• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-03 21:47
Beste Tweakers leden, ik zit al voor een lange periode te denken om een carrière switch richting ICT beheer/Cyber security te maken, maar helaas weet ik niet hoe ik dat het beste kan doen.

Achtergrond informatie:
Ik wou altijd een opleiding volgen richting ICT. Op mijn 18de ben ik terecht gekomen bij Zadkine ICT niveau 4 beheer in Rotterdam. Helaas was de opleiding/school niet echt professioneel te noemen. Veel docenten met onvoldoende kennis, apparatuur was onder de maat en mijn stageloopbaanbegeleider was demotiverend/niet professioneel.

Daarna ben ik de MBO opleiding apothekersassistent gaan volgen en heb tevens mijn apothekersassistent als farmakunde (HBO) diploma behaald. Ik heb jarenlang ervaring in de openbare apotheek als apothekersassistent en ben momenteel werkzaam als farmaceutisch manager.
Helaas in de afgelopen jaren is mijn werk niet meer uitdagend, eentonig en frustrerend geworden.
Mijn werkgever verwacht dat ik 1 dag 'management' taken uitvoer en de overige 3 dagen als apothekersassistent op de werkvloer meehelp. Mijn werkzaamheden zien er dan als volgt uit ;
- Continue de telefoon opnemen (ik overdrijf niet) en boze vragen beantwoorden. Patiënt wilt weten of geneesmiddel klaar ligt, is boos dat hij/zij voor haar medicijn moet betalen of heeft een andere merk medicijn ontvangen.
- Je leert tegenwoordig niks over farmacotherapie van geneesmiddelen. Het gaat puur om targets behalen en zo snel mogelijk recepten verwerken.
- Agressie van patiënten aan de balie. Of ze zijn totaal disrespect loos of ze hebben een kort lontje en verwachten dat de apotheek verlies gaat draaien omdat ze specifiek een bepaalde merk nodig hebben.

Kortom mijn werk is niet uitdagend, frustrerend en ben elke dag lichamelijk/geestelijk moe.

Graag zou ik willen switchen richting ICT beheer en of Cybersecurity. Heb me goed ingelezen en de inhoud lijkt me uitdagend.

Nu heb ik de opleiding Master Computer Science (MSc) op de open universiteit in Rotterdam gevonden. Hiervoor moet ik eerst de schakelprogramma Computer Science volgen. Helaas sluit mijn vooropleiding hier niet goed bij aan en is er een grote kans dat ik niet toegelaten zal worden.

Zijn er mensen hier in een soortgelijke situatie geweest? Hoe hebben jullie een carrière switch gemaakt van een totaal andere gebied richting ICT? Welke opleiding hebben jullie gevolgd en zijn jullie blij met de gemaakte keuze?

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-03 09:47
Zoek op 'switch' in dit subforum en je vind 1001 voorbeelden. En dus ook heel veel mensen in een soortgelijke situatie.

Focus je ook meer op waarom wel, je verhaal is 90% zeuren over je huidige situatie. Als je dat doet, zul je ook eerder oplossingen vinden ;)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Als je richting beheer wilt gaan, is een MSc echt totale overkill. Dan krijg je eerder dat mensen je overgekwalificeerd vinden. MSc is mooi als je richting architectuur wilt, of iets in het management.

Ik denk dat de overstap misschien veel makkelijker kan. Ik werk zelf in een ziekenhuis, en bij de apotheek zitten een aantal mensen die functioneel beheer doen. Ik werk veel met ze samen, bijvoorbeeld voor het testen van functionaliteiten, beoordelen van documenten of het bespreken van plannen en wat de impact is op de apotheek. Voor functioneel beheer hoef je geen master te doen, iets als een training in BiSL kan al voldoende zijn.

Wil niet zeggen dat die master niet leuk is of dat je er niks aan hebt, maar als je nu met tegenzin naar je werk gaat is eerst nog even 2,5 jaar studeren best een kluif. Dan is het misschien beter om te onderzoeken hoe je snel kan overstappen zodat je weer lol in je werk hebt, en daarna jezelf goed te gaan scholen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:43

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Op basis van je post historie hier denk ik dat je eerst eens zelfreflectie moet doen. Want wat ook hier weer uit je opening naar voren komt: je loopt vast op intermenselijke contacten / communicatie.

Nou zou een ICT baan wellicht daar beter bij passen, mogelijk minder intermenselijke contacten.

Maar weet je zeker dat je over een tijdje niet weer hier komt met dezelfde soort vragen en frustraties die je ook hebt in je huidige situatie? Want een nieuwe opleiding veranderd Ultrainstinct als persoon niet.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:31
Ik denk ook dat een computer science master overkill is. Bovendien zou je er vrij lang mee bezig zijn, minstens 3 jaar fulltime (inc. de premaster), parttime het dubbele. Dat je niet wordt toegelaten met je vooropleiding is ook wel terecht, zo'n opleiding ga je echt niet trekken zonder IT kennis. Bovendien ga je op die opleiding niet veel specifiek leren over beheer en security.
Ja kan kijken of je een opleiding voor omscholing naar het security vakgebied kan vinden. Of een bachelor volgen. Hoewel een 2e bachelor niet meer gesubsidieerd is dus dat zal heel duur zijn.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:25
Met deze master leer je niet per se (veel) over cybersecurity. Als dat je doel is zou ik wat anders kiezen.

Veel securitybedrijven staan te springen om personeel en willen ook inhouse mensen hiervoor opleiden. Misschien moet je eens wat bedrijven langsgaan?

Hier in ieder geval een topic met veel informatie over verschillend studiemateriaal, specifiek voor cybersecurity.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

En waarom denk je dat een functie in de ICT niet een dergelijke prestatiegerichte sfeer gaat brengen? Misschien zou je binnen jouw vakgebied naar een andere instelling moeten gaan omkijken waar nog wel de uitdaging van onderzoek en ontwikkeling aanwezig is.
Natuurlijk is op dit moment de arbeidsmarkt gunstig, dus wat dat betreft zou het misschien een mogelijkheid bieden om te switchen.
Ik, als ICT'er, zou echter niet 'zomaar' adviseren om deze stap te gaan maken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

UltraInstinct schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:14:
Nu heb ik de opleiding Master Computer Science (MSc) op de open universiteit in Rotterdam gevonden. Hiervoor moet ik eerst de schakelprogramma Computer Science volgen. Helaas sluit mijn vooropleiding hier niet goed bij aan en is er een grote kans dat ik niet toegelaten zal worden.
Als je al een dergelijke opleiding doet zou ik een bachelor doen, niet een master "omdat je al een bachelordiploma hebt". Bij een bachelor krijg je een veel degelijkere basis, terwijl dat bij de master overgeslagen wordt "want dat weet je toch al" terwijl je die basis nog niet hebt. Bij een master ga je, afhankelijk van de invulling door de onderwijsinstelling, al snel door naar de "luxe-onderwerpen" (ik kon geen beter woord bedenken :P): wat projecten, academische vaardigheden, onderzoek doen, etc.

Dat schakelprogramma komt doorgaans ook gewoon neer op even de kern van de bachelor er doorheen rammen, omdat die basis gewoon nodig is. En zelfs daar zie je dat mensen die zo'n schakelprogramma volgen het zwaar vinden, omdat het nou eenmaal de kerninhoud van een 3-jarige studie in 1 jaar is.

Maar even een complete bachelor doen is natuurlijk ook geen eitje, dus ik zeg niet dat ik dat per se zou aanraden, je moet er wel echt veel tijd en motivatie voor hebben. Misschien dat er onderwijsvormen zijn die beter bij je situatie aansluiten.

[Voor 13% gewijzigd door bwerg op 12-01-2022 12:01]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:54
Mensen die zeuren heb je in de ICT ook, dus daar schiet je niet heel veel mee op. :p

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je zou ook kunnen kijken of je in de (academische) ziekenhuis apotheken terecht kan komen.Daar wordt naast de standaard medicatie verstrekking ook nog dieper gekeken naar toepassingen en doseringstrategieen en innovatie.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:25
Milo85 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:01:
Mensen die zeuren heb je in de ICT ook, dus daar schiet je niet heel veel mee op. :p
Ik denk wel een ander kaliber dan agressie aan de balie en schelden etc.

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:59

John

🚀

@UltraInstinct Allereerst tof dat je in de IT sector wilt gaan werken. De sector kan wel wat extra mensen gebruiken ;)

Het hebben van een Master of Science is niet noodzakelijk om in de IT te belanden. Het hebben van ervaring is vandaag de dag ook niet nodig, zolang je maar kan laten zien dat je drive hebt om te leren. IT is meer dan alleen de hardskills. Heb je overwogen om een traineeship te doen?

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hmmmmmmmmmpffff schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Ik denk wel een ander kaliber dan agressie aan de balie en schelden etc.
Niet op een helpdesk / servicedesk hoor, zelfde laken een pak imho.

@UltraInstinct denk dat je je moet realiseren dat je dezelfde problemen tegen gaat komen in de IT, mensen die iets willen wat jij niet kunt of wilt leveren. Zeker als je in een functie gaat zitten met klantcontact zoals het al eerder geopperde functioneel beheer.

offtopic:
ik ben zo overigens zelf ook eens behandeld door een apotheker die mijn medicatie niet wilde uitleveren omdat het hem geld kostte, alsof ik er iets aan kan doen dat ik voor de hulpstoffen van het andere merk allergisch ben, komop zeg. Je zit daar wel in een monopoliepositie achter die balie iemand z'n levensreddende medicatie te ontzeggen "omdat het geld kost". Beetje begrip tonen voor de andere kant van het verhaal kan geen kwaad imho.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30

Dennis1812

Amateur prutser

Frieda schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Niet op een helpdesk / servicedesk hoor, zelfde laken een pak imho.

@UltraInstinct denk dat je je moet realiseren dat je dezelfde problemen tegen gaat komen in de IT, mensen die iets willen wat jij niet kunt of wilt leveren. Zeker als je in een functie gaat zitten met klantcontact zoals het al eerder geopperde functioneel beheer.

offtopic:
ik ben zo overigens zelf ook eens behandeld door een apotheker die mijn medicatie niet wilde uitleveren omdat het hem geld kostte, alsof ik er iets aan kan doen dat ik voor de hulpstoffen van het andere merk allergisch ben, komop zeg. Je zit daar wel in een monopoliepositie achter die balie iemand z'n levensreddende medicatie te ontzeggen "omdat het geld kost". Beetje begrip tonen voor de andere kant van het verhaal kan geen kwaad imho.
Een apotheker zet er medische indicatie op en hij krijgt ze vergoed.
Ben net het hele traject doorgelopen toevallig.
De apotheker is eindverantwoordelijke en beslist. Ongeacht wat een behandelend arts opschrijft.
Maar 't kost de apotheker geen cent. Als de apotheker besloten heeft dat het noodzakelijk is krijgt de patiënt het A merk gewoon vergoed.

Er zou al veel minder agressie zijn als er betere voorlichting zou zijn en meer meegedacht wordt met de patiënt.

Ben een paar weken terug gewisseld van apotheek. De ene stond ik 3x per week omdat ze niet meer mee wilden geven en 2 pillen werden niet eens vergoed.
Nieuwe stuurt alles per 3 maanden op en alles wordt vergoed. Vragen worden beantwoord en medische indicatie was zo geregeld.

Agressie is nooit goed. Maar ga wel na waar dit door komt en of jullie processen wel kloppen, waarom heeft een andere apotheek er minder last van?

Qua omscholing, heb je al wel een aantal dagen meegelopen? Is dat niet een idee? Om je beeld te bevestigen of juist niet? Op papier lijkt elk beroep leuk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee