Calex Smart lamp verbindt niet met WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 10:29

Dunnus

PSN: Dunnus

Topicstarter
Goedemorgen mede-Tweakers,

Onlangs heb ik voor mijn eethoek 5 LED WiFi lampen aangeschaft van Calex. Deze lampen kunnen alleen gebruikt worden op een 2.4ghz Wifi netwerk, die gelukkig al voor iets anders via mijn Ubiquiti controller ingesteld was. Uiteraard naast het 5Ghz WiFi netwerk.

Gisteravond geprobeerd ze te verbinden via het 2.4ghz punt. De lampen wilden alleen met geen mogelijkheid verbinden met het netwerk. Niet via de beschikbare "EZ mode" en ook niet via de "AP" modus, waarbij je met het 'wifi netwerk' van de lamp zelf verbindt.

Na wat onderzoek zag ik dat PiHole wat domeinen aan het blokkeren was, dus PiHole op pauze, maar helaas toch niet de oplossing. Ook het 5ghz netwerk uitzetten, 5ghz netwerk via iPhone 'vergeten', etc. allemaal geprobeerd.

Als laatste strohalm heb ik op mijn KPN modem, die normaal alleen als modem fungeert, weer een verborgen 2.4ghz wifi netwerk aangemaakt, specifiek voor de lampen. En tot mijn verbazing verbond deze wel direct.

Heeft een van jullie enig idee wat er in mijn Ubiquiti setup zorgt dat de lampen niet kunnen verbinden?

Gaat om deze lamp:
https://www.calex.eu/asso...7W-1800-3000FILGOUDSMART/

Mijn thuisnetwerk:
KPN Experia Modem (waarbij WiFi in principe uitgeschakeld stond...tot gisteravond)
Ubiquiti AC LR
Ubiquiti AC Lite
8poorts PoE Switch
Controller op RPI
PiHole op RPI

2.4ghz wifi netwerk op Ubiquiti controller met eigen naam
5ghz wifi netwerk op Ubiqutii controller met eigen naam
En sinds gisteravond een 2.4ghz wifi netwerk via Experia modem met eigen naam.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Volgens mij zijn het op Tuya gebaseerde lampen. Misschien dat het wel lukt met de Tuya app?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Snuffel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:26:
Volgens mij zijn het op Tuya gebaseerde lampen. Misschien dat het wel lukt met de Tuya app?
Klopt, dat staat op de verpakking inderdaad. Ik zal dat ook nog even proberen, bedankt voor de tip.

ps. Het werkt nu dus wel via de Calex app, maar dan via de Experiabox, niet via mijn eigen netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Snap ik, en ik denk dat het met de Tuya app gewoon via je eigen netwerk gaat werken :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Snuffel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:34:
Snap ik, en ik denk dat het met de Tuya app gewoon via je eigen netwerk gaat werken :)
Even voor de zekerheid, het betreft deze app denk ik hè:
https://apps.apple.com/nl/app/tuya-smart/id1034649547

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Zo te zien is dat de goede ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Je hebt best kans dat die lampen alleen 802.11b doen. Ofwel, lekker antiek en slowmotion.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 12-01-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Zojuist geprobeerd met de Tuya app. Op het Ubiquiti netwerk precies dezelfde fout als via de Calex app.

Met het KPN Wifi punt direct verbonden.

Hmmm...Verder nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Ubiquiti LR kan ook 802.11b aan, das dat mag het niet zijn.

Lijkt mij dat je RPI's aan het 'etteren' zijn.
Kan je ze beide eens compleet weghalen en kijken of het probleem blijft bestaan?
Zo ja dan zit het in je Uibquiti's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Bij mij bleek in een soortgelijke situatie 802.11r (Fast BSS transition) te voorkomen dat bepaalde apparaten konden verbinden. Dat uitzetten verhielp het probleem (of het wenselijk is is vers 2).

Point being: schakel eens wat opties uit en probeer eens eea methodologisch uit te sluiten.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Snuffel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:34:
Daar zou ik niet teveel op rekenen. Laatst was er een issue met de tuya cloud en zag ik berichten van mensen die thuis hun lampen niet meer aan konden zetten :X
Ben zelf niet zo'n fan van die cloud-based oplossingen (flash alles met esphome) maar de vraag is of dat nog kan, tuya heeft de firmware aardig dichtgetimmert nu, en gebruiken zelfs al andere chips waardoor dat helemaal niet meer werkt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Dit zijn momenteel de instellingen van het 2.4ghz netwerk. Ik heb niet voldoende kennis van wat iedere instelling wel/niet doet. Heeft iemand nog tips om te proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve852wjulX2sH3daWGyjBritx5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PFKBcm27iZxkQ3y7G3zgWFK9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon even proberen? Legacy Support , en misschien Optimize IoT connectivity (geen idee wat dat precies doet) lijken mij wel kanshebbers.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Legacy support krijg ik niet aan om onduidelijke reden, dat zoek ik even verder uit.

Andere combinaties van opties hebben helaas nog niet geleid tot een oplossing. Dus vooralsnog op het verborgen netwerk vanuit de Experia Box.

Irritant...

Experia Box verkeer gaat ook via de RPI trouwens dus het lijkt vooral in iets van Ubiquiti te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Goed, na veel wikken en wegen was de oplossing (voor mij) als volgt:

Het 2.4Ghz netwerk op mijn Ubiquiti apparaten had hetzelfde wachtwoord als het 5Ghz netwerk. Na het aanpassen van het 2.4Ghz wachtwoord werkte het direct en kon ik het WiFi netwerk via de Experiabox weer uitzetten.

Geen idee waarom dit zo is, maar prima dat het nu werkt.
Pagina: 1