Beste Tweakers,
Na ongeveer jaar bieden hebben wij ons eerste woning kunnen kopen. Dolblij maar er moet een hoop aan gebeuren. Heel veel zaken spreken voor zich en komen wij er wel aan uit (bijv. nieuwe kozijnen, dakkapel, keuken en badkamer). Waar wij mee lopen te stoeien is voornamelijk met de vloer.
Op dit moment liggen er boeren plavuizen. Heel lelijk en deze wordt door een sloopbedrijf eruit gehaald.
De verwachting is dat er een cementdekvloer onderligt (en daaronder ook beton). De bouwtekeningen bevestigen dit (zie bijlage).
Ons oorspronkelijke idee:
Stap 1: Boeren plavuizen verwijderen.
Stap 2: Vloer egaliseren
Stap 3: Vloerverwarming infrezen in cement dekvloer.
Stap 4: Nieuwe vloer leggen (PVC).
Nu ben ik bezig met verschillende offertes verzamelen waarbij ik een verwarminginstallateur wat uitegebreide heb gesproken. Hij kan het bovenstaande absoluut niet aanbevelen. Hij geeft aan dat de ondervloer dat niet geisoleerd is. Wij hebben geen kruipruimte dus via de onderkant isoleren is niet mogelijk. Zijn verklaring: Doe het alstublief niet, want je gaat enorm veel stookkosten betalen.
Zijn suggestie was:
- Uithakken vloer tot zand inc afvoeren puin
- Zand uitgraven en afvoeren
- Isolatie aanbrengen 10 cm dik
- Betonnetten plaatsen 8mm dik 15x15
- Beton storten 10 cm
- Smeervloer leggen 6 cm.
Vloerverwarming:
- Leggen bindmatten 10x10
- 600 meter vloerverwarmingsslang 16x2
- 6 groeps vloerverwarmingsunit
- Bedrijfsklaar opleveren
Kosten: 11.000 euro inclusief btw.
Natuurlijk schrokken wij hiervan. De goede man heeft natuurlijk ook profijt van zijn advies. Het is ten slotte zijn brood. Maar hij gaf ook aan dat een andere mogelijkheid was:
- Boeren plavuizen en cementdekvloer eruit.
- Isoleren (minder dik als hierboven maar zou wel wat moeten schelen)
- Vloerverwarming plaatsen.
- Nieuwe dekvloer storten.
- PVC vloer erboven op.
Ons vraag:
- Wat zouden jullie adviseren? Wetend dat 11.000 meer dan de helft meer is dan we oorspronkelijk hadden begroot voor de vloer.
- Scheelt de isolatie zoveel dat je 11.000 euro investering er bijv. in 20 jaar terug verdiend hebt?
- Algemene tips en adviezen zijn ook welkom.
Bijlage 1: huidige situatie (en ja er is een convector put. Ik heb geen idee wat daarmee moet gebeuren).
Bijlage 2: samenstelling vloer bouwtekening
Mocht ik zaken zijn vergeten, laat het mij weten.
Good to know:
Vloerisolatie is wel een must aangezien wij aanspraak willen doen op subsidie waarbij dat een vereistte is (inc. nieuwe kozijnen met hr+++).
Na ongeveer jaar bieden hebben wij ons eerste woning kunnen kopen. Dolblij maar er moet een hoop aan gebeuren. Heel veel zaken spreken voor zich en komen wij er wel aan uit (bijv. nieuwe kozijnen, dakkapel, keuken en badkamer). Waar wij mee lopen te stoeien is voornamelijk met de vloer.
Op dit moment liggen er boeren plavuizen. Heel lelijk en deze wordt door een sloopbedrijf eruit gehaald.
De verwachting is dat er een cementdekvloer onderligt (en daaronder ook beton). De bouwtekeningen bevestigen dit (zie bijlage).
Ons oorspronkelijke idee:
Stap 1: Boeren plavuizen verwijderen.
Stap 2: Vloer egaliseren
Stap 3: Vloerverwarming infrezen in cement dekvloer.
Stap 4: Nieuwe vloer leggen (PVC).
Nu ben ik bezig met verschillende offertes verzamelen waarbij ik een verwarminginstallateur wat uitegebreide heb gesproken. Hij kan het bovenstaande absoluut niet aanbevelen. Hij geeft aan dat de ondervloer dat niet geisoleerd is. Wij hebben geen kruipruimte dus via de onderkant isoleren is niet mogelijk. Zijn verklaring: Doe het alstublief niet, want je gaat enorm veel stookkosten betalen.
Zijn suggestie was:
- Uithakken vloer tot zand inc afvoeren puin
- Zand uitgraven en afvoeren
- Isolatie aanbrengen 10 cm dik
- Betonnetten plaatsen 8mm dik 15x15
- Beton storten 10 cm
- Smeervloer leggen 6 cm.
Vloerverwarming:
- Leggen bindmatten 10x10
- 600 meter vloerverwarmingsslang 16x2
- 6 groeps vloerverwarmingsunit
- Bedrijfsklaar opleveren
Kosten: 11.000 euro inclusief btw.
Natuurlijk schrokken wij hiervan. De goede man heeft natuurlijk ook profijt van zijn advies. Het is ten slotte zijn brood. Maar hij gaf ook aan dat een andere mogelijkheid was:
- Boeren plavuizen en cementdekvloer eruit.
- Isoleren (minder dik als hierboven maar zou wel wat moeten schelen)
- Vloerverwarming plaatsen.
- Nieuwe dekvloer storten.
- PVC vloer erboven op.
Ons vraag:
- Wat zouden jullie adviseren? Wetend dat 11.000 meer dan de helft meer is dan we oorspronkelijk hadden begroot voor de vloer.
- Scheelt de isolatie zoveel dat je 11.000 euro investering er bijv. in 20 jaar terug verdiend hebt?
- Algemene tips en adviezen zijn ook welkom.
Bijlage 1: huidige situatie (en ja er is een convector put. Ik heb geen idee wat daarmee moet gebeuren).
Bijlage 2: samenstelling vloer bouwtekening
Mocht ik zaken zijn vergeten, laat het mij weten.
Good to know:
Vloerisolatie is wel een must aangezien wij aanspraak willen doen op subsidie waarbij dat een vereistte is (inc. nieuwe kozijnen met hr+++).