Toon posts:

Dolby Digital uit Chromecast of PS4?

Pagina: 1
Acties:

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 15:39
Ik heb een panasonic GT60 plasma televisie. Die heb ik met een optische kabel aangesloten op een Sony HT-SS1300. Daarmee krijg ik Dolby Digital 5.1 geluid via mijn receiver als ik gebruik maak van de "native" apps van de TV. De Panasonic GT60 heeft echter wel een Netflix-app (en daardoor heb ik Dolby Digital), maar alle nieuwere streamingdiensten niet. Vandaar dat ik een Chromecast of een PS4 gebruik om bijvoorbeeld Disney+ en Amazon Prime te kunnen kijken. Alleen krijg ik daar slechts stereo uit. Mijn receiver kan dat wel omzetten naar Pro Logic etc, maar dat is toch niet helemaal “the real thing”.

Mijn tv heeft welHDMI ARC, maar mijn receiver niet.

Nu is mijn vraag; is er (behalve een nieuwe receiver kopen met ARC of een nieuwere tv met alle nieuwe native apps) nog een manier om Dolby Digital uit de Chromecast (of welke andere externe bron zonder optische uitgang dan ook) te krijgen?

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-05 19:22
Dolby Digital Plus kan doorgaans niet op optische inputs en de streamingsdiensten doen doorgaans alleen Dolby Digital Plus via de Chromecast. Ik heb hetzelfde probleem gehad, omdat mijn TV wel ARC had, maar geen DD+ ondersteunt.

Maar je kan de Chromecast ook op de receiver aansluiten, toch?

[Voor 17% gewijzigd door purplevendetta op 12-01-2022 17:06. Reden: Onjuiste informatie verwijderd]

• kadoendra
@purplevendetta Dank voor je reactie. Er zit alleen HDMI-out op de receiver. Ik zou niet weten hoe ik de chromecast dan aan de praat krijg. Er komt dan misschien wel audio van de chromecast uit de receiver, maar hoe krijg ik dan beeld op de tv?

• purplevendetta
O, ik zag bij die receiver hier in de pricewatch staan dat hij 3 HDMI inputs heeft. Want dan zou je de TV kunnen aansluiten op die HDMI-out, en dan heb je je beeld zo. Zonder die HDMI-inputs gaat dat niet lukken, nee.

Dan heb ik helaas geen ideeën meer. Ik heb zelf namelijk toen een nieuwe receiver gekocht, met HDMI-inputs.

• kadoendra
Stom, ik ben zelf helemaal abuis. Er zitten inderdaad 3 HDMI inputs in. Dan moet het wel lukken. Ik ga het proberen. Thanks!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

purplevendetta schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:46:
Dolby Digital Plus kan doorgaans niet op optische inputs en de streamingsdiensten doen doorgaans alleen Dolby Digital Plus via de Chromecast. Ik heb hetzelfde probleem gehad en mijn TV en soundbar hadden allebei ARC, maar geen eARC.
HDMI ARC is genoeg voor Dolby Digital Plus, wil je Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio dan moet je aan eARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• purplevendetta
FeaR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:44:
[...]

HDMI ARC is genoeg voor Dolby Digital Plus, wil je Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio dan moet je aan eARC.
Dat was niet correct van mij, nee. Het is inderdaad wel mogelijk om DD+ over ARC te doen, alleen doet mijn TV dat niet. Die doet alleen DD en PCM, dus dan had ik ook geen geluid met de Chromecast. Mijn excuses.
kadoendra schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:12:
Stom, ik ben zelf helemaal abuis. Er zitten inderdaad 3 HDMI inputs in. Dan moet het wel lukken. Ik ga het proberen. Thanks!
Ah mooi!

[Voor 30% gewijzigd door purplevendetta op 12-01-2022 15:58]

• kadoendra
Levert dat trouwens geen kwaliteitsverlies op? Als het videosignaal eerst vanuit de bron via de receiver naar de tv gaat.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:32
kadoendra schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:44:
Levert dat trouwens geen kwaliteitsverlies op? Als het videosignaal eerst vanuit de bron via de receiver naar de tv gaat.
Nee. Vooropgesteld natuurlijk dat je receiver modern genoeg is om het ingaande signaal te verwerken en weer uit te sturen.. De receiver is juist bedoelt als de hub.

Je gebruikt de hdmi-aansluitingen van de tv eigenlijk alleen wanneer

* je geen receiver of soundbar hebt
* de receiver of soundbar zelf te weinig hdmi-ingangen hebben
* deze receiver of soundbar een specifiek videosignaal niet ondersteunen (bijv. 4k, hdr, etc) en je tv wel

In alle andere gevallen is het doorgaans best practice om alles op je receiver aan te sluiten. Deze geeft in 99% vd gevallen namelijk gewoon alle videosignalen door én is in staat om de audiosignalen op de juiste manier te verwerken zonder de beperkingen van s/pdif of ARC vanuit de tv.

• kadoendra
@Jorgen Duidelijk, dank. Ik heb het nu inderdaad zo aangesloten en het beeld ziet er picobello uit. Waar ik me alleen al heel de ochtend het hoofd over breek is waarom ik geen Dolby Digital geluid uit de Chromecast krijg. Ik heb mijn PS4 nu op exact dezelfde manier aangesloten en ik krijg gewoon netjes Dolby Digital 5.1. Kijk ik dezelfde Netflix uitzending via de Chromecast dan krijg ik alleen stereo. Bij het beginscherm van de serie staat dan ook geen 5.1. (in tegenstelling tot op de PS4).

Ik ben in de geluidinstellingen van de Chromecast gedoken en daar staat dat Dolby Digital wel beschikbaar is. Atmos, Digital+ en AAC zijn niet beschikbaar. Als ik die (tegen het advies van de Chromecast in wel aanklik) dan staat het 5.1 logo wel op het beginscherm, maar krijg ik geen geluid. Als ik alleen Dolby Digital aanzet krijg ik wel geluid, maar alleen stereo.

Met de HDMI inputs heeft het volgens mij niets te maken, want als ik de PS4 met de Chromecast verwissel en blijft het gewoon hetzelfde.

Iemand nog tips?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:32
Is dat de nieuwe Chromecast met Google TV? Vanuit Kodi krijg ik wel 5.1 door, dus dat kan die gewoon. Misschien een beperking van de Netflix app? Of toch een verkeerde instelling?

• kadoendra
Ja, het gaat om de nieuwe chromecast met Google tv. Ik ga nog maar even speuren.

• purplevendetta
kadoendra schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:56:
@Jorgen Duidelijk, dank. Ik heb het nu inderdaad zo aangesloten en het beeld ziet er picobello uit. Waar ik me alleen al heel de ochtend het hoofd over breek is waarom ik geen Dolby Digital geluid uit de Chromecast krijg. Ik heb mijn PS4 nu op exact dezelfde manier aangesloten en ik krijg gewoon netjes Dolby Digital 5.1. Kijk ik dezelfde Netflix uitzending via de Chromecast dan krijg ik alleen stereo. Bij het beginscherm van de serie staat dan ook geen 5.1. (in tegenstelling tot op de PS4).

Ik ben in de geluidinstellingen van de Chromecast gedoken en daar staat dat Dolby Digital wel beschikbaar is. Atmos, Digital+ en AAC zijn niet beschikbaar. Als ik die (tegen het advies van de Chromecast in wel aanklik) dan staat het 5.1 logo wel op het beginscherm, maar krijg ik geen geluid. Als ik alleen Dolby Digital aanzet krijg ik wel geluid, maar alleen stereo.

Met de HDMI inputs heeft het volgens mij niets te maken, want als ik de PS4 met de Chromecast verwissel en blijft het gewoon hetzelfde.

Iemand nog tips?
Sorry, ik had verder niet gekeken naar de specificaties van de receiver. Die staan hier: https://www.sony.nl/elect.../ht-ss1300/specifications

Onder "DTS HD / DolbyTruHD / Dolby Digital+" staat "NO / NO / NO", dus de receiver zelf ondersteunt ook geen DD+. Vandaar dat de Chromecast aangeeft dat dat niet beschikbaar is en je geen geluid krijgt

Ik heb zelf ook de Chromecast met afstandbediening, dus even getest hoe het bij mij werkt. Als ik Dolby Digital Plus uit zet, dan krijg ik inderdaad bij Netflix/Prime/Disney een stereo stream, in plaats van 5.1, zelfs als Prime een 5.1 label geeft.

Blijkbaar sturen de streaming platformen enkel DD+ en stereo. De PS4 (en mijn Xbox One S) kunnen dat softwarematig omzetten naar Dolby Digital. De Chromecast doet dit blijkbaar niet :/

De Xiaomi Mi Stick doet dit ook niet. De Amazon Fire Stick zou dit wel moeten kunnen, maar sommige apps weigeren dan alsnog, zoals de Disney+ app. Dat zie ik in een bericht van vorig jaar. De Shield 2019 Pro doet het ook, maar de oudere weer niet. Sommige Roku modellen wel, andere weer niet. De Apple TV 4K doet het ook.

[Voor 2% gewijzigd door purplevendetta op 13-01-2022 14:13. Reden: Aanvullende info]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

purplevendetta schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Blijkbaar sturen de streaming platformen enkel DD+ en stereo. De PS4 (en mijn Xbox One S) kunnen dat softwarematig omzetten naar Dolby Digital. De Chromecast doet dit blijkbaar niet :/
In theorie zou er niets om hoeven te worden gezet. In een Dolby TrueHD of Dolby Digital Plus track zit de core, Dolby Digital. Dit om het geheel backwards compatible te maken.

• purplevendetta
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:30:
[...]

In theorie zou er niets om hoeven te worden gezet. In een Dolby TrueHD of Dolby Digital Plus track zit de core, Dolby Digital. Dit om het geheel backwards compatible te maken.
Dat zou je zeggen, inderdaad. Maar ik krijg toch echt enkel stereo als ik Dolby Digital Plus uit zet, en Dolby Digital aan heb staan in de Chromecast. En het internet staat vol met hetzelfde probleem, ook hier op het forum.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:49
Kun je met een chromecast ook kiezen voor LPCM?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

purplevendetta schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:36:
[...]
Dat zou je zeggen, inderdaad. Maar ik krijg toch echt enkel stereo als ik Dolby Digital Plus uit zet, en Dolby Digital aan heb staan in de Chromecast. En het internet staat vol met hetzelfde probleem, ook hier op het forum.
Oftewel Netflix sloopt de core uit de Dolby Digital Plus track.

• purplevendetta
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Oftewel Netflix sloopt de core uit de Dolby Digital Plus track.
En Disney+ en Prime (en misschien ook wel anderen, maar ik gebruik alleen die 3 en Videoland, en die doet sowieso alleen maar stereo :') ).

Is het niet gewoon zo dat de Chromecast gewoon doorstuurt wat hij krijgt? In dit geval DD+, en als dat niet beschikbaar is, stereo. Om de core uit de track te krijgen, moet de Chromecast toch iets doen? Dat bedoel ik met dat het "omgezet" moet worden. Misschien geen conversie als DTS:X naar Dolby Atmos, maar alsnog een functie die niet in de Chromecast zit.

Maar goed, of Google of Netflix (en concurrenten) hier nou de oorzaak is, dat verandert niets aan de situatie van OP.

[Voor 7% gewijzigd door purplevendetta op 13-01-2022 14:52. Reden: typo]

• kadoendra
Ik denk dat ik dan toch maar voor een Apple TV ga. De meerprijs voor een Apple TV is minder dan een nieuwe moderne receiver aan te schaffen. De chromecast kan ik nog wel in een andere kamer kwijt. (waar hij gewoon in een tv zonder receiver of soundbar gaat)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee