketel

Pagina: 1
Acties:

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een woning op het oog die een luchtwarmtepomp heeft met binnen- en buitenunit. Daarnaast is er een CV ketel aanwezig die de woning ook kan koelen. Tijdens de bezichtiging heb ik de verkoopmakelaar gevraagd hoe de CV ketel werkt. Het is immers een gasloze woning. Daar had ze geen antwoord op.

Hebben jullie ervaring met deze combinatie om een gasloze woning te verwarmen? Kunnen jullie mij vertellen hoe het zit? Kan dit wellicht een elektrische cv ketel zijn?

Daarnaast vonden wij dat de buitenunit van de warmtepomp erg veel (brommend) geluid maakte. Deze unit is in een schuurtje in de tuin geplaatst net als de units van de buren en overburen. Erg veel geluid dus.
Is het zo dat de units in de zomer minder/geen geluid maken als ze niet worden gebruikt voor de verwarming of warm water? Dan zou ik de overlast acceptabel vinden namelijk. De zithoek zit er vlak naast.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je hebt dus een huis met een split unit airco en een electrische CV/boiler op het oog?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ophuizenjacht
YakuzA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
Je hebt dus een huis met een split unit airco en een electrische CV/boiler op het oog?
Ik heb er totaal geen verstand van, maar geloof dat het iets anders zit. Er is geen airco installatie. De cv ketel zou de woning via de vloerverwarming kunnen koelen.

Daarnaast heeft Google mij zojuist geleerd dat er ook elektrische cv-ketels bestaan. Het huis is gasloos, daarom denk ik dat deze cv-ketel elektrisch is. Klinkt dat aannemelijk?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:29
Een Centrale Verwarming ketel, is om te verwarmen, niet om te koelen. Er bestaan wel elektrische CV-ketels maar het lijkt me niet persé logisch dat die toegepast worden icm een warmtepomp. Als dat het geval is, is dat een indicatie dat de warmtepomp te krap bemeten is voor de warmtelast.

Je huis koelen met de warmtepomp kan natuurlijk wel. Mits die daarvoor geschikt is.

Op zich lijken me dit allemaal vragen die de makelaar zo zou moeten kunnen beantwoorden. Maar misschien als je foto's kunt delen van de betreffende apparatuur dat we hier ook wat meer kunnen zeggen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:55
Ophuizenjacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb er totaal geen verstand van, maar geloof dat het iets anders zit. Er is geen airco installatie. De cv ketel zou de woning via de vloerverwarming kunnen koelen.

Daarnaast heeft Google mij zojuist geleerd dat er ook elektrische cv-ketels bestaan. Het huis is gasloos, daarom denk ik dat deze cv-ketel elektrisch is. Klinkt dat aannemelijk?
Nee. Het klinkt aannemelijk dat er een lucht/water warmtepomp aanwezig is en verder niets. Die kan je huis verwarmen, je huis koelen en warm water leveren voor je kraan. Als je een buitenunit hebt die geluid maakt én geen airco's binnen dan heb je een lucht/water warmtepomp en is er geen CV ketel.

In de zomer maakt de unit ook geluid om te koelen, maar wel minder. Als koelen überhaupt nodig is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:17
Zag die electrische cv-ketel er misschien uit als een grote watertank of forse koelkast?

• Ophuizenjacht
Ik heb helaas geen foto’s kunnen/mogen maken van de apparatuur. Dit staat ook niet op Funda.

De cv-ketel (volgens de makelaar) zag er daadwerkelijk uit als een vierkante cv-ketel. Daarnaast was er in de trapkast de binnenunit van de warmtepomp (volgens de makelaar). Deze zag er uit als een soort bier/watervat en was van Daikin.

Dit is een tekst van de aannemer die ook in de Funda advertentie staat:
de luchtwarmtepomp zorgt ervoor dat warmte aan de buitenlucht wordt onttrokken om het huis te verwarmen op koudere dagen. Dat verwarmen wordt gedaan door middel van comfortabele vloerverwarming. Het toegepaste CV-systeem kan in de zomer ook gebruikt worden om de woning te koelen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Ophuizenjacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:54:
Ik heb helaas geen foto’s kunnen/mogen maken van de apparatuur. Dit staat ook niet op Funda.

De cv-ketel (volgens de makelaar) zag er daadwerkelijk uit als een vierkante cv-ketel. Daarnaast was er in de trapkast de binnenunit van de warmtepomp (volgens de makelaar). Deze zag er uit als een soort bier/watervat en was van Daikin.

Dit is een tekst van de aannemer die ook in de Funda advertentie staat:
de luchtwarmtepomp zorgt ervoor dat warmte aan de buitenlucht wordt onttrokken om het huis te verwarmen op koudere dagen. Dat verwarmen wordt gedaan door middel van comfortabele vloerverwarming. Het toegepaste CV-systeem kan in de zomer ook gebruikt worden om de woning te koelen.
Plaatsnaam start met een D?

Als dat klopt (het is niet mijn woning, maar dan ken ik de buurt):
Het is een Lucht/water warmtepomp installatie. De buitenunit in het schuurtje maakt inderdaad wel geluid (vooral in de winter als hij wat harder moet werken). Vermoed niet dat je daar binnen veel last van hebt. En als je zomers buiten zit dan is de warmtepomp natuurlijk veel minder aan het werk - alleen voor warm kraanwater/douche. In de trapkast zit dan de binnenunit.
De tekst van de makelaar is wellicht wat verwarrend omdat hij over een CV praat, maar een traditionele CV (op gas of elektriciteit) zit dus niet in de woning. De warmtepomp is de CV

syteem is waarschijnlijk een oudere versie van https://www.daikin.nl/nl_...re/daikin_altherma_3.html

als de plaatsnaam niet met een D start: laat maar weten dan delete ik deze post :-)

[Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 12-01-2022 22:09]

• Ophuizenjacht
helloitsme schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Het is een Lucht/water warmtepomp installatie. De buitenunit in het schuurtje maakt inderdaad wel geluid (vooral in de winter als hij wat harder moet werken). Vermoed niet dat je daar binnen veel last van hebt. En als je zomers buiten zit dan is de warmtepomp natuurlijk veel minder aan het werk - alleen voor warm kraanwater/douche. In de trapkast zit dan de binnenunit. Als je een idee van het geluid wil hebben: loop dan 's avonds gewoon door de buurt dan hoor je het wel.
De tekst van de makelaar is wellicht wat verwarrend omdat hij over een CV praat, maar een traditionele CV (op gas of elektriciteit) zit dus niet in de woning. De warmtepomp is de CV

syteem is waarschijnlijk een oudere versie van https://www.daikin.nl/nl_...re/daikin_altherma_3.html

als de plaatsnaam niet met een D start: laat maar weten dan delete ik deze post :-)
Dat is het huis/de wijk en plaats inderdaad. Bedankt voor jouw informatie. Heel fijn! Alleen zaten er in de trapkast twee grote apparaten van Daikin. De ene is dus de binnenunit van de warmtepomp. Weet jij wat dan het andere apparaat is, als het niet een traditionele cv-ketel is?

We zijn een paar keer langs de schuurtjes gelopen en vonden het geluid nu wel behoorlijk. Binnen was er niets te horen. Ik kan me dat voorstellen nu veel mensen de verwarming aan hebben in de winter. Maar ik hoop wel dat het in de zomer beduidend minder te horen is als je lekker buiten wil zitten. Ook dan zullen de buren natuurlijk geregeld douchen of warm water gebruiken, maar niet constant. Afwachten!
We vinden de warmtepomp wel zo’n groot pluspunt dat we het geluid voor lief nemen hoor.

[Voor 14% gewijzigd door Ophuizenjacht op 12-01-2022 22:16]

• Ophuizenjacht
helloitsme schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Het is een Lucht/water warmtepomp installatie. De buitenunit in het schuurtje maakt inderdaad wel geluid (vooral in de winter als hij wat harder moet werken). Vermoed niet dat je daar binnen veel last van hebt. En als je zomers buiten zit dan is de warmtepomp natuurlijk veel minder aan het werk - alleen voor warm kraanwater/douche. In de trapkast zit dan de binnenunit.

Mocht je overigens verder nog ervaringen met de wijk of de tuinen op het noordoosten (zie mijn andere topic) willen delen, dan houd ik me aanbevolen :)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Ophuizenjacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Dat is het huis/de wijk en plaats inderdaad. Bedankt voor jouw informatie. Heel fijn! Alleen zaten er in de trapkast twee grote apparaten van Daikin. De ene is dus de binnenunit van de warmtepomp. Weet jij wat dan het andere apparaat is, als het niet een traditionele cv-ketel is?

We zijn een paar keer langs de schuurtjes gelopen en vonden het geluid nu wel behoorlijk. Binnen was er niets te horen. Ik kan me dat voorstellen nu veel mensen de verwarming aan hebben in de winter. Maar ik hoop wel dat het in de zomer beduidend minder te horen is als je lekker buiten wil zitten. Ook dan zullen de buren natuurlijk geregeld douchen of warm water gebruiken, maar niet constant. Afwachten!
We vinden de warmtepomp wel zo’n groot pluspunt dat we het geluid voor lief nemen hoor.
Wat je in de trapkast hebt gezien is waarschijnlijk de warmtepomp boiler voor het warm tapwater. Dit heb je nodig voor warm water om te douchen. Ik zie op de foto's van de Funda advertentie geen binnenunits hangen, dus het gaat zeker om een Lucht/Water warmtepomp die in de schuur staat, en warm (of in de zomer koud) water naar het huis transporteert om daar via de vloerverwarming je huis te verwarmen/koelen.

Verder een tuin op het noordoosten is niet erg zonnig, zoals je zelf zal weten. meer dan een waterig ochtendzonnetje zal je niet zien. In de winter zie je mogelijk helemaal geen zon in je tuin. Dat heeft best een effect op de lichtinval in je woning. 5,5 ton vind ik dan ook behoorlijk aan de prijs voor een tussenwoning. Maar mogelijk dat dit voor Driebergen marktconform is inmiddels...

• helloitsme
Ophuizenjacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
[...]

ik ben nooit binnen geweest, maar ik denk dat deze er dan hangt https://www.daikin.nl/nl_nl/products/EHBX-CB.html
en daarnaast een tank staat voor het warme water (die wordt verwarmt door de warmtepomp). wellicht deze https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhws-b3v3.html ?

of er staat een https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ehvx-cb.html . Formaat koelkast, Daar zit de warmwatertank al in

• Ophuizenjacht
helloitsme schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:21:
[...]

ik ben nooit binnen geweest, maar ik denk dat deze er dan hangt https://www.daikin.nl/nl_nl/products/EHBX-CB.html
en daarnaast een tank staat voor het warme water (die wordt verwarmt door de warmtepomp). wellicht deze https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhws-b3v3.html ?

of er staat een https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ehvx-cb.html . Formaat koelkast, Daar zit de warmwatertank al in
Dat was het inderdaad! Bedankt!

• Makkelijk
Als makelaar hoef je tegenwoordig kennelijk helemaal niet meer je best te doen..

• helloitsme
Makkelijk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:36:
Als makelaar hoef je tegenwoordig kennelijk helemaal niet meer je best te doen..
Warmtepompen zijn toch nog wel ingewikkeld voor veel mensen en blijkbaar ook makelaars.

Mij hebben ze ooit verteld dat het technisch gezien erg op een koelkast lijkt, maar dan andersom.
De koelkast onttrekt warmte aan de lucht/producten die er in staan en geeft dat af aan de zwarte leidingen achterop je koelkast.
De lucht/water warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht en geeft die ook af via leidingen: je vloerverwarming.

[Voor 44% gewijzigd door helloitsme op 13-01-2022 08:13]

• Ophuizenjacht
Denken jullie dat de warmtepomp (de buitenunit) in de zomer dan net zo hard bromt als hij aan het koelen is? Ik had dus gedacht dat er een gewone cv-ketel (binnen) was die zou koelen op basis van de advertentietekst. Nu dit dus gebeurt door de buitenunit, ben ik bang dat je in de zomer daar ook last van hebt als je buiten zit?

• Makkelijk
helloitsme schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:52:
[...]

Warmtepompen zijn toch nog wel ingewikkeld voor veel mensen en blijkbaar ook makelaars.

Mij hebben ze ooit verteld dat het technisch gezien erg op een koelkast lijkt, maar dan andersom.
De koelkast onttrekt warmte aan de lucht/producten die er in staan en geeft dat af aan de zwarte leidingen achterop je koelkast.
De lucht/water warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht en geeft die ook af via leidingen: je vloerverwarming.
Het is een warmtewisselaar, dus in die zin klopt dat. De heatpipes op een cpu koeler doen hetzelfde..

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
Ophuizenjacht schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:26:
Denken jullie dat de warmtepomp (de buitenunit) in de zomer dan net zo hard bromt als hij aan het koelen is? Ik had dus gedacht dat er een gewone cv-ketel (binnen) was die zou koelen op basis van de advertentietekst. Nu dit dus gebeurt door de buitenunit, ben ik bang dat je in de zomer daar ook last van hebt als je buiten zit?
Hoe kan een CV ketel koelen?!

Als de WP koelt, werkt ie als een airco. De brom die je hoort is de compressor. Dus ja, in de zomer zal ie waarschijnlijk ook brommen, sowieso als de boiler aan het opwarmen is. Maar waarschijnlijk ook als ie koelt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

borft schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Hoe kan een CV ketel koelen?!

Als de WP koelt, werkt ie als een airco. De brom die je hoort is de compressor. Dus ja, in de zomer zal ie waarschijnlijk ook brommen, sowieso als de boiler aan het opwarmen is. Maar waarschijnlijk ook als ie koelt.
Hij verkoelt, hij laat koud water door de vloerverwarming lopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• T-Rut
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 08:27
Goed mogelijk dat de buitenunit in de zomer minder lawaai zal maken. De installatie hoeft dan (hoogstwaarschijnlijk) minder hard te werken, aangezien de gewenste temperatuur binnen in de zomer minder zal afwijken t.o.v. buiten, dan in de winter.

Ik heb zelf de buitenunit van een L/L warmtepomp op 2 meter van een lounge set staan, vlak naast een schuifpui. Ik hoor het ding wel zachtjes brommen in de zomer, maar vind het niet storend. (In de winter gebruik ik hem niet.)

Als je het typenummer weet, kan je wellicht in de specificaties ook e.e.a. over geluidsproductie bij verwarmen en koelen vinden.

[Voor 5% gewijzigd door T-Rut op 13-01-2022 09:46]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kan je de buitenunit niet voorzien van enige geluidsisolatie om de brom te verminderen?

• Makkelijk
Volgens mij gaat het hem ook om de buitenunits van alle buren.
Bij een L/L warmtepomp (airco) is koelen eigenlijk altijd een stuk stiller dan verwarmen. Maar hoe het met een L/W warmtepomp zit zal iemand met zo'n ding moeten zeggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Hoezo zitten die buitenunits in een schuurtje? Is dat niet funest voor het rendement?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee