Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Vraag
Beste antwoord (via Michael_OsGroot op 14-02-2022 16:22)
https://www.conrad.nl/p/g...en-6-stick-tamiya-1781949
Nadeel van 18650 Li-Ion cellen is dat je dan ook de lader moet veranderen. Ander nadeel is dat deze NiMh cellen makkleijk met 10C otladen mogen worden (in jouw geval 43A) en 18650 cellen veelel niet met meer dan 3 tot 5C, op de speciale hoge stroom versies na die 30A kunnen leveren.
Nu weet ik niet waar het om gaat maar moet het hoge stromen leveren kan je niet zomaar een willekeurige 18650 pakken. Maar waarom specifiek 18650? Er zijn ook veel grotere cellen.
Alle reacties
Anoniem: 472287
7.2v zal wel een pakketje 18650 cellen zijn. Dikke kans dat er een kapotte tussen zit, of de BMS dat in ieder geval denkt.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Dan moet je wel heel goed je best doenMichael_OsGroot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:07:
Ik heb helaas geen multimeter bij de hand. Kan ik wel even lenen bij een buurman, handig om een keer te hebben. Ik ben echt een nitwit op dat gebiedKan ik de batterij beschadigen door een verkeerde instelling van de multimeter?
Zet hem op wisselstroom gelijkstroom (een doorlopend streepje met een stippellijntje er onder) en dan afhankelijk van de mogelijkheden waarschijnlijk op 20v (dat betekend, wisselstroom tot 20 volt)
Rood op rood, zwart op zwart, en de waarde van het schermpje lezen. Kan weinig aan fout gaan!
Gok dat je gelijkstroom bedoelde? Symbooltje is wel goedAnoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:55:
[...]
Dan moet je wel heel goed je best doen![]()
Zet hem op wisselstroom (een doorlopend streepje met een stippellijntje er onder) en dan afhankelijk van de mogelijkheden waarschijnlijk op 20v (dat betekend, wisselstroom tot 20 volt)
Rood op rood, zwart op zwart, en de waarde van het schermpje lezen. Kan weinig aan fout gaan!
7.2V is ook met NiMH packs volgens mij vrij generiek hoor :-) 6 cellen in serie van 1.2V voila 7.2VAnoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:05:
Meten is weten. Hoeveel spanning komt er uit de accu?
7.2v zal wel een pakketje 18650 cellen zijn. Dikke kans dat er een kapotte tussen zit, of de BMS dat in ieder geval denkt.
TS zou het eens met een intelligentere lader kunnen proberen.. kijken of dat soelaas bied.. maar die zijn ook wel weer meer dan €20..
voordeel is dan wel weer je kan bijna alle soorten accus laden dus wel weer toekomst bestendig
404 Signature not found
@Michael_OsGroot zegt dat het een NiMh accu is.Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:05:
Dus dat zijn 6x 1.2V cellen in serie.
NiMh accu's/cellen worden zeldzamer (alles is al jaren lithium) maar 100 euro klinkt me wat gortig, misschien zelf de cellen vervangen anders (niet moeilijk, wel soldeerwerk voor nodig maar waarschijnlijk fors goedkoper).
Ehhh, ja! Niet op wisselstroom. Potverdrie, het is al laat blijkbaar.gastje01 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Gok dat je gelijkstroom bedoelde? Symbooltje is wel goed
Nope, Topicsarter geeft zelf aan dat het om een NiMh accu gaat.Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:05:
Als het 5 jaar heeft stilgestaan kan een NiMh accu inderdaad slecht geworden zijn. Als de lader met een stroon van 1/10e van de accucapaciteit laadt gewoon de stekker laten zitten en even een nachtje afwachten.
Inderdaad, meten is weten!
Als je een labvoeding hebt kan je ook proberen om hem daarop aan te sluiten. Stroon instellen op niet hoger dan zijn capaciteit en dan de spanning tot boven de spanning van de accu regelen. Als tot max 12v er de ingestelde stroom gaat vloeien lijkt de accu nog iets in orde.
Tuurlijk, dat is ook het eerste waar ik aan denk bij een 5 jaar oud NiMH pack van 7.2V.Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:26:
[...]
Je kan prima 18650 NiMh cellen kopen.
7% kans dat het Sub-C cellen zijn, kleine kans dat het een kleinere maat is voor mini's en anders AA/AAA cellen. Kans dat het 18650 cellen is zijn is vrijwel nul.
Wat hierboven ook al aangegeven is, even doormeten en als de spanning te laag is even direct aan een 12V voeding hangen en daarna opladen.
NiMh pakketten zijn duur omdat ze niet veel gebruikt worden maar ik kan me niet voorstellen dat het meer moet kosten dan een paar tientjes.
Post eens een foto?
Ik kijk of ik van de week even een multimeter kan lenen. De accu heeft een capaciteit van 4300mah.
:strip_exif()/f/image/y1rqDpr1F6vPKDzC70L8SZOV.jpg?f=fotoalbum_large)
10 euro niet om te pochen maar voor scale
Het apparaat lijkt me vrij fors voor 4300mah met 7.2v. Daar zouden volgens mij prima 2x 18650 in kunnen. Wellicht zelfs 4x. Dan kom je op 7.4v uit 2x serie 2x parallel, maar dat zou moeten kunnen toch?
Ik heb geen labvoeding. Ik denk wel een 12V voeding en anders die 7.2v voeding. Die trok 4 watt oid uit het stopcontact dus wellicht dat ie iets doet. Zal ik gewoon die 7.2v er een nachtje in laten zitten om te zien hoe en wat?memphis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:23:
[...]
Nope, Topicsarter geeft zelf aan dat het om een NiMh accu gaat.
Als het 5 jaar heeft stilgestaan kan een NiMh accu inderdaad slecht geworden zijn. Als de lader met een stroon van 1/10e van de accucapaciteit laadt gewoon de stekker laten zitten en even een nachtje afwachten.
Inderdaad, meten is weten!
Als je een labvoeding hebt kan je ook proberen om hem daarop aan te sluiten. Stroon instellen op niet hoger dan zijn capaciteit en dan de spanning tot boven de spanning van de accu regelen. Als tot max 12v er de ingestelde stroom gaat vloeien lijkt de accu nog iets in orde.
Meten is weten, ik doe zsm een meting als ik multimeter heb!
:strip_exif()/f/image/b858qlNzK0ohccCR87vntRYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Meten met de multimeter lukt helaas niet. Ik krijg de pinnetjes hier niet in
Edit:
Ik heb er even een 12v oplader aan gehangen. Er ging gelijk stroom lopen, ongeveer 7Watt vanaf het stopcontact (met zo'n stroommeter). Deze heb ik er een paar seconden in laten zitten.
Daarna uitgezet en de originele lader gebruikt. Deze lijkt het nu te doen! Er komt wel een hoog piepend geluid uit, dat af en toe uit valt. .15 seconden piep, 0.5 seconde geen piep ofzo.
Nu is uiteraard de volgende set vragen aangekomen:
Waarom heeft dit geholpen?
Is de batterij nu dood? in de zin van, minder capaciteit?
[ Voor 21% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-01-2022 22:23 ]
Nadeel van 18650 Li-Ion cellen is dat je dan ook de lader moet veranderen. Ander nadeel is dat deze NiMh cellen makkleijk met 10C otladen mogen worden (in jouw geval 43A) en 18650 cellen veelel niet met meer dan 3 tot 5C, op de speciale hoge stroom versies na die 30A kunnen leveren.
Nu weet ik niet waar het om gaat maar moet het hoge stromen leveren kan je niet zomaar een willekeurige 18650 pakken. Maar waarom specifiek 18650? Er zijn ook veel grotere cellen.
Wanneer heb je de accu voor het laatst gebruikt? Als de spanning onder een bepaalde waarde zakt heb je kans dat de lader de accu niet herkent en nie gaat laden.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:57:
Ik heb er even een 12v oplader aan gehangen. Er ging gelijk stroom lopen, ongeveer 7Watt vanaf het stopcontact (met zo'n stroommeter). Deze heb ik er een paar seconden in laten zitten.
Daarna uitgezet en de originele lader gebruikt. Deze lijkt het nu te doen! Er komt wel een hoog piepend geluid uit, dat af en toe uit valt. .15 seconden piep, 0.5 seconde geen piep ofzo.
Laad je hem dan iets op waardoor de spanning hoger wordt herkent de lader de accu weer.
Of en hoeveel capaciteit je nu kwijt bent ligt aan de accu, in de modelbouw trokken we ze leeg tot 0V voor ze weer aan de lader gingen. NiCD accus werden kortgesloten opgeborgen
Zonder de toepassing en de form-factor te kennen is het lastig een alternatief aan te raden.
(En hoeveel stroom hij moet kunnen leveren is ook niet geheel onbelangrijk)
Je kan de accu zeker niet open maken? Dan zou je de cellen zonder al teveel moeite kunnen vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door vassago op 11-01-2022 23:24 ]
De accu is via marktplaats. Ik denk dat deze een aantal jaar geleden voor het laatst is gebruikt. De accu openmaken kan inderdaad niet zomaar, ik zie geen schroeven. Ik zal even kijken hoe en wat. Het is nogal een niche product dus er is weinig over te vinden op youtube. Als ik echter zie dat een NiMh pakket van vergelijkbare specs slechts 25 euro ish kost dan is er denk ik wel een mouw aan te passen door iets in dezelfde form factor te 3d printen oid
De voorkeur gaat er naar uit om de oude lader te kunnen gebruiken. Het apparaat heeft de optie op te laden tijdens gebruik door de oplader in het apparaat zelf te pluggen, ik weet niet of dat nog werkt met een andere oplader.memphis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:30:
Als het om sub-C cellen gaat kan je natuurlijk naar een modelbouwaccu kijken:
De accu is denk ik wel overleden. Deze heeft nu zo'n 10 uur aan de lader gehangen maar bij inpluggen krijg ik nog steeds de melding "Accu is leeg, laad op".
De oplader en de accu worden wel warm tijdens het opladen en trekken zo'n 20-25Watt uit het stopcontact. Dan had je zelfs met een efficientie van 25% toch inmiddels wel voldoende charge moeten hebben om op zijn minst het apparaat te starten. De handleiding zegt det 20% opgeladen voldoende moet zijn op te starten
[ Voor 53% gewijzigd door Michael_OsGroot op 12-01-2022 18:52 ]
Ja klopt, maar hoe? Ik heb hier een multimeter maar die kan ik niet op de plus en min krijgenmemphis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:11:
Een spanning meten geeft zoveel duidelijkheid....
:strip_exif()/f/image/b858qlNzK0ohccCR87vntRYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wat zitten proppen met die pinnetjes maar ben echt bang de batterij te beschadigen. Ik zag diverse getalletjes over het scherm flitsen, want ik kon geen goed contact maken, maar volgens mij zag ik 4.25 voorbij flitsen als meest stabiele getal
[ Voor 58% gewijzigd door Michael_OsGroot op 12-01-2022 19:32 ]
404 Signature not found
Het betreft een gigapano epic:SMSfreakie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:35:
zo`n aansluiting lijkt mij niet ook geschikt om er veel vermogen door heen te jagen.. weet niet om wat voor apparaat het gaat?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VrhKmdW0s3gsuV5wXTqyob0j.jpg?f=user_large)
Dat is een motorisch statief waarmee panoramafoto's gemaakt worden. Dit ding is gebouwd om maximaal 5 kilogram aan apperatuur te laten draaien. Het gaat om enkele seconden (zeg 3 tot 10) per foto, voordat het statief weer een klein stukje draait.
Er moet helaas een werkende batterij in het apparaat voordat ie werkt. Heb ik nog bij de fabrikant nagevraagd. Overigens lijkt hij het nu wel te doen! Batterij in het ding (na 12 uur oid op geladen te hebben), vervolgens de oplader rechtstreeks op de gigapan aangesloten. Hij geeft nog steeds aan dat de batterij 5.2v is, LOW, maar hij werkt tenminste. Voor nu lijkt het me genoeg. Lijkt er dus op dat kort aan de 12v hangen de oplossing was. Maar ik vertrouw de batterij nog niet helemaal.Rukapul schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:42:
Als het toch zo groot is waarom regel / maak je dan niet een alternatieve (externe) batterij?
Dat bedoel ikMichael_OsGroot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:44:
[...]
Er moet helaas een werkende batterij in het apparaat voordat ie werkt. Heb ik nog bij de fabrikant nagevraagd.
Die batterij is waarschijnlijk onherstelbaar maar je kunt het proberen. Betere NiMH opladers hebben ook een break-in mode om dode batterijen weer (tijdelijk) tot leven te wekken.Overigens lijkt hij het nu wel te doen! Batterij in het ding (na 12 uur oid op geladen te hebben), vervolgens de oplader rechtstreeks op de gigapan aangesloten. Hij geeft nog steeds aan dat de batterij 5.2v is, LOW, maar hij werkt tenminste. Voor nu lijkt het me genoeg. Lijkt er dus op dat kort aan de 12v hangen de oplossing was. Maar ik vertrouw de batterij nog niet helemaal.
[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2022 21:42 . Reden: in serie kun je mAh niet optellen ]
een snel rekensommetje leert mij dat 3x sub-C ongeveer even lang is als 2x 18650.. en een sub-C is ook een grotere diameter dan een 18650.. ( 23mm vs 18mm ) alleen dan moet je nog iets van een BMS kwijt raken..
maar ansigh zou 4x 18650 zonder BMS kwa fysiek formaat gelijk zijn, en duidelijk meer capaciteit hebben..
alleen dan moet je wel hobbyen
404 Signature not found
Huh? Als modelracer doe ik heel veel met accu;s en heb altijd geleerd en ervaren dat bij een serieschakeling de capaciteit niet vergroot. Ook mijn computerladers laten bij vol detectie de capaciteit van 1 cel zien....Rukapul schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Dat bedoel ik6x NiMH AA en je hebt 7.2-8.4v met 12.000+ mAh. Kan in het apparaat of met een draadje naar buiten.
Zo te zien verwacht ik geen grote stromen mits je een 400+mm lens gebruikt dus een simpele accu gaat wel werken. Met die DC connector maakt die ook verbinding in het apparaat? Dus als je zo'n losse DC connectot hebt kan je die met een stuk draad naar buiten brengen en dan aan een batterijhouder knopen.
https://www.nkon.nl/2x-18...der-met-losse-draden.html
Een lader:
https://www.nkon.nl/xtar-...3UIAdwEAQYAyABEgKQGvD_BwE
Ik zou gewoon de behuizing van de accu open breken/zagen en er wat nieuws in zetten. En bij zoiets aparts en buiten garantie zou ik het apparaat eventueel open maken en er een externe voedings/accu aansluiting aan maken.
garantie zal er inderdaad niet meer op zitten en wat is er dan leuker dan zelf wat fabriekenmemphis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:35:
[...]
Ik zou gewoon de behuizing van de accu open breken/zagen en er wat nieuws in zetten. En bij zoiets aparts en buiten garantie zou ik het apparaat eventueel open maken en er een externe voedings/accu aansluiting aan maken.
404 Signature not found
Zeker, lijkt me erg leuk. Gewoon puur voor de hobby. Erg leerzaam. Zoals jullie merken hoor ik de klok luiden maar ben ik nog zoekende naar de klepel, dus dit is een leuke om daar meer over te lerenSMSfreakie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:39:
[...]
garantie zal er inderdaad niet meer op zitten en wat is er dan leuker dan zelf wat fabrieken
Mijn kennis was ook dat parallel schakelen = capaciteit verhogen, serieel schakelen = voltage verhogen.memphis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:35:
[...]
Zo te zien verwacht ik geen grote stromen mits je een 400+mm lens gebruikt dus een simpele accu gaat wel werken. Met die DC connector maakt die ook verbinding in het apparaat? Dus als je zo'n losse DC connectot hebt kan je die met een stuk draad naar buiten brengen en dan aan een batterijhouder knopen.
https://www.nkon.nl/2x-18...der-met-losse-draden.html
Een lader:
https://www.nkon.nl/xtar-...3UIAdwEAQYAyABEgKQGvD_BwE
Ik moet nog even kijken met welke lenzen ik het ding gebruik. Ik heb een pracht van een 200mm lens uit de jaren 70 maar die weegt wel 2kg ofzo. Echt een kanon, niet normaal
De twee artikelen die jij linkt aan elkaar knopen, netjes verwerken in de form factor die past in de panoramahead moet wel lukken
Ik kom nog wel een keer terug als ik mn huiswerk gedaan heb en een ontwerp heb, maar even als eerste start zodat ik weet waar ik begin:
- De oplader is 7.2v 1.5A met center pin positive. Dat betekent dat mijn batterij pack dus omgekeerd is toch? Center pin negative.
- Batterijpack is 7.2v 4200Mah. Teveel Mah is geen probleem, te weinig ook niet. Maar heeft niet de voorkeur: met 200mm moet ik wel iets van 500 foto's op 1 accu kunnen schieten.
- Gezien het verwachte vermogen dat er gevraagd wordt van de panoramahead, hoef ik niet specifiek rekening te houden met het type batterij toch? LiPo of NiMh is allebei prima?
Ik weet er alles van. Heb een Canon 80D en gebruik veelal een Canon 100-400 lens en soms met flitser. dan weegt het geheel ook 3+kg, Is ook een lens dat je uitschuift, mijn redelijk simpele statief heeft dan ook wat moeite met de balans.Michael_OsGroot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:00:
Mijn kennis was ook dat parallel schakelen = capaciteit verhogen, serieel schakelen = voltage verhogen.
Ik moet nog even kijken met welke lenzen ik het ding gebruik. Ik heb een pracht van een 200mm lens uit de jaren 70 maar die weegt wel 2kg ofzo. Echt een kanon, niet normaal![]()
:strip_exif()/f/image/HOwMadQsDmSyBICIVNiNmDpC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt
Ontzettend bedankt voor alle tips en input, ik ben in mn nopjes! Nu tijd voor gigapixel foto's
[ Voor 7% gewijzigd door Michael_OsGroot op 14-02-2022 16:19 ]