Toon posts:

Problemen met leverancier uit Noorwegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:20
Ik heb in november 2020 een zakelijke bestelling geplaatst bij een Noors bedrijf. Voor de volledigheid moet ik melden dat ik een samenwerking met dit bedrijf ben aangegaan om hun artikelen (plaatwerk voor oldtimers) hier in NL te gaan verkopen, ik ben dus hun Nederlandse dealer geworden met mijn eigen zaak.
Ik heb een bestelling geplaatst van ±€12.000 bestaande uit 4 verschillende artikelen, elk 20 stuks. Op factuur en vooruit betaald. Zo ver prima!

Ik heb de levering ontvangen op 30 december 2020, helaas zat hier toen niet alles bij, ongeveer 25% werd niet geleverd. Dit was niet zo besproken.

Tussen januari en september 2021 diverse keren contact gezocht om te informeren waar de spullen blijven, werd me meermaals verteld dat ze binnen x weken geleverd gingen worden, maar helaas....
In september weer gebeld met ze en op 28 september 2021 heb ik een 2e levering ontvangen, wederom weer niet alles wat nog resteerde. Ook niet zo besproken.

Tot op de dag van vandaag moet ik nog 12,5% deel van mijn order ontvangen (betreft 1 product, 10 stuks)

Afgelopen weekend was ik het zat en heb ik ze per E-mail laten weten dat ik de order wil annuleren voor het deel wat nog niet geleverd is. ( ik heb meerdere redenen genoemd, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen, want zoals gezegd werd ik de NL dealer, maar ook daar schortte het nogal aan bij hun qua afspraken).

Hier steigeren ze nu over.... Opeens zijn de delen per direct beschikbaar en willen ze maandag 17 januari gaan verzenden, echter wil ik de bewuste delen nu niet meer (in de tussentijd hebben zij het product gewijzigd wat ik nog moet ontvangen).

Ik heb nog voorgesteld om voor hetzelfde bedrag dan maar andere delen te leveren, maar zij bieden mij een alternatief aan dat een flink stuk minder waard is omdat ze me een zelfde aantal stuks willen geven, maar dat artikel is beduidend minder waard, daar hoef ik niet mee akkoord te gaan.

Dus zij willen nu niet annuleren en op maandag alsnog overgaan op verzending van de delen.

Welk recht heb ik nu om dit te weigeren c.q. annuleren wat nog resteert?
Alles wat ik online kan vinden hierover, gaat voornamelijk over kopen binnen NL, maar gezien het een Noors bedrijf betreft, gelden er geheid andere regels.

Iemand met advies? :)

*knip*, het is hier geen mail/brief dus aanhef/afsluiten hoeft niet ;)

[Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 12-01-2022 13:32]

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Aangezien het zakelijk is, wat heb je afgesproken met hun, of zij met jou, in bijvoorbeeld algemene voorwaarden, dealer overeenkomsten. jouw inkoop voorwaarden e.d.

Online zal het al snel over consumentrecht gaan, wat zakelijk lang niet altijd van toepassing is.

[Voor 4% gewijzigd door Dennism op 12-01-2022 12:59]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En als het al niet expliciet in de overeenkomst staat en dus teruggevallen wordt op de standaard wettelijke regelingen, dan zit je zo te lezen met het Noors recht. Dan wordt het uitzoeken van de precieze verplichtingen een lastige zaak...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• metallicattim
We hebben eigenlijk niks afgesproken... Het enige wat op de factuur staat (in het Noors):
Bij bezwaar kan de vordering worden gericht aan de geschillencommissie, zie artikel 5-2 van de Geschillenwet.
5-2. Kennisgeving van claim en basis voor de claim
(1) Voordat een zaak aanhangig wordt gemaakt, stelt de partij de persoon tegen wie de zaak aanhangig is, schriftelijk op de hoogte. De melding vermeldt de vordering die kan worden ingediend en de grondslag daarvoor. De melding stimuleert de wederpartij om een ​​standpunt in te nemen over de vordering en de grondslag.

(2) De persoon die de kennisgeving ontvangt, neemt binnen een redelijke termijn een standpunt in over de claim en de basis. Indien de vordering geheel of gedeeltelijk wordt betwist, dient de grond hiervan te worden vermeld. Indien de partij van haar kant meent een vordering te hebben op de persoon die de kennisgeving heeft gedaan, stelt de partij tegelijkertijd haar vordering en de grondslag daarvoor schriftelijk in kennis en moedigt zij de andere partij aan een standpunt in te nemen over deze.

(3) Schriftelijke kennisgevingen op grond van de eerste en tweede alinea's moeten op papier zijn aan particuliere partijen, tenzij anders is overeengekomen of de partijen een lopende zakelijke relatie hebben waarbij schriftelijke communicatie gewoonlijk elektronisch plaatsvindt.
Ik was startende eind 2021, toen ik de betaling deed had ik zelfs niet eens een KvK (1 december 2020 pas) en ik heb dan ook betaald vanaf mijn privérekening eind november.

Hij wilde constant bellen i.p.v. mailen of WhatsApp, maar daar kun je niks van hard maken, dus ik heb hem nu gezegd dat ik alleen nog via mail of WhatsApp wil communiceren. Ook omdat zijn Engels niet super goed is.

Maar ik heb dus geen bepaalde standaard rechten begrijp ik?

Hij is me nu het pushen om akkoord te gaan met de 10 oorspronkelijke delen of 5 oorspronkelijke + 5 andere delen (die een €200 minder waard zijn en met minder marge verkoopbaar zijn). Nu moet het opeens allemaal snel snel van hem. :X

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aaah, zaken doen in scandinavië. Toen ik in Denemarken woonde moest ik mijn verwachtingen als mondige en punctuele Nederlander vaak bijstellen. Leveringstijden en afspraken zijn vaak (eenzijdig) flexibel en veel gaat op basis van een algemeen "komt wel goed" vertrouwen. Als ik op zoek ging naar mondelinge of schriftelijke bevestiging van afspraken werd daar vaak wel verbaasd op gereageerd.

Ik zou de verzendbevestiging van maandag afwachten.

• metallicattim
TMDC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
Aaah, zaken doen in scandinavië. Toen ik in Denemarken woonde moest ik mijn verwachtingen als mondige en punctuele Nederlander vaak bijstellen. Leveringstijden en afspraken zijn vaak (eenzijdig) flexibel en veel gaat op basis van een algemeen "komt wel goed" vertrouwen. Als ik op zoek ging naar mondelinge of schriftelijke bevestiging van afspraken werd daar vaak wel verbaasd op gereageerd.

Ja klinkt heel bekend.... 8)7

Het ding is, ik wil die delen niet meer hebben, want ze hebben het product gewijzigd, daar heb ik niet voor betaald destijds.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is je schade, E200,- op E12000,- ?

Ik zou een oplossing bedenken waar je zvm er uit kunt halen en de levering dan afwachten, en je verlies nemen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
metallicattim schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:30:
We hebben eigenlijk niks afgesproken...
Beide bedrijven hebben geen algemene voorwaarden, er is geen distributie of dealer overeenkomt en / of er zijn geen inkoop voorwaarden?

Op basis waarvan ben je dan de 'officiële NL dealer' geworden? Dat wordt je toch niet zonder een overeenkomst op te stellen en dus afspraken te maken?

Als er echt geen afspraken zijn val je terug op het standaard recht, maar dat zou hier best een het Noorse wetboek kunnen zijn, waar hier waarschijnlijk niet veel kennis over is :)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• metallicattim
Na een lange discussie zijn we dan toch maar overeengekomen dat hij mij het €200 verschil terug betaald en de 5+5 delen levert.
Soort compromis zullen we maar zeggen.

Ik denk niet dat ik er helemaal onderuit gekomen was om het te annuleren, zeker niet zonder een langdurig proces...

Ik krijg de delen (hopelijk) alsnog geleverd en dan kan ik op de plank leggen, want daar liggen de andere delen ook nog grotendeels 8)7

Bedankt voor het advies allemaal :)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

metallicattim schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:30:
Maar ik heb dus geen bepaalde standaard rechten begrijp ik?
Natuurlijk wel.

Het Noors recht. :P

Maar mooi dat je in ieder geval een compromis hebt kunnen sluiten.

[Voor 13% gewijzigd door bwerg op 13-01-2022 15:45]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• metallicattim
Ja mijn Noors is niet geweldig en met Google Translate kom je best ver, maar met dit soort materie niet altijd even verstandig :9

Het is nu de vraag natuurlijk of hij daadwerkelijk gaat versturen de 17e, ik heb dat pas 5x eerder gehoord in 2021... :/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom ben je dealer geworden? En ben je dat nog? Met zo'n "hoofdbedrijf" en bijbehorende 13 maanden "ellende" kan jij natuurlijk ook bepaalde klanten niet tijdig iets leveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• metallicattim
MAX3400 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:25:
Waarom ben je dealer geworden? En ben je dat nog? Met zo'n "hoofdbedrijf" en bijbehorende 13 maanden "ellende" kan jij natuurlijk ook bepaalde klanten niet tijdig iets leveren.
Waarom: omdat hij in Noorwegen zit en verzending heel duur is naar NL/BE en ik dit veel makkelijker en goedkoper kan aanbieden aan mijn klanten in NL. De delen die hij aanbiedt zijn duurder, maar wel heel dicht bij origineel. Vraag naar "origineel" plaatwerk voor oldtimers is altijd wel vraag naar.

Ik ben in principe nog steeds de enige aanbieder in NL van deze delen, afspraak is dan ook dat er niemand anders deze delen in NL mag aanbieden en hij stuurt NL klanten naar mij.
Helaas is hij echter heel eigenwijs en vroeg een gigantische investering, in eerste instantie zelfs 25k, dat heb ik terug kunnen brengen naar 12k, maar nadeel was dat ik maar 4 verschillende artikelen kan aanbieden, dus geen heel breed assortiment.
Ik had liever 20 artikelen elk 5 stuks gehad i.p.v. wat ik nu heb 4x20. Mijn aanbod is nu erg klein en hij wordt alsnog niet heel erg ontlast met de "1 artikel zendingen" waar hij vanaf wilde, want hij wilde de b2b kant op. Maar met zo'n stugge houding wordt dat niks, want het was zijn manier of anders niet.

Daarnaast beloofde hij de "gouden bergen", namelijk dat deze 4 artikelen "dagelijks" verkocht werden bij hem. Nou ik ben nu een jaar verder en heb iets van 20 van de 80 artikelen verkocht, grotendeels 1 artikel, de rest blijft maar op de plank liggen. Zijn website is nu online en zijn retailprijzen zijn opeens veel lager dan wat hij mij destijds vertelde, dus mijn verkoopprijzen zijn nu opeens "duur", heb daar met andere dealers over gesproken, die waren ook not amused.

Achteraf makkelijk praten, maar deze hele onderneming was een deceptie voor me. De delen verkochten helemaal niet zo goed als hij liet voorkomen en toegegeven, ikzelf had verwacht. Daarnaast is een grote concurrent ontstaan in de tussentijd die mindere kwaliteit levert, maar wel flink goedkoper is, dat werkte ook niet mee.
Ook kwam zijn website maar niet online, waardoor prijs- en warenvergelijkingen niet mogelijk waren (hij verkocht voornamelijk via FB/IG via de chat en leek een beetje natte vinger werk te doen qua prijzen). Hij was en is echter wel internationaal gerenommeerd met zijn delen, daarom dat ik met hem in zee ben gegaan.

Stom van mij natuurlijk om niks op papier te (laten) zetten... Alles ging op goed vertrouwen en mondelinge afspraken. Dat is een wijze les geweest! ;)

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:46
metallicattim schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:09:
[...]

...
Ik ben in principe nog steeds de enige aanbieder in NL van deze delen, afspraak is dan ook dat er niemand anders deze delen in NL mag aanbieden en hij stuurt NL klanten naar mij.
Helaas is hij echter heel eigenwijs en vroeg een gigantische investering, in eerste instantie zelfs 25k, ...
Dat hij een investering eiste was natuurlijk ook niet zo gek als jij daarvoor in ruil het alleenrecht voor de NL markt zou krijgen. Wat had jij in zijn geval gedaan?

Hoezo heb je minder verkocht dan verwacht? Wat heb je aan marketing gedaan bijvoorbeeld?
Ik weet off topic, maar zaken doen en producten verkopen is vaak lastiger dan beginnede ondernemers denken. Een artikel dat mega goed verkoopt in bijv. de USA kun je hier aan de man proberen te brengen, maar als je dan enkel een webshopje hebt met misschien wat adswords kan het best zijn dat je verkopen gewoon nul zijn.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
TMDC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:

Btj offtopic maar grappig, bij zaken doen met Scandinavië denk ik juist eerder aan Duitse grundlichkeit und punktlichkeit. Dat komt wel goed vertrouwen heb ik juist meer met zaken doen met Zuid Europa

• metallicattim
Automark schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Dat hij een investering eiste was natuurlijk ook niet zo gek als jij daarvoor in ruil het alleenrecht voor de NL markt zou krijgen. Wat had jij in zijn geval gedaan?

Hoezo heb je minder verkocht dan verwacht? Wat heb je aan marketing gedaan bijvoorbeeld?
Ik weet off topic, maar zaken doen en producten verkopen is vaak lastiger dan beginnede ondernemers denken. Een artikel dat mega goed verkoopt in bijv. de USA kun je hier aan de man proberen te brengen, maar als je dan enkel een webshopje hebt met misschien wat adswords kan het best zijn dat je verkopen gewoon nul zijn.
Oh begrijp me niet verkeerd, die investering snap ik volledig! Alleen jammer dat hij niet wat flexibeler was met de voorwaarden daarvan. Ik en hijzelf ook, had er meer aan gehad om 20 verschillende artikelen a 5 stuks te nemen dan 4 artikelen a 20 stuks.

Waarom minder verkocht, heb ik hierboven al beschreven, een concurrent gekomen en geen back-up vanuit de leverancier. Het betreft plaatwerkdelen, die zijn praktisch bij elke oldtimer (BMW E30) nodig.

Ik zit al 15 jaar in het BMW E30 wereldje, eerst alleen hobbymatig als forumeigenaar, meeting organisator en sinds 2016 ook nog officiële BMW E30 Club Nederland oprichter/voorzitter en voor de club ook een Webshop gerund.
Sinds dec.2020 dus een eigen bedrijf/webshop gestart en een eerste jaaromzet van €125.000 geboekt, dus ik denk dat ik het niet verkeerd gedaan heb :) Het platform was er al en FB en IG maken het super makkelijk om wereldwijd te kunnen verkopen, ik schat dat een 50% dan ook buiten NL is verzonden.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:46
ah dan is het inderdaad nogal zuur als de basis er eigenlijk wel helemaal was.

ik zou al jaren naar een fraaie e30 touring, maar die zijn echt bijna niet meer te vinden.

• metallicattim
Ja het frappante is dat ik mijn bedrijf dus gestart ben doordat ik met hem in contact kwam over dit plaatwerk en de gedachte was om dit mijn core business te maken, maar na een jaar is het nog geen 5% van mijn omzet geweest :9
Ik heb ontzettend veel energie en tijd erin gestoken en heb nu een behoorlijk uitgebreid assortiment en heb ook diverse "eigen" artikelen die ik laat produceren, dus gek hoe het soms kan lopen!

@Automark Er staat nog een mooie 316i Touring te koop momenteel, maar ik kan eigenlijk alleen maar de 325iT aanraden :D Je moet voor een E30, welke dan ook, tegenwoordig best diep in de buidel tasten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee