Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na duizende uren heeft mijn 1080ti het nu echt begeven. De rest van de pc is prima maar geen pcie 4.0 dus lijkt mij de beste keuze om volledig te upgraden en de huidige pc met onboard gfx naar mijn vrouw door te schuiven.
Ik game en werk veel op de pc.
Games als Tarkov, Satisfactory etc
Monitoren zijn quad hd (1440p) 144hz en ik heb er 2.
Mn zwager heeft vandaag een hp omen gekocht ->
pricewatch: HP OMEN 30L Desktop GT13-1643nd
En dat vind ik best een mooi ding. Wel weet je dan niet exact wat erin zit en dus ben ik zelf wat vergelijkbaars gaan samen stellen. Ben echter niet de beste hardware expert dus hoor graag de mening van iemand die niet zn geld al heeft uitgegeven
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte max, maar vind de huidige prijzen al extreem. Toch is 3349 een acceptabele optie.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit mn crucial mx 2tb ssd en randapparaten
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De complete build. Dus of de HP Omen of deze, eventueel na aanpassingen:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd meer vertrouwen gehad in Intel dan AMD. Al vind ik het stroomverbruik van de nieuwe generatie intels wel aan de hoge kant.
Qua cpu fans ben ik fan van Noctua maar sta open voor alternatieven.
RGB hoeft voor mij niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een werkkamer welke een open verbinding heeft met de woonkamer. Niet te veel lawaai zou fijn zijn.
Weinig RGB is prima. Hoewel m'n zoontje nu nog niet loopt (3mnd) verwacht ik dat al die lampjes anders alleen maar aantrekken
Ga je overklokken?
Voorlopig niet maar wil wel minimaal 5 jaar vooruit kunnen, mits de technologie niet opeens gigantische sprongen gaat maken. (Ergens blijft ddr5 dus bv ook in mn hoofd zitten maar lijkt me nu nog niet het geld waard)
Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op de zelfbouw build of dat de prebuild HP een betere keus is.
De HP beschikt over een betere GPU maar een oudere serie Intel. Welliswaar een I9 vs een nieuwe I7 maar volgens mij heeft juist de nieuwe I7 meer performance.
Mogelijk kan het ram geheugen ook beter vervangen worden en ik weet niet zeker of de voeding voldoende levert.
Edit: ik zie qua voeding dat ik de 750 al voor een 850 had vervangen. Heb momenteel een 750 maar verwacht dus dat dat te weinig zal zijn.
Na duizende uren heeft mijn 1080ti het nu echt begeven. De rest van de pc is prima maar geen pcie 4.0 dus lijkt mij de beste keuze om volledig te upgraden en de huidige pc met onboard gfx naar mijn vrouw door te schuiven.
Ik game en werk veel op de pc.
Games als Tarkov, Satisfactory etc
Monitoren zijn quad hd (1440p) 144hz en ik heb er 2.
Mn zwager heeft vandaag een hp omen gekocht ->
pricewatch: HP OMEN 30L Desktop GT13-1643nd
En dat vind ik best een mooi ding. Wel weet je dan niet exact wat erin zit en dus ben ik zelf wat vergelijkbaars gaan samen stellen. Ben echter niet de beste hardware expert dus hoor graag de mening van iemand die niet zn geld al heeft uitgegeven
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte max, maar vind de huidige prijzen al extreem. Toch is 3349 een acceptabele optie.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit mn crucial mx 2tb ssd en randapparaten
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De complete build. Dus of de HP Omen of deze, eventueel na aanpassingen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700K Tray | € 419,- | € 419,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) | € 259,- | € 259,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 2.0) | € 1.549,- | € 1.549,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U9S chromax.black | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Ventilatoren | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 33,95 | € 33,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 161,99 | € 161,99 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 108,84 | € 108,84 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 112,53 | € 112,53 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.804,11 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd meer vertrouwen gehad in Intel dan AMD. Al vind ik het stroomverbruik van de nieuwe generatie intels wel aan de hoge kant.
Qua cpu fans ben ik fan van Noctua maar sta open voor alternatieven.
RGB hoeft voor mij niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een werkkamer welke een open verbinding heeft met de woonkamer. Niet te veel lawaai zou fijn zijn.
Weinig RGB is prima. Hoewel m'n zoontje nu nog niet loopt (3mnd) verwacht ik dat al die lampjes anders alleen maar aantrekken
Ga je overklokken?
Voorlopig niet maar wil wel minimaal 5 jaar vooruit kunnen, mits de technologie niet opeens gigantische sprongen gaat maken. (Ergens blijft ddr5 dus bv ook in mn hoofd zitten maar lijkt me nu nog niet het geld waard)
Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op de zelfbouw build of dat de prebuild HP een betere keus is.
De HP beschikt over een betere GPU maar een oudere serie Intel. Welliswaar een I9 vs een nieuwe I7 maar volgens mij heeft juist de nieuwe I7 meer performance.
Mogelijk kan het ram geheugen ook beter vervangen worden en ik weet niet zeker of de voeding voldoende levert.
Edit: ik zie qua voeding dat ik de 750 al voor een 850 had vervangen. Heb momenteel een 750 maar verwacht dus dat dat te weinig zal zijn.