Toon posts:

hona civic start niet, bij pogign dartoe valt stroom weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-03 19:02
een nieuw probleem me tonze honda civic. ;-)misschien moet ik hm gewoon een tijdje laten staan want hij schijnt over zelfreparerende eigenschappen te beschikken. het olieverbruik waar ik de vorige keer over schreef is tot op heden mysterieus verdwenen, geen druppel olie verbruik in 1000km
nu dient het volgene probleem zich aan:
zondag viel de auot uit bij inparkeren, koppelingsprobleem of degene die reed gaf te weinig gas, doet niet terzake hier gebeurd vaker. Toen we de auto wilden starten viel alel stroom weg, geen lichten mer, gene ventilator dei draaide, geen startmotor. sleutel eruit, er weer in, niets. na een paar minuten, sleutel er weer in en na een seconde of 5 slloeg de ventilator ineens aan en verlichting ook weer, starten ging direct(soepel niet traag zoals bij een lege accu). auto geparkeerd, maandag weg voor boodschappen. Keurig starten en lopen, 20 minuten rijden, boodschappen doen, weer keurig starten en lopen. vlak bij huis nog 1 boodshcap gedaan, hooguit 5 minuten i de winkel, sleutel in contact ventilator slaat aan, geen reactie op starten. direct valt alles wer uit, zelfs dashboardverlichting alles. na 5 minuten bij omdraaien sleutel, ventilator weer aan en verlichting ook. geen reactie op startpoging en alle stroom weer weg voor ongeveer 5 minuten. samengevat:
- erlichting gign dus nooit vanzlef weer aan enkle bij gebruik van sleutel na 5 minuten gign licht e ventillatie weer aan
- geen reactie op startmotor
aankoppene met startkabel: direct starten
nu vraag ik me af: wat kan het zijn?
lage accuspanning: dan had hij zondag niet ineens toch weer gestart na korte tijd en normal valt dan niet alels zo totaal weg. contactslot: dan zou de verlichting toch nog moeten branden.
is hie toevallig iemand die zegt: o dat is natuurlijk dit, honda-kwaal
hij gaat naar de garage, moet ook voor de apk dus ze kunnen het gelijk uitzoeken maar de montuer vond het in eerse instantie toch ook een vaag probleem.

Alle reacties

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Accu polen zitten die goed vast?

edit..

En een goede massa van de min naar het chassis/motorblok ?

[Voor 52% gewijzigd door wauskoek op 11-01-2022 23:16]

• dicksterk
accupolen zitten goed vast ja, al schijen ze eruit te zien alsof alles met plakband en schroefjes aan elkaar zit maar dat was al zo toen de auto 3,5 jaar geleden in de familie kwam, was tot nu toe nooit aanleiding voor problemen maar kan zomaar nu wel zo zijn natuurlijk.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41
Wat een klote week. Eerst je auto kapot, daarna de shift op je toetsenbord. Succes ermee!

OT: Vervang je batterij eens of sluit hem goed aan zoals @wauskoek zegt.

• dicksterk
nog een kleine aanvulling, misschien dat iemadn dit symptoom begrijpt. Bijna altijd in de ochtend bij het starten van de auto, gaat de autoradio pas na een minuut of 10 aan ongeveer daarvoor kan je er niets mee doen, maar sommige ochtende gaat hij gewoon direct aan zodra je de auto start. op ochtenden dat de radio uit blijft, reageert de choke van de auto anders: dan blijft de auto veel langer in hoge choke rijden, rond het moment dat de radio aanspringt valt de choke ineens weg. ik krijg er altijd het idee bij dat de auot zich tijdens stilstan `te ver` afsluit, waardoor de interne computer niets meer constateert ook niet wanneer de choke moet terugzakken, en dat zaken als de autoradio pas weer worden geactiveerd zodra de interne computer weer werkt. kan dat, of is dat onzin/

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Probleem met de accu en/of dynamo. Laat die twee eens doormeten.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 13:03

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik zou echt even een nieuwe accu erin schroeven. Weet je hoe oud de accu is ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• TMDC
  • Niet online
dicksterk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:06:
op ochtenden dat de radio uit blijft, reageert de choke van de auto anders: dan blijft de auto veel langer in hoge choke rijden, rond het moment dat de radio aanspringt valt de choke ineens weg.
Onderliggend probleem kan zijn dat de (dooie?) accu onvoldoende spanning levert, waardoor de motor meer toeren maakt en de autoradio gewoon te weinig spanning heeft. Op het moment dat de spanning weer op orde is gaat de motor naar normaal toerental en gaat de radio aan.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39
Als je niets toe te voegen hebt, post dan niets

[Voor 90% gewijzigd door Standeman op 12-01-2022 10:37]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Slechte accu en slechte dynamo kan sowieso een issue zijn hier.

Dan is alleen nog even de vraag of dat ook het volledig uitvallen verklaard.
Het kan zijn dat de spanning zo ver weg valt dat de hoofdrelais ook niet meer werken. Dan heb je geen voeding meer.

Alternatief kan zijn dat hoofdzekeringen of andere verbindingen slecht zijn.

Maar ik zou beginnen met de accu en dynamo. Die zijn relatief snel/makkelijk te testen.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 13:03

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

TMDC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Onderliggend probleem kan zijn dat de (dooie?) accu onvoldoende spanning levert, waardoor de motor meer toeren maakt en de autoradio gewoon te weinig spanning heeft. Op het moment dat de spanning weer op orde is gaat de motor naar normaal toerental en gaat de radio aan.
Dat is niet helemaal correct. De alternator geeft, in tegenstelling tot de dynamo, een constant-ish spanning. Alleen de hoeveelheid stroom die hij levert zal verschillen.

edit:
En voor zover ik weet wordt het toerental van de motor niet aangepast wanneer de alternator te weinig vermogen levert.

Wat je kunt doen is een multimeter pakken en de spanning meten van de accu. Als je dit doet zonder dat je de accu belast moet je ongeveer > 12 volt meten.

Wanneer je vervolgens de accu belast, dus verlichting, ventilator, autoradio etc. moet de spanning redelijk gelijk blijven. Ga je de auto starten zal de spanning zakken naar 10.5/11 volt. Minder dan dat en je hebt een kapotte accu.

[Voor 6% gewijzigd door Mike2k op 12-01-2022 10:22]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• timberleek
Mike2k schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Dat is niet helemaal correct. De alternator geeft, in tegenstelling tot de dynamo, een constant-ish spanning. Alleen de hoeveelheid stroom die hij levert zal verschillen.
Mits de dynamo in orde is.

Als de dynamo stervende is, kan het zo maar zijn dat je sterk wisselende boordspanning hebt. Zo lang de accu in goede staat is en eventuele wegvallende spanning niet te lang weg blijft merk je daar weinig van.
Kan zomaar zijn dat het uitvallen van de voltallige auto een combinatie is van een amper ladende dynamo plus langzaam leeglopende accu is. Gaat lang goed, totdat je onder een kritische grens komt.

• TMDC
  • Niet online
[...]
Dat is niet helemaal correct. De alternator geeft, in tegenstelling tot de dynamo, een constant-ish spanning.
Mits hij goed werkt ;)

Daar zijn we natuurlijk nog niet achter.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

[knip]
Even voor de goede orde: het (Engelse) woord 'alternator' bestaat niet in het Nederlands. Dat heet (wisselstroom)dynamo en geeft daarmee direct het verschil aan met het Engelse 'dynamo' dat bij ons óók dynamo heet maar dan over gelijkstroom gaat.

Een auto heeft een dynamo die wisselstroom levert. Maar het heet nog steeds gewoon dynamo, niet alternator.

De gelijkrichter in een auto zet dit om naar 14,4V gelijkstroom/-spanning. Als er met draaiende motor op de plus en minpool van de auto minder dan 14,4V wordt gemeten, zou ik eerst de gelijkrichter nakijken. Bij motorfietsen staat Honda bekend (berucht) om de slechte kwaliteit van hun gelijkrichters bij bepaalde modellen, dus wie weet is dat hier ook aan de hand.

[Voor 25% gewijzigd door Icephase op 12-01-2022 10:43]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
dicksterk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:13:
hij gaat naar de garage, moet ook voor de apk dus ze kunnen het gelijk uitzoeken maar de montuer vond het in eerse instantie toch ook een vaag probleem.
d:)b

Laat ze het daar maar uitzoeken, dit soort problemen vallen op afstand niet op te lossen.

• dicksterk
bedankt voor allee input.
ik ga sowieso de accu en dynamo laten nameten watn voor het niet-starten probleem lijkt dit inderdaad een logische oorzaak. bij mij garage mag ik gerust zelf onderdelen aanleveen: iemand een idee waar ik de goedkoopste dynamo en accu voor een dergeljike civic uit 1997 kan krijgen? hoeft absoluut niet origineel e zijn, merk zegt me niets. De accu die er nu in zit kostte 3 jaar geleden 58 euro.
nog wel wat dingen om over te speculeren:
- zondag kwam het niet-starten probleem dus voor het eerst voor. toe kreeg de auto na ee paar keer proberen dus opeens weer stroom en startte de auto wel. deze startpogign ging keurig, een soepel en snel ronddraaiende startmotor(niet het bekende moeizaam rondgaan op de laatste krachten van een bijna-dode accu. ook maandagochctend met -1 buiten startte de auto vlot en snel, geen enkel spoortje van verminderde kracht door kou. het lijktmi dat de motor staren 1 van de meest spanning-vragende activiteiten van de accu is, veel meer dan het aankrijgen van de autoradio bijvoorbeeld, of heb ik dit mis?
- het probleem met de auotradio speelt al zolang als wij de auot hebben(na een jaar), de vorige die erin reed hield niet van muziek en toen zat er een niet-werkende radio in(frontje was ook kapot). je kan er geen pijl op trekken of de radio het zal doen de volgende ochtend. maar als hij het geljik doet doet hij het al voor de motor aanslaat. dan reageert de ato dus ook heel normaal, gaat netjes snel uit chokke enzo. op een ochtend dat de radio niet aangaat blijft de auot lang in choke. starten verschilt niet, dat gaat elek ochtend met een keurig snel draaiende startmotro. ventilator draait ook gewoon snel, verlichting brandt goed enzovoort. maar als je bijvoorbeeld ergens een half uurtje of uurtje stilstaat, zal de radio het altijd doen bij de volgende start.
Het ljkt me dus niet direct iets met de dynamo te maken te hebben, die draait nog niet als de autoradio `besluit` of hij het wel geljik gaat doen of niet. ook lijkt accuspannign geen invleod te hebben, de accu geeft altijd voldoende spanning om te starten, dit probleme speelt in lente winter en zomer evenveel(ook het choke-probleem) de auto rijdt bij 30 graden in de zomer dan even lang op choke als op een koude winterdag.
het doet mij denken aan een atuo die gewoon standby is geblev en(als de radio keurig aangaat en choke netjes reeageert0 of een auot die totaal gereset is, waarbij zelfs het motormanagement niets doet in de eerste kilometers end e motro vooral gewoon veel toeren maakt omdat er nies aan ingeregeld wordt. maar ik wet uberhaupt neit zeker of dat kan(of een auto in een dergeljke staat kan raken tijdens stilstaan als er iets kapot is) mar dat w eten jullie mogelijk wel.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Ik zal mijn geld leggen op de accu... even wat knip en plakwerk:
Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.

Als nu na diepe ontlading de herlading achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is. Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies.

Het gesulfateerd actief materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur, kenmerkend is de zogenaamde sulfaatstreep op eenderde van de hoogte.

Bij sterke sulfatering kan de actieve massa uit het rooster worden gedrukt, vaak met kromgetrokken platen tot gevolg.

Bij het laden van gesulfateerde batterijen kunnen zich op de negatieve plaat dendrieten vormen: scherpe, naaldvormige kristallen die als brugjes tussen twee platen sluiting kunnen veroorzaken. Zo'n sluiting wordt door een accutester als celsluiting aangemerkt en vaak ten onrechte aan een fabricagefout toegeschreven!
Bovenstaande situatie kan heel goed het gedrag van de auto verklaren... zeker icm met de huidige koude lucht buiten wat dit effect en het kromtrekken kan verergeren. Vaak als je dan een paar keer een poging hebt gedaan dan warmt de accu net even die 1 a 2 graden op waardoor deze sluiting er niet meer is en dan werkt de boel ineens weer.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MicGlou schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:17:
Ik zal mijn geld leggen op de accu... even wat knip en plakwerk:

[...]

Bovenstaande situatie kan heel goed het gedrag van de auto verklaren... zeker icm met de huidige koude lucht buiten wat dit effect en het kromtrekken kan verergeren. Vaak als je dan een paar keer een poging hebt gedaan dan warmt de accu net even die 1 a 2 graden op waardoor deze sluiting er niet meer is en dan werkt de boel ineens weer.
Alleen wordt zover ik weet bijvoorbeeld de autoradio niet door de accu gevoed tijdens het rijden, maar door de gelijkrichter (via de dynamo). Dus die zou ook bij een kapotte accu gewoon moeten werken...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Icephase schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Alleen wordt zover ik weet bijvoorbeeld de autoradio niet door de accu gevoed tijdens het rijden, maar door de gelijkrichter (via de dynamo). Dus die zou ook bij een kapotte accu gewoon moeten werken...
Dat lijkt mij stug, een autoradio werkt op DC en krijgt dat van de accu... de dynamo van een auto is nl. AC. In de Nederlandse taal maken we gek genoeg geen verschil tussen een dynamo en een alternator zoals ze in het Engels wel doen... en in 'moderne' auto's zit een alternator en die levert AC.

• timberleek
MicGlou schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Dat lijkt mij stug, een autoradio werkt op DC en krijgt dat van de accu... de dynamo van een auto is nl. AC. In de Nederlandse taal maken we gek genoeg geen verschil tussen een dynamo en een alternator zoals ze in het Engels wel doen... en in 'moderne' auto's zit een alternator en die levert AC.
Intern genereert hij AC ja, maar de gelijkrichter en regelaar zijn geïntegreerd. Dus de uitgaande kabel (en daarmee de dynamo als module) levert netjes DC (het zij wat rommelig) naar de accu. Wat hij intern genereert is voor het systeem eigenlijk niet relevant.

De radio heeft geen voeding te kiezen overigens. Hij pakt zijn voeding gewoon van het boordnet. Dat is accu+dynamo. En zodra de motor loopt levert de dynamo hier het vermogen (ook aan de accu om hem op te laden). zo niet, doet de accu dat.

• dicksterk
@micglou: volgens mij vergeet ej dat de autoradio dit probleme al een jaar vertoont, en dat het start-probleem pas van maandag is. hoe verklaar je dan dat de autoradio in dat jaar telkens geen spanning krijgt, terwil ventilator/ruitenwissers/verlichting/startmotor allemala perfect werkten op de accu zoals gezegd zlefs zonder enig merkbaar spanningsverlies? en dat de radio dan minutenlang als enige uit blijift terwil de spannig op alles verder gewoon goed is, behalve dat de motor raar reageert door hoge choke?

• Ninjaguineapig
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-03 14:54
Uit welk jaar is jouw Civic? Ik had vroeger een civic uit 2001 waar op een gegeven moment het contactslot niet meer goed contact maakte.
In de weken/maanden daarvoor heb ik last gehad van dingen als slecht starten, plotseling uitvallen en andere spoken.

Uiteindelijk een nieuw contactslot in gezet. Koste toen 3 tientjes. En dat had het probleem verholpen.

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:53
Civic is uit 1997 of zo... Er zijn al veel problemen mee geweest, kijk , zijn post geschiedenis maar eens na..

Kort en krachtig:

Accu is kapot.

Koop een goede accu, heb je meer profijt van op de lange termijn. Kun je nog altijd meenemen naar een volgende auto. Ga voor de wat bekendere merken, zoals Varta, Exide, Bosch.

Prijsverschil tussen accu's van hetzelfde merk, zit vooral in hoeveel ampere ze kunnen geven, kijk in je boekje van de auto wat je minimaal en maximaal mag plaatsen in de auto.

Vervang ook meteen de klemmen op de kabels naar de accu, als dit die op dit moment met een houtje touwtje oplossing vastzitten.

En voor onderdelen en goede service: https://www.google.com/amp/s/www.akr-performance.nl/amp

• dicksterk
er zit momenteel een vara accu in, 3 jaar vind ik echt te weinig dus ik zoek momentele echt de allergoedkoopste accu, maakt me niet uit of hij in india/china e.d. gemaakt is. weet iemadn waar ik echt goedkope auto-accu`s kan kopen? k denk dat 3 jaar zles voor de goedkoopste flut-accu nog wel te doen is. onze vorige dacia logan heeft tot hij 14 was de originele accu gehad, dat was ook geen bekend merk maar zo`n ding uit roemenie. voor die tijd dreigde hij al een paar winters, maar hield het dann nog net vol, toen de auot 14 was gaf de accu het pas echt op.

• timberleek
Een kapotte accu kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, of hij nu duur of goedkoop is. (en het is nog niet eens bekend of hij nou echt kapot is)

Een slecht laadsysteem kan dit bijvoorbeeld goed veroorzaken. Dan kun je 10 accu's kopen, het laadsysteem blijft brak.

Maar @Ninjaguineapig noemt ook een mooie optie. Geen idee of dat een veel voorkomende issue is, maar het kan het waard zijn om dat eens te bekijken. Er valt ook het eea aan te meten, maar dat lukt niet via een forum

[Voor 6% gewijzigd door timberleek op 12-01-2022 14:42]

• Ninjaguineapig
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-03 14:54
Een auto accu gaat overigens heel snel achteruit als hij leeg is. Zo heb ik al eens een half jaar oude accu naar de eeuwige jachtvelden geholpen. (Dashboardkastje open laten staan en daar zit een lampje in. Andere auto overigens)

• dicksterk
klopt, ik laat het contactslot ook nakjken. hoewel de auto enkel afslaat bij koppeeln,, nooit tijdens rijen fo wat ook.
het punt is meer; als er bekend is wat kapot is wil ik weten waar ik de goedkoopst mogeljike vervangende onderdeln vandan haal. dus waar vind ik de allergodkoopste dynamo voor zo`n civic uit 1997, en de allergoedkoopste acu? google is hierin niet je vriened, zoeken op goedkoopste brengt veel sites die dit in hun zoek-algoritme hebben ingevoerd maar neit daadwerkeljik goedkope prijzen. ik wil het ook best in het buitenland bestellen, polen of wat ook, als dat goedkoper kan dat deed `teun de beun` sosm maar ik weet niet waar, en dat gaat hij natuurlijk niet vereleln. zoals gezegd ik hoef geen originle merkdynamo of een merk-accu.

• timberleek
dicksterk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:18:
klopt, ik laat het contactslot ook nakjken. hoewel de auto enkel afslaat bij koppeeln,, nooit tijdens rijen fo wat ook.
Als je de koppeling intrapt gaat de motor stationair lopen (tenzij je gas blijft geven). Bij stationair toerental laad de dynamo amper bij. Dus zal de boordspanning wat inzakken. Als deze al op een ondergrens zat (door slechte accu, slechte contacten, slechte dynamo of iets anders) kan de boel uitvallen.
het punt is meer; als er bekend is wat kapot is wil ik weten waar ik de goedkoopst mogeljike vervangende onderdeln vandan haal. dus waar vind ik de allergodkoopste dynamo voor zo`n civic uit 1997, en de allergoedkoopste acu?
Op de sloop.

• dicksterk
ik bedoel natuurlijk nieuw. net van een dynamo en accu van de sloopt akn je niet ween of die al kapot waren. niemadn een idee waar je nieuwe immitatie en goedkope onderdeln kan krijgen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dicksterk Lees dit even door Accu slecht?
Dynamo kan goed gereviseerd of van de sloop*(japoto). Je krijgt vaak ook aantal weken/maanden garantie
Is het olieverbruik al verholpen ?
Kan me herinneren dat je vaker pech had met deze auto

[Voor 23% gewijzigd door Hackus op 12-01-2022 16:11]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
In sommige (veel) gevallen is een originele gebruikte dynamo van de sloop beter dan de goedkoopste imitatie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

www.onderdelenlijn.nl

Jij voert in wat je nodig hebt; "zij" bieden aan wat ze hebben (nieuw / bijna nieuw / gebruikt) en tegen welke prijs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:53
Een goedkope accu zal beginnen bij een euro of 40 of zo?

Ga je naar de duurste modellen dan kom je meestal rond de 80 a 90 euro uit.

Daar tussenin heb je nog allerlei variaties.

Zelf heb ik mijn accu besteld bij https://online-accu.nl/

ik was 85 euro, incl. bezorgen kwijt voor de exide EA612. Aangezien we nu een cabrio hebben, wilde ik wat meer vampere dan standaard.

Zoals ik al zei, kijk in het boekje van de auto wat er minimaal wordt voorgeschreven. Ga bij voorkeur daar wat boven zitten.

Aangezien de auto toch naar de apk moet, ga een paar uur rijden voor je afspraak en eindig daar. Laat hem keuren en kijk wat er nog meer allemaal uitkomt

Gezien al je vragen / post geschiedenis, zou ik zeggen, tijd voor een wat anders .

Wil je dat niet, ga dan eens naar een goede garage ipv beun de haas en laat hem goed nakijken en maak dan eens een rekensom wat financieel beter is.

ter vergelijk:

Met de civic coupe uit 1994 die ik heb gehad, heb ik nooit zoveel problemen mee gehad als wat jij allemaal tegen bent gekomen. gekocht met ongeveer 120k op de teller en verkocht met ongeveer 260k op de teller na 4,5 jaar. Ik ging lease rijden.

Klein overzicht van de kosten, incl. onderhoud wat ik deed:
- Elke 10k nieuwe olie en nieuw olie filter: 35 euro per keer. Deed ik zelf.
- 8 nieuwe banden in totaal, rond de 100 euro per stuk incl. montage
- Koppelingsplaat en onderste druk cilinder. 456 euro incl. arbeid.
- Accu vervangen. 60 euro of zo. Zelf gemonteerd.
- Radiator vervangen, was lek gegaan door steenslag. Kosten 100 euro, zelf gemonteerd.
- Luchtfilter vervangen, geen idee, zal iets van 40 euro geweest zijn.

Toen ik hem verkocht, waren de remmen nog goed, waren net voordat ik hem kocht, vervangen.

[Voor 6% gewijzigd door Colini op 12-01-2022 16:59]

• dicksterk
het bleek te liggen aan de accuklemmen, die zaten helemala niet goed vast. is nu tijdelijk gefixt met extra schroeven, toen startte de auto weer. morgen komen er nieuwe klemmen op en wordt de accu opnieuw doorgemeten, die gaf nu zwak aan maar we weten natuurljk niet of hij goed geladen was doordat hij niet goed vast zat. als hij morgen wer zwak is wordt het dus een nieuwe accu en nieuwe accuklemmen. en dan volgende week de apk....
daarover nog een vraagje: een kraken geluid bij optrekken in een bocht, vanuit de achterkant van de auto, wat is dat? gok dat dat een apk-afkeur puntje wordt en dat er dus nog wat aan zal moeten gebeuren.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
wauskoek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:14:
Accu polen zitten die goed vast?

edit..

En een goede massa van de min naar het chassis/motorblok ?
Krijg ik nu de eeuwige roem? :P ;)

Kraken kan versleten rubbers zijn. Zou gewoon eerst naar de APK gaan hoor je het van zelf wel.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dicksterk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:48:

daarover nog een vraagje: een kraken geluid bij optrekken in een bocht, vanuit de achterkant van de auto, wat is dat? gok dat dat een apk-afkeur puntje wordt en dat er dus nog wat aan zal moeten gebeuren.
Ruil dat hok in...

Elke dag kom je op Tweakers onderhand vragen wat er met de auto (weer / nieuw) aan de hand is. Je bent toch gister bij de garage geweest? Hadden zij niets te zeggen over dat geluid dan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee