Toon posts:

Excel: Meerkeuze vragen verwerken in 1 draaitabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jona_Kramer
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-03 13:57
Hi allemaal!

Ik heb voor mijn scriptie een survey afgenomen en verwerk nu de dataset in een draaitabel / pivot table, om de uitkomsten te kruisen. Dat gaat goed met de single choice vragen, maar nu heb ik ook data van 8 multiple response vragen (7, 12, 14, 18, 20, 23, 24, 28).

Het is mij gelukt om de data van een kolom op te delen in 4 kolommen en de data te splitsen met behulp van PowerQuery in een aparte draaitabel. Mijn vraag is echter of er een tool is om deze draaitabel samen te voegen in mijn eerste draaitabel. Ook vraag ik mij af of mijn draaitabel een mooi overzicht geeft, ik vind het nogal rommelig.

Hieronder vind je een link:
Survey

Suggesties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft 365 Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://bit.ly/3FgFuCN

Beste antwoord (via Jona_Kramer op 13-01-2022 19:23)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb even vluchtig gekeken, maar in Excel (/ PowerQuery / PowerPivot) heb je de mogelijkheid tot "Relaties" te kenmerken als het 1-op-N relaties betreft (Excel doet niet aan Meer-Meer relaties tot nu toe). In Excel zit het onder Gegevens -> (Hulpmiddelen voor gegevens) Relaties. Ik zie "sleutelvelden" in de vorm van entry_id, Circumstances & Foods.

Dat is de "oplossing" om meerdere datasets te kunnen combineren in 1 draaitabel.

Wat betreft je vraag naar advies hoe de draaitabel op te bouwen en/of de huidige 'beter'/'mooier' kan.
Hoewel misschien hier off-topic, maar wat is je "echte" vraag? Je vraagt naar hoe je 2 datasets in 1 draaitabel kan combineren, maar wat wens je inzichtelijk te maken (dan wel te ontkrachten)?

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:28

g0tanks

Moderator CSA
Ik snap eerlijk gezegd je vraag niet. Je voorbeeldsheet is groot en bevat veel data. Is het misschien mogelijk om een compact en simpel voorbeeld et maken met je probleem?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Jona_Kramer
g0tanks schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:52:
Ik snap eerlijk gezegd je vraag niet. Je voorbeeldsheet is groot en bevat veel data. Is het misschien mogelijk om een compact en simpel voorbeeld et maken met je probleem?
Hi. Mijn vraag is hoe ik twee draaitabellen samenvoeg in excel, of hoe ik de gegevens kan samenvoegen in een mooi overzicht. Ik heb wat foto's bijgevoegd in de bijlages.

Draaitabel meerkeuzevraag 7

Invoegen bij draaitabel dataset:

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb even vluchtig gekeken, maar in Excel (/ PowerQuery / PowerPivot) heb je de mogelijkheid tot "Relaties" te kenmerken als het 1-op-N relaties betreft (Excel doet niet aan Meer-Meer relaties tot nu toe). In Excel zit het onder Gegevens -> (Hulpmiddelen voor gegevens) Relaties. Ik zie "sleutelvelden" in de vorm van entry_id, Circumstances & Foods.

Dat is de "oplossing" om meerdere datasets te kunnen combineren in 1 draaitabel.

Wat betreft je vraag naar advies hoe de draaitabel op te bouwen en/of de huidige 'beter'/'mooier' kan.
Hoewel misschien hier off-topic, maar wat is je "echte" vraag? Je vraagt naar hoe je 2 datasets in 1 draaitabel kan combineren, maar wat wens je inzichtelijk te maken (dan wel te ontkrachten)?

• Jona_Kramer
Dankjewel! Met PowerPivot heb ik geprobeerd om de twee afzonderlijke draaitabellen te combineren. Dat is gelukt, maar helaas lukt het niet om de relatie te kenmerken, omdat de waarden in de sleutelvelden verschillen van de andere waarden.
GRDavies75 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:26:Wat betreft je vraag naar advies hoe de draaitabel op te bouwen en/of de huidige 'beter'/'mooier' kan.
Ik ben geen held in excel en was al trots dat ik m.b.v. tutorials de data uit een meerkeuze vraag kon splitten. Dat wat ik inzichtelijk wil maken is een overzicht waarbij ik de gegevens uit de meerkeuzevragen kan delen met de data uit de eerste vragen, om zo een relatie inzichtelijk te maken en presenteren. Bijvoorbeeld, respondenten die in x komen voor x reden, besteden over het algemeen meer dan respondenten die komen voor x reden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee