Toon posts:

MSI PRO minipc'tje, stationaire laptop of luide stofzuiger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XfXf4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 08:43
Goeden avond!

Omdat niemand in mijn omgeving ervaring heeft met mini-pc'tjes, sta me toe hier een vraag te stellen mbt een mogelijke nieuwe pc.

Ik had al een keer voor iemand een mini-itx gebouwd, maar die was alsnog vrij groot, wilde nu voor mezelf iets kleiners, maar alleen als het niet als een boze kitten naar me staat te blazen de hele dag (kitten smiley)

Had zelf de MSI PRO DP20Z met 5300G in gedachten, perfect processortje en niet te duur.

Is dat wat, of toch vooral een dom idee en kan ik toch beter een mitx bouwen of een uatx prefab kopen, ivm koeling/geluid?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tekstverwerken, lichte games (D2 ressurected, Anno 1800)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk, maar het moet zijn taken wel stil en zonder overmatige hittestraling uit kunnen voeren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
muis/tobo/beeldscherm/boxjes gaan mee, de hele pc moet nieuw, krijg ik mijn 4 jaar oude uatx niet echt meer iets bijgeknutseld vrees ik. Ook beter om die pc intact te houden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
prebuilt ivm formaat

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
no

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zuinig, geen discrete videokaart

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag ervaringen van wijze hoofden mbt geluidsproductie van kleine minicomputertjes :)

Alle reacties

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 14:46
Ik heb al een tijdje een Asrock Deskmini met een i5, 16 Gb RAM een M2 SSD en 2 SATA SSD's.

Ik heb daar wel een andere koeler ingezet:
https://tweakers.net/pric...i-chromax-punt-black.html
Die PC bevalt me perfect en is muisstil en lekker snel.

Momenteel zijn er alleen nog Deskmini's te koop voor Ryzen CPU's:
https://tweakers.net/pric...asrock-deskmini-x300.html
Zet er een Ryzen 5 in:
https://tweakers.net/pric...-ryzen-5-5600g-boxed.html
en je zit met de koeler op zo'n 450,-.

Je moet dan alleen nog RAM en opslag uitzoeken.

Arriving Somewhere but not here....

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:23
De requirements voor Anno liggen flink hoger dan wat de GPU van de 5300G levert, ook voor low setings, 30fps @ 1080p - ik denk dat je dan op 720p zult spelen. (zie https://www.ubisoft.com/e...s-for-anno-1800/000061892)

Met een 2e hands videokaart voor rond de €100 (bv. V&A: Club 3D Radeon R9 280X) in een mini ITX kastje, heb je meer plezier met je games voor ongeveer evenveel €€€ (en als bonus meer RAM en een grotere SSD)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 84,90€ 84,90
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 86,-€ 86,-
1BehuizingenKolink Satellite€ 41,95€ 41,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,47€ 22,47
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,83€ 61,83
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 52,90€ 52,90
Totaal€ 426,58

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

martyw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:12:
Met een 2e hands videokaart voor rond de €100 (bv. V&A: Club 3D Radeon R9 280X) in een mini ITX kastje, heb je meer plezier met je games voor ongeveer evenveel €€€ (en als bonus meer RAM en een grotere SSD)
Ik ben wel benieuwd hoe je een 250W-GPU in een ITX-kastje kan laten werken zonder dat 'ie gaat blazen. :X Die kast is ook letterlijk 8 keer groter dan waar de TS mee aankomt.

Ik zou eerder naar een 5600G/5700G gaan, die moeten Anno 1800 wel vloeiend aankunnen op 1080p op lage settings. Niet op hoge. En dat is wel een beetje de max aan warmteproductie als je een klein en stil pc'tje wil bouwen, zelfs die CPU's zijn met een low-profile koeler in een ITX-kastje al lastig stil te houden. Misschien dat het met goed uitzoeken en tweaken wel lukt.

Losse videokaart is inderdaad mogelijk wel makkelijker stil te houden, maar ook gewoon omdat ze meer koeloppervlak hebben. Een 5600G met een overkill tower-koeler erop zal net zo goed ook wel een succes zijn. Maar met een losse videokaart zou ik dan wel iets zuinigers nemen, en daar zit wel een probleem: zuinig en toch een beetje krachtig komt neer op "modern", en laten moderne videokaarten nou net verrekte duur zijn. Je kunt even afwachten wat de RX 6500XT en de RX 6400 doen qua prijs. Maar zowel een flinke CPU-koeler als een kleine videokaart hebben natuurlijk wel even wat meer ruimte nodig dan 2 liter.

Alternatief is een mobiele CPU als de 5800H, die hebben een vergelijkbare IGP als de 5700G maar zijn als mobiele CPU toch zuinig. Al gok ik dat dat specifieke kastje ook wel gaat blazen - warmte wegkrijgen uit een kastje van minder dan een liter is wel een uitdaging. Noot: zorg wel dat je geen mobiele CPU in de 5500/5700-lijn neemt, maar alleen de even tweede nummers als de 5600 of 5800, die laatste hebben veel krachtigere IGP's. Dat is dus anders dan de desktop-CPU's, de 5700G is wel prima.

[Voor 34% gewijzigd door bwerg op 13-01-2022 14:15]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• martyw
bwerg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je een 250W-GPU in een ITX-kastje kan laten werken zonder dat 'ie gaat blazen. :X

Ik zou eerder naar een 5600G/5700G gaan, die moeten Anno 1800 wel vloeiend aankunnen op 1080p op lage settings. Niet op hoge. En dat is wel een beetje de max aan warmteproductie als je een klein en stil pc'tje wil bouwen, zelfs die CPU's zijn met een low-profile koeler in een ITX-kastje al lastig stil te houden. Misschien dat het met goed uitzoeken en tweaken wel lukt.

Losse videokaart is inderdaad mogelijk wel makkelijker stil te houden, maar ook gewoon omdat ze meer koeloppervlak hebben. Een 5600G met een overkill tower-koeler erop zal net zo goed ook wel een succes zijn.
TS overweegt een minder capabele Ryzen 3 5300G (deze is goed voor 720p gaming, zie bv. https://www.tomshardware..../amd-ryzen-3-5300g-review).

De R9 is inderdaad niet de stilste, maar er is meer aanbod rond de € 100 wat op 1080p de Ryzen 3/5/7 verslaat, ik zie in V&A bv ook een stillere Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 13-01-2022 14:27]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

martyw schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:17:
[...]

TS overweegt een minder capabele Ryzen 3 5300G (deze is goed voor 720p gaming, zie bv. https://www.tomshardware..../amd-ryzen-3-5300g-review).
Dat zie ik?

En ik adviseer een 5600G/5700G/5800H(S), die zijn ~57% krachtiger (oke, de 5600G net iets minder) en daarmee wel geschikt voor 1080p gaming op low, behalve in echt zware spellen.
ik zie in V&A bv ook een stillere Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC
Nou ja, stil... Het blijft een kaart die 230W aan warmte produceert, dat in een zo klein mogelijk ITX-kastje stoppen waarvan je niet wil dat 'ie gaat blazen blijft een optimistisch plan.

• martyw
Of de nog stillere ASUS STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5 (150Watt)

• XfXf4
Dank voor alle tips en info, wordt zeer gewaardeerd :)
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:03:
Ik heb al een tijdje een Asrock Deskmini met een i5, 16 Gb RAM een M2 SSD en 2 SATA SSD's.

Ik heb daar wel een andere koeler ingezet:
https://tweakers.net/pric...i-chromax-punt-black.html
Die PC bevalt me perfect en is muisstil en lekker snel.

Momenteel zijn er alleen nog Deskmini's te koop voor Ryzen CPU's:
https://tweakers.net/pric...asrock-deskmini-x300.html
Zet er een Ryzen 5 in:
https://tweakers.net/pric...-ryzen-5-5600g-boxed.html
en je zit met de koeler op zo'n 450,-.

Je moet dan alleen nog RAM en opslag uitzoeken.
Dank voor de boodschap dat die minitjes qua geluid en hitte in ieder geval kunnen, zelfs met een krachtigere CPU. :)

Samen met een 5600G en andere parts en windows etc wordt het al snel duurder, dus wat dat betreft neig ik toch eerder naar pre-built.
bwerg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je een 250W-GPU in een ITX-kastje kan laten werken zonder dat 'ie gaat blazen. :X Die kast is ook letterlijk 8 keer groter dan waar de TS mee aankomt.

Losse videokaart is inderdaad mogelijk wel makkelijker stil te houden, maar ook gewoon omdat ze meer koeloppervlak hebben. Een 5600G met een overkill tower-koeler erop zal net zo goed ook wel een succes zijn. Maar met een losse videokaart zou ik dan wel iets zuinigers nemen, en daar zit wel een probleem: zuinig en toch een beetje krachtig komt neer op "modern", en laten moderne videokaarten nou net verrekte duur zijn. Je kunt even afwachten wat de RX 6500XT en de RX 6400 doen qua prijs. Maar zowel een flinke CPU-koeler als een kleine videokaart hebben natuurlijk wel even wat meer ruimte nodig dan 2 liter.

Alternatief is een mobiele CPU als de 5800H, die hebben een vergelijkbare IGP als de 5700G maar zijn als mobiele CPU toch zuinig. Al gok ik dat dat specifieke kastje ook wel gaat blazen - warmte wegkrijgen uit een kastje van minder dan een liter is wel een uitdaging. Noot: zorg wel dat je geen mobiele CPU in de 5500/5700-lijn neemt, maar alleen de even tweede nummers als de 5600 of 5800, die laatste hebben veel krachtigere IGP's. Dat is dus anders dan de desktop-CPU's, de 5700G is wel prima.
Wat betreft settings van games vind ik 1080p geen noodzaak, maar misschien met het oog op de toekomst wel een goed idee om naar 5600G te gaan. Losse videokaart heb ik liever niet. En dank voor de tips mbt mobiele CPU's, daarin ben ik niet goed thuis, misschien ook nog het overwegen waard.
martyw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:12:
De requirements voor Anno liggen flink hoger dan wat de GPU van de 5300G levert, ook voor low setings, 30fps @ 1080p - ik denk dat je dan op 720p zult spelen. (zie https://www.ubisoft.com/e...s-for-anno-1800/000061892)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 84,90€ 84,90
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 86,-€ 86,-
1BehuizingenKolink Satellite€ 41,95€ 41,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,47€ 22,47
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,83€ 61,83
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 52,90€ 52,90
Totaal€ 426,58
Toch weer een iets grotere kast, goed voor de koeling etc, maar wellicht is het toch nodig qua temperatuur... Lastig om daar verschillende meningen over te krijgen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Open deur, maar toch: als je specifiek naar IGP's kijkt is de wikipedia-pagina met een overzicht van CPU's nuttig (in dit geval Ryzen, die zijn IGP-technisch het interessantste, maar voor Intel vergelijkbaar). En dan met name de kolom "Processing power" onder "GPU". Processing power zegt niet alles, want bijvoorbeeld geheugenbandbreedte kan ook een bottleneck zijn, maar het geeft wel een goed beeld van de onderlinge verhoudingen van vergelijkbare CPU's.

In tegenstelling tot wat ik eerder zei lijken de 5500U en 5700U het trouwens ook niet slecht te doen in termen van GPU-gebied. De CPU is iets ouder, maar nog steeds niet slecht. Een verbruik tot 25W moet sowieso wel stil zijn, tot 45W kan ook wel stil zijn afhankelijk van het kastje, en 65W en hoger gaat in een kastje van enkele liters al snel blazen, dus daarvoor moet je echt wel een beetje redelijke CPU-koeler hebben. Al kan spelen met BIOS-settings soms ook nog wat helpen. Specifiek de deskmini X300 (bijvoorbeeld met als koeler een Noctua NH-L9a-AM4) i.c.m. de 5600G is wel populair, maar daar lees ik wisselende ervaringen over: dat het wel prima gaat, maar ook dat de koeler het daar soms wel zwaar mee heeft.

[Voor 10% gewijzigd door bwerg op 13-01-2022 16:56]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:54
Of wachten op de Ryzen 7 6800U, die is qua gpu flink beter (vergelijkbaar met R9 280X, maar veel zuiniger). Alleen kan het nog vrij lang duren eer die beschikbaar is (meerdere maanden) en heb je daarvoor ook DDR5 nodig... Dus denk niet dat het echt een optie is, maar ik geef het toch even mee.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 6800U lijkt inderdaad een vrij spectaculair ding te worden maar alle aangekondigde laptops met dat ding spreken over een release ergens in de lente, of "mei/juni". Mini-pc's daarmee zijn voor zover ik weet überhaupt nog niet aangekondigd, dat zal dus op zijn vroegst ook in de lente zijn maar misschien dus nog wel later. Ik zit ook op dat ding te wachten, en ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren...

• XfXf4
Dank voor alle input, ik ga eens verder twijfelen, maar nu stukken beter onderbouwd.

De 6800U, weet niet of ik daar op kan wachten, maar heb hem even bekeken en ziet er inderdaad niet slecht uit voor dat wattage :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee