Toon posts:

Kou van warmtepomp buren, wat te doen.

Pagina: 1
Acties:
Ik heb de volgende situatie en weet niet goed hoe hier mee om te gaan.
Woon in de binnenstad appartement op 1e verdieping oude nog enkelglas. Voordeur in een smalle steeg 80 cm breed. Winkel andere kant van de steeg hebben twee airco's warmtepompen in de steeg gehangen.
Geluid is wel een ding maar geen probleem ze draaien alleen overdag en maken niet teveel herrie.
De vraag is nu vooral in de winter staan die warmtepompen erg koude lucht een aantal graden kouder dan de buitenlucht tegen mijn muur aan te blazen. Dat merk ik binnen vooral bij het raam in de steeg enkel glas.
Wat mij verbaast hier is dus geen enkele regelgeving over maar kost mij wel geld, ik moet meer stoken.
Heeft hier iemand ervaring mee of weet hoe dit regelgeving technisch zit?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:09
Is het een optie om ook je eigen appartement te gaan isoleren? Dat lijkt me op lange termijn sowieso de gewenste oplossing. Zeker als je nog enkel glas hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19

de Peer

under peer review

Freeaqingme schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:17:
Is het een optie om ook je eigen appartement te gaan isoleren? Dat lijkt me op lange termijn sowieso de gewenste oplossing. Zeker als je nog enkel glas hebt.
Dat staat los van de (zeer interessante) vraag hoe dit regeltechnisch zit. Het is best asociaal om die koude lucht tegen een ander huis aan te blazen. Maar daar bestaan vermoedelijk geen regels voor en dan heb je dus dikke pech...

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 18:40
die moet dan wel lekker dicht op je huis geplaaatst zijn! de meeste mensen hier kiezen een vrije muur of ergens in de tuin om de unit te plaatsen. tis eigenlijk vrij ongebruikelijk om dat ding in een steeg te dumpen. t zou in iedergeval niet mijn keuze zijn geweest!

zoals jezelf al zegt geluid maakt het ding maar weinig, dus das het probleem niet. Ik heb nooit zo stil gestaan dat dit soort situaties ook de kop op zouden kunnen steken! Maar dat krijg je nu wel met de energie transitie. lokaties waar een unit weg word gedrukt omdat er verder geen ruimte is te plaatsen!

ik zou met de buren in gesprek gaan en vragen of ze iets tegen je muur willen vergoeden. denk dat dat dan iets moet zijn met een isolerende werking! T lijkt me niet de bedoeling dat jij als buur de duppe word, en met koude voeten moet gaan zitten. terwijl de buur lekker warm gemak heeft van een goedkoop verwarmt huis.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 23:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dan kun je het altijd nog op geluid spelen. Daar zijn namelijk zeker wel regels voor. Je kunt de gemeente vragen om de geluidsbelasting op jouw gevel te meten en zo nodig te handhaven.

Beunhaasoplossing: een kunststof plaat met afstandsbussen op je gevel schroeven, zodat de plaat wordt gekoeld in plaats van je muren.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Of kou met kou bestrijden. Ook een warmtepomp ophangen en richten op hun ruiten of ventilatieopeningen >:)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Voor de duidelijkheid het is een huurhuis, de unit is van een winkel die verder weinig opties heeft. Ben zelf aan het kijken om het raam aan de binnenkant te voorzien van een extra voorzet raam.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 18:40
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:24:
Of kou met kou bestrijden. Ook een warmtepomp ophangen en richten op hun ruiten of ventilatieopeningen >:)
zeg beelzebub moet dat nu. denk nauw eerst ff mee in constructieve oplossingen inplaats van acties die tot een buren conflict leiden.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:02
Denk dat het juridisch lastig is om de kou zelf aan te pakken. Je zou kunnen vragen of er wat lamellen bij de uitblaas van de warmtepomp geplaatst kunnen worden opdat de lucht wordt afgebogen naar onder en boven.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:09
Als je iets aan je buitengevel bevestigd wat een x-aantal centimeter uitsteekt, dan moet hier officieel een vergunning voor verstrekt worden, omdat je het bouwvolume van een bouwwerk wijzigt. Dit wordt voor airco's volgens mij zelden tot nooit gedaan.

Echter in een situatie zoals geschetst, lijkt het mij zeer wenselijk dat hier al dan niet een vergunning voor wordt verstrekt en dat dit correct wordt beoordeeld. Een dergelijke krappe steeg nog krapper maken is nogal wat, ook als is het bovenshoofds.

Buiten dat, lijkt het mij ook weinig efficiënt om een buitenunit in steeg te hangen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• de Peer

de Peer

under peer review

MeTooPV schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:27:
Denk dat het juridisch lastig is om de kou zelf aan te pakken. Je zou kunnen vragen of er wat lamellen bij de uitblaas van de warmtepomp geplaatst kunnen worden opdat de lucht wordt afgebogen naar onder en boven.
Dit lijkt me het beste ja. Ik heb ook een warmtepomp buiten en ook een omhuizing er omheen met verstelbare lamellen. Daar zou het probleem van TS grotendeels mee verholpen zijn denk ik. of verschoven naar de bovenbuurman ;) maar dat zal meevallen, je verdunt de koude dan in ieder geval over een groter oppervlak.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Waarom niet overleggen voor een soort kap op de warmtepomp waarbij de stroomrichting van de kou ergens anders heengaat?

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 14:15

Saven

Administrator

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Dat staat los van de (zeer interessante) vraag hoe dit regeltechnisch zit. Het is best asociaal om die koude lucht tegen een ander huis aan te blazen. Maar daar bestaan vermoedelijk geen regels voor en dan heb je dus dikke pech...
Wat imo nogal een kanttekening is, is of het bijna niet anders kan (zoals hier lijkt) of dat iemand gewoon expres de boel loopt te stoken (pun intended).

In dit geval lijkt het me inderdaad meer dat TS het zelf maar moet uitzoeken en idealiter z'n woning (ook) beter isoleert. Je kunt immers niet met iedereen rekening houden :w

• de Peer

de Peer

under peer review

storeman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:27:
Als je iets aan je buitengevel bevestigd wat een x-aantal centimeter uitsteekt, dan moet hier officieel een vergunning voor verstrekt worden, omdat je het bouwvolume van een bouwwerk wijzigt. Dit wordt voor airco's volgens mij zelden tot nooit gedaan.

Echter in een situatie zoals geschetst, lijkt het mij zeer wenselijk dat hier al dan niet een vergunning voor wordt verstrekt en dat dit correct wordt beoordeeld. Een dergelijke krappe steeg nog krapper maken is nogal wat, ook als is het bovenshoofds.

Buiten dat, lijkt het mij ook weinig efficiënt om een buitenunit in steeg te hangen.
Was het niet zo dat je vergunningsvrij bent aan de achterkant van je huis, en wellicht ook in een steeg? Bijna niemand gaat daadwerkelijk een vergunning regelen voor een airco ophangen (ik ook niet).
Maar dat geeft wel een stok om mee te slaan. Zonder aanpassing van hun kant zou TS een klacht bij de gemeente kunnen indienen en verzoek tot handhaving. Uiteraard als laatste optie want eerst gewoon gesprek aangaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Wat imo nogal een kanttekening is, is of het bijna niet anders kan (zoals hier lijkt) of dat iemand gewoon expres de boel loopt te stoken (pun intended).
Ik zie geen verschil. Ook als het bijna niet anders kan blijft het asociaal. Er ontbreekt waarschijnlijk (nog) regelgeving maar het blijft niet netjes. Ze hadden ook kunnen concluderen dat de warmtepomp dan gewoon geen optie was. Maar waarschijnlijk was dit niet voorzien en is dit per ongeluk ontstaan.

Ik zie wel een gelijkenis met houtstokers. Dat wil je ook niet pal naast je huis hebben. Daar zijn gelukkig wel (een paar minimale) regels voor tegenwoordig.
Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Je kunt immers niet met iedereen rekening houden :w
Nee, maar je directe buren lijkt me wel 1 van de eerste om wél rekening mee te houden.

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 12:41]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:09
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Maar moet je dan wachten met verduurzamen tot je overbuurman eens zijn ramen heeft geupgrade van enkel glas naar iets moderners?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• de Peer

de Peer

under peer review

Freeaqingme schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Maar moet je dan wachten met verduurzamen tot je overbuurman eens zijn ramen heeft geupgrade van enkel glas naar iets moderners?
Nee, maar niet 'alles moet maar kunnen' ten koste van een ander.
Moeten de buren van hout stokers dan maar betere filters installeren?

Verduurzamen gaat niet boven alles. Ik ga toch ook niet met een warmtepomp de warmte uit de kruipruimte van de buren onttrekken..

Maargoed we hoeven er niet met gestrekt been in. Dat idee met de lamellen omhoog wijzen zou een heel verschil kunnen maken.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 12:45]

[...]

Daar heb je natuurlijk tot op zekere hoogte gelijk in, echter zit ik huur en mijn huurbaas doet zo minimaal mogelijk. Dus vandaar dat ik zelf kijk wat mogelijk is. echter ook al isoleer ik je blijft afkoeling houden misschien minder merkbaar binnen maar het feit blijft.
De vraag is mag dat zomaar?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:15
Frogmen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Daar heb je natuurlijk tot op zekere hoogte gelijk in, echter zit ik huur en mijn huurbaas doet zo minimaal mogelijk. Dus vandaar dat ik zelf kijk wat mogelijk is. echter ook al isoleer ik je blijft afkoeling houden misschien minder merkbaar binnen maar het feit blijft.
De vraag is mag dat zomaar?
Een voorzetraam mag sowieso.

Maar dit is misschien interessant voor je. Want enkelglas kan echt niet meer:
https://www.woonbond.nl/n...s-hebben-recht-dubbelglas

TheS4ndm4n#1919

RocketKoen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Een voorzetraam mag sowieso.

Maar dit is misschien interessant voor je. Want enkelglas kan echt niet meer:
https://www.woonbond.nl/n...s-hebben-recht-dubbelglas
Klopt dat weet ik maar als je het uiteindelijk dik zelf gaat betalen door huurverhogingen wordt je niet blij.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10
Regeltechnisch is dit potentieel strijdig met een hele lading punten.

1. Object boven andermans perseel
2. Geluid overstijgt wettelijke norm op erfgrens (per definitie in dit geval, gaat om max volume niet praktijk)
3. Bouwvergunning ontbreekt (uitbreiding volume pand, zie hierboven)

Maar waar het inhoudelijk om draait: onrechtmatige daad ivm overlast, schade, werving woongenot. Je hangt geen buitenunit op een halve meter van een raam van een ander. Waarschijnlijk kan dat ding op diverse plekken beter hangen. Desnoods een waarbij de eigenaar er zelf last van heeft.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:15
Frogmen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Klopt dat weet ik maar als je het uiteindelijk dik zelf gaat betalen door huurverhogingen wordt je niet blij.
De huurverhoging mag niet meer zijn dan de kosten voor de verhuurder.
De terugverdientijd voor de overstap van enkel naar HR++ glas is 5 tot 7 jaar (de gasprijs is nu hoog, maar de prijs van bouwvakkers en materiaal ook). De verhuurder mag de kosten over 20 jaar afschrijven. En de huur met dat bedrag verhogen.
Bij een sociale huurwoning is de huurverhoging op basis van huurpunten. Voor dubbel of HR++ glas krijg je extra huurpunten. En daar zit een bedrag aan huursverhoging aanvast.

TheS4ndm4n#1919

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
@Rukapul Ik zat ook inderdaad te denken aan de 1. wie is eigenaar van van de steeg, indien dat de gemeente is zou de TS het daar kunnen melden.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
Frogmen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Wel wordt je blij van de besparing op stookkosten. En die kunnen met de huidige energiekosten nogal wel eens aardig hoog uitvallen... Dat zou best wel eens in je voordeel kunnen uitvallen, zélfs als er een kleine huurverhoging tegenover zou staan...
("Dik zelf gaan betalen" lijkt me wat overdreven.. Zo duur is HR++ glas echt niet... wordt wat duurder als er nieuwe kozijnen bij komen kijken, maar dat is natuurlijk niet zeker)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

De vraag is in hoeverre je aan het verduurzamen bent als je het probleem naar de buren schopt

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Duidelijke punten zo punt is dat ondanks enkel glas ik niet veel verstook betaal 96 euro per maand voor gas en electra. Dus zomaar terugverdienen valt wel tegen. Ik weet nu in ieder geval waar ik sta regel technisch. Dank

• Rukapul
Frogmen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:38:
Ik weet nu in ieder geval waar ik sta regel technisch.
Wellicht dat je om de regels vraagt omdat overleg tot niets heeft geleid, maar heb je al eens aangeklopt bij de winkel? Zeker als verleggen met een paar meter tot een betere oplossing voor iedereen leidt, is het eigenlijk een nobrainer that de winkel de installateur vraagt de buitenunits te verhangen. Die installateur weet zelf ook wel wat hij geflikt heeft - of welk raam hij compleet over het hoofd heeft gezien.

Niet beginnen over de koude lucht specifiek, want dan ga je als zeur weggezet worden.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:44
Rukapul schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Wellicht dat je om de regels vraagt omdat overleg tot niets heeft geleid, maar heb je al eens aangeklopt bij de winkel? Zeker als verleggen met een paar meter tot een betere oplossing voor iedereen leidt, is het eigenlijk een nobrainer that de winkel de installateur vraagt de buitenunits te verhangen. Die installateur weet zelf ook wel wat hij geflikt heeft - of welk raam hij compleet over het hoofd heeft gezien.

Niet beginnen over de koude lucht specifiek, want dan ga je als zeur weggezet worden.
Waar moet hij het dan over hebben?

• Saven

Saven

Administrator

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik zie geen verschil. Ook als het bijna niet anders kan blijft het asociaal. Er ontbreekt waarschijnlijk (nog) regelgeving maar het blijft niet netjes. Ze hadden ook kunnen concluderen dat de warmtepomp dan gewoon geen optie was. Maar waarschijnlijk was dit niet voorzien en is dit per ongeluk ontstaan.

Ik zie wel een gelijkenis met houtstokers. Dat wil je ook niet pal naast je huis hebben. Daar zijn gelukkig wel (een paar minimale) regels voor tegenwoordig.

[...]

Nee, maar je directe buren lijkt me wel 1 van de eerste om wél rekening mee te houden.
Dus als iemand *om welke reden dan ook* het nalaat om z'n woning te onderhouden c.q. verduurzamen moet de rest dat ook maar niet kunnen, om te voorkomen dat hij mogelijk voor een paar euro meer moet stoken? Temeer als het echt niet anders kan, het betreft hier een binnenstad hè, geen ruim opgezette villawijk. Winkels, (maar ook andere woningen) moeten érgens hun buitenunits kwijt.

Een houtkachel is een heel ander verhaal dan een warmtepomp die de norm begint te worden. Maar goed, een foto van de situatie zou een hoop meer duidelijk maken :)
Voor de duidelijkheid ik heb prima contact met de buren en ze zijn tot op heden best bereidwillig, zijn ook niet de makkelijkste tijden voor een net geopende winkel. Zeker als theewinkel en theehuis ook al mag je wel open is toch anders. Maar het is ook altijd goed om te weten waar je regeltechnisch staat. Lastige is in de steeg hangen in totaal 6 units. waaronder 1 van de winkel onder mij, dus de huisbaas heeft ook een belang. Kortom vele belangen

• Saven

Saven

Administrator

TereZz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Waar moet hij het dan over hebben?
Haha, ik snap je gedachte. Maar ik denk dat Rukapul gewoon bedoelt dat TS niet meteen als "die ene zeikerd" moet overkomen maar gewoon een goed verhaal moet vertellen zonder in de slachtofferrol te kruipen. Dus hij kan in de loop van het gesprek heus wel toelichten dat hij heeft gemerkt dat z'n ramen zo koud als ijs zijn sinds die unit er hangt.

De meeste mensen zijn sociaal minder handig in zulke situaties, zou zonde zijn als het daardoor meteen stroef gaat lopen. Dus ik snap z'n opmerking wel.

• de Peer

de Peer

under peer review

Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:02:
[...]
moeten érgens hun buitenunits kwijt.
Als jij voor een buitenunit kiest, moet je ook rekening houden met de gevolgen (voor anderen) daarvan.
Er zijn ook warmtepompen zonder buitenunit, waarmee je geen overlast veroorzaakt. Ja die zijn wel duurder. Stukje verantwoordelijkheid nemen.

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 14:11]

• Saven

Saven

Administrator

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Als jij voor een buitenunit kiest, moet je ook rekening houden met de gevolgen (voor anderen) daarvan.
Er zijn ook warmtepompen zonder buitenunit, waarmee je geen overlast veroorzaakt. Ja die zijn wel duurder.
Jongens jongens wat een mierenneukerij weer. Je bent zeker de leukste op feestjes :+. Het moet simpelweg redelijk blijven. Een buitenunit is de normaalste zaak van de wereld, en zolang die redelijkerwijs gepositioneerd is (niet 20cm van het raam van TS), is dat gewoon een kwestie van dat je het maar te dulden hebt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Jongens jongens wat een mierenneukerij weer. Je bent zeker de leukste op feestjes :+. Het moet simpelweg redelijk blijven. Een buitenunit is de normaalste zaak van de wereld, en zolang die redelijkerwijs gepositioneerd is (niet 20cm van het raam van TS), is dat gewoon een kwestie van dat je het maar te dulden hebt.
Een buitenunit is normaal ja, maar 80cm van het raam/muur van de buren niet. Vind ik persoonlijk niet redelijk.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 14:19]

• Saven

Saven

Administrator

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Een buitenunit is normaal ja, maar 80cm van het raam/muur van de buren niet.
Dat is precies wat ik aangeef ;) Ik heb TS nergens een afstand zien noemen, dus ik heb bij ons in de AIVD-database even opgezocht waar het probleem gesitueerd is. En kijk:

Ja, dat is inderdaad wel héél erg smal. Ik zie overigens wel dat de unit naar de straat lijkt te blazen, of kan ik het niet goed zien?

[@Frogmen klopt het dat de unit naar de straatkant blaast?

[Voor 11% gewijzigd door Saven op 12-01-2022 14:29]

• de Peer

de Peer

under peer review

En dan mij een mierenneuker noemen :D . TS noemt die 80 cm in de OP.

• Saven

Saven

Administrator

_O- lekker dan, niet gezien idd :')

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:33
Het lijkt mij dat voor deze buitenunit wel een vergunning aangevraagd moet zijn. Gezien de afstand tot de perceelsgrens en de geluidseisen vraag ik mij zeer af of die vergunning dan wel verleend kan worden.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-06 18:18
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Er zijn ook warmtepompen zonder buitenunit, waarmee je geen overlast veroorzaakt. Ja die zijn wel duurder. Stukje verantwoordelijkheid nemen.
Dan mag je bij mij komen luisteren, ik heb meerdere airco's, 1 daarvan is een monoblock, dus alles binnen. Deze maakt heel veel meer herrie als een split unit... Zowel binnen maar vooral buiten.

• de Peer

de Peer

under peer review

DjAntoon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Dan mag je bij mij komen luisteren, ik heb meerdere airco's, 1 daarvan is een monoblock, dus alles binnen. Deze maakt heel veel meer herrie als een split unit... Zowel binnen maar vooral buiten.
Ik heb het niet over een monoblock, maar bijvoorbeeld over een water/water warmtepomp. Die zijn vrijwel stil.

Ik heb zelf ook 3 buitenunits en 1 warmtepomp met de compressor binnen.

Maar in principe hadden we het hier niet over geluid, maar 'koude-overlast'.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 14:40]

• Spykerracing90
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05 18:07
Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Dat is precies wat ik aangeef ;) Ik heb TS nergens een afstand zien noemen, dus ik heb bij ons in de AIVD-database even opgezocht waar het probleem gesitueerd is. En kijk:

[Afbeelding]

Ja, dat is inderdaad wel héél erg smal. Ik zie overigens wel dat de unit naar de straat lijkt te blazen, of kan ik het niet goed zien?

Deze hing er in 2010 ook al, dus dan is het probleem niet zo recent.

• DjAntoon
Het gevolg blijkbaar wel... (Extra kosten aan energie)

• de Peer

de Peer

under peer review

Spykerracing90 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Deze hing er in 2010 ook al, dus dan is het probleem niet zo recent.
TS gaf aan dat er zo'n 6 buitenunits hangen in totaal. dus die op de foto hoeft niet de unit te zijn waar het hier om gaat.

• Rukapul
Frogmen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:04:
Lastige is in de steeg hangen in totaal 6 units. waaronder 1 van de winkel onder mij, dus de huisbaas heeft ook een belang. Kortom vele belangen
En dat soort details laat je weg bij de vraag zodat je de minst van toepassing zijnde antwoorden kunt krijgen.

Bij zo'n gare steeg, gare huurwoning, gare huisbaas, gare buren, ga je typisch niet aan de slag vanuit regelgeving maar vanuit praktisch handelen: monteer zelf een mooi deflectorschild voor het eigen raam. Precies even ver uitstekend uit de gevel als de unit. Voor de vorm noem je het een buitenunit :+

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

TS zegt dat tegenover hem een winkel zit. die airco's hebben vast niets te maken met verduurzamen, wel met het creëren van een prettig klimaat voor de klanten. Het lijkt me dus nuttig om een gesprek te voeren over lamellen o.i.d, om de koude af te voeren..

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:31:
[...]

TS zegt dat tegenover hem een winkel zit. die airco's hebben n iets te maken met verduurzamen, wel met het creëren van een prettig klimaat voor de klanten. Het lijkt me dus nuttig om een gesprek te voeren over lamellen o.i.d, om de koude af te voeren..
Verwarmen met een hoge COP is over het algemeen een stuk zuiniger dan gas verbruiken. Dus is wel degelijk een stuk duurzamer.

Ik verwarm mijn huis ook met 3 airco's, uit duurzaamheidsoogpunt, en omdat het lekker goedkoop is natuurlijk. ;)

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 15:37]

• Niet online
Interessant .. dus airco 'verwarming' is goedkoper dan CV op gas ....

• DjAntoon
Anoniem: 93050 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:34:
Ja. :) Zeker nu.

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:34:
Ja, factor 2 ongeveer. Daarom stappen veel mensen nu over op de warmtepomp. Mijn overstap was in 2017

• Niet online
Zo, ik ga eens rondkijken ! Even wel een opmerking .. ik heb geen zonnepanelen, dus stroom = geld. Daarnaast vind ik douchen ook leuk, dus dan moet er wel een heetwatervoorziening zijn. Maar factor 2: ZEER interessant !

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:31
Grote kans dat je de warmte die ze nu uit je huis onttrekken komende zomer weer van ze terugkrijgt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:38:
Zo, ik ga eens rondkijken ! Even wel een opmerking .. ik heb geen zonnepanelen, dus stroom = geld. Daarnaast vind ik douchen ook leuk, dus dan moet er wel een heetwatervoorziening zijn. Maar factor 2: ZEER interessant !
gas = ook geld. stroom = minder geld.
Met zonnepanelen wordt het nóg goedkoper.
Kijk even in het duurzaamheids-forum hier op tweakers. daar kun je alles vinden. het airco topic heet daar L/L warmtepomptopic

verder off topic hier.

• DjAntoon
Als het budget beperkt is en de mogelijkheden ook, dan is een split airco een mooi begin. Ik heb ze neergehangen voor koeling, maar momenteel draait deze de hele dag. Gas CV gebruik ik nog voor 's nachts.
's avonds gaat de pelletkachel aan, maar zodra ik meer ga betalen door aflopen contract gaat deze de hele dag aan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:35
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ik heb het niet over een monoblock, maar bijvoorbeeld over een water/water warmtepomp. Die zijn vrijwel stil.

Ik heb zelf ook 3 buitenunits en 1 warmtepomp met de compressor binnen.

Maar in principe hadden we het hier niet over geluid, maar 'koude-overlast'.
En hoe realistisch is het in een binnenstad, want daar lijkt het hier om te gaan, allemaal op water-water warmtepompen over te gaan?

• de Peer

de Peer

under peer review

Sissors schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:42:
[...]

En hoe realistisch is het in een binnenstad, want daar lijkt het hier om te gaan, allemaal op water-water warmtepompen over te gaan?
Niet erg realistisch. Maar niemand dwingt je een buitenunit op te hangen he. dat is een bewuste keuze.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:35
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Niet erg realistisch. Maar niemand dwingt je een buitenunit op te hangen he. dat is een bewuste keuze.
Goed, maar nu zitten we op geen monoblock, geen split unit, geen water-water. Wat blijft er over? Ik neem aan dat er geen gasaansluiting bij die winkel is, maar anders als je naar de toekomst kijkt?

Nu vind ik in zijn algemeenheid het een punt hoor, met van gas af, dat er wel serieus gekeken moet worden hoe de buiten units zo min mogelijk overlast kunnen geven. Want dat het een probleem gaat zijn op meer plekken, ben ik van overtuigd. Maar de oplossing dan maar geen buitenunit, zal iig in de toekomst niet realistisch zijn in genoeg gevallen.
Saven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

Ha bijna goed dit is de andere kant van de steeg en de echte boosdoener hangt vanaf deze kant net voorbij het midden. Deze unit is puur koeling in de zomer. Voordeel in de zomer stijgt warme lucht wel op, koude lucht blijft dus veel meer hangen in de steeg maar ik ga zeker het idee van de lamellen voorleggen zodat de koude lucht omhoog wordt geblazen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 09:47
Wie is de eigenaar van de steeg? Gemeente? Dan eens bij de gemeente informeren of die unit daar wel mag hangen.

Verder sluit ik me aan bij andere reageerders: Isoleren van je eigen woning en/of zelf ook een unit ophangen om goedkoper te verwarmen.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-06 18:06
*knip*
Andermans spullen gaan we dus niet saboteren.

[Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 12-01-2022 22:14]

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:25
Er zal vast een wcd buiten gemonteerd zijn en niet waterdicht zijn.... Behalve dat het slopen van andermans spul niet mag, zijn de opties die je aanbrengt ook nog eens zeer on waarschijnlijk.

[Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 12-01-2022 22:14. Reden: Quote aangepast]

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 20:23
Even kanttekening maken, verlies je écht zoveel warmte of denk je dat maar?

Enkel glas heeft een U waarde van 5,8 W/m²K. Modern HR++ dubbel glas zit aan 1 W/m²K.
Wat betekenen die tekens? Voor elke m² raam gaat er X watt naar buiten per graden verschillen tussen de buiten en binnenkant. Stel dat die warmtepomp de omgeving 5°c kouder maakt en je hebt een raam van 2m² dan verlies je in het geval van enkel glas 2 * 5 * 5,8 = 58 watt oftewel 0,058 KWh per uur. Dat is niet zo gek veel. Als je op de duurste manier verwarmt (elektrisch) dan kost dat aan de huidige tarieven 0,5 €/KWh zo'n 3 €c per uur. Als je met gas of warmtepomp verwarmt zit je op een cent per uur en in tijden van normale tarieven nog lager.

Let op deze berekening is het extra verlies door de warmtepomp! Als het 0 graden is buiten (en -5 door warmtepomp) dan verlies je kamertemp - buitentemp + 5° van warmtepomp * oppervlakte * U waarde door het glas. Maar dat heb je sowieso met zo'n oud glas.

[Voor 15% gewijzigd door larsg op 12-01-2022 21:51]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:27
Alle moeite gestoken in het schrijven van een topic, nadenken over sabotage en weet ik niet wat is sowieso misplaatst zolang er nog enkelglas in dat raam zit.

Het extra verlies door glas dat al decennia geleden achterhaald was is vele malen groter dan de extra koude van die buitenunit.

Begin met dat glas vervangen door HR++ of mijn part triple glas. Wil je het toch op de spits drijven kan je proberen een gesprek aan te gaan een deel tr compenseren door eigenaar buitenunit.

Is het voor verhuurders onderhand ook niet verplicht enkelglas te vervangen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:58

mark-k

AKA markkNL

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:24:
Creëer je dan geen feedbackloop? TS zn koude lucht koelt hun huis, dus moeten ze meer verwarmen, dus meer energie onttrekken aan de buitenlucht, waardoor die kouder tegen het huis van TS komt, waardoor die meer moet verwarmen, enz enz enz :+

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22
Juridisch is hier volgens mij niks voor geregeld.
Wetten zijn gestolde ervaring en er is 0,0 ervaring met warmtepompen.

Eerste oplossing die ik verzin: Praten met de buren. Is het mogelijk om met een simpel aluminium kapje (alu-plaat van 0,3mm dik) de richting van de luchtstoom aan te passen?

Een beetje meedenkende buren moeten daar toch niet moeilijk over doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee