Kan niet booten van een Intel RST Stripe set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rknabben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-03 13:23
Mijn vraag

Ik heb recent een nieuw moederbord gekocht (Gigabyte Z590 UD AC) en hierop zit een Intel Controller, welke ook Raid ondersteunt.

Uit mijn oude PC heb ik mijn schijven en videokaart overgenomen.

In de Bios krijg ik, als ik naar de storage controller ga, keurig de Stripe set te zien zoals die op mijn oude PC ook zichtbaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcOGtGQav2MLAX5JsEP0hQ3q09I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XuNLcNtJcDagXAxtH9eZrlwG.png?f=user_large
Het systeem geeft netjes aan dat de raid set bootable is.

Als ik dit "Volume0" echter wil instellen als boot device, is dit niet mogelijk.
Ook zag ik op mijn oude PC altijd de Intel RST bios voorbij komen (waar je dan op CTRL-I kon drukken.)
Op de nieuwe PC zie ik dit niet gebeuren, waardoor ook hier in het Boot menu hij niet beschikbaar is. de Kaartlezer en DVDRW en thats it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axRcBYo1ol--GMknrxattYWnxas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32Og9Hw7UyCuQV1naXWiq9gn.png?f=user_large

Als ik de Intel RST uitzet dan zie ik de individuele schijven wel, maar daar start ie natuurlijk niet van.

Op de site van Intel wordt aangegeven dat de BIOS op LEGACY moet staan; Maar alles wat op Legacy kan, staat op Legacy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tNZiURSc9BKrWpR_Kzf-8NpIsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z4lgcf49nmlX2gvCzJWplLqO.png?f=user_large

Heeft iemand nog een idee wat ik fout doe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan me niet voorstellen dat je nog legacy moet gebruiken. Gaat ook niet meer werken met Windows 11 secure boot.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Moet je hier van booten omdat je nog bij je systeem wilt, of wil je hiervan blijven booten? Sowieso is een stripe als windows boot vol een slecht plan: te grote kans op storingen en maar weinig merkbare snelheid winst. Zeker bij SSDs.

Ik zou -zeker ook bij een nieuw mobo - een versie isntallatie doen op 1 disk en via eufy alles laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rknabben
Ben het helemaal er mee eens dat stripe voor Windows boot drive slecht idee is, maargoed, jeugdzonde zullen we het maar noemen. Het idee was eigenlijk om te voorkomen dat er -nu- een nieuwe installatie moest plaatsvinden, (en uiteraard ook nog wat data "redden")

Maar denk dat ik de hele zaak maar door een NVME SSD ga vervangen, is en sneller, en geen stripe meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

rknabben schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:26:
Ben het helemaal er mee eens dat stripe voor Windows boot drive slecht idee is, maargoed, jeugdzonde zullen we het maar noemen. Het idee was eigenlijk om te voorkomen dat er -nu- een nieuwe installatie moest plaatsvinden, (en uiteraard ook nog wat data "redden")

Maar denk dat ik de hele zaak maar door een NVME SSD ga vervangen, is en sneller, en geen stripe meer.
De RAID set is sowieso niet van een vorig systeem overdraagbaar, dus die data is toch weg.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
precies dat ,dat is het grote nadeel van raid .Je moet de set die set aan die specifieke controller hangen van het oude systeem en ik meen ook nog in een de bepaalde volgorde aansluiten op het moederbord ,hoe ze ook aangemaakt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Those Raptor days are over

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
nelizmastr schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:43:
De RAID set is sowieso niet van een vorig systeem overdraagbaar, dus die data is toch weg.
Intel RST is dat juist wel omdat het zo ongeveer in iedere Intel chipset zit.
rknabben schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:44:
Ook zag ik op mijn oude PC altijd de Intel RST bios voorbij komen (waar je dan op CTRL-I kon drukken.)
Ja, dat zal de legacy option rom zijn geweest en die zullen ze er inmiddels wel uitgewerkt hebben. Dat feitje is dus niet vreemd. Blijkbaar heb je wel een UEFI RAID driver, anders zou je de array niet kunnen zien.

Je nieuwe UEFI heeft natuurlijk geen expliciet boot entry voor dit device. Zou het zo kunnen zijn dat je UEFI om de een-of-andere reden geen RAID devices laat zien en afhankelijk is van expliciete boot entries?

Dan zou ik me voor kunnen stellen dat het kan helpen als je een Windows installer boot en dan met BCDBoot probeert de boot entry opnieuw aan te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rknabben
Ik heb uiteindelijk een nieuwe nvme schijf genomen en daar Windows op geïnstalleerd.
Probleem is waarschijnlijk legacy boot op uefi bios. Dus dat bcdboot zou best wel eens de oplossing hebben kunnen zijn.
Maar door de nieuwe schijf met nieuwe installatie is het dus anders opgelost dus niet geprobeerd.

@nelizmastr ik zie in mijn nieuwe Windows keurig de raid en deze werkt gewoon, dus de data is niet weg. Zoals @Thralas al opmerkte Intel RST is prima overdraagbaar. (Volgorde blijkbaar niet belangrijk of ik moet het wel heel perongeluk goed gedaan hebben. :)

Anyway opgelost en bedankt voor t meedenken
Pagina: 1