Toon posts:

Evohome VV+radiatoren: effect aan/uit op comfort & kosten

Pagina: 1
Acties:

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-03 16:34
Hallo,

Ik gebruik sinds dit stookseizoen een honeywell evohome systeem opentherm. Ik woon nu nog boven omdat we onder nog aan het verbouwen zijn, en boven gebruiken we alleen radiatoren. Het evohome systeem werkt redelijk: ik heb al heel vaak HR92's moeten 'resetten' (batterijen even eruit) omdat de knop niet meer reageerde en open of dicht bleef.

Nu gaan we bijna vloerverwarming leggen op de beneden verdieping die ook met het evohome systeem aangestuurd moet worden, en begin ik te twijfelen hoe ik dit het beste aanvlieg. Ik wil niet per groep apart gaan sturen, dat lijkt me nutteloos met een dergelijk traag systeem (±20cm beton/cementdekvloer). De temperatuur zal vrij stabiel gehouden worden, met misschien een kleine nachtverlaging als dat blijkt te werken.

Ik denk dat ik in mijn situatie een zoneklep (eigenlijk niet meer als een simpele 2-wegklep) die de gehele vloerverwarmingsverdeler af kan sluiten het beste zou zijn. Ik heb echter ook meermaals gelezen dat een dergelijke zoneklep en evohome opentherm niet goed samen werken, omdat de klep dan niet goed open en dicht gestuurd wordt. Nu heb ik er op zich geen moeite mee om terug te gaan naar aan/uit sturing, maar ik vraag me af wat dat betekent voor de rest van mijn systeem. In het kantoor (waar veel thuis gewerkt wordt) en de badkamer blijven HR92 op radiatoren, en de slaapkamers (welke nauwelijks gestookt worden) ook. Neemt daar het comfort sterk af wanneer er gewisseld wordt van opentherm naar aan/uit sturing? Of moduleert een ketel op retourtemperatuur (ook ergens gelezen...) en valt het verschil mee? Tevens lees ik dat modulerende thermostaten vaak een besparing realiseren. Betekent dat dat mijn stookkosten weer aanzienlijk kunnen stijgen als ik terug ga naar aan/uit sturing?

Mijn CV ketel is overigens een in 2021 nieuw geplaatste Remeha calenta ace. Alle adviezen zijn welkom, ook als er andere manieren zijn om dit uit te voeren. Heb ook al gelezen over een HR92 op een kraan ipv de 2-wegklep, maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat de betrouwbaarheid van de HR92's tot nu toe te wensen over heeft gelaten bij mij... Ik weet ook niet of dat mogelijk is, het gaat over ±100m² vloerverwarming, ik kan me voorstellen dat de doorstroming van een dergelijke kraan die bedoeld is voor een enkele radiator beperkt is.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Er zijn meerdere mogelijkheden.

Bij vloerverwarming zou je eigenlijk willen verwarmen zonder nachtverlaging. Dan is een aan/uit thermostaat goed genoeg. In dat geval heeft moduleren ook geen zin.
Mijn CV-ketel heeft een aan/uit- plus een opentherm-aansluiting.
In mijn geval zou ik de radiatoren via Evo-home kunnen laten lopen en de vloerverwarming apart met een eigen aan/uitthermostaat.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Aan/uit is helemaal prima. Je ketel zal namelijk alsnog moduleren. Als alleen je VV aangestuurd wordt zal je retourtemp laag zijn, dan moduleert je ketel terug naar een lagere aanvoertemp.
Gaat er een reguliere radiator aan dan zal de ketel de aanvoertemp langzaam mee ophogen naarmate de retourtemp oploopt.
Ik ben een jaar geleden overgestapt en comfort is prima en verbruik is gecorrigeerd voor graaddagen gelijk (terwijl ik meer kamers verwarm nu).

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-01-2022 23:04]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:30
tips kies voor een slakkenhuis patroon is beter kwa afgifte dan meander.
slakenhuis per hoek/ruimte. ik weet niet hoe je huis er exact uitziet.
maar je snapt wel wat ik bedoel. een slakkenhuis voor je voorkamer. je achterkamer etc.

nacht verlaging voor vloerwarming liever niet. werkt niet duurt te lang etc.
vloerverwarming is het liefste 24/7 dezelfde temperatuur stoken.
(waarbij het liefst ook je cv meedraait)

modluerendt vs aan/uit stoken maakt kwa comfort niet zo gek veel uit.
als je je ketel op een graadje of 65 zet is het best wel te overzien.
en dan gewoon de ketel 18/24 kw instellen is prima voor een woonhuis.
(zeker radiatoren hebben er niet zo gek veel last van valt wel mee)

modulerend vs aan/uit stoken kwa gas maakt helaas wel veel uit.
je ketel moduleert wel op de retour temp maar veel minder.
je kan wel trukjes doen zoals de aanvoer extreem verlagen.
tot een graad of 45 somige ketels trekken dit andere niet.
en de ketel begrenzen in zijn kw. bijv maximaal 18 kw. of 12 kw.
je ketel gaat helaas wel altijd op op dat ingestelde vermogen branden.

echt moduleren doet je ketel dus niet. hij begint niet bij de 5 a 6 kw.

nu zijn er wel wat opties je kan een hr 92 ook op een wat grotere kraan zetten.
en deze gebruiken voor je vloerverwarming een 3/4 kraan m30 )
maar het zal geen perfect systeem zijn. die knoppen knijpen best wel.
er was wel een werk around voor. op klusidee. volgens mij ergens.
dan kan je hem instellen dat hij volledig open en dicht gaat ??
(maar ik weet dit niet zeker. kan het verhaal nu even niet vinden)

linkje naar kraan 3/4 https://www.123installati...-v-exact-ii-3-4-recht-m30
en mischien is anders instellen niet nodig door de grotere kraan.
het is wel een hele basale/simpele oplossing voor je probleem.

optie 2 is je vloer niet koppelen aan je cv ketel/evohome.
dus gewoon een afsluiter/zoneklep en een kamerthermostaat welke met elkaar verbonden zijn.
maar de belangrijkste vraag is dan wel hoeveel stook je s'nachts en overdag ?
is dat voldoende om de vloer benden warm te krijgen ?

met 1 kamertje ga bijv niet redden als die 24/7 warm stookt.
stook je 4 kamers bijv 24/7 warm ja dan gaat je vloer wel mee.
dan is er wel voldoende aanbod kwa warm water.

optie 3 is maar dat ga je toch niet doen. tado. verhaal.
dat schijnt iets beter te zijn kwa dit verhaal maar ik geef geen garantie.

en nogmaals het is zeker zo dat je ketel moduleeert op aan/uit.
maar het is wel een stukje grover. onzuiniger dan met open therm.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Tip dat slakkenhuis beter is kan ik beamen, heb ik thuis ook zo gelegd.
Dat je geen nachtverlaging mag toepassen met vloerverwarming is onzin, daar is niets van aan; wel moet je thermostaat aanwarmvervroeging doen om hetzelfde confort te hebben (tot 2 uur vroeger beginnen stoken zodat op gewenste tijd de temperatuur bereikt is, mijn iSense doet dit perfect). Je kan er net in een systeem waarbij je radiatoren en vloerverwarming combineert je voordeel mee doen (bij opstoken uit nachtverlaging heb je een periode waarin zeker gestookt wordt, dus de radiator in de badkamer is 's ochtends warm; zonder nachtverlaging kan het ijskoud zijn 's morgens).

Remeha ketels gaan moduleren naar dT van max 20°C, dus als enkel vloerverwarming open staat zal de aanvoer niet boven 45° gaan (kamertemperatuur 21°, dan is retour uit vloerverwarming niet hoger dan 25°). Staat een radiator open, loopt de retour op dus zal de aanvoertemperatuur mee oplopen. Door de pompsnelheid en de radiatoren wat in te regelen kan je het systeem goed balanceren; met een zoneregeling zit daar nog een regeling bovenop dus gaat dat normaal nog wat beter.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Niemand zegt toch dat nachtverlaging niet mag?

Je kunt zelf proefondervindelijk vaststellen wat het verschil in verbruik en comfort is.
Even afhankelijk van het huis en de vuistregel dat 1 graad opwarmen van een betonnen vloer 1 uur duurt kan in de winter 2 uur vervroeging mogelijk niet het gewenst comfort opleveren.

• naftebakje
nokiaan958GB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:19:
Niemand zegt toch dat nachtverlaging niet mag?

Je kunt zelf proefondervindelijk vaststellen wat het verschil in verbruik en comfort is.
Even afhankelijk van het huis en de vuistregel dat 1 graad opwarmen van een betonnen vloer 1 uur duurt kan in de winter 2 uur vervroeging mogelijk niet het gewenst comfort opleveren.
Wel, ik heb zelf net als TS verbouwd, beneden vloerverwarming gelegd (10cm hoh zodat deze voldoende vermogen heeft) en heb boven nog radiatoren.
Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat een constante temperatuur een slecht comfort geeft; zeker in de badkamer waar een getimede radiatorknop zit heb ik dan vaak geen warmte als ik ze wil. Door nachtverlaging kan ik goed slapen (hoe kouder hoe liever), en is het 's ochtends lekker warm in de badkamer. 's avond geef ik een halve graad boost als de kindjes naar bed gaan, zodat dan ook een warme badkamer is. En 45minuten voor we gaan slapen de verwarming uit, blijft toch lang genoeg warm.
Ook in het CV tuning topic zie je vaak de uitgebreide onderbouwing dat nachtverlaging wél nut heeft (al wordt de winst uiteraard kleiner naarmate je dichter een passiefhuis benadert); dus qua verbruik wint nachtverlaging ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:36
naftebakje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Wel, ik heb zelf net als TS verbouwd, beneden vloerverwarming gelegd (10cm hoh zodat deze voldoende vermogen heeft) en heb boven nog radiatoren.
Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat een constante temperatuur een slecht comfort geeft; zeker in de badkamer waar een getimede radiatorknop zit heb ik dan vaak geen warmte als ik ze wil. Door nachtverlaging kan ik goed slapen (hoe kouder hoe liever), en is het 's ochtends lekker warm in de badkamer. 's avond geef ik een halve graad boost als de kindjes naar bed gaan, zodat dan ook een warme badkamer is. En 45minuten voor we gaan slapen de verwarming uit, blijft toch lang genoeg warm.
Ook in het CV tuning topic zie je vaak de uitgebreide onderbouwing dat nachtverlaging wél nut heeft (al wordt de winst uiteraard kleiner naarmate je dichter een passiefhuis benadert); dus qua verbruik wint nachtverlaging ook.
Ook hier een nachtverlager met 70 vierkante meter vloerverwarming woonkamer.
Door een toevalligheid staat de ketel nu constant op 20.0 graden, waarbij de Cv zijdige temperatuur op 30 graden gestuurd wordt. De woonkamer voelt nu smorgens " smerig " warm aan.

Qua verbruik kan ik nog niets zinnigs zeggen, de ketel en huidige instelling zijn pas 4 dagen actief. Qua comfort is het voor ons niet perce voordelig, met die hete woonkamer als we uit bed rollen.

Voor werkkamers (met radiatoren) lijkt de nachtverlaging ook "beter" omdat door de nachtverlaging de warmtevraag in de ochtend leidt tot een hogere CV-zijdige water temperatuur, dat dan voor de conventionele radiatoren wat effectiever is.

met een hulpmiddel als "mindergas.nl" of de ap kan je een beeld vormen over je relatieve gasverbruik. De site / ap houden rekening met de buitentemp en weersinvloeden. (immers, een januari met 15 graden buiten zal niet even veel gasverbruik op eisen als een januarie met - 15 graden, maar dat lijkt me iets dat hier op het forum nu toch wel een ingeburgerde administratieve tool is?

• Juulvh
Bedankt voor alle waardevolle reacties! Ik zal zelf gaan ervaren of nachtverlaging in mijn situatie nuttig is. Dat daardoor smorgens de badkamer niet warm zal zijn is mijn geval niet van toepassing, omdat ik met evohome een zoneregeling heb. Als de badkamer alleen om warmte vraagt in de ochtend dan krijgt alleen de badkamer warm water door de radiator. Ik denk dat ik voor wat betreft opentherm of aan/uit dat ook maar moet gaan uitproberen. Helaas kost dat wel 2x een BDR91 om het systeem aan te passen in mijn geval, maar dat is beter als de honeywell vloerverwarmingsregelaar en gemotoriseerde knoppen op elke groep...

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
miciel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:00:
tips kies voor een slakkenhuis patroon is beter kwa afgifte dan meander.
slakenhuis per hoek/ruimte. ik weet niet hoe je huis er exact uitziet.
maar je snapt wel wat ik bedoel. een slakkenhuis voor je voorkamer. je achterkamer etc.

nacht verlaging voor vloerwarming liever niet. werkt niet duurt te lang etc.
vloerverwarming is het liefste 24/7 dezelfde temperatuur stoken.
(waarbij het liefst ook je cv meedraait)

modluerendt vs aan/uit stoken maakt kwa comfort niet zo gek veel uit.
als je je ketel op een graadje of 65 zet is het best wel te overzien.
en dan gewoon de ketel 18/24 kw instellen is prima voor een woonhuis.
(zeker radiatoren hebben er niet zo gek veel last van valt wel mee)

modulerend vs aan/uit stoken kwa gas maakt helaas wel veel uit.
je ketel moduleert wel op de retour temp maar veel minder.
je kan wel trukjes doen zoals de aanvoer extreem verlagen.
tot een graad of 45 somige ketels trekken dit andere niet.
en de ketel begrenzen in zijn kw. bijv maximaal 18 kw. of 12 kw.
je ketel gaat helaas wel altijd op op dat ingestelde vermogen branden.

echt moduleren doet je ketel dus niet. hij begint niet bij de 5 a 6 kw.

nu zijn er wel wat opties je kan een hr 92 ook op een wat grotere kraan zetten.
en deze gebruiken voor je vloerverwarming een 3/4 kraan m30 )
maar het zal geen perfect systeem zijn. die knoppen knijpen best wel.
er was wel een werk around voor. op klusidee. volgens mij ergens.
dan kan je hem instellen dat hij volledig open en dicht gaat ??
(maar ik weet dit niet zeker. kan het verhaal nu even niet vinden)

linkje naar kraan 3/4 https://www.123installati...-v-exact-ii-3-4-recht-m30
en mischien is anders instellen niet nodig door de grotere kraan.
het is wel een hele basale/simpele oplossing voor je probleem.

optie 2 is je vloer niet koppelen aan je cv ketel/evohome.
dus gewoon een afsluiter/zoneklep en een kamerthermostaat welke met elkaar verbonden zijn.
maar de belangrijkste vraag is dan wel hoeveel stook je s'nachts en overdag ?
is dat voldoende om de vloer benden warm te krijgen ?

met 1 kamertje ga bijv niet redden als die 24/7 warm stookt.
stook je 4 kamers bijv 24/7 warm ja dan gaat je vloer wel mee.
dan is er wel voldoende aanbod kwa warm water.

optie 3 is maar dat ga je toch niet doen. tado. verhaal.
dat schijnt iets beter te zijn kwa dit verhaal maar ik geef geen garantie.

en nogmaals het is zeker zo dat je ketel moduleeert op aan/uit.
maar het is wel een stukje grover. onzuiniger dan met open therm.
Verdiep je aub eerst even in de specifieke ketel voordat je allerlei niet kloppende adviezen geeft.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
Als de slangen nog gelegd moeten worden: er wordt steeds vaker geadviseerd om deze zo hoog mogelijk in de vloer te leggen. Dit zorgt voor een snellere warmer afgifte waardoor nachtverlaging ineens wel toepasbaar wordt.
Bij een klep zul je aan/uit moeten stoken, anders gaat de klep te snel dicht als er nog heet water gemaakt wordt door de ketel. Aan/uit gebruikt in de praktijk bij een moderne ketel niet meer of minder energie.

De calenta kun je gewoon op de fabriek instellingen laten staan. De ketel probeert altijd zoveel mogelijk in het HR gebied te stoken en past het vermogen automatisch aan. Het enige waar je wellicht tegen aanloopt is dat je pomp te hoog staat in het geval dat er slechts een of twee radiatoren open staan. Gevolg: hoorbare stromingsgeluiden in de radiator.

Denk er aan dat je een bypass in je systeem maakt.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:30
bert pit schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:47:
Als de slangen nog gelegd moeten worden: er wordt steeds vaker geadviseerd om deze zo hoog mogelijk in de vloer te leggen. Dit zorgt voor een snellere warmer afgifte waardoor nachtverlaging ineens wel toepasbaar wordt.
Bij een klep zul je aan/uit moeten stoken, anders gaat de klep te snel dicht als er nog heet water gemaakt wordt door de ketel. Aan/uit gebruikt in de praktijk bij een moderne ketel niet meer of minder energie.

De calenta kun je gewoon op de fabriek instellingen laten staan. De ketel probeert altijd zoveel mogelijk in het HR gebied te stoken en past het vermogen automatisch aan. Het enige waar je wellicht tegen aanloopt is dat je pomp te hoog staat in het geval dat er slechts een of twee radiatoren open staan. Gevolg: hoorbare stromingsgeluiden in de radiator.

Denk er aan dat je een bypass in je systeem maakt.
100 ketels weggehangen. waaronder ook calanta, en allemaal een modulerende thermostaat.
juist vanwege dat het zuiniger stookt. een modulerende kamerthermostaat praat met je cv ketel.
over de ruimte temperatuur/en hoeveel erbij moet. aan/uit communiceert minder met je cv ketel.
bij aan/uit weet je ketel dus niet wat de ruimte temperatuur is. hij moet dan dus gaan gokken.
en is daardoor wat onzuiniger. en ja hij moduleert dan nog wel op de aanvoer en retour temp.
(en ook je kw vermogen is wat minder exact. een ketel stookt aan/uit wat grover/feller.)

kijk je ketel zal echt niet op 12/18 kw gaan branden als dat niet nodig is. remeha is wat beter daarin.
andere merken/ketels maken er wel een zooitje van, werken serieus beter met modulerende thermstaat.

met moduelernde thermostaat hebben we delta t van 5 graden. of 10 graden.
met aan/uit zitten we op een delta t van 20 graden. op basis van retour water.
maar met vloerverwarming wil het nog weleens beter zijn om wat hoger te stoken.
een beetje afhankelijk van welke verdeler. (de robot pro kan omgaan ltv verwarming.)
daarnaast heb je door de vloerwarming ook een wat lagere retour temperatuur.
aan/uit themostaat kan daardoor ook zeker wel. maar modulerend blijft wel een stuk zuiniger.

en de vloer niet meenemen in evo home serie kan wel mits je geen nachtverlaging toepast.
er is namelijk geen signaal voor je ketel dat je vloer warmte wilt hebben. het duurt langer.
extra advies is dan ook wat radiatoren maakt met een hr92 hebt staan die 24/7 draaien.
dezelfde temperatuur stoken. er moet voldoende aanbod van warm water zijn.

(eigenlijk is het niet het beste advies. er zijn wel wat betere mogenlijkheden)
( vloer voorzien van hr 92 of een zone klep. is een betere optie/beter advies)
(en ja een zone klep moet je aan/uit stoken. ivm met protecol van evohome.)
(hij probeert anders de zoneklep niet openen. geeft storing kwam al aan bod.)

als de vloer wel meeneemt in de evohome serie. ja dan kan je wel nachtverlaging toepassen.
mits de slangen hoog in je vloer liggen. terechte opmerking/het is terecht een beter advies.

maar ik kom nog uit het tijdperk van zandcement vloeren van 8 cm waar de slangen bijna onderin liggen.
ze liggen dan op een isolatie matje van 1 a 2 centimeter. met van die noppen.
(en natuurlijk met randisolatie on het uitzetten van de vloer op te vangen)
en dan wil je eigenlijk geen nacht verlaging. het duurt te lang voor dat die grote massa er weer bij is.

kijk ja je kan een natuurlijk 2 a 3 uur eerder beginnen met stoken. /zelflerend programma van themostaat.
(ik weet even niet of evohome dat ook heeft.) dan blijven er van de nacht respectievelijk 5 uur over.
wat een slok op een borrel zal schelen. het zal zou gek veel gaan uithalen vermoedt ik.

even inhaken op een andere post. waar het ook om ging. was wat comfort.
door nachtverlaging toe te passen. is s'ochtens je huis bezig met opwarmen.
en is je badkamer ook gelijk op temperatuur. (eigenlijk wel zo lekker)
hoef je daar geen hr92 te plaatsen. die kan je eventueel skippen.

maar je kan de badkamer beter wel voorzien van hr 92 en deze zijn eigen programma geven.
(dan maakt het verhaal van wel of geen nachtverlaging in vloerverwarming/woonkamer niet meer uit)
de badkamer is dan namelijk ook een zone in het evo home systeem. heeft een eigen programma.

[Voor 3% gewijzigd door miciel op 18-01-2022 04:50]

• Juulvh
Om even terug te komen op mijn eigen topic: ik heb nu de installatie een tijdje draaien en ben wat wijzer geworden. Heb een tijdje aan nachtverlaging gedaan van 1 en 1,5 graad, maar in de praktijk is mijn vloerverwarming dermate traag dat het dan weer de hele dag nodig heeft om die verlaging weer bij te stoken. In de praktijk komt dat het comfort niet ten goede, dus ik heb nu de nachtverlaging er weer uit gehaald.

Ik heb dmv een shelly 1 met 2 temperatuuropnemers inzicht in de aanvoer en retour temperatuur van mijn CV ketel. Daar zie ik dat er veel gependel aan de gang is. Ik heb al heel wat zitten spelen met de ketel settings (aanvoertemperatuur CV water, pompsnelheid min en max, vermogen min en max), tot het punt waarop de ketel in storing viel... Aanvoertemperatuur van CV water en pompsnelheden weer op standaard waarde terug gezet, en de range van min tot max vermogen weer iets verruimd en nu werkt het weer prima, maar wel nog altijd pendelend. Dat kan natuurlijk ook komen doordat het minimaal vermogen van de CV-ketel nog altijd te hoog is om de boel op temperatuur te houden. Oveirgens merk ik dat, ook al staat de aanvoertemperatuur van de CV op 70 graden, deze in de praktijk nauwelijks boven de 50 graden komt, dus dat regelt de CV ketel zelf al prima denk ik zo. Ik merk ook dat, ondanks dat ik de thermostaat knop op de vloerverwarmingsverdeler op 35 graden heb staan, de temperatuur in de vloer in de praktijk rond de 25 graden blijft steken. Dat lijkt me dan afhankelijk van hoe veel het huis afkoelt, bij lagere buitentemperaturen wordt de vloer volgens mij warmer.

Onderstaande screenshot laat voor mij vrij normaal gedrag zien, waarbij de afwijkende piek waarschijnlijk komt omdat toen de badkamer verwarming even warmte heeft gevraagd.

Ik zit me nu echter ook af te vragen of ik niet eens mijn installatie weer om moet bouwen naar modulerend, om te kijken wat daar het effect van is. Destijds koos ik daar niet voor zodat ik de vloerverwarming uit kon schakelen wanneer er warmtevraag is op kantoor of badkamer, maar nu weet ik dat de vloer dermate traag is dat het waarschijnlijk geen merkbaar effect heeft dat op die momenten de vloerverwarming ook wat extra krijgt.

Sinds kort ook aan de gang gegaan met graaddagen zodat ik het effect van dit soort tweaks wat beter inzichtelijk kan maken. Ik zie mijn ketel veel pendelen en voor mijn gevoel hoort dat niet, maar misschien maakt het voor het verbruik weinig verschil. Hieronder zie je dat week 44, toen het zacht weer was, het verbruik per graaddag omhoog schoot, daarom heb ik voor de volledigheid ook het absolute verbruik in de grafiek opgenomen. In die week is heeft waarschijnlijk het afnemen van warm water naar verhouding een grote impact gehad op het verbruik per graaddag.

Al met al vind ik het leuk om hiermee bezig te zijn :)

• naftebakje
Wat je ziet is wellicht geen pendelen; maar op temperatuur houden. Zet eens op je log ook de kamertemperatuur, dan zal je die vast mee op het ritme zien stijgen en dalen rond het setpoint.

En nee, als het buiten kouder is moet je niet verwachten dat je vloer plots magisch warmer wordt. Er kan heel veel warmte in je vloer, en als je op temperatuur bent is het normaal dat je retour enkele graden boven de kamertemperatuur is. Maar als je perse een warmere vloer wil, riskeer je schade aan je vloer en problemen met je gezondheid (je wil de vloeroppervlakte niet boven 28°C).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee