Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ms8417
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-05-2022
Hi,

mijn kinderen (0 en 2 jaar) krijgen op regelmatige basis geld van (overgroot) opa's en oma's. Nog geen megabedragen, maar inmiddels per kind enkele duizenden euro's.
Ik vind het zonde om dit geld op mijn spaarrekening te laten staan en dan het bedrag aan mijn kinderen te overhandigen als ze 18 jaar zijn. De tijd tot ze 18 jaar zijn kan ik beter gebruiken om het geld meer waard te laten worden.

Zelf koop ik maandelijks enkele ETF's bij de DeGiro. Over het algemeen koop ik de All World van Vanguard.
Mijn plan is om voor allebei mijn kinderen een apart account aan te maken op DeGiro en voor hen ook ETF's te kopen. Iedere keer als er dan een donatie komt van opa's/oma's leg ik dit geld dan op hun eigen account in en koop ik ETF's.

Ik denk dat ik op deze manier op een veilige manier toch iets slimmers doe met het geld dan simpelweg op de spaarrekening te laten staan.

Nu mijn vragen:

1. Is het verstandig om met verschillende accounts te werken? Als ik het geld van mijn kinderen op mijn eigen account zou inleggen, ontvang ik dan uiteindelijk meer (cummulatieve) dividend omdat ik dan meer ETF's op 1 plek heb?

2. Voor mijn kinderen is de beleggingshorizon ongeveer 16-18 jaar (dan zijn zij 18 jaar oud en mogen zij het geld in eigen beheer). Met deze horizon in het achterhoofd, is de All World ETF een verstandige aankoop? Kan ik niet beter de High Dividend (of iets anders) versie aanschaffen?

3. Zelfde vraag als 2 maar dan voor mijn eigen situatie en met een horizon van 30 jaar. Is de ETF All World een goede ETF om iedere maand aan te schaffen voor een periode van 30 jaar. En kan ik niet beter een andere aanschaffen?

Ik wil voor zowel mijzelf als mijn kinderen op een veilige, overzichtelijke manier iets verstandigs doen met geld. Dus geen dagelijkse beslommeringen, weinig wisselingen van posities en weinig risico.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51
1. Ja. Zowel juridisch als fiscaal.

2. Details. Elke fatsoenlijke gespreid fonds of tracker voldoet. Op zich is dividend uitkeren in zo'n opbouwfase zinloos.

3. Waarom niet?

Je kunt overigens niet meer accounts voor kinderen openen bij DeGiro. In het verleden kon dat wel. Je zult dus elders een account moeten openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:08
Vanguard All World is prima, high dividend geeft je (historisch gezien) geen beter rendement. Maar beleggen heeft risicos, resultaten uit het verleden beiden geen garanties voor de toekomst, en achter af gezien was er vast een betere ETF geweest. Maar met de kennis van nu zou ik voor de Vanguard all world gaan.

Meerdere rekeningen kosten je geen rendement, het is hooguit wat extra administratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Morty schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:20:
Meerdere rekeningen kosten je geen rendement, het is hooguit wat extra administratie.
In dit geval minder administratie want het is evident welk vermogen aan wie toebehoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je zegt dat je weinig risico wil lopen; heb je gekeken naar de score van het risicoprofiel? (is volgens mij 5 uit 7)
Ook wordt iets van 60% in de VS belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Djordjo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:31:
Je zegt dat je weinig risico wil lopen; heb je gekeken naar de score van het risicoprofiel? (is volgens mij 5 uit 7)
Dat ligt aan de gare definitie van risico voor de bijsluiter. Dat is vaak afhankelijk van de volatiliteit wat op de korte termijn een kleine indicatie van risico kan zijn maar op de lange horizon uit de topicstart eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 13:09
Verschillende rekeningen klinkt sowieso nuttig. De kernvraag is op wiens naam (jouw/kids) die rekeningen komen te staan. Kijk hier eens voor wat overwegingen en opties: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
Pagina: 1