PC wil geen 3D draaien

Pagina: 1
Acties:

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een probleem(pje) :(

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe computer nl:

Amd TB 1,4 GHz
Epox 8K7A+
512 MB DDR-SDRAM Corsair
Noname GeForce2 PRO (had ik al een stukkie langer, deed het goed)
Maxtor 20 GB 5400 rpm HDD
300 Watt voeding.
CPU temp = 53oC stressed.

Als ik gewoon een beetje in 2D aan het kloten (windows, IE etc) ben is er helemaal niets aan de hand en loopt het systeem dagenlang zonder vastlopers. Maar zodra ik een spel probeer op te starten gaat het mis en hangt de boel binnen een minuut of 5 (het rare is dat ik heel af en toe sommige spellen (quake3/GP3) wel normaal kan spelen).
Beeld slaat vast en het geluid blijft hangen, CTRL-ALT-DEL werkt ook niet meer, alleen een reset brengt weer leven in mn computer.

Ook na 3x formatteren, 2 besturingssystemen en een heleboel videokaart/VIA drivers verder is het probleem er nog steeds, dus het ligt op een of andere manier aan de hardware. Ik heb al getest met een andere videokaart (Asus V7100) maar dat hielp niets :( . Ook heb ik al alle overbodige kaarten eruit gehaald maar dat levert ook niks op.

Ikzelf zit te denken aan een voedingprobleem, maar ik heb zo snel niet een sterkere voeding in de buurt (> 300 Watt dus), en voor ik op zoek ga naar een sterkere voeding zou ik eerst nog even willen weten wat jullie ervan denken.. :)

OS = Windows 2000, maar ook met Windows 98SE heb ik het probleem.
Via 4in1 4.32 & Detonator 3 14.61

edit:

De eerste week ofzo waren er geen problemen, daarna zijn ze pas begonnen.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Heb je de standaard procedure al geprobeerd? Alles eruit slopen wat niet direct nodig is (gel. kaart, netw. kaart, modem enz), en steeds opnieuw proberen. Dan gebruikt ie ook minder stroom, is dat het probleem, dan merk je dat snel genoeg (maar 300watt lijkt mij wel genoeg).

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Probeer de hardware eens handmatig in te stellen in de bios.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

loop je bios ff na. wellicht een instelling. misschien je geheugen ofzo?
zet alles op failsafe of zet hem handmatig op failsafe (loop alle instellingen na) het kan altijd een irq probleem zijn.

This too shall pass

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 21:49
voor een 1.4 Tbird is 300 watt het minimum.
mischien dat je 3d kaart en cpu net teveel wegtrekken bij je voeding.

Bier, Whiskey en Metal!!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:14

The End

!Beginning

Had ik ook (ook een noname Geforce 2 pro)
Ik heb in mijn BIOS AGP 4x uitgezet en toen was het probleem meteen over (nooit meer gecrashed)

• Pollewob
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 16:07 schreef sharkyOnline het volgende:
loop je bios ff na. wellicht een instelling. misschien je geheugen ofzo?
zet alles op failsafe of zet hem handmatig op failsafe (loop alle instellingen na) het kan altijd een irq probleem zijn.
Bios => failsefe helpt niet. :( IRQ's zal ik ook nog ff checken..
Op woensdag 22 augustus 2001 16:01 schreef TerraGuy het volgende:
Heb je de standaard procedure al geprobeerd? Alles eruit slopen wat niet direct nodig is (gel. kaart, netw. kaart, modem enz), en steeds opnieuw proberen. Dan gebruikt ie ook minder stroom, is dat het probleem, dan merk je dat snel genoeg (maar 300watt lijkt mij wel genoeg).
Ik zal idd eens alle 'extra' dingen eruithalen en nog een keer proberen :)

edit:
[quote]
Op woensdag 22 augustus 2001 16:18 schreef The End het volgende:
Had ik ook (ook een noname Geforce 2 pro)
Ik heb in mijn BIOS AGP 4x uitgezet en toen was het probleem meteen over (nooit meer gecrashed)
[/quote]

gelijk proberen :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
CPU wordt te warm misschien, omdat het na een tijdje pas gebeurd.

• Psychoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 14:06

Psychoot

1337n00b^

Op woensdag 22 augustus 2001 16:38 schreef Mastermind het volgende:
Joa, daar zat ik ook aan te denken. Betere cooler erop. Ik had dat probleem ook op mijn oude systeem, maar dat kwam gewoon door gare voodoo II :D Werd een beetje te heet dat de coolers eraf vielen >:)

• Pollewob
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 16:38 schreef Mastermind het volgende:
Ook als ik de computer de hele dag laat stressen ( }:O ) en dan een spel start is het binnen 5 min. gedaan met de pret.. aan de temp ligt het dus niet lijkt mij.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Heb je de Vcore van je processor op 1.8V gezet :?

Er staat op de site van AMD dat je vanaf 1333MHz het Vcore voltage moet verhogen van 1.75 naar 1.8V omdat je anders een instabiel systeem kan krijgen :)

Wij hadden dit probleem op het werk ook en nu is het opgelost :)

Alle proemn in n drek

• Pollewob
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 16:57 schreef Bierkameel het volgende:
Heb je de Vcore van je processor op 1.8V gezet :?

Er staat op de site van AMD dat je vanaf 1333MHz het Vcore voltage moet verhogen van 1.75 naar 1.8V omdat je anders een instabiel systeem kan krijgen :)

Wij hadden dit probleem op het werk ook en nu is het opgelost :)
Staat op 1,85 zelfs... zal het eens een stukkie hoger zetten om te kijken of dat het probleem is :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

ik ben niet zo'n hardware expert maar toen we dit bij een vriend gingen installeren hadden we hetzelfde probleem, waarschijnlijk heb je de fsb in je bios op 133 gezet, bij een epox mobo moet die via een jumper gedaan worden anders word je hele systeem geoverclocked, mijn neef weet er waarschijnlijk nog meer over, ik stuur dit draadje ff naar hem door.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Detonator 3 14.61

Daar zit het probleem... Dat heb ik namelijk ook en met jou veel meer mensen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

PCI slot onder je agp vrij gehouden?? Andere versie van drivers geprobeert? In de BIOS alles op default zetten.
Als het nog iet werkt, alles uit je pci slote trekken en dan nog eens proberen..

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Pollewob
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 19:39 schreef Apache het volgende:
ik ben niet zo'n hardware expert maar toen we dit bij een vriend gingen installeren hadden we hetzelfde probleem, waarschijnlijk heb je de fsb in je bios op 133 gezet, bij een epox mobo moet die via een jumper gedaan worden anders word je hele systeem geoverclocked, mijn neef weet er waarschijnlijk nog meer over, ik stuur dit draadje ff naar hem door.
Met jumper goed ingesteld, al vanaf het begin. Daar zit het probleem niet.
Op woensdag 22 augustus 2001 19:45 schreef Mr_Atheist het volgende:
Detonator 3 14.61

Daar zit het probleem... Dat heb ik namelijk ook en met jou veel meer mensen.
Ook met diverse andere drivers blijft het probleem.
Op woensdag 22 augustus 2001 19:50 schreef CrashOne het volgende:
PCI slot onder je agp vrij gehouden??
jep. Ik denk dat het een IRQ-probleem is, alleen ik ben niet echt thuis in het instellen ( :? ) van IRQ's.. zal er eens naar gaan zoeken/iemand vragen die er wel veel van weet :)

• MrTinux
  • Laatst online: 18:31

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Het is misschien een beetje lame, maar ik heb exact hetzelfde probleem gehad (niet met mijn eigen computer btw) - ik heb echt alles geprobeerd om de pc stabiel te krijgen: verschillende OSsen, drivers, voedingen, de cpu onderklokken, allerlei BIOS-opties aanpassen, het BIOS op fail-safe zetten. Niets loste het probleem op.

Uiteindelijk zijn we, 2 maanden na aanschaf, terug gegaan naar de pc-boer waar we het moederbord (was een Abit KT7a) maar hebben omgeruild voor een Asus A7V133. Na wat onderhandelen kregen we het betaalde bedrag voor de Abit - 10% terug. Nu draait het systeem retestabiel.

Ik wil dus niet zeggen dat je nu een Asus moet gaan kopen, en nogmaals misschien is het een wat lame oplossing, maar uiteindelijk heeft het veranderen van mobo wel tot de oplossing geleid en nu hebben we een stabiele pc. En dat is het belangrijkste.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Vriend van me hep ut probleem oowk gehad; 3D draajde niet op direct3D wel OpenGL, kwam er8er dat dur un stukkie van zun core afgebroke was (blijkbaar ut direct3D deel ofzow ;) ), ingewisseld voor un nieuwe en die draajde weer perfect :)
kijk ff naar je core zouw ik zegge

I see dead pixels...

• Pollewob
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 00:16 schreef jotheman het volgende:
Vriend van me hep ut probleem oowk gehad; 3D draajde niet op direct3D wel OpenGL, kwam er8er dat dur un stukkie van zun core afgebroke was (blijkbaar ut direct3D deel ofzow ;) ), ingewisseld voor un nieuwe en die draajde weer perfect :)
kijk ff naar je core zouw ik zegge
Core is helemaal gaaf, als een van de eerste dingen gechecked.

Het vage is dat hij het eerst een week zonder problemen heeft gedaan en daarna de problemen zijn begonnen. Ik denk dat het 3 dingen kunnen zijn:
- IRQ conflict (hoop ik maar, makkelijkste op te lossen)
- Kapot mobo
- Processor kaduuk

Eerst maar eens met die IRQ's aan de gang gaan :)

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Op donderdag 23 augustus 2001 00:21 schreef Pollewob het volgende:

[..]

Core is helemaal gaaf, als een van de eerste dingen gechecked.

Het vage is dat hij het eerst een week zonder problemen heeft gedaan en daarna de problemen zijn begonnen. Ik denk dat het 3 dingen kunnen zijn:
- IRQ conflict (hoop ik maar, makkelijkste op te lossen)
- Kapot mobo
- Processor kaduuk

Eerst maar eens met die IRQ's aan de gang gaan :)
Irq-conflict lijkt me erg stug. Je zegt immers dat je overbodige kaarten eruit hebt gehaald: ik zou niet weten waarmee je videokaart dan nog kan conflicteren.
Ik zou het (helaas) bij die andere opties zoeken, met het mobo als grootste kanshebber.

Systeem

• Pollewob
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 00:48 schreef vandenberg het volgende:

[..]

Irq-conflict lijkt me erg stug. Je zegt immers dat je overbodige kaarten eruit hebt gehaald: ik zou niet weten waarmee je videokaart dan nog kan conflicteren.
Ik zou het (helaas) bij die andere opties zoeken, met het mobo als grootste kanshebber.
Das dan jammer van het mobo.. zit nog 10 maanden garantie op ofzo, dus dat moet geen probleem zijn. Maar eerst ff testen met een ander moederbord :)

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem: mn pc sloeg alleen tijdens spellen vast. Het lag bij mij aan de AGP instelling. Toen ik em op 1x zette werkte alles perfect(het max van mn mobo is 2x).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op woensdag 22 augustus 2001 16:12 schreef Lord_Mithril het volgende:
voor een 1.4 Tbird is 300 watt het minimum.
mischien dat je 3d kaart en cpu net teveel wegtrekken bij je voeding.
Dat is het meest waarschijnlijke, aangezien jij alles telkens opnieuw erop hebt gezet.
Ik heb een 330 Watt voeding en das net genoeg voor mijn TB 1200 ;)

dikzak

• Pollewob
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 10:18 schreef Chello200 het volgende:

[..]

Dat is het meest waarschijnlijke, aangezien jij alles telkens opnieuw erop hebt gezet.
Ik heb een 330 Watt voeding en das net genoeg voor mijn TB 1200 ;)
Dan heeft de voeding het de eerste week netaan volgehouden en issie nu langzaam aan het afsterven >:)
Ik kan wel ff testen met een andere (nog levende :) ) 300 Watt voeding.. kijken hoe lang die het volhoudt.

• Pollewob
  • Niet online
Het verwisselen van voeding heeft geen effect.. voeding is dus nog ok. Ook een andere harde schijf maakt geen verschil. Blijven de volgende onderdelen over: Geheugen, Processor en moederbord. Moederbord lijkt mij dan het meest waarschijnlijk. :(

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
vervang je mobo door een a7v133 :+

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Pollewob
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 13:55 schreef Bamibal het volgende:
vervang je mobo door een a7v133 :+
Nee dank je wel ;)
A7V266 zou wel kunnen :)
Pagina: 1