[Edge] Start automatisch na aanmelden bij Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Op mijn werk pc (Windows 10 21H1) start sinds enkele dagen als eerste na het inloggen bij windows, Microsoft Edge op.
De rest van het bureaublad blijft dan zwart, terwijl Edge wel naar voren komt. Je desktop wordt verder ook niet geladen totdat je Edge weer hebt gesloten.
Ik hoor enkele collega's over hetzelfde klagen, dus het lijkt heel sterk op een windows update.

Omdat dit een werk-computer is, worden niet alle instellingen door mezelf beheerd, al heb ik wel relatief veel rechten.
Mijn standaard browser is overigens Chrome; Edge gebruik ik niet eens bewust. (Enkele applicaties maken er wel gebruik van)

Ik heb al gevonden dat je in het configuratiescherm onder Accounts > Aanmeldingsopties de optie "Mijn opnieuw opstartbare apps automatisch opslaan wanneer ik me afmeld en deze opnieuw opstarten nadat ik me heb aangemeld" uit te zetten. Alleen, deze stond al uit.

Binnen Edge heb je ook nog de instelling "Opstartboost". Ook deze staat al uit.

Iemand nog meer ideeën? :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
Taakbeheer > Opstarten

Check even of hier vreemde apps of services bij staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO_UamAmFuBeSdJIPrzG-hanT-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FDeMo6rt2FaWKklQodZDS3in.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan maar hopen dat je bedrijf geen cryptomalwarevirus hebt die een cryptoHTML wilt openen...

Ik zou dit z.s.m. met prio 1 bij IT neergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ryan_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:53:
Taakbeheer > Opstarten

Check even of hier vreemde apps of services bij staan.

[Afbeelding]
Terechte opmerking, even naar gekeken.

Naast wat bekende tooltjes zoals de driver van mijn 3d-muis, Microsoft Onedrive, Logitech driver, OpenVPN, staat hier niets spannends.
Vorkie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:55:
Dan maar hopen dat je bedrijf geen cryptomalwarevirus hebt die een cryptoHTML wilt openen...

Ik zou dit z.s.m. met prio 1 bij IT neergooien.
IT weet er inderdaad al van. Ik verwacht alleen niet dat het zo'n vaart loopt.
Edge start ook simpelweg met de startpagina op, meer niet. Uiteraard zie ik niet wat er op de achtergrond gebeurt. ;)

In de tussentijd ook nog deze post in de Microsoft fora gevonden waar iemand hetzelfde probleem heeft, en ook dezelfde oplossingen al heeft geprobeerd.
Daar hebben ze het wel over een beta versie van Edge, die ik zeker weten niet heb.
Het antwoord daar is als volgt:
Looks like you've already made the correct settings to prevent the Edge from starting automatically, as they didn't work, go to Windows+R> type: appwiz.cpl> press enter> right click on Microsoft Edge> change> Repair.
Dat ga ik nu proberen. :)

--> Geen resultaat.

[ Voor 25% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-01-2022 09:54 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Mogelijk staat er een foutje in een script/group policy door de administrators. Momenteel wordt er dus in die hoek gezocht.
Mocht dat het zijn geweest, werk ik het in deze post bij. Wordt vervolgd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb dit sinds een paar dagen ook op mijn privé desktop (Windows 10 Home), geen idee hoe het weg te krijgen. Soms probeer ik iets maar na 2 x opstarten is het weer terug. Super irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door THEVGE op 13-01-2022 20:11 . Reden: toevoegen OS versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Dat zou kunnen betekenen dat het niet een of ander scriptje is dat bij ons loopt.
Op mijn privé pc heb ik het fenomeen nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 18:09
Het is inderdaad algemener.....ook op de pc van mijn vriendin gebeurt het, en dat is een zeer standaard home installatie zonder toeters en bellen.

Lijkt erop dat m$ wil testen hoe ze Edge nóg verder door de strot kunnen rammen :(

Heb het ook nog niet gevonden hoe het weg te krijgen dus ik kijk ook uit naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is ook de laatste paar dagen op mijn werk PC, ga zo zien of de tip uit de OP hebben geholpen (die had ik vanochtend ook gevonden).

Geen virus, maar weer zo'n brakke update zo te zien. En zich dan maar afvragen waarom niemand Edge wil gebruiken...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Niet online
Oplossing wordt hier besproken: moet het nog uitproberen. Was denk ik te snel, zie al reacties dat het niet werkt ;-(

https://answers.microsoft...-adc0-97b5646fe0a2?page=8

[ Voor 12% gewijzigd door THEVGE op 13-01-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Niet online
Deze link lijkt voor mij te werken, ik heb de RegEdit truuk gebruikt zoals beschreven.

https://www.windowscentra...cesses-startup-windows-10

Voor de zekerheid heb ik ook de executables van Edge kwa naam veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Niet online
Hier een oplossing die voor mij lijkt te werken, ik heb de Registry aanpassing gebruikt.

https://www.windowscentra...cesses-startup-windows-10

Voor de zekerheid ook de executables van Edge re-named.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Helaas, bij mij gebeurt het nog steeds. Heb een ticket bij de helpdesk neergelegd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Vandaag werk ik een dag thuis. Mijn laptop zal eerst moeten opstarten zonder verbinding met het domein, en daarna kan ik de VPN pas openen. Wat schetst mijn verbazing: Ik zie direct mijn desktop in plaats van Edge. Zou het daar iets mee te maken hebben; wel of geen domein? Waarom hebben ook sommige privé computers er dan last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Die ongein kreeg ik gisteren ook via msconfig/services Edge automatisch opstarten/update uitgezet. Nu geen last meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbPUzPhjs2G9VdRrKsCnPEXfO5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7tOhwUNyMMeKAtQRWBBkSoi.jpg?f=fotoalbum_large

Weet nog niet of het zo blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Vreemd, die staat er bij mij niet eens tussen? :?
(en ja, het vinkje "Alle microsoft services verbergen" staat uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NoahAmber schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:17:
Die ongein kreeg ik gisteren ook via msconfig/services Edge automatisch opstarten/update uitgezet. Nu geen last meer

[Afbeelding]

Weet nog niet of het zo blijft..
Dat werkt bij mij ook, net even geprobeerd. Hopen dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:31
Waarschijnlijk zit hem dit in de aanmeldingsopties van Windows:
Windows Instellingen -> Accounts -> Aanmeldingsopties -> optie 'Apps opnieuw opstarten' uitschakelen.
Mogelijk kan je ook proberen 'Gebruik mijn aanmeldingsgegevens om de configuratie van mijn apparaat automatisch te voltooien na een update.' uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
dennisje7 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:00:
Windows Instellingen -> Accounts -> Aanmeldingsopties -> optie 'Apps opnieuw opstarten' uitschakelen.
Dat staat hier inderdaad ook uitgeschakeld. Misschien dat en dan in combinatie met de services dat het blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
dennisje7 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:00:
Mogelijk kan je ook proberen 'Gebruik mijn aanmeldingsgegevens om de configuratie van mijn apparaat automatisch te voltooien na een update.' uit te schakelen.
Dat stond al uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Niet online
Ik heb vandaag in elk geval geen start-ups gehad van Edge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ik heb Edge inmiddels ook al een tijdje niet meer gezien, dus het lijkt er op dat er een of andere update voor zorgde dat Edge tevoorschijn kwam. Vooralsnog lijkt het zichzelf dus te hebben opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Tilleke
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb dagen zitten zoeken naar een oplossing voor dAt edge. En gevonden.!!
Verwijderen kan niet, maar met Ccleaner heb ik het kunnen uitschakelen.
Ga in ccleaner naar Extra [met de steeksleutel] Kliuk op Opstarten dubbelklik op edge en dan rechts op verwijderen.

Ik heb het zojuist gefdaan, de laptop opnieuw opgestart en tot nu toe staat Edge er niet meer bij opstarten.

*O*

En nu maar duimen dat het zo blijft na een ofandere update of zo, maar dan haalik het gewoon weer uit de ccleaner. Ikke blij.
Pagina: 1