Toon posts:

Aanschaf 1440p gaming PC - Hoe geschikt is deze setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01 16:14
Dag Tweakers,

Ik zit al een tijdje te neuzen naar een gebruikte- of prebuilt gaming PC waar ik af en toe op kan gamen. De overige tijd wordt hij gebruikt als PC voor het thuiswerken. Zelf heb ik 0 ervaring om iets in elkaar te zetten, dus vandaar dat de keuze voor een gebruikte PC via marktplaats of een nette prebuilt op het lijstje staan. Onderstaande configuratie ben ik tegen gekomen bij een verre bekende van mij en was benieuwd of de componenten goed zijn samengesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games als GTA, Apex Legends en Call of Duty's bij voorkeur op 1440p afspelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa €1.000,- op de tweedehands markt

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of deze opstelling geschikt is voor mij of dat de persoon die deze PC gebouwd heeft bepaalde componenten fout heeft gekozen.

De build van hem bestaat o.a. uit onderstaande componenten en hij vraagt er €1.000,- voor;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E 5-2678 v3 Tray€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black2, 1,12TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internSamsung 16GB PC3-12800R DDR3-1600 REG ECC MEMORY MODULE RDIMM€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair HX750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung SM951 (NVMe) 512GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 74,90

Er zitten tevens 4 fans van 120mm in.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen kiezen!

Bedankt :)

Beste antwoord (via Gieterse op 13-01-2022 15:40)

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 15:23
Even opzoeken single channel vs. dual channel en je zal merken dat dit dikwijls een aanzienlijke fps-boost geeft in games.
2 x 8GB DDR4 op 3200Mhz kost +- 65 EUR in de meeste webshops i.p.v. 108 EUR wat jij ervoor zou moeten betalen.

Intel i5-12400F voor +- € 190 is interessanter dan die 3800X en dan zit je ineens ook op het nieuwste platform.

Maar goed, je bent afhankelijk van de lokale winkel, dus ik vrees dat we je moeilijk verder kunnen helpen.

Voor wat je ermee wil gaan doen, zal wat je gekocht hebt niet teleurstellen; nu niet en ook binnen een 2-tal jaar niet ;-).

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 20:10
Ja en nee. Als je een PC zou bouwen voor gaming, is een Xeon E5 met twaalf kernen van tig jaar terug een "slechte" kandidaat. Voor het geld zijn er processors te koop die het beter/net zo goed doen in games voor minder geld. Jij betaalt dat geld echter niet en voor 1000 euro is dit eigenlijk helemaal geen slechte lijst, met name vanwege de GTX1080Ti. Dit is een videokaart die vandaag de dag nog erg goed mee kan op 1440p. Ik vermoed ook dat de Xeon het opzich wel volhoudt op 1440p omdat door de hogere belasting op de videokaart de processor relatief minder werk hoeft te verichten.

Zeker gezien de huidige videokaart markt, waarin je voor een RTX 3060, een videokaart die zich net wel net niet kan meten aan de 1080Ti, 750 euro kwijt bent. Je betaalt dus eigenlijk maar 250 euro voor de rest van de PC. Dat is een beetje simpel gerekend, maar een nieuwe videokaart kopen is gewoon simpelweg bijna geen optie, dus ik reken een tweedehands 1080ti voor het gemakt even als een nieuwe.

https://www.youtube.com/watch?v=0kDqL5Flc3w
Deze video, hoewel niet geweldig professioneel, illustreert mijn punt. Hij is hilarisch ongeschikt voor gamen in verhouding tot wat hij vroeger kostte, maar is wel in staat om een ~2 jaar oude middenmoot CPU bij te houden in de meeste games.

[Voor 38% gewijzigd door youridv1 op 11-01-2022 15:58]

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 12:31
als ik kijk naar wanneer deze pc waarschijnlijk is samengesteld was het enige wat echt beter kon de case. de h510 is berucht voor slechte airflow en om daar dan high tdp componenten in te doen vind ik een rare keuze.
de xeon is niet ideaal voor gaming maar wss geen (grote) bottleneck voor de 1080ti wat immers ook al een bijna 5 jaar oude kaart is. denk niet dat je veel beter kan krijgen voor dit bedrag

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
De processor is niet geschikt.

Games hebben meer voordeel aan hoge clocksnelheid dan veel cores doordat de meeste maar 2 tot 4 gebruiken en een handjevol 6 tot 8 daardoor ga je nooit 12 cores benutten ofwel de processor wordt met geluk nog voor 50% gebruikt.

De games die 6 tot 8 gebruiken trekt je processor al niet meer.
XEON is leuk voor server markt en profesionele software die goed overweg kan met multi-core maar niet voor desktop markt met name gamen.

Videokaart is opzich prima voor 1440p, werkgeheugen wat krapjes maar kan nog.

[Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 16:14]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• youridv1
@mr_evil08 bekijk de video die ik link in mijn vorige comment voor gaming benchmarks van deze Xeon. Ze zijn best wel oke eigenlijk. Beetje R5 3600 niveau meestal

Cod modern warfare en GTA V, twee relevante games voor de TS, speelt hij op boven de 100 fps met een RTX2080TI. Het is dan dus safe to say dat hij met een GTX 1080Ti geen zware of uberhaupt geen bottleneck zou zijn.

[Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 11-01-2022 16:21]

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 12:31
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:06:
De processor is niet geschikt.

Games hebben meer voordeel aan hoge clocksnelheid dan veel cores doordat de meeste maar 2 tot 4 gebruiken en een handjevol 6 tot 8 daardoor ga je nooit 12 cores benutten ofwel de processor wordt met geluk nog voor 50% gebruikt.

De games die 6 tot 8 gebruiken trekt je processor al niet meer.
XEON is leuk voor server markt en profesionele software die goed overweg kan met multi-core maar niet voor desktop markt met name gamen.

Videokaart is opzich prima voor 1440p, werkgeheugen wat krapjes maar kan nog.
dit was inderdaad lange tijd het geval maar sinds de ps4 en xbox one uit 2014 8 core processors hebben zijn nieuwere games beter geoptimaliseerd voor meerdere cores gezien gamedevs zoveel mogelijk performance uit een console moeten persen. gezien de ps5 en xbox series x een 8c16t cpu hebben zal dat alleen maar meer worden.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
@youridv1 Frame times zijn belangrijker dan fps, 100fps kan alsnog verrot spelen.

Ben zelf geupgrade naar een nieuwe platform (processor/ram/moederbord etc) en de videokaart behouden, het was aanmerkelijk beter ondanks de fps gelijk is gebleven, je kon duidelijk imput lag voelen bijvoorbeeld of toch stutteringen ondanks ik 120+ fps had.

Edit: Ja ik heb de video,s gezien mijn advies blijft niet aan beginnen, dit is net zoiets als gamen met een Nvidia Quadro, je haalt problemen op je waar je niet op zit te wachten en in de toekomst zul je vast meer games spelen.

[Voor 88% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 16:31]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• youridv1
@mr_evil08 als je de video kijkt zie je dat de 1% en 0.1% lows ook zeer vergelijkbaar zijn tussen de R5 en E5...

Again, voor 250 euro zodra je de videokaart weghaalt is deze xeon met 16GB ram echt vette prima.

Edit; In het aller ergste geval verkoop je processor moederbord ram voor 100 euro en koop je iets moderners.

[Voor 50% gewijzigd door youridv1 op 11-01-2022 16:47]

• Gieterse
Bedankt voor jullie berichten! De verkoper gaf aan nog wel te willen helpen om het een en ander om te bouwen en kan nog aan een RX6600 of RTX 2060 videokaart komen en een i5 11 serie moederboard. Kost het wel iets meer maar dan heb je ook wat meer.. Hoe verhoudt dit zich tot de huidige setup? Laten we de negatieve behuizing even buiten beschouwing.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15
De 1080 Ti is een stuk beter dan de RX 6600 en ook beter dan de RTX 2060. Over welk 11-serie moederbord gaat het? Bij de B560 moederborden moet je opletten, borden onder € 100 zijn vaak niet van goede kwaliteit, wat maakt dat ze een stuk trager zijn.

• Gieterse
LievenD schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:09:
Over welk 11-serie moederbord gaat het? Bij de B560 moederborden moet je opletten, borden onder € 100 zijn vaak niet van goede kwaliteit, wat maakt dat ze een stuk trager zijn.
Excuus, ik bedoel dat het om een i5 processor gaat van de 11e serie. Een i5-11400F kan er optioneel nog in geplaatst worden. Maar ik begrijp dus dat ik beter bij de 1080 Ti kan blijven ipv overstappen naar een RX 6600.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-06 23:50
Voeding van 10 jaar oud moet je ook niet meer willen kopen, hoe goed die nieuw ook was.

Als je naar een nieuwe cpu gaat doe dat dan naar een 12e gen. Kost wat maar presteren stukken beter dan eerdere generaties.

• Gieterse
Bedankt voor jullie input! Ik heb inmiddels toch voor een hele andere build gekozen en ga hem inbouwen met mijn maat, de componenten heb ik samen met hem ook besteld. Ga wel fors over mijn initiële budget heen, maar hey de wederhelft betaald ineens toch wat mee omdat ze hem ook wilt gebruiken.

Hieronder wat het geworden is;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 138,46€ 138,46
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR€ 844,89€ 844,89
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB520 RGB€ 93,99€ 93,99
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 66,-€ 66,-
1Geheugen internHyperX Predator RGB HX432C16PB3A/16€ 108,71€ 108,71
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 72,55€ 72,55
Totaal€ 1.713,50

Heb wel twijfels bij het moederbord en de processor maar het budget was nu toch echt wel vol, dus de bezuinigingen zijn daarop gekomen. Ik wilde dan wel graag een goede toekomstbestendige koeling en een nieuw type videokaart zodat die hopelijk ook een tijdje mee kan. Verder was een ruime behuizing met voldoende mogelijkheden tot uitbreiding + ventilator een pre, ook voor de toekomstbestendigheid.

Als jullie hier nog een mening over hebben dan hoor ik dat graag! En anders; bedankt voor jullie tips.

• 2.DIE.4
Uiteraard hebben we hier een mening over, maar wat voor nut heeft het nog, nu alles al besteld is.

Ik had sowieso geopteerd voor het Alder Lake-platform (12600K + Z690), een andere (betere) voeding, 1TB NVME i.p.v. 500GB, 2 x 8GB DDR4 op 3600Mhz of zelfs 2 x 16GB ineens, ...

Maar zoals gezegd, wat is het nut om nu nog verdere opmerkingen te gaan maken ...

• Gieterse
2.DIE.4 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:46:
Uiteraard hebben we hier een mening over, maar wat voor nut heeft het nog, nu alles al besteld is.

Ik had sowieso geopteerd voor het Alder Lake-platform (12600K + Z690), een andere (betere) voeding, 1TB NVME i.p.v. 500GB, 2 x 8GB DDR4 op 3600Mhz of zelfs 2 x 16GB ineens, ...

Maar zoals gezegd, wat is het nut om nu nog verdere opmerkingen te gaan maken ...
Alles kan tot op zekere hoogte nog aangepast worden, het wordt geleverd via een PC-zaak bij mij in de buurt, dus er is nog wat rek. Wat betreft de nieuwe Intel processors, qua prestaties ben ik het 100% met je eens. Qua prijs kan ik veel voordeliger aan de AMD komen..

Interne opslag van 500GB is voor mij eerst voldoende aangezien ik al 2x een 1TB aan HDD's heb liggen en nog een externe 240GB SSD. Het werkgeheugen upgraden 2x8 GB DDR4 op 3600Mhz was wellicht beter geweest inderdaad. Werkgeheugen van 32GB lijkt me wat overdreven voor 1440p gaming, of is dat te kort door de bocht?

Voeding ligt ook gewoon bij dit bedrijf op voorraad (ga ik vanuit?) dus kan ook nog gewijzigd worden. Ik begreep dat dit wel voldoende moest zijn, maar hij kan dus beter?

• 2.DIE.4
Het kan inderdaad beter, zeker voor de vermelde prijzen zoals hierboven. In hoeverre het beter kan voor wat jij ervoor betaalt is nog maar de vraag ...

• Gieterse
Ik vind het geen probleem om het werkgeheugen te verbeteren van 3200Mhz naar 3600Mhz en ook verdubbelen van 16GB ram naar 32GB is niet zo'n ramp qua prijs. Voor mij is het wel een beetje onduidelijk welke voordelen sneller werkgeheugen hebben en in hoeverre ik 32GB aan RAM nodig ben.

Voeding upgraden naar 850W kost ook maar een €15,- meer verwacht ik, dus dat kan ik zeker doen als dat nodig is?

• 2.DIE.4
Daar gaat het niet helemaal om. Het gaat er eerder om voor welk platform je kiest en welke individuele componenten je daarbij selecteert.

- 2 x 8GB DDR4 op 3200Mhz geniet ruim de voorkeur boven 1 x 16GB. 32GB hoeft niet meteen.
- Voor 90 EUR koop je wel wat beters dan een Cooler Master MWE
- Ik hoop dat je die 3800X, voor een aanzienlijk lager bedrag dan 299 EUR kan kopen?

• Gieterse
2.DIE.4 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:05:
- 2 x 8GB DDR4 op 3200Mhz geniet ruim de voorkeur boven 1 x 16GB. 32GB hoeft niet meteen.
- Voor 90 EUR koop je wel wat beters dan een Cooler Master MWE
- Ik hoop dat je die 3800X, voor een aanzienlijk lager bedrag dan 299 EUR kan kopen?
- Werkgeheugen kan ik aanpassen, dat is geen probleem.
- De coolermaster heb ik voor €60,-
- De 3800RX betaal ik €275,- voor

32GB werkgeheugen zie ik vanaf, kan eventueel altijd later nog. Wat is het voordeel van 2x8GB t.o.v. 1x 16GB? Het kost me grofweg €30,- meer om over te stappen op 2x8GB DDR4 3200Mhz van Corsair.

De prijzen in mijn Wishlist kloppen niet helemaal, heb puur gefilterd op de juiste componenten en de prijzen moet je maar even vergeten.. Zo kost de 1x 16GB mij €78,- en de 2x8GB kost €108,-

[Voor 13% gewijzigd door Gieterse op 13-01-2022 15:18]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• 2.DIE.4
Even opzoeken single channel vs. dual channel en je zal merken dat dit dikwijls een aanzienlijke fps-boost geeft in games.
2 x 8GB DDR4 op 3200Mhz kost +- 65 EUR in de meeste webshops i.p.v. 108 EUR wat jij ervoor zou moeten betalen.

Intel i5-12400F voor +- € 190 is interessanter dan die 3800X en dan zit je ineens ook op het nieuwste platform.

Maar goed, je bent afhankelijk van de lokale winkel, dus ik vrees dat we je moeilijk verder kunnen helpen.

Voor wat je ermee wil gaan doen, zal wat je gekocht hebt niet teleurstellen; nu niet en ook binnen een 2-tal jaar niet ;-).

• Gieterse
Bedankt! Dit is informatie waar ik wat mee kan.
Ik ben inderdaad afhankelijk van wat de lokale verkoper mij kan aanbieden en het is ook een bewuste keuze om het bij de lokale winkel te houden (garantie en service) en niet overal voor componenten te gaan shoppen.

Heb het werkgeheugen aangepast en ik denk dat de rest van mijn build eerst blijft voor wat het is. Wie weet wordt over 3-5 jaar de kast weer los getrokken en komt er dan een Intel in :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee