Toon posts:

Verlaging energiebelasting: krijg ik nu elk maand geld toe?

Pagina: 1
Acties:

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 23:54
Ik ben in verwarring over enkele maatregelen van het kabinet voor 2022. Als ik mijn variabelen van mijn energiecontract actualiseer lijkt het alsof ik elke maand geld toe ga krijgen voor stroomverbruik. Weet iemand hoe dat zit?

Volgens mijn tarievenblad nog uit 2021 van mijn energieleverancier (vaste tarieven tot ergens in 2023) betaal ik het volgende
post A: variabele leveringskosten: €0,050/kWh
post B: Energiebelasting: €0,118/kWh
post C: Opslag duurzame energie €0,033/kWh
---
Post ABC = €0,201/kWh

Post D: Vaste leveringskosten: €5 per maand
Post E: Vermindering energiebelasting: minus €1,44 per dag
Post F: Netbeheerkosten: €0,63 per dag

Mijn energieverbruik is ongeveer 9 kilowatt per dag (geen teruglevering ofzo)

De energiebelasting daalt volgens de overheid met 0,069 per kWh in 2022.

Dat betekent dat post B zou worden: €0,049/kWh
Post ABC = €0,132/kWh

De terugggave op energiebelasting stijgt van 560 euro naar 825 euro.
Post E wordt dan minus €2,26 per dag.

Als ik dit vermenigvuldig met mijn verbruik kom ik uit op:
0,132 * 365 * 9 = €433,62 voor ABC
€60 voor D
-2,26 * 365 is minus €824,9 voor E
en F is €229,95

Tel ik dat bij elkaar op dan kom ik uit op negatief €102 per jaar, negatief 8,5 per maand.

Klopt mijn berekening en zo ja hoe gaat dit in zijn werk?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klopt mijn berekening en zo ja hoe gaat dit in zijn werk?
Bel je energieleverancier? En ongeacht of je 100 moet bijbetalen of terugkrijgt: altijd bij je jaarafrekening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:37

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vul je verbruik eens in op gaslicht.com, kies bij een willekeurige leverancier voor 'Prijsdetails' en klik eens op 'Hoe is dit bedrag opgebouwd'. Ze rekenen nu met de belastingtarieven van 2022, wellicht geeft dat wat inzicht in hoe het berekend wordt?

Negatief met jouw verbruik gaat niet kloppen. Als ik reken met (9*365) dan kom ik op 3285 kWh op jaarbasis. Pas als ik een heel laag verbruik invul dan gaat de prijs negatief, bij +/- 1200 kWh lijkt dat omslagpunt te zitten. Ik heb dan overigens aangevinkt dat ik geen gasaansluiting heb. Met een heel laag verbruik zou negatief dus wel kunnen, omdat we voor 2022 een flinke belastingkorting (€800+ ipv €500+) krijgen.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2022 14:15]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 15:59
@ThinkPad Op gaslicht.com wordt naast de nieuwe belastingtarieven ook gerekend met de nieuwe kale energie prijzen. Deze liggen in de huidige markt met een tekort aan (Russisch) gas een "beetje" (2x) hoger dan de tarieven uit het vaste contract van TS.

Zoals ik er naar kijk klopt die berekening van TS (ik heb alleen de uitkomsten van de sommen niet gecontroleerd.

Ik neem aan dat TS geen gas gebruikt, maar dat maakt voor het verkrijgen van de "vermindering energie belasting" op de eindnota niet uit.

[Voor 16% gewijzigd door Candymirror op 11-01-2022 14:32]

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Je kunt inderdaad geld toe krijgen voor stroomverbruik. De compensatie voor de hoge gasprijs loopt via de elektriciteitsrekening. Je gas- of warmtefactuur zal dus wel stijgen.

• vaurits
Niet vermeld in verhaal hierboven want niet direct relevant maar ik heb stadsverwarming bij een andere leverancier. Daar blijven de prijzen deels gelijk en worden deels verhoogd.

De vastrechtkosten blijven gelijk met €46 per maand.
De variabale kost, per Gigajoule, stijgt van €25 naar €44.

Ik verbruik ongeveer 1,75 Gigajoule per maand dus ongeveer 33 euro per maand meer voor warmte (warm water en kachel)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je verbruikt zo'n 3300kWh per jaar, dat kost je 435,60.
Daar komt dan 60 euro leveringskosten bij en 230 euro netbeheerkosten.
Totale kosten zijn 725,60.

Dus de teruggave is hoger dan de kosten die je maakt, je krijgt inderdaad geld terug.

Dat is het voordeel van vaste tarieven die nog een langere tijd doorlopen, daar profiteer jij nu overduidelijk van. Echter dit zal voor de meesten niet gelden omdat ze of elektrisch verwarmen en daardoor meer kWh verbruiken of via gas verwarmen waardoor de gaskosten voor een flink hogere rekening zorgen. Doordat jij stadsverwarming afneemt van een andere leverancier merk je dus niet dat je totale energierekening misschien juist wel gestegen is.

Dat is dus wel degelijk relevant aangezien die teruggave energiebelasting ook bedoeld is om juist de kosten die je maakt voor stadsverwarming ook te compenseren.

[Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2022 14:48]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• vaurits

Hier nog eens een overzicht van 2021 en 2022 bij verschillende verbruiken.Tot een verbruik van 4000 kWh leidt het geheel voor wat betreft de post stroom tot negatieve bedragen in 2022.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee