Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1724736

Topicstarter
Mijn vraag
Toevoegen hydraulisch neutrale pomp op verdeler.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrtXRLVuXIX2SyL3rRMSGVywjYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UR5mWRsB4LNQax9UdP8Dze2d.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2trfRLYlVxNZrOnCcravHAHSbT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErnDreGUtOpic8UIqvwHFKnX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDILPDpaYZvLlJwFq7zgo-1bfXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4ThpgqVknDkWG5ISElqACry.jpg?f=fotoalbum_large

CV ketel Intergas 28/24 CW 4 hangt op zolder. Nieuwbouw AAA+.

BGG vloerverwarming : 3 groepen aangestuurd door eigen thermostaat .Verdeler zonder pomp.
1e verdieping : 4 radiatoren aangestuurd door eigen thermostaat.
Zolder : geen verwarming.

Warmtevraag beneden : Klep op aanvoer voor radiatoren gaat dicht , geen warmte aanvoer boven.
Warmtevraag boven : Klep op aanvoer vloerverwarming gaat dicht , geen warmte aanvoer beneden.

Vraag 1: Kan hier een neutraal hydraulische pomp op aangesloten worden. In combinatie met een
pompschakelaar. De pomp van de CV red niet om de drie buizen warm te krijgen.
Vraag 2: Als ik op de 1e verdieping thermostaatknoppen op de radiatoren zet. De kamerthermostaat
afkoppel. De knop in de badkamer altijd open laat staan. Kan ik dan de regelklep die de toevoer
naar de radiatoren of vloerverwarming regelt er dan tussen uit halen .Het word dan een complete
lus , waar dan als extra een pomp op de verdeler bij zit die het water wel door de vloer heen kan
pompen . Met als resultaat , Vloer blijft langer warm , wat dan weer stookkosten scheelt . En das
nou net de bedoeling.

De 1e verdieping is alleen voor te slapen en gebruik te maken van de badkamer , verwarming alleen in de
badkamer nodig.
Alvast bedankt voor het mee denken. Voor de mee denkers ben redelijk bekend met installatie techniek ,
maar dit is ff teveel voor mij.
Graag hoor ik van jullie,
Jack

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
In het derde circuit heb je niet voldoende flow. Correct?
Dat komt toch omdat de weerstand in een of twee andere circuits te laag is?
In plaats van een pomp toevoegen moet je dan toch juist die een of twee circuits die teveel flow hebben knijpen? Dan gaat er vanzelf meer naar het derde circuit.

Ik denk eerder aan het installeren van flowmeters. Of misschien nog niet eens, gewoon met een IR thermometer de temperaturen van alle pijpen in kaart brengen en dan die met de warmste retour knijpen.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 14:52

Taygeta

KTM 790 Adventure

Met de 3 buizen bedoel je neem ik aan de vloerverwarming?
Wordt deze wel goed warm?
Kan je de maximale pomp flow van de cv niet verhogen?

https://www.intergas-verw...bi-Kompakt-HRE.pdf#page53

7.5

[ Voor 38% gewijzigd door Taygeta op 11-01-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Busschersky : waar zou jij de flowmeters op deze verdeler monteren ? Knijpen heeft geen zin het water
zoekt dan de weg van de minste weerstand en dat is de retourleiding. Zonde van het warme
water wat dan weer na hele omweg terugkomt in de verdeler.
Deze verdeler is niks anders dan twee buizen die met elkaar in verbinding staan dmv de
slangen.
Taygeta : De gebruiksaanwijzing heb ik ook gelezen , is overbodig om daar een link van te sturen
of geef dan aan wat ik zou moeten lezen. Als je de maximale pomp flow verhoogd verhoog je de temperatuur van het water maar heeft niks te maken met de capaciteit van de pomp.
En verhogen betekend meer verbruik en dat is nou net wat ik niet wil.
De verdeler is vervangen door een hydraulisch neutrale met pompschakelaar. Op de 1e verdieping zitten nu overal thermostaat knoppen ,thermostaat op 16. knop in badkamer op 21 gr .
De rest op 19.Werkt perfect
.Bedankt en we laten het hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
@Anoniem: 1724736 Dus je stelt gisteren om 16:42 een vraag waar een aantal tweakers je graag bij willen helpen en de volgende dag heb je de vloerverwarmingverdeler al vervangen? Dan had je ook geen hulp nodig toch 8)7

Anyway je schrijft dat het bij het knijpen het water de weg van de minste weerstand zoekt en dus weer in de retour komt? Dat is toch ook de bedoeling van verwarmen? Je knijpt een circuit waardoor het water de weg van de minste weerstand zoekt. Dan blijft tegen de stroom in (= naar de aanvoer en dus onmogelijk) of de twee andere circuits toch over? Uiteindelijk komt al het water naar de retour om vervolgens weer opgewarmd te worden bij je ketel.

[ Voor 51% gewijzigd door Bo0bz op 12-01-2022 11:23 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Quinjus1727 Dus je stelt gisteren om 16:42 een vraag waar een aantal tweakers je graag bij willen helpen en de volgende dag heb je de vloerverwarmingverdeler al vervangen? Dan had je ook geen hulp nodig toch.
Klopt . Maar was benieuwd naar de reacties.
De ene optie flowmeters plaatsen op een verdeler die deze mogelijkheid niet heeft zit ik niet op te wachten.
En de tweede is een geval van ik weet waar de klok hangt maar waar hangt nou die klepel.
Een reactie op jouw opmerking. Heb je het nagelezen . Mijn vraag gaat over het feit dat de pomp niet sterk genoeg is van deze ketel . Als je een leiding afknijpt maak ie toch niet optimaal gebruik van de aangeboden warmte. En daar is nou juist die pomp die er bij is gekomen voor.
Maar Anyway mss heb ik het mis.
Dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Oke succes.
Kun je na de aanpassing nog wel even laten weten wat het resultaat is?
Altijd leuk voor de mensen die hebben meegedacht.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Anoniem: 1724736 Als je een topic aanmaakt voor discussie moet je mensen hier ook werkelijk de ruimte voor geven. Binnen één dag de boel vervangen na een hulpvraag en roepen "dus ik laat het hierbij" is niet de wat we hier op GoT willen zien.
Pagina: 1