Elektrische radiator voor gedeelte woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Tweakers,

mijn woonkamer is ongeveer 8 meter diep met aan de ene kant mijn werkplek en aan het andere uiteinde de enige (CV) radiator van deze ruimte. Omdat er aan de kant van mijn werkplek geen buizen lopen en het daar best koud kan zijn, ben ik op zoek naar een elektrische radiator om dat deel van de woonkamer beter te verwarmen als ik aan het werk ben.

Ik heb links naast mijn werkplek ruimte aan de muur om een radiator te bevestigen maar een horizontale rechthoekige radiator staat daar niet mooi. Ik ben dus op zoek naar een vierkante of een verticale.

Nu heb ik er eentje gevonden die aan mijn visuele eisen voldoet (https://www.coolblue.nl/p...ill-pa600wifi3-zwart.html), alleen heeft deze slechts een vermogen van 600 watt. Nu vraag ik me af, of dat voldoende is om de ruimte rondom mijn werkplek (ca 4 m2) goed (en snel) te kunnen verwarmen. Afstand van mij (zittend aan mijn bureau) tot de radiator is ongeveer 80 cm.

De vraag is dus eigenlijk: wordt het met deze radiator goed plaatselijk warm, of 'verdwijnt' alle warme lucht naar de rest van de woonkamer?

Plaatje van de situatie

1: de aanwezige radiator
2: de beoogde plek van de nieuwe extra radiator
3: mijn bureau/werkplek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Vo3Yda2DzwZpURbfpHrIGX2L2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Av9zmoxZHLyjPdvRC8DvVEnI.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Ik neem aan dat "3" de CV-radiator is en "1" de beoogde nieuwe?

Verder: Ik zie dat de woonkeuken wel ramen heeft, maar waarom is daar dan geen verwarming? 600W is inderdaad niet veel, als de woonkeuken open (of niet zo best geïsoleerd) is denk ik niet dat het veel doet. Behalve voor je energierekening natuurlijk, op zo'n manier elektrisch verwarmen kost heel veel geld..

Alternatief idee: een IR-paneel onder je bureau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou het inderdaad eerder zoeken in alternatieve oplossingen. IR-paneel onder bureau inderdaad zoals genoemd. Ik heb sinds enige tijd een verwarmingsmatje op mijn rugleuning ivm rugklachten. Dat zorgt ook voor een behaaglijk gevoel voor een fractie van het elektrisch vermogen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 17:05
@Morfang je zult een keuze moeten maken of je de ruimte wilt verwarmen, of alleen / vooral jezelf.
Een IR-paneel is heel gericht om jou te verwarmen en niet zo zeer de ruimte.

Heb je boven je woonkamer geen verdieping waar wel radiatoren zitten? Kun je vanuit daar niet door je plafond buizen naar beneden laten lopen en een 'normale' radiator aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
Met ^, een radiator werkt op luchtcirculatie (dus de volledige ruimte moet warm zijn voor je het voelt), dus als je alleen aan je bureau wil opwarmen kijk je beter naar een IR paneel (al is electrische warmte relatief duur).

Is het een optie om de radiator in de keuken te boosten, een type met hoger vermogen ophangen of DBE op zetten (DHZ of aangekocht)? Dan kan je gewoon de kamer op een aangename temperatuur krijgen, lijkt me sowiezo handig als dat kan en zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan electrisch bijstoken met COP=1.

Als je wil investeren, kan je ook een airco overwegen (lucht-lucht warmtepomp); om de woonkamer op te warmen (COP = 3 à 4, dus navenant lagere kosten in verbruik); maar je moet wel het lawaai erbij nemen natuurlijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:41
Als 2 onder een raam is dan kun je daar wellicht een monoblock airco kwijt? Ben je klaar met 2 buizen door de gevel naar buiten.

Overigens zou ik in het ideale geval voor een structurele oplossing gaan (extra radiator aftakken, vloerverwarming, etc.) ipv lapmiddelen (elektrisch, airco, IR). Zoals nu geschetst is het een gehancicapte woonkamer.

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
Kurma schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:03:
Ik neem aan dat "3" de CV-radiator is en "1" de beoogde nieuwe?
Nee andersom. In de woonkeuken (onder inderdaad een raam) is de enige CV radiator.

IR radiator heb ik wel over nagedacht, maar ik vraag me af of die goed verwarmt als je er niet recht voor zit. De beoogde radiator zou namelijk aan de muur naast mijn computerschermen komen.

Ik heb verder geen andere woonlagen (appartement op de begane grond) en dus geen mogelijkheden om makkelijk buizen te trekken.
naftebakje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:10:Is het een optie om de radiator in de keuken te boosten, een type met hoger vermogen ophangen of DBE op zetten (DHZ of aangekocht)?
Ik ga het even Googlen, maar wat houdt DBE of DHZ precies in?

Maar als ik het goed begrijp, zou een radiator (op die plek) m.b.v. luchtcirculatie mijn gehele ruimte gaan proberen te verwarmen dus dat zou niet specifiek voor dat gedeelte helpen en daarnaast ook niet echt efficiënt/goedkoop zijn. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Morfang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:00:
Nee andersom. In de woonkeuken (onder inderdaad een raam) is de enige CV radiator.
Oh, OK. Bijzonder, dat er alleen een radator in de keuken zit en verder niet.
IR radiator heb ik wel over nagedacht, maar ik vraag me af of die goed verwarmt als je er niet recht voor zit.
De beoogde radiator zou namelijk aan de muur naast mijn computerschermen komen.
Dat doet 'ie inderdaad niet, vandaar dat ik ook schreef of je een IR-paneeltje (en dat is geen radiator) onder je bureau kan maken. Niet naast.
...
Maar als ik het goed begrijp, zou een radiator (op die plek) m.b.v. luchtcirculatie mijn gehele ruimte gaan proberen te verwarmen dus dat zou niet specifiek voor dat gedeelte helpen en daarnaast ook niet echt efficiënt/goedkoop zijn. Correct?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je wellicht vloerverwarming en is de radiator in de keuken een aanvulling op de glaspartij daar?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:41
Morfang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:00:
Ik ga het even Googlen, maar wat houdt DBE of DHZ precies in?

DBE slaat op een radiator booster: fans onder je radiator met evt een thermostaat om de afgifte te vergroten. (Gebruik ik op mijn zolder.) DHZ = doe het zelf, maar je kunt het ook kant en klaar kopen.

Je laatste opmerking heeft weinig basis, want in een open ruimte is het raadzaam voor comfort om te streven naar een homogene temperatuur. Bij voorbaat inzetten op efficientie of kosten leidt tot vrijwel zeker tot teleurstellingen. Dat gezegd hebbende kun je heel veel gas verstoken en alsnog goedkoper uitkomen dan een elektrisch verwarmingselement. Houdt er rekening mee dat je een lange aanlooptijd nodig hebt om zo'n grote ruimte vanuit een hoek te verwarmen. Nachtverlaging is dan ook zeker niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
Kurma schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Oh, OK. Bijzonder, dat er alleen een radator in de keuken zit en verder niet.
I know right. Vond ik ook toen ik hier kwam wonen ;)
Kurma schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:05:Dat doet 'ie inderdaad niet, vandaar dat ik ook schreef of je een IR-paneeltje (en dat is geen radiator) onder je bureau kan maken. Niet naast.
Als ik het goed begrepen heb, verwarmt IR massa en geen oppervlakte/lucht. Zou ik de IR radiator ook aan de muur achter mijn beeldschermen kunnen hangen? Want ik heb meer behoefte aan warmte op mijn bovenlichaam dan op mijn benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Morfang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:20:
[...]

I know right. Vond ik ook toen ik hier kwam wonen ;)

[...]

Als ik het goed begrepen heb, verwarmt IR massa en geen oppervlakte/lucht. Zou ik de IR radiator ook aan de muur achter mijn beeldschermen kunnen hangen? Want ik heb meer behoefte aan warmte op mijn bovenlichaam dan op mijn benen.
Nee, dan verwarmt 'ie de achterkant van je beeldscherm. Je kan ze ook ophangen geloof ik. Of maak er statief voor wat je naast je neerzet.

Ideaal wordt het niet met deze uitgangssituatie ben ik bang (tenzij je behoorlijk gaat verbouwen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
Ik ga denk ik gewoon maar even wat uitproberen. Heb voor nu bij Coolblue deze besteld: https://www.coolblue.nl/p...mill-pa1200wifi3-wit.html

Die heeft in ieder geval voldoende vermogen. Dan plaats ik hem onder m'n bureau aan de muur. Als die voldoende warmte oplevert, top. Zo niet, dan retourneer ik die en probeer ik hetzelfde kunstje met een IR paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
Morfang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:49:
Ik ga denk ik gewoon maar even wat uitproberen. Heb voor nu bij Coolblue deze besteld: https://www.coolblue.nl/p...mill-pa1200wifi3-wit.html

Die heeft in ieder geval voldoende vermogen. Dan plaats ik hem onder m'n bureau aan de muur. Als die voldoende warmte oplevert, top. Zo niet, dan retourneer ik die en probeer ik hetzelfde kunstje met een IR paneel.
Daar zal je heel blij mee zijn, tot de electriciteitsrekening op de mat valt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
naftebakje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Daar zal je heel blij mee zijn, tot de electriciteitsrekening op de mat valt...
Dat valt mee toch? Verbruik is 1,2 kWh, uitgaande van 4 uur verbruik per werkdag, gedurende 4 maanden per jaar (winter/kou) dan kom ik uit op een verbruik van 384 kWh. Met de huidige prijzen is dat ongeveer 115 euro op jaarbasis. Tientje per maand om warm te kunnen werken :P
Pagina: 1