Toon posts:

Problemen/Crashes met Ryzen 5600g BOSD's

Pagina: 1
Acties:

• Jobbb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-04 13:41
Mijn vraag
Recentelijk heb ik een nieuw desktopje gebouwd met een ryzen 5600g(specs volgen), die ongeveer een weekje goed heeft gedraaid. Maar begon paar keer een blue screen of death te krijgen. Dit werden er meer tot dat het niet mer mogelijk was om in windows te komen.
  • KERNEL SECURITY CHECK FAILURE
  • KMODE EXCEPTION NOT HANDLED > Ntfs.sys
  • Memory management
  • IRL NOT LESS OR EQUAL
Vaak bij de bosd's veel visuele artefacten.
Dacht dat met een herinstallatie van windows de issues weg zouden gaan dus heb mijn ssd geformateerd, maar kom nu niet meer door de installatie heen zonder een crash.
https://imgur.com/a/2be5M8W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Heb inmiddels al aardig wat dingen geprobeerd en ben inmiddels ten einde raad.
  • Dual channel naar enkel channel ram stick
  • Ram sticks apart getest in elk channel los en met elkaar
  • Windows herinstallatie (ssd geformateerd)
  • Alle onnodige moederboard headers eruit
  • Andere ssd
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Processor: Ryzen 5600g
  • Moederbord: Gigabyte Aorus B550I PRO AX (met BIOS update service van azerty)
  • Geheugen: Corsair Vengeance LPX - Geheugen DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - 288-PIN - 3000 MHz / PC4-24000 - CL16 - 1.35V - niet-gebufferd
  • SSD: SAMSUNG 980, 500 GB SSD
  • (MZ-V8V500BW, M.2 (2280), PCIe Gen 3.0 x4, NVMe 1.4)
  • Videokaart: Ryzen apu
  • Power supply: Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W
Lijkt mij dat het geen power issue is, maar heb indien nodig een andere psu om te testen. Ram werkte iig ook in mijn vorige systeem.

Hulp wordt erg gewaardeerd!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:13
Moederbord BIOS helemaal up-to-date?

Wat is het exacte model- en versienummer van het RAM?

• Jobbb
Uszka schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:17:
Moederbord BIOS helemaal up-to-date?

Wat is het exacte model- en versienummer van het RAM?
[Afbeelding]
3.30 en 3.31
BIOS versie F14, volgens mij is dat latest.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:13
Ander versienummer is totaal verschillende modules. Ryzen houdt sws al niet van Corsair RAM en zeker niet als je gaat mixen. Koop een RAM kit ipv verschillende modules te gebruiken, bij voorkeur Crucial BL2K8G32C16U4B.

• Jobbb
Uszka schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:46:
Ander versienummer is totaal verschillende modules. Ryzen houdt sws al niet van Corsair RAM en zeker niet als je gaat mixen. Koop een RAM kit ipv verschillende modules te gebruiken, bij voorkeur Crucial BL2K8G32C16U4B.
Heb de BL2K8G36C16U4B sticks aangeschaft, maar precies dezelfde problemen blijven voorkomen. Kom niet verder dan installing files in de windows setup. Volgt altijd met een Kernel security check failure of bijvoorbeeld exception of invalid stack.
Weet jij nog iets wat ik kan proberen?

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik kan je niet helpen. Wel kan ik je vertellen dat het bij mij ook niet echt lekker loopt met mijn 5600G systeem.
Ik heb zoveel mogelijk de nieuwste BIOS en de nieuwste drivers van de site van de MOBO fabrikant maar toch gebeuren er dingen waar ik met andere computers geen last van heb.
Nee, beetje terleurstellend deze APU.

deepin linux addict

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:35

Nemesizz

Untouchable

Draai je het geheugen op SPD (default) snelheid (zal 2133Mhz zijn) of op het XMP profiel (snelheid waar de fabrikant mee adverteert; 3000Mhz)?

Ik kon het niet uit je verhaal opmaken, maar anders even op de SPD snelheid draaien en geen XMP profiel of iets dergelijks. XMP loopt niet altijd lekker bij bepaalde CPU/moederbord/geheugen combinaties.

• Jobbb
Nemesizz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:02:
Draai je het geheugen op SPD (default) snelheid (zal 2133Mhz zijn) of op het XMP profiel (snelheid waar de fabrikant mee adverteert; 3000Mhz)?

Ik kon het niet uit je verhaal opmaken, maar anders even op de SPD snelheid draaien en geen XMP profiel of iets dergelijks. XMP loopt niet altijd lekker bij bepaalde CPU/moederbord/geheugen combinaties.
Zal dit nog even proberen, xmp staat iig uit want dat heb ik gecontroleerd. Denk dat SPD ook uit staat want draaide op 2900mhz

• Jobbb
Nemesizz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:02:

Inmiddels tijdje verder, en heb dit geprobeerd. Meerdere drivers, verschillende USB's etc. Zou echt niet meer weten wat ik nog kan doen. Is dit het punt waar ik het MOBO of CPU RMA stuur? Kom soms niet eens de windows OS installer in zonder een bluescreen te krijgen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 22:31
heb je al een memtest gedaan zoals bv HCI memtest? op 2133mhz

Ow zie dat je ook al meerdere sets geheugen hebt geprobeerd..

[Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 14-02-2022 21:21]

• Jobbb
freaky35 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:20:
heb je al een memtest gedaan zoals bv HCI memtest? op 2133mhz

Ow zie dat je ook al meerdere sets geheugen hebt geprobeerd..
Heb ook geen windows systeem meer atm, dus zou ook moeilijk testen zijn. :(

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 18:29
Vishari Beduk schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
Ik kan je niet helpen. Wel kan ik je vertellen dat het bij mij ook niet echt lekker loopt met mijn 5600G systeem.
Ik heb zoveel mogelijk de nieuwste BIOS en de nieuwste drivers van de site van de MOBO fabrikant maar toch gebeuren er dingen waar ik met andere computers geen last van heb.
Nee, beetje terleurstellend deze APU.
Heb hier ook 5600G op een Gigabyte B550 DS3H met PNY DDR4 3200MHZ en werkt hier prima.

• zafer94
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-05 00:41
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb vandaag een Mini PC gebouwd met een B550i Aorus AX Pro van Gigabyte, een 5600G en 16gb 4400mhz ram die op 4266 draait. Ik heb mijn monitor direct aangesloten op de Mobo met displayport kabel, wanneer ik de Pc start gaan de fans gewoon aan en gaan de leds van de mobo aan, maar ik heb geen scherm. Gewoon helemaal geen signaal naar mn monitor (M32U). Als ik de DP kabel eruit haal en een HDMI kabel gebruik die al op mn Monitor zit aangesloten, krijg ik wel signaal. Eenmaal in windows haal
Ik HDMI weer eruit en doe ik de DP kabel er weer in en heb weer beeld gewoon. Dit gebeurd echt alleen bij opstarten of herstarten. Lijkt mobo gerelateerd. Heb de laatste BIOS. F17 dacht ik.

Iemand enig idee?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee