230v kabeldoos ondergronds naar 12v buitenverlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 09:26
Hallo!

Wij hebben een centraaldoos in de tuin liggen die naar twee einddozen (kabeldoos)loopt. Die kabeldozen (die naar voren en achteren lopen van de tuin) wil ik ook nog volstorten (gietmof) en in die doos overgaan van 230v naar 12v. Is dat mogelijk? Dus in een kabeldoos die nu 230v heeft overgaan naar 12v en daarna met gietmof volstorten en ondergronds verwerken.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Een gietmof is meer bedoeld als je een grondkabel wil verlengen. Extra stuk kabel aan vast knopen.
Maar als je al dozen hebt dan kan je prima daar de grondkabels aan elkaar verbinden met lasklemmen.

Alleen om naar 12 volt te gaan heb je ergens een omvormer van 230 naar 12 volt nodig.
Maar waarom niet voor de tuinverlichting overschakelen naar 230 ledlampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16
In principe kun je zo'n adapterblok of al ingegoten voeding gewoon verder ingieten.
https://www.reichelt.de/n...-30-12-2-5fz-p276797.html
Maar dat is wel onhandig als je de voeding moet vervangen of iets anders ermee wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Dank voor de antwoorden. Kan je de stekkers van 230v met die van een transformator direct verbinden in de kabeldoos? Dit lijkt mij geen probleem aangezien er 230v aan die kant van de transformator ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Resdogg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:54:
Dank voor de antwoorden. Kan je de stekkers van 230v met die van een transformator direct verbinden in de kabeldoos? Dit lijkt mij geen probleem aangezien er 230v aan die kant van de transformator ligt?
Ja, dat kan prima. Heb bij mijn Hue voedingen ook gewoon de stekker afgeknipt en in de kabeldoos de draden in de lasklem gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
EagleTitan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Ja, dat kan prima. Heb bij mijn Hue voedingen ook gewoon de stekker afgeknipt en in de kabeldoos de draden in de lasklem gestoken.
Waar heb je die HUE transformator verborgen? Zijn er mogelijkheden om deze ook onder de grond te verwerken. Ik heb geen muur dichtbij waar ik de transformator aan kan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Resdogg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Waar heb je die HUE transformator verborgen? Zijn er mogelijkheden om deze ook onder de grond te verwerken. Ik heb geen muur dichtbij waar ik de transformator aan kan ophangen.
Twee liggen op de aarde, als de planten straks wat groeien zie je er in principe niets meer van. De derde ligt onder een grindmat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Resdogg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat Hue geen transformator gebruikt ;) Daarnaast, als je de voeding ingiet, hoe kan ie dan zijn warmte kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
borft schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat Hue geen transformator gebruikt ;) Daarnaast, als je de voeding ingiet, hoe kan ie dan zijn warmte kwijt?
Buitenverlichting is met een 12V-voeding, het voedingsblok giet je uiteraard niet mee, maar je kunt de 230V-kant natuurlijk prima in een doos laten eindigen en dichtgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
EagleTitan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Buitenverlichting is met een 12V-voeding, het voedingsblok giet je uiteraard niet mee, maar je kunt de 230V-kant natuurlijk prima in een doos laten eindigen en dichtgieten.
Is dat voedingsblok geschikt voor buitengebruik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
borft schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Is dat voedingsblok geschikt voor buitengebruik dan?
Ik mag toch hopen van wel :+ https://tweakers.net/pric...g-stroomadapter-100w.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:25
Een transformator in een kabeldoos en dan ingieten.. dat is echt een slecht idee.
Ingieten is normaal alleen voor gesplitste kabels of waar men een kabel verlengt.. Daar hoef je verder nooit meer bij dus dat kun je (nadat je het getest hebt) prima volgieten met troep (want dat is het) en wegwerken.
Echter een transformator heeft geen onbeperkte levensduur en als dat kreng stuk gaat .. dan wil je echt niet heel je tuin uitgraven om er achter te komen dat je destijds de kabeldoos hebt volgegoten.
Nee het transformeren zou ik boven de grond doen, waar je bij kan. En dan kan je in de grond eventueel gewoon je 12v kabels leggen en eventueel splitsen in een dergelijke kabeldoos.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
EagleTitan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Volgens mij ontkom je er niet aan om de 230v met die 12V-voeding op de HUE verlichting aan te sluiten toch? Ik kan niet bv. Een HUE Lily lamp voor buiten direct in de kabeldoos aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Resdogg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Volgens mij ontkom je er niet aan om de 230v met die 12V-voeding op de HUE verlichting aan te sluiten toch? Ik kan niet bv. Een HUE Lily lamp voor buiten direct in de kabeldoos aansluiten.
Het hangt van de lampen af, maar een Lily is inderdaad 12V, dus daar moet je de voeding voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:31
DonJunior schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:11:
Een transformator in een kabeldoos en dan ingieten.. dat is echt een slecht idee.
Ingieten is normaal alleen voor gesplitste kabels of waar men een kabel verlengt.. Daar hoef je verder nooit meer bij dus dat kun je (nadat je het getest hebt) prima volgieten met troep (want dat is het) en wegwerken.
Echter een transformator heeft geen onbeperkte levensduur en als dat kreng stuk gaat .. dan wil je echt niet heel je tuin uitgraven om er achter te komen dat je destijds de kabeldoos hebt volgegoten.
Nee het transformeren zou ik boven de grond doen, waar je bij kan. En dan kan je in de grond eventueel gewoon je 12v kabels leggen en eventueel splitsen in een dergelijke kabeldoos.
Naast dat dient een transformator (vooral degene die zwaar belast worden) zijn warmte ergens aan kwijt moeten raken. Als je die ergens mee volgiet dan hoopt de warmte erin op totdat er iets gebeurd, dat iets kan simpel doorbranden zijn, maar het kan ook gaan branden ivm de hoge temperatuur.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1