Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:03
Mijn Pc's moeten klein zijn. Ik heb geen nood aan grafisch geweld dus interne gpu voldoet meer dan genoeg.

Jarenlang maak ik dus al gebruik van Mini-itx bordjes gevoed met een Pico-Psu.
Zo'n chinese Pico Psu van max 160Watt en een 12V (laptop-stijl) voeding van 10A.

Tot aan de 7de generatie Intels werkte dit perfect.

Nu was ik toe aan wat verse rekenkracht en heb daarom, mede dankzij tweakers zijn vraag en aanbod sectie, een nieuw systeempje samengesteld.
Asus B560 mini-itx bordje en een Intel Core I7-11700 processor.

Resultaat -> niets. Systeem zit in een bootloop.

Na wat uitzoeken blijkt het de voeding te zijn. Bij het opstarten blijkt hij kortstondig meer te willen dan wat de pico-psu/externe voeding combinatie kan leveren en hij reboot.

Als ik het geheel aan een normale (350W) power supply hang merk ik aan - mijn Voltcraft meter - dat bij het opstarten het geheel wel heel dicht bij de 120Watt komt.
Als ik wat stress-testen uitvoer komt hij soms zelf richting de 200Watt.

Dus mijn vraag. Kan een Rocket Lake nog aan een pico psu ?
Heeft er iemand iets stabiel draaien ? Zo ja, wat ?

Ik kan al een beetje antwoord geven op mijn eigen vraag. Een Celeron in het systeem doet het. Maar ik was wel op zoek naar wat meer rekenkracht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 12:38
Ik heb recentelijk een itx systeem gebouwd met deze 400w mini PSU van HDplex https://hdplex.com/hdplex...-range-voltage-input.html. Is wel een wat duurdere variant (EUR 120 met shipping). Tijdens mijn zoektocht destijds viel het mij op dat je tegenwoordig redelijk veel pico psu alternatieven van 250w, 300w en zelfs tot 400w hebt bijv. https://www.amazon.nl/-/e...o+psu%2Caps%2C169&sr=8-16. Is allemaal een slag groter maar gezien de hogere wattage begrijp ik dat nog wel. Ik vind de kwaliteit daarvan wel wat lastiger in te schatten maar de reviews lijken OK te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door AlainSki op 12-01-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Ik heb een tijdje een i5-11400 laten draaien op een 150 W picoPSU met een 80 W adapter. Het OS (linux/ubuntu) startte nadat ik de "CPU Core Current Limit" in de (Asrock) bios had ingesteld op 80A. Alleen bij hoge belasting rebootte het systeem dan nog.

Je kan dus kijken of jouw bios ook zo'n instelling heeft en dan uitproberen of dat voldoende rekenkracht oplevert. De volle PL2 (225W) van je i7 zal je niet kunnen halen, maar iets boven de PL1 moet haalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kun je via BIOS-instellingen nog iets instellen? Recente CPU's, met name Intels, willen onder load nog wel eens de turbo aanzetten en daarmee net zoveel stroom vreten tot ze te heet worden. Nadeel: de CPU kan wel meten of 'ie te heet wordt, maar niet of 'ie de voeding aan het overbelasten is. Dus in geval van een kleine PSU, zet turbo boost en dergelijke vooral uit.

Los daarvan slurpen de high-end 11xxx's echt stroom, wat betreft energieverbruik en energie-efficientie is het een ronduit matige serie, en ze zijn daarmee eigenlijk niet echt geschikt voor zo'n pico-PSU-setup. Vroeger zei TDP nog iets over het maximumverbruik, maar dat is nu echt niet meer zo (deze CPU kan echt ver over de 65W heen, zoals je al hebt gemerkt). Bij de gemiddelde review staat turbo aan, dus hoeveel een 11700 verbruikt zonder turbo is een beetje gissen, maar ik vermoed dat je ook zonder turbo nogal wat van je pico-PSU vraagt. Mogelijk kun je met wat handmatige aanpassingen van kloksnelheden nog wat bereiken.

Ik zet ook wel een beetje mijn twijfels bij het opzoeken van de randjes van het vermogen bij "zo'n chinese Pico Psu". Dat suggereert dat het gewoon een goedkoop ding van alibaba is, en als je daarmee maar wat improviseert loopt je hardware wel wat risico. Ook als ik een goedkoop mini-ITX-kastje met ingebouwde merkloze voeding koop is dat doorgaans in ieder geval nog wel 250W+, los van de kwaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 12-01-2022 16:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.