Toon posts:

Zonnepanelen (oost/west) roelvdm3

Pagina: 1
Acties:

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:31
Hallo GoT,

Al enige tijd overweeg ik zonnepanelen maar ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer.
Zouden jullie mij kunnen voorzien van inzichten?
Foto's
Foto's van het huis:

Een probeersel in SolarEdge Designer:

Gelukkig is mijn huis veel gekopieerd in de wijk (soms wel andere oriëntatie) en kan ik het e.e.a. afkijken:
Foto's beperkt tot enkel het dak.
Valt mij op dat niemand meer dan 10 panelen op zijn dak heeft, en niet meer dan 1 kant van het huis.

Beschikbare (dak)ruimte
Betreft een oost/west dak, waar bij de oost kant net iets zuidelijker ligt dan de west kant.
Uitgaande dat een dakpan 33,5cm lang is, en het dak 15 pannen hoog is per kant. Kom ik op een lengte van ~5 meter. Het huis is 6,10 meter breed (6,30 met de tussen muren).
Schaduw
Er staan twee grote bomen voor het huis (west kant), welke in de zomer veel blad hebben.
Het dak aan de west kant heeft een pijpje.
Het dak heeft aan de oost kant een velux raam en drie pijpjes.
Jaarverbruik
  • We zijn net verhuist naar dit huis, verwachting is niet meer dan 2700kWh.
  • We hebben geen eigen oprit bij dit huis, dus een laadpaal voor een eventuele EV word lastig (dan zou de voortuin dicht getegeld moeten worden maar dat lijkt me niet ideaal.).
  • Verwachting is niet dat we (snel) overgaan op een warmtepomp gezien het een rijtjes huis is (mogelijke geluidsoverlast) & de verwarming installatie uit '69 komt (ring/eenleiding, werkt prima op 50c, vervangen wordt kostbaar).
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ons huis afgelopen jaar aangesloten op 3x25A.
In de schakelkast zijn nog twee (B16) automaten leeg (op fase 2 en 3) er is ruimte om extra groepen te plaatsen in de huidige schakelkast.
Budget en doel
Niet meer dan 6000 euro. Verwachting is minder ~4000 euro.
Tweeledig verduurzaming en besparing op de energie kosten, het is fijn als de installatie zichzelf terug verdient.
Wie gaat het project uitvoeren
Twee gedachtes spelen hier bij:
  • Ik wil graag dat de installatie vakkundig, veilig en met garantie is aangesloten. (Geen risico lopen met de veiligheid van het huis.)
  • Ik ben niet te beroerd om het e.e.a. aan voorbereidend werk zelf te doen: Vanaf de kruipruimte loopt een 19mm buis naar de zolder, ik kan hier alvast een elektra kabel in leggen als ik weet wat de spec's moeten zijn. (3x2,5/4mm2? of toch 3 fase? 5x2,5mm2).
Bijhouden van data
Geen must have maar een nice to have:
  • Graag zie ik dat de data (opbrengst) van de omvormer lokaal te gebruiken is (in bijv. HomeAssistant) zonder dat deze Europa verlaat.
  • Bedraad via ethernet.
Reeds verkregen offertes
Svea solar:
10x Trina 375Wp white-backsheet panelen
1x Goodwe GW3600D-NS 1-fase omvormer
Totaal verkeerd legplan in de offerte (panelen liggen half op het dak van de buurman), bedrijf belt niet in de aangegeven tijdslot.
10 jaar garantie Svea, 15 jaar fabrikant.
Totaal: 3956,70 / 3350 euro (incl/excl btw)

Solar Concept:
[list]
9x Monokristallijn Fullblack 390Wp Suntech Solar
1x Goodwe 1-fase GW2500-XS SIM
Ik neig naar deze offerte met de vraag of ze 10 panelen kunnen passen op oost en een grotere omvormer kunnen leveren.
Totaal: 3975 / 3285 euro (incl/excl btw)

(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 1 alleen oost:
10x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SolarEdge SE3680 HD Wave Setapp
Inclusief installatie en montage materialen, komt niet heel strategisch uit met de montage materialen wellicht dat daar nog iets aan te doen is.
Totaal: 4.441,50 / 3.670,67 euro (incl/excl btw)

(zelf probeersel) Solar Bouwmarkt 2 all-out:
20x Suntech SunTech 390 Wp Full Black zonnepaneel
1x SolarEdge SE7K Setapp
Inclusief installatie en montage materialen. (idem als optie 1 voor oost dak).
Totaal: 7532,00 / 6224,80 euro (incl/excl btw)
Regio
Noord-Brabant, Tilburg.
Vragen/restpunten
  • Hoeveel panelen is verstandig om te leggen? Het verbruik + een beetje extra i.v.m. salderen? Hele dak vol (langere terugverdien tijd)?
  • Optimizers: is het nodig gezien de schaduw situatie?
  • Zelfs als ik voor circa 10 panelen ga, is een oost/west opstelling dan aan te bevelen? of geen toegevoegde waarde ten opzichte van enkel oost?
  • 1 of 3 fase omvormer? En welke dikte van de aders (circa 8 meter)?
  • De omvormer komt op de (open) zolder, moet ik nog ergens rekening mee houden i.v.m. geluid? (Ik ben redelijk gevoelig voor geluid, zo hoor ik de beltrafo (uit de hal) in de woonkamer.)
Alvast dank voor de adviezen _/-\o_

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37
Zo, netjes voorbereid hoor!

Welke omvormer roept Designer voor 20 panelen? 4kW? Indien 5, wijzig hem eens in 4 en kijk hoeveel omvormer clip verlies er is.
roelvdm3 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:41:
• Hoeveel panelen is verstandig om te leggen? Het verbruik + een beetje extra i.v.m. salderen? Hele dak vol (langere terugverdien tijd)?
Zoveel mogelijk. Kans dat de terugverdientijd langer wordt... maar als de prijzen blijven als nu kijk je naar 3,5-4,5 jaar ...
Zo te zien in je simulaties is het wel rendabel. Toch iets van 2500kWh van het NW dak, zelfs met de bomen.
• Optimizers: is het nodig gezien de schaduw situatie?
Op het zuid-oostdak in principe niet, op het noord-west dak mogelijk. Het kost een goede 1000 euro extra om Solaredge te nemen in plaats van GoodWe; en de kans is redelijk dat het lang duurt voor je break-even draait... mogelijk evengoed nooit...
• Zelfs als ik voor circa 10 panelen ga, is een oost/west opstelling dan aan te bevelen? of geen toegevoegde waarde ten opzichte van enkel oost?
Het zuid-oost dak geeft behoorlijk meer dan het noord-west dak. Dus eerst zuid-oost vol.
• 1 of 3 fase omvormer? En welke dikte van de aders (circa 8 meter)?
1 fase minimaal 3x4mm²; overweeg 3x6mm³.
vanaf 5kW neig ik naar 3 fase. Maar kost weer meer.
3 fase kun je 5x2,5mm² doen... 3-fase is enorm veel beter in transportverlies.
• De omvormer komt op de (open) zolder, moet ik nog ergens rekening mee houden i.v.m. geluid? (Ik ben redelijk gevoelig voor geluid, zo hoor ik de beltrafo (uit de hal) in de woonkamer.)
Meeste 1 fase omvormers zijn fanloos. Je kunt als ze starten en afsluiten wel relais horen klikken.
Alvast dank voor de adviezen _/-\o_

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja als je oost en west hebt dan is het het mooiste om allebei vol te leggen, of in elk geval iets op beide daken zodat je een nette opbrengst spreiding hebt, en je de hele dag door plezier hebt van je opbrengst en niet alleen ochtend of avond opbrengst hebt.

Optimizers kan je in investeren als je echt het maximale uit je opbrengst wilt halen, maar zoals @Ronald zegt is dat inderdaad niet per definitie direct rendabel economisch gezien. Zowiezo altijd eerst het dak volleggen, want extra zonnepanelen hebben altijd meer opbrengst dan een bestaand zonnepaneel kwa opbrengst verbeteren ;)

3 fase is iets beter als je de keus ervoor hebt kwa opbrengst verlies, en ook als er problemen in de buurt zijn met teveel zonnepanelen en te hoge spanning en omvormers die uitvallen, dan gaat die van jou als laatste, en de buren met 2 fase al eerder.

Verder goed bezig!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:29
Zoals gezegd vol leggen. Optimisers kunnen op west dak van pas komen aangezien je daar door de bomen diffuse schaduw kan krijgen. Maar of je idd de meerkosten ooit terug verdient is een tweede..

Kijk ook naar het zo snel mogelijk afsluiten van nieuw jaarcontract voor stroom bij Engie of Eneco. Dan heb je zeer hoge terugleververgoeding en schiet de terugverdientijd van die extra panelen naar beneden (2-3 jaar). Zit je nog vast aan contract voor enige tijd, betaal dan de opzeg boete, veelal tussen de 50 en 100 euro. Dat kan makkelijk uit.

• roelvdm3
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Welke omvormer roept Designer voor 20 panelen? 4kW? Indien 5, wijzig hem eens in 4 en kijk hoeveel omvormer clip verlies er is.

[...]
SE6K aanbevolen, SE4k, geeft clipping loss van -0,28% maar is niet toegestaan in SolarEdge Designer 'Too much DC power is connected to the inverter. Try to shorten the strings.'

Is het mogelijk twee strings aan te sluiten op een Goodwe omvormer? Welke optimizers zouden er dan op west gelegd kunnen worden?

• roelvdm3
mathijshooi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Kijk ook naar het zo snel mogelijk afsluiten van nieuw jaarcontract voor stroom bij Engie of Eneco. Dan heb je zeer hoge terugleververgoeding en schiet de terugverdientijd van die extra panelen naar beneden (2-3 jaar). Zit je nog vast aan contract voor enige tijd, betaal dan de opzeg boete, veelal tussen de 50 en 100 euro. Dat kan makkelijk uit.
Hier zal ik nog iets mee moeten, zo juist voor 3 jaar over op Essent 8)7 .

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:29
roelvdm3 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Hier zal ik nog iets mee moeten, zo juist voor 3 jaar over op Essent 8)7 .
Wat is zojuist? Opzegtermijn van 14 dagen.

Anders kost het 250 euro, dat is circa 600kwh aan teruglevering dus zou ook nog uitkomen als je hier flink boven zit.
https://www.essent.nl/con...pzegvergoeding/index.html

• Ronald
roelvdm3 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:16:
[...]

SE6K aanbevolen, SE4k, geeft clipping loss van -0,28% maar is niet toegestaan in SolarEdge Designer 'Too much DC power is connected to the inverter. Try to shorten the strings.'

Is het mogelijk twee strings aan te sluiten op een Goodwe omvormer? Welke optimizers zouden er dan op west gelegd kunnen worden?
Alle string omvormers van het benodigde vermogen kunnen 2 strings: 1 voor elk dak. Even een kW hoger dan ik zo met de vinger in de lucht dacht.

Een Goodwe met optimizers vind ik persoonlijk het paard achter de wagen spannen; maar het kan: met Tigo optimizers. Die zijn ook ~50 per stuk. Als je voor een Goodwe gaat dan ben je economisch beter uit met 'accepteren' dat je last van de bomen hebt. De zon staat heel veel niet uit de hoek van de bomen!

Durf je dat niet aan dan denk ik dat doorpakken naar Solaredge de betere keuze is.

Krijg je in je ontwerp in Designer niet een dikke waarschuwing over opbrengst factor verlies? Dat verwacht ik namelijk wel met een 3 fase omvormer. Dit is een dak wat met p404/p505/s500b uitgevoerd zou moeten worden; of SE5K-RWB voor korte strings, of 1 fase 5kW - maar dat laatste raad ik (voor geen enkele mvormer keuze) aan: sommige wijken is dit een probleem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• roelvdm3
Ik heb even gekeken In SolarEdge kom ik met de P404 en de SE5K-RWB op:
Produced energy: 5,12MWh

En de P404 en SE5000 op:
Produced energy: 5,18 MWh

Lijkt geen heel groot verschil te zijn?

Maar als ik het dus goed begrijp dan is het advies (bij dak vol) voor:
  • Geen optimizers dan Goodwe 5k, 3 fase omvormer
  • Wel optimizers dan SolarEdge 5k, 3 fase omvormer
Dit om eventuele problemen met een vol stroomnet te vermijden. Correct?

• Ronald
Correct...

En optie C:

APS DS3 (-L) (Zie Winkelman of Solar Garant)

• roelvdm3
Dank voor jullie input en advies!

Op het moment op het volgende uitgekomen:
  • 20x SunTech 390 Wp Full Black (STP-390S-C54)
  • 1x Goodwe GW5K-DT
Op de website van Solar-outlet: €5.898,77 excl btw.

Ik zie op dezelfde website ook andere panelen in het zelfde prijssegment, bijvoorbeeld:
  • Jinko 395 Wp N-Type All Black Half Cell (JKM395N 6RL3 RK)
  • Trina Solar - Vertex Mono 395 All Black 1/3 Cut PERC
Valt er nog iets te zeggen over de panelen? Ik lees dat het verschil tussen verschillende panelen niet heel groot is. Maar wellicht dat Half Cell of 1/3 Cut beter om kan gaan met schaduw? Zijn er websites waar deze panelen eenduidig te vergelijken zijn?

• Ronald
Trina gebruikt grotere wafers; en knipt die in 3. Ze zijn hetzelfde geschakeld als 'half-cut' panelen. (3x2 parallelle strings, 3 diodes)

Half-cut panelen hebben meer mogelijkheden voor schaduwbeheer, maar een string omvormer kan daar zelden van profiteren in residentiële installaties, zo ook bij jouw.

Het maakt dus erg weinig uit.

De Jinko's zijn N-type silicium en dat heeft een haar minder degradatie.

• roelvdm3
Wederom dank _/-\o_ .

Uitgaande van Jinko 395WP -N serie: https://www.solar-outlet.nl/jinko-395-wp-or-n-type-or-all-black-jkm395n-6rl3-r.html

Kom ik op het volgende (incl/excl btw):
  • Goodwe 5K 3F €7412,00/€6125,63
  • SMA 5K 3F €7732,00/€6390,09
  • SolarEdge 5K 3F met optimizers €8518,00/€7039,68
Op basis hiervan neig ik naar de SMA omvormer vanwege twee redenen: 1. Europees product + data in EU. 2. SMA lijkt iets beter om te kunnen gaan met schaduw? Ik lees dat de Goodwe 1x peruur de MPPT doet en de SMA elke 6 minuten?

Ik heb de zelfde opstelling in Sunny Design gemaakt die ik ook in Solar Edge Designer had en die komt met twee strings op een performance ratio van 84,7%.

Twee zaken waar ik nog niet volledig over uit ben is:
  1. Dragen optimizers toe aan de veiligheid en verlaging van brand gevaar van het systeem? Dat zou eventueel een + punt zijn voor een SE systeem.
  2. Kabel traject van de panelen op de zolder en de dakdoorvoer, graag zou ik al het e.e.a. aan gootjes voorbereiden. Solar Outlet helpdesk gaat mij hiervan in advies voorzien.

• roelvdm3
Vanmiddag reactie gehad van Solar outlet over het kabel traject. Daarmee nu zover om de installatie te gaan bestellen. De panelen die ik eerder melde zijn uitverkocht. Daarmee kom ik op de (ietsje duurdere) 400wp panelen uit.
  • 20x Jinko 400WP -N All Black
  • 1x SMA 5kw 3fase omvormer
  • Totaal €7703 / €6366,12 (incl / excl BTW)
Voor circa 120 euro extra kan ik de SMA 6kW omvormer kopen. Is dat aan te bevelen met 8kWP aan panelen? (50/50 oost/west)

Edit:
In Sunny design en Solar-edge zie ik geen noemenswaardige verschillen tussen een 5 of 6kW omvormer.

[Voor 9% gewijzigd door roelvdm3 op 26-01-2022 20:20]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:12
@roelvdm3 nee 5 of 6 maakt niet uit als Sunny design dat op geeft. Bij oost/west mag je een aardig stuk onderdimensioneren, zo rond de 65% is zeker behapbaar. 5 is uiteraard goedkoper.

Mocht het veel uit maken, de jinko panelen zijn 185cm lang, trina is 175cm lang. Weet niet hoe je precies uit komt op je dak?

• roelvdm3
@Murkmans beide panelen passen op het dak :)

Ik kom uiteindelijk op het volgende legplan:

Bijna zover om te bestellen, maar van Solar-Outlet te horen gekregen dat zij geen SMA installeren. Enkel GroWatt, Solar Edge of Enphase.

De aanbieding met Growatt komt op € 7.495,65 / €6.194,74.

Echter lijkt die omvormer slechter met schaduw om te kunnen gaan dan bijvoorbeeld SMA of Goodwe. Daardoor weer aan het twijfelen over een Solar Edge systeem.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• roelvdm3
De zonnepanelen zijn inmiddels geïnstalleerd. Het is het volgende geworden:
  • 19x Hyundai Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black
  • 1x Growatt MOD 5000TL3-X
  • Totaal: €7492/€6191,74

Ik had nog enkele opmerkingen over de installatie deze komt de installateur komende week nog oplossen. Enkel restpunt is dat de dakpannen onder de haken openstaan. Dit is volgens de installateur normaal en valt onder de garantie.

Allen dank voor jullie hulp en adviezen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56
Ziet er netjes uit, mooi legplan en bedankt voor de eindrapportage d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 14:10
roelvdm3 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:30:
De zonnepanelen zijn inmiddels geïnstalleerd.

Ik had nog enkele opmerkingen over de installatie deze komt de installateur komende week nog oplossen. Enkel restpunt is dat de dakpannen onder de haken openstaan. Dit is volgens de installateur normaal en valt onder de garantie.

Allen dank voor jullie hulp en adviezen :)
Looking good! Ik ben zelf voor de Suntech's gegaan. Waarom ben je toch uitgeweken naar een ander merk uiteindelijk?

Omtrent de dakpannen die open staan. Of slijpen in de pannen, maar wat ze hier bij de buren hebben gedaan: Over de breedte van de pan wat compriband aangebracht.

Mijn panelen zijn onderweg en mijn optie is compriband waar ik over nadenk.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:11
Ziet er zeker goed uit. Mooie set zo en prima prijs ook wel.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roelvdm3
Griffin2k schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Looking good! Ik ben zelf voor de Suntech's gegaan. Waarom ben je toch uitgeweken naar een ander merk uiteindelijk?

Omtrent de dakpannen die open staan. Of slijpen in de pannen, maar wat ze hier bij de buren hebben gedaan: Over de breedte van de pan wat compriband aangebracht.

Mijn panelen zijn onderweg en mijn optie is compriband waar ik over nadenk.
Ik heb zitten twijfelen over Suntech, Trina en Jinko panelen. Totdat ik dit soort artikelen las: https://metro.co.uk/2021/...of-solar-panels-14586900/ & https://nltimes.nl/2021/0...ur-forced-laborers-report.
Toen uitgeweken naar Hyundai panelen uit Korea. In de hoop dat de productie op eerlijke wijze gaat, of het daadwerkelijk zo is, is moeilijk te achterhalen.

M.b.t. de dakpannen gaf de installateur aan dat, het onderdak het 'beetje' vocht wat er door heen komt zou moeten opvangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee