Hardwarematige temp. begrenzing thermostaat ter beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
Ik heb slechte ervaringen opgedaan met mijn huidige thermostaten voor de elektrische vloerverwarming. Deze slaan soms op hol, waarbij het relais in de “aan” stand blijft staan. De thermostaat verwarmt dan de vloerverwarming tot 45°C. De softwarematig ingestelde begrenzing van wat ik wil dat de maximale temperatuur is wordt daarmee genegeerd (22C). De thermostaat is al vervangen voor een nieuw exemplaar, maar ook deze heeft hetzelfde euvel.

Het probleem is dat dit ver boven de maximale temperatuur ligt voor het gebruik bij laminaat (of hout), dat is 27C. Als gevolg hiervan gaat mijn vloer zo bol gaan staan dat er schade is ontstaan aan de laminaatvloer (de verbindingen breken onder de spanning). Het is zelfs zo dat de vloer zo bol staat dat ik de woonkamer niet meer in kan omdat de deur klemt. De enige manier is de groep in de meterkast te resetten.

Na contact met verschillende leveranciers blijkt dat dit bij elke relais geschakelde thermostaat kan voorkomen. Ook zogenaamde ‘A’ merken zoals Magnum en Warmup geven bijvoorbeeld aan dat ook bij hen, in uitzonderlijke gevallen het relais van een thermostaat kan vast slaan in de aan stand, en dat dan de vloerverwarming blijft verwarmen.

Ik wil niet meer met die onderzekerheid leven, en ben op zoek naar een manier om een ‘hardwarematige beveiliging toe te voegen aan mijn elektrisch circuit (niet in de thermostaat, maar op de fase en nul draad). De enige plek waar ik iets kan ‘toevoegen’ is in de wandcontactdoos.

Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien hoe dit aan te pakken, dit ligt namelijk volkomen buiten mijn eigen expertise. Even als leek gedacht, wat als er een weerstand of een snubber diode, achter de thermostaat geplaatst wordt, die zorgt dat er gewoon minder stroom naar de vloerverwarming gaat?

Of dat ik een andere thermostaat koop, waarbij ik in de software kan aangeven dat de vloersensor een andere elektrische weerstand heeft, bijvoorbeeld 5K, 12K of 15K ipv van de 10Kohm die geinstalleerd is. Zou ik dan met een bijvoorbeeld een 15K instelling, dan de softwarematig begrenzing kunnen negeren, omdat er dan geschakeld mag worden met de maximale waarde van 45C? Maar dat dan de feitelijke vloerverwarmings temperatuur op zeg 22C ligt?

Dit is type thermostaat die nu geplaatst zijn. Schakeling via fase en nul draad, met input van 10K vloersensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Lkemz7d7DEdUPF16ANbRMNQdAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pME4kOlhoPV32nBQwIn24C0u.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Illusion

(the art of)

Waarschijnlijk blijft het relais plakken. Dat is op te lossen met een beter relais.
Hoeveel Watt aan vloerverwarming heb je liggen? En wat is het maximale vermogen van je thermostaat?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Als het relais blijft plakken heeft het geen zin om de temperatuurmeting te foppen oid.
Er blijft dan gewoon stroom naar het element toe lopen.

De thermostaat doet dit niet vrijwillig. Het lukt hem niet om de stroom uit te schakelen.

Dat die relais blijven plakken is deels onvoorkombaar, maar fatsoenlijk hardware/software design kan de kans wel significant verkleinen (tot verwaarloosbaar, tenzij erg oud).

Een weerstand in serie met het verwarmingselement plaatsen is geen oplossing. Die weerstand gaat een bult vermogen verbranden, en je verliest vermogen in de vloerverwarming. En je hebt alsnog geen oplossing tegen het continu blijven stoken

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 12-01-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
Illusion schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:11:
Waarschijnlijk blijft het relais plakken. Dat is op te lossen met een beter relais.
Hoeveel Watt aan vloerverwarming heb je liggen? En wat is het maximale vermogen van je thermostaat?
De vloerverwarming folie heeft max vermogen van 220W/m2. Heb voor de gehele woonkamer en keuken 3 aparte groepen laten aanleggen, elk komen niet over de 3520W per groep. De thermostaat is meegeleverd door het bedrijf dat het heeft geinstalleerd. Helaas kom ik bij hen niet tot een oplossing, anders dan verwijzen naar de garantieperiode van 2 jaar, en dat relais inderdaad vast kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
timberleek schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:18:
... fatsoenlijk hardware/software design kan de kans wel significant verkleinen (tot verwaarloosbaar, tenzij erg oud).
Dank voor je input. Als ik je goed lees, komt het er op neer dat ik nieuwe thermostaten moet plaatsen, en dan maar hopen. Mijn huidige thermostaten zijn slechts 2 jaar oud, dus had stiekem de hoop dat dit soort falen iets uit het verleden zou zijn.

De in mijn post aangehaalde merken (Warmup en Magnum) werden mij door een bedrijf geadviseerd, maar zoals gezegd zij geven aan dat dit ook bij hen kan voorkomen. Heb jij nog andere merken die je kan aanraden? Dan kan ik een afweging maken.

Beide hebben een zogenaamde "Houten vloerfunctie" waarbij de temperatuur gelimiteerd is op 28°C. Jammer genoeg is dat de laagst mogelijke stand. Zelfs bij 28C staat mijn vloer bol, waarschijnlijk destijds door de 'expert' :( te krap gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kan je er niet een rtc achter zetten en die begrenzen op de gewenste temperatuur?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik had het stukje over de bolle vloer gemist.
Je kan de vloer eventueel lager laten stoken door de sensor te foppen. Dus bijvoorbeeld dat hij 28 graden meet terwijl de vloer eigenlijk maar 25 graden is.

Maar het plakkende relais fix je er niet mee.
Tenzij de thermostaat erg oud is (en persoonlijk denk ik dan aan 10 jaar oid), vind ik "dat kan voorkomen" ook wel heel makkelijk van de fabrikant. Als dit "regelmatig" voorkomt (gezien hun reactie gebeurd het vaker) is het gewoon een waardeloos productontwerp. Klinkt als een ondermaats relais en/of een gebrek aan impulsonderdrukking op de contacten.

Ik heb zo geen advies voor je voor een betere thermostaat. Ik heb zelf binnenkort ook elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar dat is voor het eerst. Dus nog geen ervaring.

[ Voor 25% gewijzigd door timberleek op 12-01-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
jack zomer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:17:
Kan je er niet een rtc achter zetten en die begrenzen op de gewenste temperatuur?
RealTime Clock? :+

Je bedoelt denk ik een NTC/PTC?

Afhankelijk of de huidige sensor een NTC of PTC element is (uitgaande van een resistieve sensor) Kun je simpelweg een vast weerstand in serie of parallel toevoegen om de temperatuur uitlezing een offset te geven.
Daar heb je geen NTC/PTC karakteristiek voor nodig (lijkt me ook niet handig, dan krijg je 2 non-lineaire karaktistieken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:22:
[...]

RealTime Clock? :+

Je bedoelt denk ik een NTC/PTC?
Nee een omgekeerde thermostaat knop die de maximale water temperatuur begrensd.

Hier zit in de badkamer de radiator en vloerverwarming in 1 lus.
Dus de radiator krijgt 80graden, en laat bv 35 maximaal door.
Geen probleem voor de VV.

[ Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 12-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
jack zomer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Nee een omgekeerde thermostaat knop die de maximale water temperatuur begrensd.
Het gaat hier om elektrische vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Het gaat hier om elektrische vloerverwarming
Goed punt. Ik ga even een cursus begrijpend lezen lezen...

Pagina: 1