Hallo GoT,
Al enige tijd overweeg ik zonnepanelen maar ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer.
Zouden jullie mij kunnen voorzien van inzichten?
Een probeersel in SolarEdge Designer:
Gelukkig is mijn huis veel gekopieerd in de wijk (soms wel andere oriëntatie) en kan ik het e.e.a. afkijken:
Foto's beperkt tot enkel het dak.
Valt mij op dat niemand meer dan 10 panelen op zijn dak heeft, en niet meer dan 1 kant van het huis.
Uitgaande dat een dakpan 33,5cm lang is, en het dak 15 pannen hoog is per kant. Kom ik op een lengte van ~5 meter. Het huis is 6,10 meter breed (6,30 met de tussen muren).
Het dak aan de west kant heeft een pijpje.
Het dak heeft aan de oost kant een velux raam en drie pijpjes.
In de schakelkast zijn nog twee (B16) automaten leeg (op fase 2 en 3) er is ruimte om extra groepen te plaatsen in de huidige schakelkast.
Tweeledig verduurzaming en besparing op de energie kosten, het is fijn als de installatie zichzelf terug verdient.
10x Trina 375Wp white-backsheet panelen
1x Goodwe GW3600D-NS 1-fase omvormer
Totaal verkeerd legplan in de offerte (panelen liggen half op het dak van de buurman), bedrijf belt niet in de aangegeven tijdslot.
10 jaar garantie Svea, 15 jaar fabrikant.
Totaal: 3956,70 / 3350 euro (incl/excl btw)
Solar Concept:
[list]
9x Monokristallijn Fullblack 390Wp Suntech Solar
1x Goodwe 1-fase GW2500-XS SIM
Ik neig naar deze offerte met de vraag of ze 10 panelen kunnen passen op oost en een grotere omvormer kunnen leveren.
Totaal: 3975 / 3285 euro (incl/excl btw)
(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 1 alleen oost:
10x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SolarEdge SE3680 HD Wave Setapp
Inclusief installatie en montage materialen, komt niet heel strategisch uit met de montage materialen wellicht dat daar nog iets aan te doen is.
Totaal: 4.441,50 / 3.670,67 euro (incl/excl btw)
(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 2 all-out:
20x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SE7K Setapp
Inclusief installatie en montage materialen. (idem als optie 1 voor oost dak).
Totaal: 7532,00 / 6224,80 euro (incl/excl btw)

Al enige tijd overweeg ik zonnepanelen maar ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer.
Zouden jullie mij kunnen voorzien van inzichten?
Foto's
Foto's van het huis:Een probeersel in SolarEdge Designer:
Gelukkig is mijn huis veel gekopieerd in de wijk (soms wel andere oriëntatie) en kan ik het e.e.a. afkijken:
Foto's beperkt tot enkel het dak.
Valt mij op dat niemand meer dan 10 panelen op zijn dak heeft, en niet meer dan 1 kant van het huis.
Beschikbare (dak)ruimte
Betreft een oost/west dak, waar bij de oost kant net iets zuidelijker ligt dan de west kant.Uitgaande dat een dakpan 33,5cm lang is, en het dak 15 pannen hoog is per kant. Kom ik op een lengte van ~5 meter. Het huis is 6,10 meter breed (6,30 met de tussen muren).
Schaduw
Er staan twee grote bomen voor het huis (west kant), welke in de zomer veel blad hebben.Het dak aan de west kant heeft een pijpje.
Het dak heeft aan de oost kant een velux raam en drie pijpjes.
Jaarverbruik
- We zijn net verhuist naar dit huis, verwachting is niet meer dan 2700kWh.
- We hebben geen eigen oprit bij dit huis, dus een laadpaal voor een eventuele EV word lastig (dan zou de voortuin dicht getegeld moeten worden maar dat lijkt me niet ideaal.).
- Verwachting is niet dat we (snel) overgaan op een warmtepomp gezien het een rijtjes huis is (mogelijke geluidsoverlast) & de verwarming installatie uit '69 komt (ring/eenleiding, werkt prima op 50c, vervangen wordt kostbaar).
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ons huis afgelopen jaar aangesloten op 3x25A.In de schakelkast zijn nog twee (B16) automaten leeg (op fase 2 en 3) er is ruimte om extra groepen te plaatsen in de huidige schakelkast.
Budget en doel
Niet meer dan 6000 euro. Verwachting is minder ~4000 euro.Tweeledig verduurzaming en besparing op de energie kosten, het is fijn als de installatie zichzelf terug verdient.
Wie gaat het project uitvoeren
Twee gedachtes spelen hier bij:- Ik wil graag dat de installatie vakkundig, veilig en met garantie is aangesloten. (Geen risico lopen met de veiligheid van het huis.)
- Ik ben niet te beroerd om het e.e.a. aan voorbereidend werk zelf te doen: Vanaf de kruipruimte loopt een 19mm buis naar de zolder, ik kan hier alvast een elektra kabel in leggen als ik weet wat de spec's moeten zijn. (3x2,5/4mm2? of toch 3 fase? 5x2,5mm2).
Bijhouden van data
Geen must have maar een nice to have:- Graag zie ik dat de data (opbrengst) van de omvormer lokaal te gebruiken is (in bijv. HomeAssistant) zonder dat deze Europa verlaat.
- Bedraad via ethernet.
Reeds verkregen offertes
Svea solar:10x Trina 375Wp white-backsheet panelen
1x Goodwe GW3600D-NS 1-fase omvormer
Totaal verkeerd legplan in de offerte (panelen liggen half op het dak van de buurman), bedrijf belt niet in de aangegeven tijdslot.
10 jaar garantie Svea, 15 jaar fabrikant.
Totaal: 3956,70 / 3350 euro (incl/excl btw)
Solar Concept:
[list]
9x Monokristallijn Fullblack 390Wp Suntech Solar
1x Goodwe 1-fase GW2500-XS SIM
Ik neig naar deze offerte met de vraag of ze 10 panelen kunnen passen op oost en een grotere omvormer kunnen leveren.
Totaal: 3975 / 3285 euro (incl/excl btw)
(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 1 alleen oost:
10x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SolarEdge SE3680 HD Wave Setapp
Inclusief installatie en montage materialen, komt niet heel strategisch uit met de montage materialen wellicht dat daar nog iets aan te doen is.
Totaal: 4.441,50 / 3.670,67 euro (incl/excl btw)
(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 2 all-out:
20x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SE7K Setapp
Inclusief installatie en montage materialen. (idem als optie 1 voor oost dak).
Totaal: 7532,00 / 6224,80 euro (incl/excl btw)
Regio
Noord-Brabant, Tilburg.Vragen/restpunten
- Hoeveel panelen is verstandig om te leggen? Het verbruik + een beetje extra i.v.m. salderen? Hele dak vol (langere terugverdien tijd)?
- Optimizers: is het nodig gezien de schaduw situatie?
- Zelfs als ik voor circa 10 panelen ga, is een oost/west opstelling dan aan te bevelen? of geen toegevoegde waarde ten opzichte van enkel oost?
- 1 of 3 fase omvormer? En welke dikte van de aders (circa 8 meter)?
- De omvormer komt op de (open) zolder, moet ik nog ergens rekening mee houden i.v.m. geluid? (Ik ben redelijk gevoelig voor geluid, zo hoor ik de beltrafo (uit de hal) in de woonkamer.)