Toon posts:

Windows installatie mislukt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apooc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-10-2022
Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier hoort, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag.

Mijn vraag

Wanneer ik windows installeer op mijn pc dan valt hij tijdens de installatie uit. Het gebeurt elke keer op dezelfde moment bij het scherm waarbij staat: Dit kan enkele minuten duren, schakel pc niet uit. Ik kan dus windows niet installeren.

Wat gaat er mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 2600
Asus ROG B450-F Gaming
32GB 3200mhz Corsair Vengance
AMD Vega 64
Windows 10 en 11 geprobeerd en Ubuntu
Systeem is watergekoeld (EK)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerst heb ik het geprobeerd om mijn nvme ssd, dit werkte niet vervolgens alle ssd, hdd eruit en dan 1 nieuwe ssd aangesloten. Ook weer precies hetzelfde. Windows 11 en Windows 10 geprobeerd (verschillende usb's en ook via mediacreation tool en via rufus).

Cmos, batterij eruit en op default gezet, weer hetzelfde.

Bios update gedaan, laatste bios geinstalleerd.

Fast boot uit en in geschakeld. Uefi en other OS geprobeerd.

Vervolgens heb ik Ubuntu erop gezet, en 3x op ultra Heaven probleemloos gedraaid. PC werkte op ubuntu heel normaal.
Hele nacht memtest gedraaid, geen fouten gevonden. Zodra ik weer windows probeer dan loopt het tijdens de installatie (tegen het einde) vast.

Ik weet echt niet meer wat het probleem is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt :)

Alle reacties

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Apooc schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:17:
Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier hoort, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag.

Mijn vraag

Wanneer ik windows installeer op mijn pc dan valt hij tijdens de installatie uit. Het gebeurt elke keer op dezelfde moment bij het scherm waarbij staat: Dit kan enkele minuten duren, schakel pc niet uit. Ik kan dus windows niet installeren.

Wat gaat er mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 2600
Asus ROG B450-F Gaming
32GB 3200mhz Corsair Vengance
AMD Vega 64
Windows 10 en 11 geprobeerd en Ubuntu
Systeem is watergekoeld (EK)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerst heb ik het geprobeerd om mijn nvme ssd, dit werkte niet vervolgens alle ssd, hdd eruit en dan 1 nieuwe ssd aangesloten. Ook weer precies hetzelfde. Windows 11 en Windows 10 geprobeerd (verschillende usb's en ook via mediacreation tool en via rufus).

Cmos, batterij eruit en op default gezet, weer hetzelfde.

Bios update gedaan, laatste bios geinstalleerd.

Fast boot uit en in geschakeld. Uefi en other OS geprobeerd.

Vervolgens heb ik Ubuntu erop gezet, en 3x op ultra Heaven probleemloos gedraaid. PC werkte op ubuntu heel normaal.
Hele nacht memtest gedraaid, geen fouten gevonden. Zodra ik weer windows probeer dan loopt het tijdens de installatie (tegen het einde) vast.

Ik weet echt niet meer wat het probleem is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt :)
Je hebt al een hoop geprobeerd, en ik geloof dat het punt waarop je vastloopt ook al NA de installatiemedia is..?

Als dat niet het geval is, probeer eens een andere USB stick en een andere USB poort om vanaf te installeren.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Memtest hoeft maar 15 minuten, dan weet je al voldoende.
UEFFI/Secure boot aan laten tenzij je Linux erbij wil, wil je Windows 11 dan ook TPM 2.0 aan.

Sluit even 1 schijf aan en probeer dan te installeren(rest afgekoppelt laten).
Nu je al Linux op hebt gehad kan dat problemen geven, als je via een live boot CD bijvoorbeeld handmatig alle partities verwijderd en dan Windows gaat installeren heb je meer kans dat het lukt, Windows installatie ziet niet altijd alle linux partities en op een vage manier wil het nog wel eens fout gaan als het niet correct gewist is.

USB stick kan je maken met media creation tool wat je gedaan hebt, andere tools haalt niks extra,s uit, als je klaar bent met een stick maken is het handig om even de USB stick veilig te ontkoppelen om geen risico te lopen dat er zaken corrupt raken.

[Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2022 15:27]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 21:57
Een paar gedachten, ik heb het ook net weer 2x gedaan.

De installatie restart gedurende het proces minimaal 1x zelf - is dit het niet? Heb je hem wel laten doorgaan, en komt hij dan weer bij de boot uit?
En twee, bij de restart, pakt hij dan wel de installatie of gaat hij wat anders proberen te booten? Kun je via boot menu proberen de USB weer te kiezen?

Anderzijds - zorg dat je bij de eerste stappen alleen je primaire windows storage formatteert en aanmaakt, laat al je andere schijven gewoon ongeformatteerd staan en doe dat in Windows, anders kan hij in de war raken.

• Apooc
Zebby schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:28:
Een paar gedachten, ik heb het ook net weer 2x gedaan.

De installatie restart gedurende het proces minimaal 1x zelf - is dit het niet? Heb je hem wel laten doorgaan, en komt hij dan weer bij de boot uit?
En twee, bij de restart, pakt hij dan wel de installatie of gaat hij wat anders proberen te booten? Kun je via boot menu proberen de USB weer te kiezen?

Anderzijds - zorg dat je bij de eerste stappen alleen je primaire windows storage formatteert en aanmaakt, laat al je andere schijven gewoon ongeformatteerd staan en doe dat in Windows, anders kan hij in de war raken.
Hij reboot vanzelf en pakt daarna de installatie. Vervolgens kan ik computer naam etc geven en persoonlijke instellingen ja / nee klikken. Daarna krijg ik even een beeld van computer aan het voorbereiden, schakel pc niet uit. En op dat moment gaat mijn scherm op zwart, toetsenbord en muis uit en vervolgens gaat mijn pc uit.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Eerste opensource only pc :) sorry, grapje, ik ga nu weer weg uit je topic

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Apooc schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Hij reboot vanzelf en pakt daarna de installatie. Vervolgens kan ik computer naam etc geven en persoonlijke instellingen ja / nee klikken. Daarna krijg ik even een beeld van computer aan het voorbereiden, schakel pc niet uit. En op dat moment gaat mijn scherm op zwart, toetsenbord en muis uit en vervolgens gaat mijn pc uit.
En wat gebeurd er dan als je vervolgens de USB verwijderd en de pc opnieuw aanzet?

• Apooc
DVX73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:55:
[...]

En wat gebeurd er dan als je vervolgens de USB verwijderd en de pc opnieuw aanzet?
Dan krijg je eerst scherm druk op F2 of DEL voor BIOS, vervolgens krijg je ASUS Republic of Gamers scherm met een laad icoon, na 6 seconden loopt dat icoontje vast en na 30 seconden gaat pc uit.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:53
Werkt veilige modus wel?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:09
staat in bios je schijf war je win op zet als eerste boot device? (dus na de install, stick eruit, zoals de pc zegt ffies in bios bootorder goed zetten F10 en gaan)

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Heb je ook geprobeerd zonder de AMD Vega 64?

44

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:53
r44 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:56:
Heb je ook geprobeerd zonder de AMD Vega 64?
Denk dat TS dan al eerder geen beeld krijgt :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee