Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik hebben een mooi huisje gekocht in Rosmalen (bouwjaar 1988), waar we per 1 april de sleutel van krijgen. We hebben een verbouwing op de planning staan, waarbij we ook zonnepanelen willen plaatsen. Dit wordt meegefinancierd met het huis. Ik ben helemaal nieuw in de zonnepanelenmarkt, en weet dus ook niet precies waar ik op moet letten. Ik ben al wel enige tijd aan het meelezen met de zonnepaneel-topics hier.
Rondom de aankoop zijn we lid geworden van Vereniging Eigen Huis, en we hebben ons ingeschreven voor de collectieve inkoop zonnepanelen. Afgelopen week heb ik een aanbod gekregen, wat geldig is t/m 19 januari 2022. Ik heb verder nog niet rondgebeld naar andere aanbieders, dat staat nog op het to-do lijstje.
Ik ben echter heel benieuwd wat de ervaringen zijn met Eigen Huis, en of dit een beetje een goed aanbod is.
Zouden jullie hier naar kunnen kijken en een mening over kunnen delen?
Alvast bedankt!

De hoek van het dak is ~32° en het is gericht op het zuidwesten.
Ik heb dus ook geen idee hoeveel panelen we nodig hebben. Op basis van advies van enkele collega's, en door naar de buren te kijken, heb ik een aanbod opgevraagd voor 15 panelen. Echter, dit aanbod kan ik nog naar beneden en naar boven bijstellen. Graag hierover ook advies
15 panelen
Longi mono full-black 355 Wp (alternatief: Suntech 390 Wp)
Goodwe omvormer (alternatief: SolarEdge)
€5370 inclusief BTW (€4242.30 ex. BTW)
Ik vermoed dat de prijs stijgt als we voor de alternatieven kiezen. Daarnaast: dit aanbod is zonder optimizers; met optimizers stijgt de kostprijs met ~80 - 100 euro per paneel.
Mijn vriendin en ik hebben een mooi huisje gekocht in Rosmalen (bouwjaar 1988), waar we per 1 april de sleutel van krijgen. We hebben een verbouwing op de planning staan, waarbij we ook zonnepanelen willen plaatsen. Dit wordt meegefinancierd met het huis. Ik ben helemaal nieuw in de zonnepanelenmarkt, en weet dus ook niet precies waar ik op moet letten. Ik ben al wel enige tijd aan het meelezen met de zonnepaneel-topics hier.
Rondom de aankoop zijn we lid geworden van Vereniging Eigen Huis, en we hebben ons ingeschreven voor de collectieve inkoop zonnepanelen. Afgelopen week heb ik een aanbod gekregen, wat geldig is t/m 19 januari 2022. Ik heb verder nog niet rondgebeld naar andere aanbieders, dat staat nog op het to-do lijstje.
Zouden jullie hier naar kunnen kijken en een mening over kunnen delen?
Alvast bedankt!
Foto's

De hoek van het dak is ~32° en het is gericht op het zuidwesten.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik weet de afmetingen niet precies, maar als je bij de buren kijkt kunnen er max ~24 panelen op het dak geplaatst worden.Schaduw
Niet noemenswaardig, hooguit van de schoorsteen.Jaarverbruik
Geen idee. Wij wonen nu in een appartement van zo'n 21 jaar oud, en daar is ons jaarverbruik ~2700 kWh. Ik vermoed dat we rond de ~3500 uit gaan komen. We gaan koken op inductie en er zal (ooit) een warmtepomp komen voor de verwarming. Dat laatste is echter (verre) toekomstmuziek.Ik heb dus ook geen idee hoeveel panelen we nodig hebben. Op basis van advies van enkele collega's, en door naar de buren te kijken, heb ik een aanbod opgevraagd voor 15 panelen. Echter, dit aanbod kan ik nog naar beneden en naar boven bijstellen. Graag hierover ook advies
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1x25A, maar dat wordt zo snel mogelijk verzwaard naar 3x25A.Budget en doel
We hebben in het bouwdepot zo'n € 7000,- begroot.Wie gaat het project uitvoeren
Momenteel hebben we dus alleen een aanbod via vereniging Eigen Huis. Dit aanbod is geldig t/m 19 januari 2022. Het aanbod is van Solar Concept.Bijhouden van data
Het lijkt me leuk en interessant om de opbrengst en verbruik en dergelijke te kunnen tracken. Ik heb al enige ervaring met Raspberry Pi's, en uMeter schijnt ook goed te werken.Reeds verkregen offertes
Het aanbod van vereniging Eigen Huis is als volgt:15 panelen
Longi mono full-black 355 Wp (alternatief: Suntech 390 Wp)
Goodwe omvormer (alternatief: SolarEdge)
€5370 inclusief BTW (€4242.30 ex. BTW)
Ik vermoed dat de prijs stijgt als we voor de alternatieven kiezen. Daarnaast: dit aanbod is zonder optimizers; met optimizers stijgt de kostprijs met ~80 - 100 euro per paneel.