Toon posts:

Zolder isoleren - onderdak nodig of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 21:13
Ik heb een lekker maand vakantie en dacht ik ga de zolder isoleren.
Op diverse pagina's krijg ik echter tegenstrijdige informatie, daarom graag jullie inzicht.

Ik heb een tussenwoning, 1960-1970 gebouwd. 2 dakkapellen welke geisoleerd zijn maar het schuine dak onder de dakkapellen is dat niet, noch de overloop waar bv de CV staat.

Mijn dak ziet er - tot zo ver ik het kan beoordelen - zo uit;

Dakpannen
Panlatten (waar de pannen op rusten)
houtenplanken waar het raggelwerk op geschroeft is
vervolgens gisplaat aan de binnenzijde.

Ik wil dus aan de binnenzijde isoleren, waarbij ik in eerste instantie het bestaande gipsplaat verwijder
binnen nieuw raggelwerk installeren
Isover confort 35 tussen het nieuwe ragelwerk
folie (dampdichte folie)
gisplaten

Is dit de juiste wijze? foto's ter illustratie van een oude doorvoer waar de vorige bewoner een vochtbestendige gisplaat tegen aangeschroeft heeft.

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:47
Ik zou persoonlijk met pir isoleren als je die min 10cm pakt en goed af purred dan hoef je geen folie te trekken omdat de pir dampdicht is.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Killion
maartentmm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:14:
Ik zou persoonlijk met pir isoleren als je die min 10cm pakt en goed af purred dan hoef je geen folie te trekken omdat de pir dampdicht is.
Ik meen dat je met PIR dan wel een spouw moet maken met ventilatie laten waar je de pirplaten op schroeft nietwaar?

Wat ik lees is dat de isoconfort strak tegen het dakbeschot aangeduwd moet worden.

[Voor 10% gewijzigd door Killion op 11-01-2022 17:25]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ventilatie voor hout (ademen) ja ..

kwa isolatie heb je 2 a 3 keuzes .. ik heb glaswol gekozen met reflecterende laag. (14cm) meer isolatie (R-waarde) is wel prettiger hier op bezuinigen .in dak dikte. is de slechtste keuze, de juiste kit/tape als je bv met folie werkt is ook belangrijk.

bv ik verbruikte voor isoleren 1800m3 gas daarna nog maar 1000m3 als je een euro per m3 gas rekent kan je uitrekenen hoeveel winst/besparing je per jaar terug verdient.

Andere is hoeveelheid werk .. glaswol/uitragelen en folie is best wel een goedkoop maar enormveel tijdrovende klus .. goed uitkomen met je ragel werk waar je gips op schroeft is niet geheel onbelangrijk dus starten met de juiste HoH maten is wel handig.

Vooraf je ventilatie (mechanische ventilatie) elektra/cv en andere buizen goed neerleggen kan je veel schelen in de afwerking.

zorg dat je van "buiten" naar binnen werkt .. en alleen op zolder hebt staan wat je echt nodig hebt .. en bv op de muur aftekenen / schrijven en goed reken werk vooraf scheelt je uiteindelijk wellicht later zaken..

natuurlijk is alles recht en waterpas .. :) dus stelschroeven c/q stelplaatjes kunnen hier en daar het wel aangenamer maken. ook passtukken/mallen die hanteerbaarder zijn dan bv een hele gipsplaat ;) zal je wel prettig vinden.

leest meer dan reageert

• Killion
vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:32:
ventilatie voor hout (ademen) ja ..

kwa isolatie heb je 2 a 3 keuzes .. ik heb glaswol gekozen met reflecterende laag. (14cm) meer isolatie (R-waarde) is wel prettiger hier op bezuinigen .in dak dikte. is de slechtste keuze, de juiste kit/tape als je bv met folie werkt is ook belangrijk.

bv ik verbruikte voor isoleren 1800m3 gas daarna nog maar 1000m3 als je een euro per m3 gas rekent kan je uitrekenen hoeveel winst/besparing je per jaar terug verdient.

Andere is hoeveelheid werk .. glaswol/uitragelen en folie is best wel een goedkoop maar enormveel tijdrovende klus .. goed uitkomen met je ragel werk waar je gips op schroeft is niet geheel onbelangrijk dus starten met de juiste HoH maten is wel handig.

Vooraf je ventilatie (mechanische ventilatie) elektra/cv en andere buizen goed neerleggen kan je veel schelen in de afwerking.

zorg dat je van "buiten" naar binnen werkt .. en alleen op zolder hebt staan wat je echt nodig hebt .. en bv op de muur aftekenen / schrijven en goed reken werk vooraf scheelt je uiteindelijk wellicht later zaken..

natuurlijk is alles recht en waterpas .. :) dus stelschroeven c/q stelplaatjes kunnen hier en daar het wel aangenamer maken. ook passtukken/mallen die hanteerbaarder zijn dan bv een hele gipsplaat ;) zal je wel prettig vinden.
Op zich is het plaatsen van glaswol geen probleem, ik zou het samen doen met mn schoonvader en we zijn allebei handige klussers.

Als ik jou verhaal lees - heb je geen onderdak - en heb je met glas geisoleerd en daarop (vanuit binnen) dan weer een folie geplaatst.
Heb je dan wel gebruik gemaakt van ventilatielatten tegen je dakbeschot?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Killion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Op zich is het plaatsen van glaswol geen probleem, ik zou het samen doen met mn schoonvader en we zijn allebei handige klussers.

Als ik jou verhaal lees - heb je geen onderdak - en heb je met glas geisoleerd en daarop (vanuit binnen) dan weer een folie geplaatst.
Heb je dan wel gebruik gemaakt van ventilatielatten tegen je dakbeschot?
Plaatjes zeggen meer als woorden vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

het is wat "lastiger" dan een Nee of Ja betreft ventilatie .. maar lang antwoord kort = Ja

Omdat glaswol geklemd (dus afstand om te vullen =25 en dan afgesneden op 26cm) en nooit sluit tegen het hout .. + er zit ruimte van de constructie zelf .. (en de nok is niet geisoleerd maar de hanenbalken) is ventilatie spouw min of meer "natuurlijk" .. daarmaast is het dakpan --> ragels --> isolatie --> vezelplaat -->lucht --> glaswol --> (dampremmende)folie -> gips ..

wellicht niet optimaal maar zoals de plaatjes laten zien en een afstand tussen de balken 133-135cm is .. + 14cm dik zoveel extra werk met andere isolatie materialen dat ik de keuze had tussen PUR of glaswol ..

Steenwol vermijd ik omdat het vocht vasthoud (in de bloemen/groente industrie gebruikt men het ipv aarde voor de planten)

Als ik het weer zou doen, zou ik toch kiezen voor een 3-1 product waarbij isolatie dik genoeg is of zelf kiezen voor een tempex/eps /pir voor extra R-waarde .. ertussen te plakken. Maar glaswol Nooit meer :)

ik ben nu 6 jaar bezig met de zolder en die is nog (lang) niet af .. teminste wat je onder "af' verstaat kan je natuurlijk veel zeggen .. nu is het niet full time en 1001 andere klusjes maar je snapt hem wellicht wel.

Hoewel isoleren beter is snel af te hebben is als je bv elektra/cv of sanitair en ventilatie in huis nog belangrijker .. want isolatie zoals een doos purschuim bussen + pistool is dan snel besteld en leeggespoten (cleaner middel niet vergeten) .. als je de rest van de isolatie 97% hebt gedaan. zolang je koppelingen en/of zaken waar je bij moet kunnen goed bereikbaar houd ..

In mijn geval moet ik mijn badkamer en een slaapkamer eerst onderhande nemen voordat ik water en ventilatie leidingwerk kan doen .. dus ik had geen andere keuze als ik stappen wil maken. keuzes.

Dat goed kan klussen zegt niks .. vooraf goed bedenken & meten en bv voorbereidingen voor zonnepanelen / netwerk / warmtepomp (boilervat) of ander geneuzel goed kan veel ellende later besparen.. teminste je doet het liever in 1x goed toch :)

Bij twijfel is die ventilatiespouw zeker niet onverstandig, en folie is duur maar het genot wat je ervan hebt is onbetaalbaar als je het goed doet ..

leest meer dan reageert

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee