Toon posts:

Hulp nieuwe cv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-01 16:52
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe cv ketel ivm dat de oude zeer slecht onderhouden is geweest door vorige huis eigenaar, duidelijk heftige lekkage heeft gehad, roest, niet werkend bedieningspaneel, druppelt, etc. Ik vertrouw hem niet meer en wil er geen vermogen meer aan uitgeven.

Inmiddels heb ik wat prijsopgaven binnen. Ik neig richting een Remeha Tzerra Ace.

Nu heb ik wat vragen.

Mijn situatie is dat ik oudere vloerverwarming heb, een aantal cv’s met nog echt ouderwetse domme knoppen en een Tado thermostaat die ik echt alleen als thermostaat met geofencing gebruik. 1 badkamer, keuken warm water uit Quooker.

Ik wil misschien in de toekomst in werkkamer en huiskamer tado knoppen aanbrengen ivm dat werkkamer koud is en huiskamer warm (ik ben Corona thuis werker). Dit kan nu nog niet ivm domme ventielen die ik zelf niet durf te vervangen.

Vloerverwarming en badkamer staan altijd open (vloerverwarming zit zo een temperatuur meter op voor pomp)

Volgens mij zit er ook al een lucht afscheider in de installatie, of tenminste ik zie een soort komisch ding waar Flamcovent 22 op staat (wel stoffige en zit er duidelijk al langer)

Mijn vragen:

- wil ik een vuilafscheider?
- moet ik de huidige luchtafscheider vervangen of schoonmaken of iets anders mee doen?
- Is CW4 voldoende? Ik heb het nu ook (Vaillant VHR 24-28c) en ik heb geen klachten over druk of warmte
- is een bypass nodig? Aangezien er altijd wel wat openstaat?
- is onderhoud de eerste 2 jaar nodig? Of 1e keer na 2 jaar. In principe is de rest garantie 2 jaar toch?

Dat is het zo ongeveer. Ik heb een aantrekkelijke aanbieding van een bedrijf wat hier nog wel eens besproken wordt en 1 van een lokale kleinere aanbieder die niet ver van elkaar af zitten qua kosten.

Lokaal vind ik wellicht iets aantrekkelijk omdat ik het lokaal ook wel gun en daar ook onderhoudscontract af kan sluiten en het idee heb daar makkelijker mee te kunnen schakelen bij eventuele toekomstige problemen als de ketel ook bij hun vandaan komt.

Hoor graag wat jullie ervan maken :)

Beste antwoord (via nemesis09 op 12-01-2022 17:58)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Bypass kost niet zoveel, en bij een nieuwe ketel is de loodgieter toch al bezig, stop die er gewoon in zou ik denken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:09
- wil ik een vuilafscheider?
- moet ik de huidige luchtafscheider vervangen of schoonmaken of iets anders mee doen?
- Is CW4 voldoende? Ik heb het nu ook (Vaillant VHR 24-28c) en ik heb geen klachten over druk of warmte
- is een bypass nodig? Aangezien er altijd wel wat openstaat?
- is onderhoud de eerste 2 jaar nodig? Of 1e keer na 2 jaar. In principe is de rest garantie 2 jaar toch?
Ja wordt door de meeste fabrikanten ook aanbevolen
Nee als die werkt laten zitten.
Cw 4 is de warm water klasse, cw5 is meer warm water en ook vermogen maar heb je dat nodig?
Als je overal thermostaatkranen en/of tado ja dan drukverschilregelaar (by-pass)
Onderhoud volgens voorschrift fabrikant, meestal minimaal 1x per 2 jaar.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nieuwe zuinigere ketel lijkt me een no-brainer .. cw4 inderdaad zoals @edsandje zegt ..

ik zou voor een HR(e) ketel gaan met een "slimme' thermostaat ..als je intresse hebt voor domotica (home assistant oid) zou ik een breed ondersteund product kiezen .. zodat deze tzt geintegeerd kan worden ..

Slimme thermostaat met week/klok programma(s) maken bezuinigen ook makkelijker, fratsen zoals douchetimer oid tja who cares .. een eventueel combinatie met een vloerverwarming aansturing/thermostaatknoppen / zone aansturing is nice to have maar meerprijs 0 ?? dunno

nieuwe cv's hebben automagische ontluchting of andere handige meuk .. soms heb je combinaties met bv een wtw of andere slimme energie besparende zaken .. daarnaast kan je subsidie krijgen in de aanschaf.
maar dat ligt er ook aan wat er mogelijk is bij jou thuis ?

Genoeg leveranciers bieden denk ik een service aan voor "passend" advies .. zolang je cv werkt is het wellicht eens raadzaam de mogelijkheden eens op te vragen ..

En 3.000 of 4.000 euro voor 10 jaar is 300,- p.j maar dat ligt ook aan je verbruik thuis en je gezins situatie.

is warmte behoefte maar zeer beperkt omdat men zelden thuis is .. en/of voornamelijk in de woonkamer zit .. is dat heel anders als iedereen 24/7 thuis op zijn/haar (werk)kamer zit

Tja vanalles

• nemesis09
De slimme thermostaat heb ik in principe al in de vorm van een Tado. Ik heb verder geen smart knoppen. Alleen de geofencing en dag/nacht stand helpen al enorm in bezuinigen maar ivm vloerverwarming laat ik de huiskamer niet te veel afkoelen.

In dit huis heb ik alleen nog maar vanaf huis gewerkt dus inderdaad veel tijd in werkkamer. Ik denk dat ik in de toekomst ook veel vanuit huis blijf werken. Werkkamer blijft beduidend kouder dan huiskamer, dus dat is wel een dingetje.

CW5 heb ik denk ik niet nodig om heel heerlijk te zijn, dus denk dat ik voor CW4 ga.

Op zich met de prijsopgaven die ik nu heb gekregen denk ik voor max €2000 klaar te zijn inclusief dakdoorvoer en vuilafscheider. Dat vind ik op zich wel netjes.

Volgens mij heb ik de meeste dingen wel goed overwogen nu. Alleen bypass twijfel ik nog een beetje aan of het echt nodig is.

Zeer bedankt voor de feedback!!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-03 15:19
Je hebt nu al vloerverwarming. Weet je zeker dat daar niet al een bypass bij zit?
Of heb je ook radiatoren in dezelfde ruimte?

Meestal zit de bypass bij vloerverwarming ergens vlak voor de pomp en de verdeler.

• nemesis09
Het is een ouder type vloerverwarming (bijverwarming) en er zijn inderdaad ook nog gewone radiatoren.

Qua spulleboel zie ik alleen een pomp en een soort rode verdeler waar 2 blauwe dikke slangen onderaan de grond in gaan. Zie geen verbinding tussen de cv leidingen. Misschien zit er nog wat onder de grond in de kruipruimte maar daar ben ik nog nooit geweest.

Er zit wel op dezelfde leiding in de hal nog een kleine radiator (aan de linkerkant van de foto) dus misschien is daarvan het idee dat die altijd open blijft staan.

Qua bypass kan ik niets ontdekken.

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 15:54
Ik heb een soort gelijke installatie en er is bij mij ook geen sprake van bypass.
De komende weken ga ik mijn CV laten vervangen waarbij er ook een bypass geinstalleerd gaat worden.
M.u.v. 2 design radiatoren in de woonkamer heb ik overal TADO's op zitten, vandaar de bypass (just to be save).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Bypass kost niet zoveel, en bij een nieuwe ketel is de loodgieter toch al bezig, stop die er gewoon in zou ik denken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:09
Vraag aan de installateur wat de extra kosten zijn voor een drukverschil regelaar.
En waar die dan komt, te dicht bij de ketel is niet goed, ca 3 meter daar vandaan is over het algemeen afdoende.
Vindt je de prijs te hoog en / of weet je zeker dat er altijd doorstroming kan zijn (bijvoorbeeld de gang radiator waar geen thermostaat knop op zit) dan is het niet nodig.

• nemesis09
naftebakje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:34:
Dat is nu ook mijn gedachte :)

Ik ga ook gelijk vragen of ze ventielen kunnen vervangen zodat ik Tado knoppen kan aanbrengen en zones in kan richten. Dan hopelijk niet meer koud boven :)

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 15:54
nemesis09 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Dat is nu ook mijn gedachte :)

Ik ga ook gelijk vragen of ze ventielen kunnen vervangen zodat ik Tado knoppen kan aanbrengen en zones in kan richten. Dan hopelijk niet meer koud boven :)
Ik zet de bypass er sowieso tussen, 2 radiatoren in de woonkamer hebben nog normale aan/uit knoppen en kunnen niet zondermeer aangepast worden (rompslomp) dus dat is in theorie al mijn bypass.
Maar voor die paar euro's... bypas er gewoon tussen gooien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee