Toon posts:

Gaming PC zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MoxNL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-01-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zowel werken als gamen. Mijn PC draait elke dag de hele dag van ~07:30 tot ~00:00 en soms wel langer. Op dit moment vraagt mijn werk niet zoveel van mijn computer, maar ik wil in de toekomst weer aan de slag als software developer. Als het aankomt op games speel ik vooral Escape From Tarkov en World of Warcraft, maar ook veel andere games op een lager pitje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte voor rond de 2500 euro een leuke build te kunnen maken. Mocht dat iets hoger uitvallen is dat ook niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment gebruik ik mijn eerste eigen build van ~7 jaar geleden nog. Hierin zit eigenlijk niks wat ik mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem. Het plan is om mijn oude PC door te schuiven naar mijn vriendin.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eerlijk gezegd weet ik vrij weinig van hardware, hoe meer ik lees op internet hoe meer ik denk dat ik nodig heb. Van wat ik uit posts hier op heb kunnen maken is de nieuwe i5 12600k een mooie gaming processor en ik dacht aan een RTX3070ti genoeg te hebben. Of ik 16gb of 32gb DDR4 geheugen nodig heb vind ik zelf lastig in te schatten (ook het aantal mhz weet ik niet). Ik twijfel of ik 1 of 2 nieuwe monitoren nodig heb, ik wil naar Quad HD 144hz (144fps is onrealistisch begrijp ik dus richt ik op ~90fps). Ik lees op dit forum ook dingen over een pcie 4 en ik vroeg me af waar dit precies voor nodig is. Ik lees ook veel goede verhalen over een wat betere soundcard, helemaal in games als Tarkov zegt men dat dat zijn vruchten af werpt. Met het oog op de toekomst zou ik graag een PC maken die een aantal jaren mee kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,99€ 299,99
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 205,-€ 205,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G€ 1.250,-€ 1.250,-
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Audigy Audigy Rx€ 57,90€ 57,90
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 54,90€ 54,90
1VentilatorenArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 33,95€ 33,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 161,99€ 161,99
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.432,62

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil me eigenlijk gewoon laten adviseren door mensen die er echt verstand van hebben. Ik ben eigenwijs, maar ik heb hier heel weinig weet van en mijn eerste build heb ik goed in elkaar gezet, maar nergens over nagedacht (elk onderdeel in 1 winkel van de plank gepakt en in elkaar ge-lego'd). Ik wil vooral een goed systeem bouwen en deze keer op de juiste manier.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het heel leuk vinden om Escape From Tarkov op 1440p te kunnen spelen op 144hz (~90fps+). Ik speel nu op 1080p met alles op low en daarmee haal ik 40fps in Tarkov. In mijn huidige systeem zit een GTX970 die duizenden uren werk heeft verricht en op het punt staat van ellende uit elkaar te vallen.

Ga je overklokken?
Hierin laat ik me door jullie adviseren, ik weet niet hoe dit moet en of dit gewenst is. Zo ja, zou ik graag instructies krijgen over hoe ik dit op een veilige manier kan doen.

Wat verwacht je van ons?
Advies over wat ik nu echt nodig heb en hoe ik mijn budget het beste kan besteden. Dit budget is exclusief monitors en andere accessoires, het gaat dus echt alleen om de desktop. Al zou ik ook graag horen welke 1440p 144hz monitors jullie aan zouden raden. Daarnaast misschien wat advies over wat ik nodig heb aan gereedschap om de PC te bouwen en waar ik het beste de onderdelen kan bestellen.

[Voor 34% gewijzigd door MoxNL op 13-01-2022 00:47]

Alle reacties

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 13:37
Ik ga de build an sich aan iemand anders overlaten, maar ik wil wel even vermelden dat je niet kan verwachten dat je Tarkov op 144 FPS spelen kan in 1440p. Zeker niet met een 3070ti..

Heb zelf een 9900k + 6900xt en trek op sommige maps (Interchange/Customs/Shoreline) met pijn en moeite 100 fps. Speel ik ook nog eens in 1080p.

Met een i5 12600k en een 3070ti kan je overigens de game prima spelen, maar 144fps, dat kan je helaas niet verwachten..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MoxNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:28:
Ik zie dat sommige mensen hier een heel stoer overzichtje plaatsen van hardware, kan iemand mij vertellen hoe kan ik dat hier in kan zetten?
Handleiding Pricewatch

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 21:53
Djurres schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:43:
Ik ga de build an sich aan iemand anders overlaten, maar ik wil wel even vermelden dat je niet kan verwachten dat je Tarkov op 144 FPS spelen kan in 1440p. Zeker niet met een 3070ti..
Dat klopt als een bus.

Hier een 5800x en 3090 FE. Ook ik haal bij lange na niet 144 fps op 1440p. Op een goede dag 112 tot 125fps op 1440p (alle graphics maxed out). Gebruik gaat maximaal tot rond 50% cpu en 43% gpu. Graphics settings lager zetten haalt niks uit voor de fps, dan gaat EFT de hardware 'gewoon' minder belasten.

Dat ligt niet aan de hardware. De optimalisatie van EFT is erg slecht.

01010000 01100101 01110000 01100101

• Thomvz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-02 19:24
Misschien dat de DLSS en de nieuwe image scaling optie in de NVIDIA settings iets uithalen mbt de 144fps ?

Ik kan het niet checken want mijn 3080 ligt bij asus ter reparatie :+

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 13:37
Thomvz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
Misschien dat de DLSS en de nieuwe image scaling optie in de NVIDIA settings iets uithalen mbt de 144fps ?

Ik kan het niet checken want mijn 3080 ligt bij asus ter reparatie :+
DLSS word nog niet volledig ondersteund, dat komt nog wel.

Maar as I stated, forget it, helaas..
Ik zou ook graag 144 fpsjes willen

• Thomvz
Steady gaat het hem inderdaad nog niet worden, misschien dat Nikita (de dev) nog een keer besluit om de game eens goed te gaan optimaliseren ;)

• MoxNL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-01-2022
Djurres schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:43:
Okee dat is heel erg duidelijk, bedankt! Ik zag in een Tarkov benchmark video dat iemand met de 3070TI wel de 90FPS aantikte op 1440p, is dat wel een realistisch doel?

• Thomvz
Ja, dat moet wel lukken!

Zeker als je een paar onnodige settings naar beneden gooit.
Staan genoeg filmpjes op youtube die je de perfecte settings voor FPS vertellen zonder er visueel iets van te merken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee