iMac 27" late 2015 SSD-upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:42
Mijn iMac (27" late 2015) heeft een SSD van 256 GB, en die is aan vervanging toe. Ik zie door de bomen het bos niet meer omdat er zoveel te koop is, Samsung, Crucial, etc.. Het wordt me ook niet zo duidelijk of er een PCIe in kan, of dat dit een 2,5" SSD moet zijn.

Zijn er Tweakers die dit recent gedaan hebben bij een dergelijk model iMac, en die mij een degelijke SSD (1 TB) aan kunnen raden, en of dit een 2,5" moet zijn, of dat een PCIe ook kan?

[ Voor 25% gewijzigd door Gethijsem op 12-01-2022 13:29 ]

Beste antwoord (via Gethijsem op 12-01-2022 16:12)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ga je hem echt openmaken?

Extern via USB is echt veel makkelijker, dan kan je de interne SSD altijd nog als extra opslag gebruiken.
Wil je makkelijk uit zijn kijk dan eens naar een Samsung T5 of T7 zou ik zeggen. Zo heb ik het zelf ook jaren gedaan zonder problemen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ga je hem echt openmaken?

Extern via USB is echt veel makkelijker, dan kan je de interne SSD altijd nog als extra opslag gebruiken.
Wil je makkelijk uit zijn kijk dan eens naar een Samsung T5 of T7 zou ik zeggen. Zo heb ik het zelf ook jaren gedaan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Dat is de bedoeling, ik ben redelijk handig met dat soort dingen. De meeste ruimte wordt momenteel opgeslurpt door de Photos-library, Xcode en Adobe applicaties. Dus niet zozeer grote bestanden. De USB- of Thunderbolt aansluiting lijkt me niet bepaald snel om daar dergelijke dingen op te zetten. Maar misschien heb ik het mis en is extern ook een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Gethijsem op 12-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:57
Gebaseerd op de iFixit beschrijving van deze klus.... ik zou er zelf niet aan beginnen! Maar dat ben ik.

Een Samsung T7 is een erg fijn schijfje en redelijk rap, ik heb zelf geen T5 liggen. Het is het proberen waard. Je kan je Photos library best naar een externe schijf verhuizen (https://support.apple.com/en-us/HT201517).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gethijsem schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:31:. Maar misschien heb ik het mis en is extern ook een optie.
Volgens mij lag de snelheid via USB 3.0 rond de 450.

Test het anders even met BlackMagic Disk Speed Test voor je huidige SSD.

[ Voor 28% gewijzigd door Greatsword op 12-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gethijsem
Ik heb daar even verder op gezocht en er wordt idd over gesproken dat een T5 en T7 meer dan prima resultaten geeft. T7 lijkt me de beste optie hierin, aangezien die wat sneller is dan de T5 en ik voor werk ook werk met een MacBook Air M1, en omdat de iMac sowieso over een jaar of 2 - 3 aan vervanging toe is.
Bedankt allen 👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 20:41
extra vraagje van later in het jaar:

ik wil een iMac Late 2015 upgraden.
Begrijp ik goed dat een Externe SSD als de Samsung T7 aangesloten op USB dezelfde snelheidswinst geeft als die iMac helemaal open maken en de interne HDD vervangen?

Is FireWire of Thunderbolt nog het overwegen waard?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

do_sch schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:25:

Begrijp ik goed dat een Externe SSD als de Samsung T7 aangesloten op USB dezelfde snelheidswinst geeft als die iMac helemaal open maken en de interne HDD vervangen?

Dank alvast!
Klopt, alhoewel de T7 iets overkill is omdat je die snelheden net niet over USB 3.0 kan halen maar sowieso een goede aankoop voor toekomstbestendigheid.

FireWire en Thunderbolt gaan hier geen meerwaarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Dank! Dan ga ik eens kijken of ik die met een stukje stevig dubbelzijdig tape achter aan mn iMac kan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:30
do_sch schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:25:

Dank alvast!
Ligt eraan wat je met snelheidswinst bedoelt. Heb je nu een ouderwetse HDD, waar je OS op staat, en blijf je die gebruiken? Want een externe SSD is makkelijk, maar als je die niet gebruikt om MacOS op te zetten, heb je daar geen snelheidswinst van.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

do_sch schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:09:
Dank! Dan ga ik eens kijken of ik die met een stukje stevig dubbelzijdig tape achter aan mn iMac kan plakken.
Succes, mocht je wat eleganters zoeken dan heb je dit soort dingen.

https://www.twelvesouth.com/products/backpack

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0094/1621/2537/products/BP_iMac_Product_v2_576x.jpg?v=1568988622

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• do_sch
Hahn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:21:
Want een externe SSD is makkelijk, maar als je die niet gebruikt om MacOS op te zetten, heb je daar geen snelheidswinst van.
Nee, was zeker wel bedoeld om dat het OS op te zetten. Daarom is vastplakken ook een optie. Zeker met de "dikte" met die Portable T7.

Vroeg me dan nog wel af ook FileVault dan ook werkt, want zo'n HD is wel veel makkelijker te jatten...

Zo'n podiumpje aan de achterkant is dan ook wel grappig Greatsword, maar ik denk dat ik m dan toch liever met een zelfgeprinte 3D bracket zo plat mogelijk aan de achterkant vastmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:23

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb dit in het verleden ook met mijn 2014 Mac Mini gedaan.
De interne 1 tb harde schijf had ruimte zat, maar was zo traag als dikke stroop.

Een Samsung EVO SSD gekocht van 256 gb. En die via een externe USB 3 enclosure aangesloten op een van de USB poorten van de Mac.

macOS en mijn apps op de SSD geïnstalleerd, en mijn data op de interne schijf.

De Mac veranderde van een trage slak in een vlotte computer. Dag en nacht verschil.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1