Zonnepanelen plaatsen op nieuw koophuis (aanbod EigenHuis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:05

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben een mooi huisje gekocht in Rosmalen (bouwjaar 1988), waar we per 1 april de sleutel van krijgen. We hebben een verbouwing op de planning staan, waarbij we ook zonnepanelen willen plaatsen. Dit wordt meegefinancierd met het huis. Ik ben helemaal nieuw in de zonnepanelenmarkt, en weet dus ook niet precies waar ik op moet letten. Ik ben al wel enige tijd aan het meelezen met de zonnepaneel-topics hier. :)

Rondom de aankoop zijn we lid geworden van Vereniging Eigen Huis, en we hebben ons ingeschreven voor de collectieve inkoop zonnepanelen. Afgelopen week heb ik een aanbod gekregen, wat geldig is t/m 19 januari 2022. Ik heb verder nog niet rondgebeld naar andere aanbieders, dat staat nog op het to-do lijstje. :) Ik ben echter heel benieuwd wat de ervaringen zijn met Eigen Huis, en of dit een beetje een goed aanbod is.

Zouden jullie hier naar kunnen kijken en een mening over kunnen delen?
Alvast bedankt! :)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/150/962/362_2160.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/150/962/372_2160.jpg

De hoek van het dak is ~32° en het is gericht op het zuidwesten.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik weet de afmetingen niet precies, maar als je bij de buren kijkt kunnen er max ~24 panelen op het dak geplaatst worden.
Schaduw
Niet noemenswaardig, hooguit van de schoorsteen.
Jaarverbruik
Geen idee. Wij wonen nu in een appartement van zo'n 21 jaar oud, en daar is ons jaarverbruik ~2700 kWh. Ik vermoed dat we rond de ~3500 uit gaan komen. We gaan koken op inductie en er zal (ooit) een warmtepomp komen voor de verwarming. Dat laatste is echter (verre) toekomstmuziek.

Ik heb dus ook geen idee hoeveel panelen we nodig hebben. Op basis van advies van enkele collega's, en door naar de buren te kijken, heb ik een aanbod opgevraagd voor 15 panelen. Echter, dit aanbod kan ik nog naar beneden en naar boven bijstellen. Graag hierover ook advies :)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1x25A, maar dat wordt zo snel mogelijk verzwaard naar 3x25A.
Budget en doel
We hebben in het bouwdepot zo'n € 7000,- begroot.
Wie gaat het project uitvoeren
Momenteel hebben we dus alleen een aanbod via vereniging Eigen Huis. Dit aanbod is geldig t/m 19 januari 2022. Het aanbod is van Solar Concept.
Bijhouden van data
Het lijkt me leuk en interessant om de opbrengst en verbruik en dergelijke te kunnen tracken. Ik heb al enige ervaring met Raspberry Pi's, en uMeter schijnt ook goed te werken.
Reeds verkregen offertes
Het aanbod van vereniging Eigen Huis is als volgt:

15 panelen

Longi mono full-black 355 Wp (alternatief: Suntech 390 Wp)
Goodwe omvormer (alternatief: SolarEdge)
€5370 inclusief BTW (€4242.30 ex. BTW)

Ik vermoed dat de prijs stijgt als we voor de alternatieven kiezen. Daarnaast: dit aanbod is zonder optimizers; met optimizers stijgt de kostprijs met ~80 - 100 euro per paneel.
Regio
Rosmalen / Den Bosch

Beste antwoord (via Esumontere op 11-05-2022 08:57)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Dat komt neer op €0,82/Wp; en dat is prima.

Wat is het prijsverschil met de Suntech?
Welke omvormer noemen ze? 4,2kW is bij 15x355 wel het minimum.
Met 15x Suntech 390 wil je naar 5kW en sterk advies dat op 3 fase te doen.

21x355 op 6kW
21x390 op 7kW

Solaredge compleet overbodig voor de opbrengst.

Leg het alsjeblieft vol zoals de buurman links op foto. Stroom is tegenwoordig veel geld waard, en je verbruik gaat bijna zeker vors toenemen (EV, WP).
WP verre toekomst? Ik twijfel! Met voldoende PV is de business case voor een WP heel sterk.

Op korte termijn: voer 3000kWh verbruik en 7000/7800kWh (bij 21 355/390 panelen) in op de dichtstbijzijnde vergelijkingssite. Veel te veel leggen heeft gemaakt dat mijn energiecontract op het moment minder zou gaan kosten (!!!!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald

21x355 op 6kW
21x390 op 7kW

Leg het alsjeblieft vol zoals de buurman links op foto. Stroom is tegenwoordig veel geld waard, en je verbruik gaat bijna zeker vors toenemen (EV, WP).
WP verre toekomst? Ik twijfel! Met voldoende PV is de business case voor een WP heel sterk.

Op korte termijn: voer 3000kWh verbruik en 7000/7800kWh (bij 21 355/390 panelen) in op de dichtstbijzijnde vergelijkingssite. Veel te veel leggen heeft gemaakt dat mijn energiecontract op het moment minder zou gaan kosten (!!!!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 07:58
Zoals @Ronald al aangeeft dien het wel minimaal een 4.2kW omvormer te zijn, die van GoodWe zou de betreffende panelen prima aan moeten kunnen. Volgens mij zijn 15 panelen ook wel aardig de max van wat je kan leggen...

...tenzij je nog er nog 5 kwijt kan op je uitbouw, dan kom je op max 20 panelen. Dan moet je wel naar een 3 fase omvormer toe.

Prijs is best redelijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:45:

21x355 op 6kW
21x390 op 7kW

Bedankt voor je reactie!
Helaas staat er niet in het aanbod wat het prijsverschil is met de Suntech, en ook niet welk vermogen omvormer ze leveren. Ik zal ze een bericht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zijn de 21 bij de buurman de smallere Panasonics? Dan zou het kunnen kloppen wat @PASware noemt.

Dan zou ik zeker de uitbouw meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
De uitbouw meenemen is geen optie, want daar willen we over enkele jaren een lichtstraat/dakraam in plaatsen. Het gaat dus alleen over het hoofd-dak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ga voor dak vol. En vraag nog 4-5 offertes van lokale partijen op. Vermeld erbij dat je een opstelling met stringomvormer zoekt. Optimizers/micro-omvormers e.d. is hier niet nodig.

Klik maar eens wat materialen bij elkaar op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ en https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ om te zien wat het qua materialen kost, dan weet je een beetje welke offertes je beter links kunt laten liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2022 13:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
Over SB kunnen we kort zijn: Die komen op dezelfde prijs. (Bijna op de euro precies)... Prijs van de aanbieder via VEH is dus gewoon messcherp.

Als deze installateur gewoon netjes de vragen beantwoord en kundig overkomt... heeft het weinig zin heel veel moeite te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 12-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:30
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
Over SB kunnen we kort zijn: Die komen op dezelfde prijs. (Bijna op de euro precies)... Prijs van de aanbieder via VEH is dus gewoon messcherp.

Als deze installateur gewoon netjes de vragen beantwoord en kundig overkomt... heeft het weinig zin heel veel moeite te doen.
Wat Ronald zegt, je basis aanbod is al zeer voordelig. Ga wel voor maximaal vol, daar ga je absoluut geen spijt van krijgen. Zeker niet als je vandaag ook direct een stroom contract bij Engie of anders Eneco afsluit, dan heb je de kosten van die extra panelen in ~2 jaar terug verdient.

Je zou zelfs hierdoor nog andere kant van dak ook kunnen overwegen, terugverdientijd zal daar rond de 3 jaar liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door mathijshooi op 12-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Allen hartelijk dank voor de input! Ik begrijp dat het aanbod van VEH al heel voordelig is, dat is fijn om te horen! Ik ga vanavond/morgen even contact opnemen met de leverancier en nog wat dieper in de stof duiken, en als het me vertrouwen geeft ga ik met hen in zee.

Het dak volleggen klinkt inderdaad als een goed plan, maar is dat wel zo gunstig met de toekomstige afbouw van saldering? We gaan sowieso geen elektrische auto opladen aan huis (niet mogelijk ivm geen eigen parkeerruimte), en de warmtepomp is misschien snel terugverdiend maar het initiele aanschafkapitaal moet ook beschikbaar zijn op de (spaar)rekening natuurlijk. :)

Ik denk dat we met een vol dak behoorlijk gaan overproduceren, en daar krijg je over een paar jaar niks meer voor terug...

[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 12-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:03
In die paar jaar heb je ze al terugverdiend.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 15:26
Esumontere schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:54:
Allen hartelijk dank voor de input! Ik begrijp dat het aanbod van VEH al heel voordelig is, dat is fijn om te horen! Ik ga vanavond/morgen even contact opnemen met de leverancier en nog wat dieper in de stof duiken, en als het me vertrouwen geeft ga ik met hen in zee.

Het dak volleggen klinkt inderdaad als een goed plan, maar is dat wel zo gunstig met de toekomstige afbouw van saldering? We gaan sowieso geen elektrische auto opladen aan huis (niet mogelijk ivm geen eigen parkeerruimte), en de warmtepomp is misschien snel terugverdiend maar het initiele aanschafkapitaal moet ook beschikbaar zijn op de (spaar)rekening natuurlijk. :)

Ik denk dat we met een vol dak behoorlijk gaan overproduceren, en daar krijg je over een paar jaar niks meer voor terug...
Waarom denk je dat je daar niets meer voor terugkrijgt? Op het moment krijg je daar bij sommige aanbieders wel 35 cent/kWh voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
borft schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Waarom denk je dat je daar niets meer voor terugkrijgt? Op het moment krijg je daar bij sommige aanbieders wel 35 cent/kWh voor terug.
Hm, dat was een aanname op basis van de stroomprijs excl. alle belastingen, maar ik begrijp dat dat dus niet terecht is. Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken, maar het kan dus toch interessant blijven om terug te leveren?

Ik heb nog even op Google Maps gekeken naar de afmetingen van ons dak, dat is pak 'm beet 3.5 bij 5.5 meter. Zie hieronder voor de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Va0NpK4iNAdAOCKrNgW7BDWpaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bVQMIdT9HllP7CNkegDynAWV.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Esumontere op 12-01-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Door het hoge teruglevertarief kun je de extra panelen waarschijnlijk al binnen 2~3 jaar terug verdienen alles wat je er daarna voor krijgt is pure winst. Of je neemt dan een accu.

sommetje bij eneco
2000 verbruik 2000 opwek maandbedrag -41 euro
2000 verbruik 3000 opwek maandbedrag -67 euro
+-3 panelen extra leveren het eerste jaar dus al 312 euro op.

@Tribunus al gekeken of een andere fase in de wijk minder belast is?

[ Voor 42% gewijzigd door Tazzios op 12-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 21:09
Motorfret schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:04:
In die paar jaar heb je ze al terugverdiend.
Dat dacht ik dus ook, nu blijkt dat de netspanning flink te hoog is en is het gedaan met terugleveren in de zomer. Van de 5000W lever ik nog niet de helft terug in de zomer, en dan duurt het terugverdienen wel iets langer.

@Esumontere Wellicht kan je eens navragen bij de buren of er problemen bekend zijn met de netspanning, ik zie aardig wat panelen. Netspanning problemen worden niet erg snel opgelost in mijn beleving en het kan zomaar een aantal jaar duren voordat je het volledige vermogen kan terugleveren.

Maar, dit is een aanname (gebaseerd op eigen ervaring). Als je later gaat bijleggen maak je ook weer kosten (andere omvormer + extra panelen en montage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Tazzios schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:23:
Door het hoge teruglevertarief kun je de extra panelen waarschijnlijk al binnen 2~3 jaar terug verdienen alles wat je er daarna voor krijgt is pure winst. Of je neemt dan een accu.

sommetje bij eneco
2000 verbruik 2000 opwek maandbedrag -41 euro
2000 verbruik 3000 opwek maandbedrag -67 euro
+-3 panelen extra leveren het eerste jaar dus al 312 euro op.

@Tribunus al gekeken of een andere fase in de wijk minder belast is?
Al vind ik een andere fase die een paar volt lager ligt, ga ik never nooit in de buurt komen van de 5000. Het advies van mijn leverancier had moeten zijn dat er een 3-fasen omvormer had moeten komen, maar dat is too little too late helaas. Daarnaast heb ik geen 3-fasen in mijn woning, dat kan een overweging zijn mits de winst groot genoeg is. Eerst maar eens de netbeheerder afwachten.

Maar ik geef dit aan omdat dit ook voor TS een reele kans is. Dus als je serieus gaat terugleveren, kies dan voor 3-fasen omvormer, zit je veilig en de extra kosten nu zijn verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Tribunus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Dat dacht ik dus ook, nu blijkt dat de netspanning flink te hoog is en is het gedaan met terugleveren in de zomer. Van de 5000W lever ik nog niet de helft terug in de zomer, en dan duurt het terugverdienen wel iets langer.

@Esumontere Wellicht kan je eens navragen bij de buren of er problemen bekend zijn met de netspanning, ik zie aardig wat panelen. Netspanning problemen worden niet erg snel opgelost in mijn beleving en het kan zomaar een aantal jaar duren voordat je het volledige vermogen kan terugleveren.

Maar, dit is een aanname (gebaseerd op eigen ervaring). Als je later gaat bijleggen maak je ook weer kosten (andere omvormer + extra panelen en montage)
Goed punt om in het achterhoofd te houden. Kan je natuurlijk ook makkelijk zelf meten. Dit geval is wel iets gunstiger, want met een 3 faseomvormer heb je in ieder geval minder last van verliezen in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

@Tribunus
de 3 Fase in een wijk kunnen soms heel erg verschillen hoor zeker indien er zonnepanelen in de wijk zijn en iedereen op dezelfde fase is aangesloten. maar met maar 1 fase in huis kun je dat natuurlijk niet meten, of je moet dat bij een buur met 3 fase doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi

Het afbouwen van de saldering icm de belachelijke hoge terugleververgoedingen zijn DE reden om zo snel mogelijk maximaal te gaan. Je gegarandeerd dan voor jezelf een zeer snelle terugverdientijd. En wanneer de saldering idd is afgebouwd en de TLV weer laag is heb jij je panelen al lang terug verdient.

Door afbouw saldering en lagere TLV is juist de business case om over 5 jaar extra panelen te leggen misschien wel zeer slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
Tazzios schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:35:
@Tribunus
de 3 Fase in een wijk kunnen soms heel erg verschillen hoor zeker indien er zonnepanelen in de wijk zijn en iedereen op dezelfde fase is aangesloten. maar met maar 1 fase in huis kun je dat natuurlijk niet meten, of je moet dat bij een buur met 3 fase doen.
Ik begrijp wat je zegt maar het is helaas niet gratis om naar 3-fasen te gaan. Helaas geen buurman die dat op dit moment heeft (waar ik van weet). Het meten hiervan zou sowieso ergens deze zomer moeten gebeuren. Wat ik al aangaf, eerst even de reactie van de netbeheerder afwachten wanneer de problemen weer opdoemen (van het zomer dus)

Wil het topic niet kapen, vind het belangrijk dat TS er toch even goed over nadenkt en zou die er wel voor kiezen (ik zou het sowieso doen) moet er wel aan 3-fasen worden gedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Had er iemand al "dak vol - 3 fasen" gezegd? :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ah, dit verklaart een hoop inderdaad. Zo snel mogelijk volleggen, geld snel terugverdienen en alles wat daarna wordt teruggeleverd levert 100% winst op. Ik snap 'm! :)

Ik begreep van mijn vader (hij heeft in het verleden ook via VEH zonnepanelen laten leggen) dat als ik met het aanbod akkoord ga, de leverancier daarna voor alle details contact opneemt. Ik denk dat de conclusie uit dit topic is dat het aanbod zeer scherp is, en akkoord gaan dus een goede optie is.

Ik kan nu (nog) niks meten gezien ik nog niet in het huis woon, we krijgen op 1 april pas de sleutel. Ik heb ook nog geen contact met de buren, maar er is niks wat ons tegenhoudt om een keer te buurten voor een kopje koffie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Esumontere Luchtfoto staat je exacte adres op... haal even weg als je dat niet publiek wil :D

Maar het helpt me wel even met de streetview.

Dak zal bijna 7.5 meter lang zijn, en een ruime 5.5m breed op basis van alle panelen bij de buren.
(4 panelen portrait bij buren 2 links, 3 landscape buren 1 links en rechts)

Daar moet 18-21 denk ik wel op gaan, afhankelijk van afmetingen.

De Suntech is denk ik een 1134mm, dat zullen er 18 worden.
De Longi zijn 1050, misschien dus 21. Kies waarmee je het meeste vermogen het dak op krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Esumontere schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:50:
Ah, dit verklaart een hoop inderdaad. Zo snel mogelijk volleggen, geld snel terugverdienen en alles wat daarna wordt teruggeleverd levert 100% winst op. Ik snap 'm! :)

Ik begreep van mijn vader (hij heeft in het verleden ook via VEH zonnepanelen laten leggen) dat als ik met het aanbod akkoord ga, de leverancier daarna voor alle details contact opneemt. Ik denk dat de conclusie uit dit topic is dat het aanbod zeer scherp is, en akkoord gaan dus een goede optie is.

Ik kan nu (nog) niks meten gezien ik nog niet in het huis woon, we krijgen op 1 april pas de sleutel. Ik heb ook nog geen contact met de buren, maar er is niks wat ons tegenhoudt om een keer te buurten voor een kopje koffie natuurlijk.
ik weet de kleine lettertjes niet, maar het is wel voorgekomen dat er allemaal lijken uit de kast kwamen bij opname na eerste offerte van VEH dat is al weer even geleden dat ik dat gezien heb en zal waarschijnlijk een hele andere aanbieder zijn. maar kijk alles goed na. en daarnaast het kabel traject en de meterkast goed bespreken. en dus naast zoveel mogelijk panelen op het dak, zoveel mogelijk vast leggen op papier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:57:
@Esumontere Luchtfoto staat je exacte adres op... haal even weg als je dat niet publiek wil :D
Oeps... Gefixt, thanks :)
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:59:
[...]

ik weet de kleine lettertjes niet, maar het is wel voorgekomen dat er allemaal lijken uit de kast kwamen bij opname na eerste offerte van VEH dat is al weer even geleden dat ik dat gezien heb en zal waarschijnlijk een hele andere aanbieder zijn. maar kijk alles goed na. en daarnaast het kabel traject en de meterkast goed bespreken. en dus naast zoveel mogelijk panelen op het dak, zoveel mogelijk vast leggen op papier. :+
Ik ga de kleine lettertjes nog even goed doornemen, voordat ik akkoord ga. Het kabeltraject is een goed punt, de meterkast zeker ook. Dat is momenteel nog een ouderwetse smeltstoppenkast, maar daar komt een mooie nieuwe zekeringenkast voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
borft schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:06:
[...]

35 cent teruglever vergoeding? Bij wie mag dat wezen dan?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PASware schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:08:
[...]

gisteren was eneco nog 33 cent.. paar dagen geleden 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
PASware schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Even snel gekeken, maar bij bv Eneco krijg je op dit moment 31 cent, dus net iets minder dan 35, maar niet veel. Denk, dat als je wat beter zoekt, je nog wel een betere deal moet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Esumontere schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:50:

Jawel, corona :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
borft schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Even snel gekeken, maar bij bv Eneco krijg je op dit moment 31 cent, dus net iets minder dan 35, maar niet veel. Denk, dat als je wat beter zoekt, je nog wel een betere deal moet kunnen vinden.
Engie is nu de baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

ik zou er wel mee oppassen, neem een grote jongen die veel reserves heeft ze vallen best makkelijk om op dit moment. Zeker als ze 45 cent gaan bieden voor stroom die ze in de zomer elders kunnen kopen voor ~4 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Laten we zeggen... ik heb (bijna) elke mm vol gelegd voor 4000kWh 'teveel' op basis van 11ct. Het systeem van @Esumontere gaat per Wp amper meer kosten dan dat van mij ondanks niet zelf leggen (Ik heb het dure solaredge immers)

Het kon met 11ct al uit...

VEH als negatief is denk ik niet terecht. De laatste weken een paar langs zien komen en allemaal via een andere installateur. VEH is slechts de bemiddelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:23:
Laten we zeggen... ik heb (bijna) elke mm vol gelegd voor 4000kWh 'teveel' op basis van 11ct. Het systeem van @Esumontere gaat per Wp amper meer kosten dan dat van mij ondanks niet zelf leggen (Ik heb het dure solaredge immers)

Het kon met 11ct al uit...

VEH als negatief is denk ik niet terecht. De laatste weken een paar langs zien komen en allemaal via een andere installateur. VEH is slechts de bemiddelaar.
Ik heb even snel gezocht naar de daadwerkelijke installateur, Solar Concept, en die komen behoorlijk positief uit de bus.

Ik vind inderdaad ook een aantal negatieve reviews en klachten van het VEH collectieve aanbod, maar dat zijn allemaal mensen die ENIE hadden als leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Esumontere Meterkast: deze! https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html (Sander Vunderink kan die ook in 3 fase bouwen)

Of iets wat ook die maximaalstroom beveiliging beschreven in het ABB kennisdocument in bouwt. Dat is 1 extra installatieautomaat /of/ aardlekautomaten in plaats van aardlekschakelaars /of/ alle lichtgroepen als alamat (kosten van deze opties steeds hoger)

Zorg gelijk voor knappe alamat voor de PV; zodat je niet met een sep/chint blijft zitten... Ik heb het niet zo op die merken. Dit wordt dus een 1 of een 3 fase afhankelijk van wat je exact gaat doen met de panelen.

Meterkast mag mee in BTW teruggave.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 12-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:27:
@Esumontere Meterkast: deze! https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html (Sander Vunderink kan die ook in 3 fase bouwen)

Meterkast mag mee in BTW teruggave.
Haha thanks voor de tips, goed om te weten! Dat de meterkast mee mag in de BTW teruggave is erg fijn, dat wist ik niet!

Echter, dit stukje:
Of iets wat ook die maximaalstroom beveiliging beschreven in het ABB kennisdocument in bouwt. Dat is 1 extra installatieautomaat /of/ aardlekautomaten in plaats van aardlekschakelaars /of/ alle lichtgroepen als alamat (kosten van deze opties steeds hoger)

Zorg gelijk voor knappe alamat voor de PV; zodat je niet met een sep/chint blijft zitten... Ik heb het niet zo op die merken. Dit wordt dus een 1 of een 3 fase afhankelijk van wat je exact gaat doen met de panelen.
is volledig abracadabra voor mij... Wat is een alamat?

Ik heb een offerte liggen van een installateur die (vloerverwarming gaat leggen en) de meterkast zou kunnen gaan vervangen. Die heeft echter niet gespecificeerd welk merk en type meterkast hij wil plaatsen, enkel dat deze voorbereid is op zonnepanelen. Maar ik begrijp dat ik daar toch meer in moet sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
alamat = samentrekking van AardLekAutoMAaT

De maximaalstroombeveiliging is inderdaad niet iets wat op de radar staat bij elektriciens en erger nog PV installateurs). Maar als ze het kennisdocument van ABB niet snappen dat ga ik twijfelen. Hen die link laten lezen zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:14:
[...]

[...]
Die hoge tarieven voor afnemen zorgen schijnbaar ook voor hoge teruglever vergoedingen. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:39:
alamat = samentrekking van AardLekAutoMAaT

De maximaalstroombeveiliging is inderdaad niet iets wat op de radar staat bij elektriciens en erger nog PV installateurs). Maar als ze het kennisdocument van ABB niet snappen dat ga ik twijfelen. Hen die link laten lezen zou voldoende moeten zijn.
Ah, dat verklaart! :)
Ik zal de link naar hem doorsturen en vragen of hij specifiek deze kan installeren bij ons, we hebben hem nog niet definitief de opdracht gegeven dus alles kan nog worden aangepast. Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het hoeft niet per se ABB te zijn hoor; dit kan met elk merk... Maar ABB probeert het zachtjes op de radar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Even een update van mijn kant:

We zijn inmiddels akkoord gegaan met het aanbod van VEH, en ik heb van Solar Concept twee verschillende aanbiedingen ontvangen. Hieronder gespecificeerd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat is jullie mening over beide voorstellen, en waarom?

Enkele van mijn gedachtes:
- Het GoodWe systeem heeft wel een erg grote opbrengst (bijna 6000 kWh per jaar), ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ik dat ooit ga verbruiken.
- Het EnPhase systeem heeft volgens Solar Concept een betere voorbereiding op een eventuele toekomstige thuisaccu.
- Zijn micro-omvormers kwetsbaarder? De garantie is wel veel langer dan voor de enkele omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 16:53
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik snap het nog niet denk ik. Op de site van Eneco staat “ Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract.”. Betekent dit dat het normaal tarief bij Eneco op 33 cent zit?
Dat zou inderdaad een mooi hoog tarief zijn, aangezien veel andere leveranciers tussen de 5 en 10 cent vergoeden.

Ik heb het dus over de teruglever vergoeding en niet over saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lexvo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Ik heb het dus over de teruglever vergoeding en niet over saldering.
ik ook het was 45 cent terugleveren, wat het nu is weet ik niet, ik ben gestopt met volgen aangezien mijn anulerings termijn is verlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 16:53
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:32:
[...]

ik ook het was 45 cent terugleveren, wat het nu is weet ik niet, ik ben gestopt met volgen aangezien mijn anulerings termijn is verlopen :+
Ik begrijp het nu. Ergens anders vond ik dat dat hoge teruglever tarief tegenover een hoog normaal tarief stond (iets van 63 cent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Esumontere schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:

We zijn inmiddels akkoord gegaan met het aanbod van VEH, en ik heb van Solar Concept twee verschillende aanbiedingen ontvangen. Hieronder gespecificeerd:

***members only***

- Het GoodWe systeem heeft wel een erg grote opbrengst (bijna 6000 kWh per jaar), ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ik dat ooit ga verbruiken.
- Het EnPhase systeem heeft volgens Solar Concept een betere voorbereiding op een eventuele toekomstige thuisaccu.
- Zijn micro-omvormers kwetsbaarder? De garantie is wel veel langer dan voor de enkele omvormer.
Wat je niet gebruikt verkoop je, of ga je tzt in een auto of warmtepomp proppen.

Enphase Voorbereid op accu? Hoe? Het is op je dak al wisselstroom. Niet omzetten naar wisselstroom is het voordeel van een omvormer systeem dat met accu om kan gaan.

Micro omvormers zijn niet bijzonder kwetsbaar. Gaan niet vaak stuk... Maar als ze stuk gaan moet er iemand het dak op. Je instalateur heeft veel minder garantie op dat werk.

Lekker voor het GoodWe systeem gaan dus. Dat wordt jij beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nm. spuit 11

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Esumontere schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:

***members only***

Ik zou voor de meeste bang voor je buck gaan. En laat je jaarverbruik los; ook al wordt het uitgesteld, zodra salderen verdwijnt is je momentane opwek/eigenverbruik veel belangrijker.

Enneh:
Dak volrammen met serieel systeem
dit dus... :Y

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 02-02-2022 02:03 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Wat je niet gebruikt verkoop je, of ga je tzt in een auto of warmtepomp proppen.
Goed punt, al is een elektrische auto zonder eigen parkeerplaats lastig thuis op te laden. Maar wellicht komen daar in de toekomst oplossingen voor. :)
Ronald schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Enphase Voorbereid op accu? Hoe? Het is op je dak al wisselstroom. Niet omzetten naar wisselstroom is het voordeel van een omvormer systeem dat met accu om kan gaan.
Geen idee, Solar Concept gaf aan dat Enphase wat verder is met die ontwikkeling. Weet jij wellicht hoe GoodWe in kwaliteit is, en of je een accu uberhaupt direct aan je omvormer hangt?

[ Voor 44% gewijzigd door Esumontere op 02-02-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Edit: weg

[ Voor 98% gewijzigd door Esumontere op 02-02-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjompy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 13:28
dit voegt niks toe

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 02-02-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Esumontere de optie warmtepomp blijft zeker bestaan ;)
Gebruik daarvan is met veel PV voordelig.

Omdat Enphase geen DC/DC kan laden, is het enige wat ze kunnen een losse batterij omvormer aan sturen aan de hand van productie, of handiger daadwerkelijk netto energie productie/verbruik (P1 slimme meter)

En dat moet elk slim losstaand batterij systeem even goed kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Zojuist heb ik de offerte met het thema Dak volrammen met serieel systeem geaccepteerd! Bedankt voor alle informatie en hulp! Ik hou jullie op de hoogte over het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 11:21
Ronald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:58:
Het hoeft niet per se ABB te zijn hoor; dit kan met elk merk... Maar ABB probeert het zachtjes op de radar te krijgen.
ABB componenten hebben wel een hogere isolatiespanning dan 253V, terwijl veel andere merken ofwel exact op 253V zitten, iets daaronder, of dat zelfs niet specificeren.

Als de hele wijk aan de zonnepanelen gaat krijgen de componenten in de groepenkast vamzelf steeds vaker de 253V voor hun kiezen. Een aantal merken zitten dan dus qua specs op het randje. Er zal vast een veiligheidsfactor overheen zitten, maar of je die grens (als fabrikant, maar ook als consument) zou moeten willen opzoeken?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@rbaidjoe wat je schrijft is ongetwijfeld waar, maar waar ik het over heb is het voorkomen van overbelasting van componenten in de kast op stroom, niet spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 11:21
Ronald schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:00:
@rbaidjoe wat je schrijft is ongetwijfeld waar, maar waar ik het over heb is het voorkomen van overbelasting van componenten in de kast op stroom, niet spanning.
Volledig helder. Voor wat betreft het voorkomen van overbelasting op stroom hoeven de componenten niet per se ABB te zijn. Wanneer ook spanning in de overweging meegenomen wordt blijft ABB ineens wel als een van de weinige merken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
lexvo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Ik begrijp het nu. Ergens anders vond ik dat dat hoge teruglever tarief tegenover een hoog normaal tarief stond (iets van 63 cent).
Gewoon anders op de eneco site een berekening maken en wat met het verbruik en teruglevering spelen. resultaat kun je uitklappen en wordt het je allemaal wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Update vanuit mijn kant:

Vorige week zijn er 18 panelen (6.39 kWp) geinstalleerd op mijn dak, met een 5 kW GoodWe omvormer (3-fase). Het systeem werkt erg goed, sinds vorige week dinsdag al 250 kWh geproduceerd! :D

Ervaringen met Solar Concept zijn opzich goed, ze waren snel klaar met de installatie op het dak (~2.5 uur) maar helaas was de electricien ziek. Dit wisten de dak-installateurs ook niet, en die hebben dus de boel na installatie achtergelaten (met de losse draden onder spanning uit het dak hangend... Mijn kat vond ze interessant :X). Maar, de volgende dag is alles netjes weggewerkt.

Bedankt allemaal voor het advies! :)
Pagina: 1