PC valt uit na 30 minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-02 11:59
Hoi! Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor mijn uitvallende PC.

Het probleem begon bij het niet meer opstarten van de PC. Toen hij ineens niet meer wilde opstarten. Het probleem leek te zitten bij de knoopcelbatterij. Die heb ik toen even eruit en opnieuw ingedaan, waarna het starten wel weer lukte.

Na een paar weken geleden wilde de PC weer niet aan. Zelfde oplossing. Dit gaat nu al een aantal maanden zo. De laatste weken eigenlijk zelfs dagelijks. Waarin ik de batterij enige tijd eruit moet halen voor ik hem weer terug kan stoppen. Ik heb een aantal keer de batterij vervangen, maar ook dit gaf geen verschil.

Sinds kort lijkt het probleem veranderd. Het opstarten gaat de laatste weken weer prima, maar nu valt de PC volledig uit na 30 minuten. Als ik voor de 30 minuten de PC laat herstarten, is het geen probleem, maar doe ik dat niet valt hij ineens weg. Dit is ook als ik hem in de BIOS laat staan.

Virusscanners vinden op het moment ook helemaal niets.

Het is al een oudje, maar door een het plaatsen van een SSD een 18 maanden terug voldoet hij nog prima naar mijn wensen (qua gaming voor Football Manager 2022).

Intel Core i7 3770 QUAD CORE 4x3.4Ghz GT630/4GB 500GB 8GB DVDRW

Hopelijk heeft iemand een idee wat het kan zijn? Een nieuwe PC met de hoge (videokaart)prijzen zit ik niet direct op te wachten, maar ben bang dat ik weinig andere keuze heb.

Bedankt voor het meedenken! O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

Perkouw

Moderator General Chat
Wat voor voeding heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
Ik weet niet exact of dit de goede informatie is, maar ik heb de PC opengemaakt (zie afbeelding). Volgens mij is dus een Brilliant Power LPK19-30 500W.

Mocht je andere info zoeken, geef maar aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI68dbp-IHBiLhLxTSb0DrNUiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tXwtSMAiNihXNMFSmjUiNuK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Don20
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-03 07:51
Je zou als je een beetje handig bent e.e.a kunnen uitsluiten door een 500W voeding te kopen en die even aan te sluiten en te testen.

Mocht je dan nog steeds problemen ervaren, stuur je de voeding weer terug en is die uitgesloten.

Verder zou je is kunnen kijken of er een BIOS update beschikbaar is voor jou moederbord.

In de Software hoef je verder niet te zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 23:35
Ik denk ook dat je het in de richting van de voeding moet zoeken. Dit was destijds een goedkope voeding (circa 40,-) dus die kan zomaar kaduuk zijn na 8 jaar of meer.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:13
20A op 12v is 240w. Het is dus eerder een 250w voeding, en nog een hele slechte ook, dan een 500w. Haal een nieuwe fatsoenlijke voeding. Voor€45 heb je een Corsair CX550F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:46

Bolletje

Moderator Harde Waren
Geen aankoopadvies, dus even naar CSL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Hoe oud is de PC
Kan het niet zijn dat de batterij voor de Bios op je moederbord aan vervanging toe is.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:52
r44 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:31:
Hoe oud is de PC
Kan het niet zijn dat de batterij voor de Bios op je moederbord aan vervanging toe is.
Dat zorgt er niet voor dat hij uit valt. Dit lijkt mij op de voeding of temperatuur. Probeer een nieuwe, goede voeding. Mocht dat niet werken hou dan eens de temperaturen in de gaten en kijk of er iets erg hoog is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 16:36

JW1

De te schrijft dat de CMOS batterij al meerdere keren vervangen is. Dit had anders en goede kandidaat geweest.
Advies is inderdaad een nieuwe voeding. Wat voorkomt is dat elektrolytische condensatoren capaciteit verliezen en zo een minder stabiele spanning leveren aan de rest van je computer.
Zo heb ik een tijdje geleden de voeding van mijn pc vervangen (Coolermaster 650W), waarbij de computer prima werkte voor licht werk en niet zware spellen. Werd het grafisch zwaarder dan was het steeds op hetzelfde moment in verschillende spellen dat de computer een reboot deed. Dan kwam er tijdens de POST een melding 'system was shutdown due to power surge' of iets dergelijks. Met de nieuwe voeding is dit probleem alweer een maand verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
Dank allen voor jullie meedenken! Ik ga een nieuwe voeding proberen.

BIOS update vind ik iets te spannend met mijn gebrekkige kennis en volgens mij groter risico op misgaan? Zeker met uitvalklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
Hoi allen,

Even een update van deze post.

Gisteren heb ik een Seasonic PX-750 voeding geïnstalleerd in de PC. Als het goed is een vrij goede (met het oog op eventueel toch zelf een nieuwe PC bouwen). Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Nog steeds valt de PC na 30 minuten uit.

Ik heb in de BIOS ook gekeken naar de C-state. Hier ik de C3, C6 en C1e. Die heb ik allemaal op disabled gezet. Ook dit maakte geen verschil.

Moet ik inderdaad een spannende BIOS update doen? Of kan ik nog andere dingen proberen?

Nogmaals hartelijk dan voor al jullie meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dieuwert schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:17:
Hoi! Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor mijn uitvallende PC.

Het probleem begon bij het niet meer opstarten van de PC. Toen hij ineens niet meer wilde opstarten. Het probleem leek te zitten bij de knoopcelbatterij. Die heb ik toen even eruit en opnieuw ingedaan, waarna het starten wel weer lukte.

Na een paar weken geleden wilde de PC weer niet aan. Zelfde oplossing. Dit gaat nu al een aantal maanden zo. De laatste weken eigenlijk zelfs dagelijks. Waarin ik de batterij enige tijd eruit moet halen voor ik hem weer terug kan stoppen. Ik heb een aantal keer de batterij vervangen, maar ook dit gaf geen verschil.

Sinds kort lijkt het probleem veranderd. Het opstarten gaat de laatste weken weer prima, maar nu valt de PC volledig uit na 30 minuten. Als ik voor de 30 minuten de PC laat herstarten, is het geen probleem, maar doe ik dat niet valt hij ineens weg. Dit is ook als ik hem in de BIOS laat staan.

Virusscanners vinden op het moment ook helemaal niets.

Het is al een oudje, maar door een het plaatsen van een SSD een 18 maanden terug voldoet hij nog prima naar mijn wensen (qua gaming voor Football Manager 2022).

Intel Core i7 3770 QUAD CORE 4x3.4Ghz GT630/4GB 500GB 8GB DVDRW

Hopelijk heeft iemand een idee wat het kan zijn? Een nieuwe PC met de hoge (videokaart)prijzen zit ik niet direct op te wachten, maar ben bang dat ik weinig andere keuze heb.

Bedankt voor het meedenken! O-)
Wat doen de temperaturen op je computer, installeer eens: downloads: HWMonitor 1.45

En check de temps van de CPU, moederbord en GPU.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
Hierbij een print vanuit HWMonitor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJMTsJv_YOEU0O8_-vC1xuhLQlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKWV2uhnbYyzFgmiOWbxHt5B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgZQqLRp1Ai5jlUGqEfatmko5SE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WR2f0uCCf9fUJYlcKxRaZrp1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:30
AUXTIN01 en AUXTIN03 geven interessante temperaturen terug.. Geen idee welke onderdelen dat zijn maar 127 graden lijkt mij niet normaal.

Edit: oh dat stelt niets voor blijkbaar: https://forums.tomshardwa...ratures-so-crazy.2099425/

[ Voor 38% gewijzigd door MrMaxedTank op 28-01-2022 09:43 . Reden: Link toegevoegd ]

Pagina: 1