• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06-2022
Vooropgesteld: hoop dat mijn topic hier goed zit, anders hoor ik het graag. :)F

Setup:
Processorkoeler: CoolerMaster Hyper TX3 Evo
CPU: Intel Haswell Core i5 4670K 3.40GHz
Mobo: Gigabyte Z87-HD3 iZ87
GPU: Zotac Geforce 1080GTX
RAM: Crucial 4x4GB, DDR3, PC12800, CL8, Ballistix Tactical
PSU: Seasonic Voeding M12II 520W, Modulair
Kast: Corsair Midi Tower Carbide 300R ATX

Oude situatie:
Mijn oude processkoeler, Gelid Tranquillo Rev.2, viel regelmatig uit en de RPM-waarde kwam daardoor tussen de 0 en 350 te zitten. Temperaturen vielen mee, ondanks dat ook de case-fans maar tussen de 350-450 RPM draaiden. Idle was de CPU-temperatuur rond de 45C, tijdens het gamen lag het tussen de 75-85C. Daarom heb ik een nieuwe procssorkoeler gekocht: de CoolerMaster Hyper TX3 Evo.

Nieuwe situatie:
Oude koelpasta zorgvuldig verwijderd, nieuwe pasta aangebracht en de nieuwe processorkoeler eropgezet. Aanvankelijk liet hij idle CPU-waarden van 80-100C zien, met een RPM rond de ~2200 in zowel BIOS als HWMonitor. Wegens de veel te hoge temperaturen heb ik de processorkoeler opnieuw aangebracht met nieuwe koelpasta. Nu ligt de CPU-temperatuur rond de 30, beduidend beter dus. Maar het probleem is dat de processorkoeler niet meer herkend wordt door zowel BIOS als HWMonitor. Ik kan dus niet zien of controleren op hoeveel RPM hij nu draait. Dat is voor mij een probleem, want hij is érg luid en ik zou hem dus graag op een wat lager toerenaantal willen zetten.

Wat ik heb geprobeerd:
In de BIOS de CPU-fan op 'silent' gezet om zo de toeren omlaag bij te stellen, dat werkte namelijk wel met mijn oude Gelid, maar dit heeft 0,0 verschil uitgemaakt met de CoolerMaster. Omdat hij dus niet herkend wordt waarschijnlijk? :P

Oude processorkoeler heb ik niet geprobeerd opnieuw te installeren, want het eraf krijgen was al een rotklus (met backplate), dus heb daar totaal geen zin in. Daarnaast was hij toch al half-dood dus was sowieso aan vervanging toe.

Mijn vragen:
- Wat kan de oorzaak zijn waarom de professorkoeler niet herkend wordt?
- Wat kan ik nog meer proberen om hem wel te laten herkennen?
- Kan het mijn systeem schaden als ik het laat zoals het nu is, en hij dus niet herkend wordt en op volle toeren blijft blazen? (Los van dat het verschrikkelijk irritant is qua geluidsniveau.)

Filmpje van processorkoeler in actie:
YouTube: Processorkoeler geluidproductie

Plaatje van HWMonitor:
https://i.imgur.com/hxE72LS.png

Alvast bedankt voor jullie hulp. d:)b

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:33
In eerste instantie controleren of de koeler wel op de cpu fan aansluiting is aangekoppeld en niet een case fan aansluiting.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:01
Staat de cpu fanheader van het moederbord wel op PWM? Anders regelt die namelijk niet de fansnelheid.

Verder is het nietr schadelijk alleen vooral vervelend , de fan van de koeler slijt wel meer,door de hoge snelheid .

[Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 12-01-2022 18:29]

• Kroepoekoe
D-dark schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:47:
In eerste instantie controleren of de koeler wel op de cpu fan aansluiting is aangekoppeld en niet een case fan aansluiting.
Hij is inderdaad aangesloten op de CPU fan.

• Kroepoekoe
freaky35 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:27:
Staat de cpu fanheader van het moederbord wel op PWM? Anders regelt die namelijk niet de fansnelheid.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds niet weet wat dat nu inhoudt. :$

In HWMonitor zie ik bij mijn GPU altijd een positieve integer als percentage bij Fans PWM staan. Maar met mijn oude processorkoeler stond er altijd 0% bij Fans PWM (dus onder Fans RPM). Ik ging er daarom automatisch van uit dat dit niet relevant was voor mij.

Heb voor de rest gewoon de oude koeler losgekoppeld, en de nieuwe koeler op dezelfde positie en aan dezelfde aansluiting gekoppeld.

[Voor 11% gewijzigd door Kroepoekoe op 12-01-2022 18:54]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Reset het BIOS van het moederbord eens.

• freaky35
Zit die wel zeker weten op de juiste aansluiting dus op de fan aansluiting, boven de cpu?

Je heb er nog 2 naast elkaar zitten iets onder de cpu koeler, die zijn voor de case fans

• Kroepoekoe
freaky35 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:59:
Zit die wel zeker weten op de juiste aansluiting dus op de fan aansluiting, boven de cpu?

Je heb er nog 2 naast elkaar zitten iets onder de cpu koeler, die zijn voor de case fans
Klopt inderdaad, heb het gewoon op deze manier aangesloten:
https://i.imgur.com/W6DSCYL.jpg

(Behalve dan dat ik de erwten-koelpasta-methodiek heb toegepast. :P)

[Voor 8% gewijzigd door Kroepoekoe op 12-01-2022 19:04]

• freaky35
Doe dan Maar eens wat Uszka aangeeft een reset van het bios,
dan moeten de settings weer op default staan en zou het toch moeten werken.

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 12-01-2022 19:12]

• Kroepoekoe
Uszka schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:58:
Reset het BIOS van het moederbord eens.
Heb het geprobeerd door de 2 CLR_CMOS pins aan te raken met een schroevendraaier. Na het opstarten gaf het systeem aan dat de BIOS gereset was. De situatie met het niet herkennen van de CPU-fan is echter onveranderd.

Nu ik dit schrijf viel me op dat bij BIOS Version er nog steeds F8 staat, dat is de nieuwste versie uit 2014. Maar ik heb deze mobo al sinds 2013, dus dan zou het de F6-versie moeten zijn volgens de support page? Is het resetten dus mislukt? Maar hij gaf wel aan dat het gereset was. :?

https://www.gigabyte.com/...rev-1x/support#support-dl

[Voor 38% gewijzigd door Kroepoekoe op 12-01-2022 19:49]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
F8 is de laatste voor je moederbord en komt uit 2014. Daarna heeft Gigabyte geen nieuwe BIOS meer voor jouw bord gemaakt.

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• Kroepoekoe
PD2JK schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:49:
F8 is de laatste voor je moederbord en komt uit 2014. Daarna heeft Gigabyte geen nieuwe BIOS meer voor jouw bord gemaakt.
Klopt, maar als ik hem reset moet die toch naar factory settings? In mijn geval dus F6?

• freaky35
Zo werkt dat niet,hij reset dan alleen de instellingen van het bios. De biosversie is wat anders,die kan je alleen zelf updaten,door de bios van de site te downloaden

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij een BIOS reset worden alleen de instellingen naar fabrieksinstellingen gezet. Je BIOS-versie wordt (gelukkig) niet vervangen door een oudere.

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• Kroepoekoe
Ah, zo. Dus in de BIOS "load optimized defaults" selecteren was dan ook al genoeg geweest eigenlijk?

Ik dacht dat het de bedoeling was het compleet te resetten. :P

Naja, helaas heeft dit ook niet geholpen. Als iemand anders nog ideeën heeft, hoor ze graag. En nogmaals dank voor jullie hulp. ;)

EDIT:

Nog een paar dingen die me te binnen schieten, en vergeef me als dit belachelijk klinkt. :X

1) Is het verstandig om de CPU fan op SYS_FAN 2 aan te sluiten om te zien of die dan wel herkend wordt? (SYS_FAN 1 en SYS_FAN 3 zijn al in gebruik.) Dit om erachter te komen of het probleem aan de koeler ligt of aan de mobo-connector? Qua temperaturen zal het denk ik wel oké moeten zijn, aangezien mijn PC ook 'gewoon' bleef werken nadat de Gelid compleet afsloeg en ik het met 2 case fans moest doen. Zelfs tijdens het gamen.

2) De titel zegt wel dat de CPU fan niet herkend wordt door BIOS, maar klopt dat technisch gezien wel? Want volgens veel Google results zou een CPU zonder koeler meteen beschadigd raken of waarschuwingen geven of zelfs helemaal afslaan*. Daar heb ik niks van gemerkt. BIOS laat overigens specifiek "0 RPM" zien bij CPU fan, terwijl HWMonitor en Rem0o's FanControl de CPU fan überhaupt niet herkennen.

*Zoals eerder opgemerkt werkte mijn PC oké toen de vorige CPU fan compleet uitviel, dus wellicht toch geen universele regel dat je zonder CPU fan de sjaak bent als je je PC opstart, zolang de case fans het koel genoeg kunnen houden?

[Voor 66% gewijzigd door Kroepoekoe op 12-01-2022 22:44]

• Kroepoekoe
Kroepoekoe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:56:
Nog een paar dingen die me te binnen schieten, en vergeef me als dit belachelijk klinkt. :X

1) Is het verstandig om de CPU fan op SYS_FAN 2 aan te sluiten om te zien of die dan wel herkend wordt? (SYS_FAN 1 en SYS_FAN 3 zijn al in gebruik.) Dit om erachter te komen of het probleem aan de koeler ligt of aan de mobo-connector? Qua temperaturen zal het denk ik wel oké moeten zijn, aangezien mijn PC ook 'gewoon' bleef werken nadat de Gelid compleet afsloeg en ik het met 2 case fans moest doen. Zelfs tijdens het gamen.

2) De titel zegt wel dat de CPU fan niet herkend wordt door BIOS, maar klopt dat technisch gezien wel? Want volgens veel Google results zou een CPU zonder koeler meteen beschadigd raken of waarschuwingen geven of zelfs helemaal afslaan*. Daar heb ik niks van gemerkt. BIOS laat overigens specifiek "0 RPM" zien bij CPU fan, terwijl HWMonitor en Rem0o's FanControl de CPU fan überhaupt niet herkennen.

*Zoals eerder opgemerkt werkte mijn PC oké toen de vorige CPU fan compleet uitviel, dus wellicht toch geen universele regel dat je zonder CPU fan de sjaak bent als je je PC opstart, zolang de case fans het koel genoeg kunnen houden?
Sorry voor de kick maar heeft iemand nog een mening over het bovenstaande, of misschien nog ander advies voor mij? :P (Wellicht over andere fora?)

Ben inmiddels bijna een week verder, en de CPU temps blijven ook tijdens het gamen netjes rond de 50C (dat was met de oude CPU fan 70-80). Fijne bijkomstigheid: Bootup-tijd is ook een stuk sneller geworden. _/-\o_ De Cooler Master lijkt zijn werk dus gewoon netjes te doen.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Accident

's Happen

Als ik het goed begrijp ging de fan van de Gerlid langzaam aan dood?

Zo niet, kan je de fan niet loshalen en aan CPU_FAN hangen en dan kijken wat er gebeurd?
Kan zomaar zijn dat de fan van je Coolermaster niet helemaal lekker is.

• Kroepoekoe
Accident schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:48:
Als ik het goed begrijp ging de fan van de Gerlid langzaam aan dood?
Dat klopt inderdaad. Op een gegeven moment stond die 90% van de tijd stil, ook wanneer ik een game had opgestart dus aan low load lag het niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee