Mijn Pc's moeten klein zijn. Ik heb geen nood aan grafisch geweld dus interne gpu voldoet meer dan genoeg.
Jarenlang maak ik dus al gebruik van Mini-itx bordjes gevoed met een Pico-Psu.
Zo'n chinese Pico Psu van max 160Watt en een 12V (laptop-stijl) voeding van 10A.
Tot aan de 7de generatie Intels werkte dit perfect.
Nu was ik toe aan wat verse rekenkracht en heb daarom, mede dankzij tweakers zijn vraag en aanbod sectie, een nieuw systeempje samengesteld.
Asus B560 mini-itx bordje en een Intel Core I7-11700 processor.
Resultaat -> niets. Systeem zit in een bootloop.
Na wat uitzoeken blijkt het de voeding te zijn. Bij het opstarten blijkt hij kortstondig meer te willen dan wat de pico-psu/externe voeding combinatie kan leveren en hij reboot.
Als ik het geheel aan een normale (350W) power supply hang merk ik aan - mijn Voltcraft meter - dat bij het opstarten het geheel wel heel dicht bij de 120Watt komt.
Als ik wat stress-testen uitvoer komt hij soms zelf richting de 200Watt.
Dus mijn vraag. Kan een Rocket Lake nog aan een pico psu ?
Heeft er iemand iets stabiel draaien ? Zo ja, wat ?
Ik kan al een beetje antwoord geven op mijn eigen vraag. Een Celeron in het systeem doet het. Maar ik was wel op zoek naar wat meer rekenkracht :-)
Jarenlang maak ik dus al gebruik van Mini-itx bordjes gevoed met een Pico-Psu.
Zo'n chinese Pico Psu van max 160Watt en een 12V (laptop-stijl) voeding van 10A.
Tot aan de 7de generatie Intels werkte dit perfect.
Nu was ik toe aan wat verse rekenkracht en heb daarom, mede dankzij tweakers zijn vraag en aanbod sectie, een nieuw systeempje samengesteld.
Asus B560 mini-itx bordje en een Intel Core I7-11700 processor.
Resultaat -> niets. Systeem zit in een bootloop.
Na wat uitzoeken blijkt het de voeding te zijn. Bij het opstarten blijkt hij kortstondig meer te willen dan wat de pico-psu/externe voeding combinatie kan leveren en hij reboot.
Als ik het geheel aan een normale (350W) power supply hang merk ik aan - mijn Voltcraft meter - dat bij het opstarten het geheel wel heel dicht bij de 120Watt komt.
Als ik wat stress-testen uitvoer komt hij soms zelf richting de 200Watt.
Dus mijn vraag. Kan een Rocket Lake nog aan een pico psu ?
Heeft er iemand iets stabiel draaien ? Zo ja, wat ?
Ik kan al een beetje antwoord geven op mijn eigen vraag. Een Celeron in het systeem doet het. Maar ik was wel op zoek naar wat meer rekenkracht :-)