Vraag over devolo Dlan 500 met 3 adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Ik heb al een jaar of 5 een Dlan 500 wifi kit.
Deze is met een netwerkkabel verbonden met de router, de wifi adapter zit op de 1e verdieping in het stopcontact.

Nu heb ik 2 extra adapters gekocht, 1tje (extra) op de 1e verdieping in het stopcontact en 1 op de zolder.

In de Devolo app voor de computer heb ik ze alle 3 een aparte naam kunnen geven, waarna ik op de configuratiepagina van 1 adapter de netwerknaam en het wachtwoord heb veranderd.

Tot mijn verbazing hebben de andere 2 adapters automatisch de netwerknaam en het wachtwoord gekopieerd.

Het idee was om 3 verschillende netwerknamen te maken, waarbij ik (afhankelijk op welke verdieping ik ben) kan kiezen uit een netwerk.
Het resultaat is echter dat er 1 netwerknaam is voor alle 3 de adapters, en ik niet kan kiezen.

Weet iemand wat ik fout doe? of hoort dit juist zo dat het "1 groot netwerk is dat automatisch overschakelt".

:)

Beste antwoord (via JimmyJoness op 13-01-2022 18:24)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, de oudste. Ja, dat is 2.4GHz only. Qua prestaties eh... beetje 2009... maar qua instellingen lekker simpel, alleen maar een radio, een antenne 2.4GHz.
Qua WiFi analyser, wat zou een goede app/site zijn?
WiFi Analyzer is doorgaans een goede ;) Ik gebruik de open source versie ervan.

Let wel: door beperkingen van iOS ga je dit niet op iPhone kunnen draaien, dus een Android device is een pre. Op een PC kun je kijken naar Acrylic WiFi of InSSIDer (als je nog een oude gratis versie kunt vinden).Op een Mac heb je geen 3rd party software nodig, de ingebouwde AirPort tool kan hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26

lier

MikroTik nerd

JimmyJoness schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:24:
Weet iemand wat ik fout doe? of hoort dit juist zo dat het "1 groot netwerk is dat automatisch overschakelt".
Ik kan je alleen op een denkfout betrappen :9

Waarom zou je niet een groot netwerk willen hebben? Dat creëer je namelijk ook met drie verschillende SSID's waarbij het roamen alleen niet goed gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik had het idee dat ze niet optimaal overschakelen, bijv als ik van zolder terugloop naar beneden mijn iPhone nog met de adapter op zolder verbonden blijft. Vandaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26

lier

MikroTik nerd

Vaak is dat een teken dat het zendvermogen (veels) te hoog staat. Zeker op de 2,4GHz radio.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als SSID, passphrase (wachtwoord), security en encryption identiek staan, zal een enigszins moderne client (iOS vanaf 8, Android vanaf 5 - dus alles van afgelopen ~6 jaar) automatisch overschakelen tussen AP's als er een zinnig verschil in RSSI (signaalsterkte) is. Meestal roamt een client als RSSI lager is dan -70dBm en er een alternatief is dat RSSI hoger heeft dan -65dBm - maar exacte regels verschillen per client. Apple heeft het hier uitstekend gedocumenteerd, dus voor de iPhone geldt dat de iPhone bij RSSI lager dan -70dBm gaat kijken naar een ander AP, en dat bij actief gebruik het verschil in RSSI minimaal 8dB moet zijn. Zonder activiteit roamt het bij verschil van 12dB.

Schakelt het niet automatisch over, dan zijn ofwel de instellignen afwijkend (wat hier het geval niet zou mogen zijn, want de app regelt dat automatisch) danwel inderdaad plaatsing/zendvermogen niet goed.

Mbt plaatsing: als je backhaul (verbinding van AP naar router) niet via WiFi gaat, wil je de AP's signaaltechnisch zo ver mogelijk bij elkaar vandaan hebben. In een doorsnee NL betonbunker betekent dat zo ver mogelijk bij het trapgat vandaan. Als je plaatsing optimaal hebt, kijk dan (bijv met tool als WiFi Analyzer) naar signaalsterkte van de verschillende AP's op iedere verdieping. Als je dan geen 12dB verschil hebt, heb je verklaring voor waarom het niet roamt. In dat geval kan het helpen om zendsterkte op alle drie de units een stapje te verlagen. Herhaal totdat er wel genoeg verschil is.

Je geeft niet aan exact welk type "dLan 500" (een snelheidsaanduiding, niet een productnaam) je hebt, veel ervan hebben enkel 2.4GHz radio's. Als er ook 5GHz in het spel is, wil je daar doorgaans zendsterkte ongewijzigd laten - maar ook daar geldt: meten is weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb de dLAN® 500 WiFi. https://www.devolo.nl/fil...heet_dLAN_500_WiFi_NL.pdf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, de oudste. Ja, dat is 2.4GHz only. Qua prestaties eh... beetje 2009... maar qua instellingen lekker simpel, alleen maar een radio, een antenne 2.4GHz.
WiFi Analyzer is doorgaans een goede ;) Ik gebruik de open source versie ervan.

Let wel: door beperkingen van iOS ga je dit niet op iPhone kunnen draaien, dus een Android device is een pre. Op een PC kun je kijken naar Acrylic WiFi of InSSIDer (als je nog een oude gratis versie kunt vinden).Op een Mac heb je geen 3rd party software nodig, de ingebouwde AirPort tool kan hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1