Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik zoek een?
Externe opslagschijf, met als voornaamste doel om lokale backups te maken en foto's op te slaan/te verwerken.

Wat is je budget?
Ongeveer €100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn voornaamste adviesvraag is: zijn de meerkosten van een externe SSD t.o.v. een externe HDD voor mijn gebruik het waard?
Op dit moment heb ik thuis geen PC staan, maar alleen een laptop van mijn werkgever in gebruik. Al mijn persoonlijke bestanden (van een oude, afgeschreven laptop) staan op een externe HDD. Die is vol en heel erg oud/traag (een WD Elements Desktop 1TB). Ik heb behoefte aan meer en snellere opslag, voornamelijk om persoonlijke data op te bewaren (grotendeels vakantiefoto's) en zo nu en dan een lokale backup te maken. Ook is het wel handig als ik bijvoorbeeld de foto's direct vanaf de schijf kan bewerken met Photoshop. De belangrijkste eigenschappen die ik zoek zijn dus: betrouwbaarheid en snelheid. Andere eigenschappen van externe schijven, zoals mobiliteit, zijn voor mij minder van belang. Het is dan een simpele afweging: koop ik voor ongeveer €100 1TB SSD (bijvoorbeeld Samsung T5), of 3/4TB HDD? Mijn vraag gaat over die afweging. Ik twijfel of ik de snelheid van een SSD echt nodig heb, maar zo'n slome schijf als die WD Elements wil ik echt niet meer. Hoe is het tegenwoordig gesteld met USB-C HDD's en hun schrijf/leessnelheid? Ik kan daar niet zo makkelijk info over vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SSD heeft altijd wel voordelen over HDD, kunnen ook een stuk beter tegen stootjes, en dat wil je graag als je daar je data op hebt staan. Zeker met de huidige SSD prijzen zou ik lekker een SSD halen :) (En maak een backup, 1 externe schijf is geen backup maar primaire opslag)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:25
Ook gebruiken SSD's minder stroom als ze niets doen - harddisks zo'n 3 - 6 Watt, SSD's minder dan 10 mW voor de zuinigste. Ok, het scheelt maar een paar euro per jaar, maar met de huidige stroomprijzen helpen alle kleine beetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
En wat zullen jullie adviseren voor CCTV, opnames zijn 24/7 al wordt het grootste gedeelte weer onmiddellijk gewist. Is dan SSD het beste of toch maar een HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hindelaufen schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:10:
En wat zullen jullie adviseren voor CCTV, opnames zijn 24/7 al wordt het grootste gedeelte weer onmiddellijk gewist. Is dan SSD het beste of toch maar een HDD?
Beter eigen topic maken in plaats van kapen.

Kijk eens naar WD Purple zou ik zeggen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”