Toon posts:

[Word] Hoe in een genummerde alinea een opsomming opnemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik ben niet helemaal onhandig met Word, maar het volgende krijg ik maar niet voor elkaar.

Als ik een tekst schrijf met doorlopend genummerde alinea's, maak ik meestal gebruik van automatische nummering en rechts uitvullen. Het lukt me dan niet om op een handige manier 'binnen' de alinea een opsomming (bijv. bullets onder elkaar) op te nemen en de alinea vervolgens te laten doorlopen. Ook lukt het me niet om de laatste zin vóór de opsomming halverwege de regel te laten eindigen, zonder dat de halve regel dan door gigantische spaties uitgevuld wordt. 8)7

Met mijn beperkte skills ontkom ik er niet aan om de opsomming en de res van de alinea 'uit de alinea' te halen en als 'losse tekst' tussen de genummerde alinea's te zetten. Dat laatste is erg onhandig in grote teksten, bijvoorbeeld als ik wijzigingen aan het opmaakprofiel 'alinea' doorvoer.

Ik hoop dat iemand hier een tip heeft hoe dit beter kan :)

Hieronder een voorbeeld van hoe ik de alinea eruit zou willen laten zien:

[Voor 6% gewijzigd door Tanooki op 11-01-2022 21:38]

Beste antwoord (via Tanooki op 11-01-2022 23:33)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:35:
Rechts uitlijnenUitvullen zuigt 99 vd 100 keer. Tenminste in Word doe dat niet slim kanals je niet weet wat je doet.
FTFY. En rechts uitvullen bestaat evenmin. Je hebt uitvullen vs vrije regenval, waarbij de laatste links of rechtslijnend kan zijn. Binnen de beperkingen van het gebruikte font doet Word het niet eens zo slecht. Maar uitvullen zonder woordafbreking met een font wat slecht spatieert op een te kleine regelbreedte is idd een recept voor lelijkheid.

@Tanooki : je haalt alinea's en paragrafen door elkaar. Een alinea is domweg een tekstblok. Paragrafen zijn teksteenheden die meer dan een alinea kunnen omvatten (of zelfs meerdere pagina's). Hoe Word daar mee omgaat is vrij standaard en imho typografisch correct. Jij probeert door met shift-enter een regel af te breken binnen een paragraaf visueel alinea's te creeren die geen alinea's zijn. Beter is het om gewoon echte alinea's te gebruiken en te beseffen dat je genummerde paragrafen wilt hebben. Die bouw je dus op in twee of meer opmaakstijlen:

1: Paragraaf openingsalinea
met nummering en bla bla

paragraafvervolgalinea stijl

* paragraafalineastijl met bullets

Die kun je allemaal ook nog op hetzelfde tekstniveau zetten zodat je structuur behouden blijft, en je kunt ze ook nog van elkaar afleiden, zodat een wijziging in de parargraafalineastijl direct doorwerkt op de afgeleide stijlen.

[Voor 21% gewijzigd door Lustucru op 11-01-2022 23:04]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rechts uitlijnen zuigt 99 vd 100 keer. Tenminste in Word doe dat niet slim kan. Zoals blijkt uit de enorme witruimte. Spreek met je uitgever / vormgever / whatever en ga voor niet rechts uitlijnen.

Nummering: je zou elke alinea bijv. ‘Kop 4’ kunnen maken en daarna ‘kop 5’, dan kan wat je wilt. Niet mooi qua structuur, maar het werkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:35:
Rechts uitlijnenUitvullen zuigt 99 vd 100 keer. Tenminste in Word doe dat niet slim kanals je niet weet wat je doet.
FTFY. En rechts uitvullen bestaat evenmin. Je hebt uitvullen vs vrije regenval, waarbij de laatste links of rechtslijnend kan zijn. Binnen de beperkingen van het gebruikte font doet Word het niet eens zo slecht. Maar uitvullen zonder woordafbreking met een font wat slecht spatieert op een te kleine regelbreedte is idd een recept voor lelijkheid.

@Tanooki : je haalt alinea's en paragrafen door elkaar. Een alinea is domweg een tekstblok. Paragrafen zijn teksteenheden die meer dan een alinea kunnen omvatten (of zelfs meerdere pagina's). Hoe Word daar mee omgaat is vrij standaard en imho typografisch correct. Jij probeert door met shift-enter een regel af te breken binnen een paragraaf visueel alinea's te creeren die geen alinea's zijn. Beter is het om gewoon echte alinea's te gebruiken en te beseffen dat je genummerde paragrafen wilt hebben. Die bouw je dus op in twee of meer opmaakstijlen:

1: Paragraaf openingsalinea
met nummering en bla bla

paragraafvervolgalinea stijl

Die kun je allemaal ook nog op hetzelfde tekstniveau zetten zodat je structuur behouden blijft, en je kunt ze ook nog van elkaar afleiden, zodat een wijziging in de parargraafalineastijl direct doorwerkt op de afgeleide stijlen.

[Voor 21% gewijzigd door Lustucru op 11-01-2022 23:04]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
@Lustucru Alvast erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de informatie nog aan het processen, maar ga zeker proberen dit toe te passen.

Wat bedoel je met het gebruik van hetzelfde tekstniveau zodat de structuur behouden blijft?
Mijn gebruik van opmaakprofielen is tot nu toe nogal basic, vooral om inhoudsopgaven te maken en opmaakwijzigingen door te voeren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee