Warmtepompboiler icm warmtepomp rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50
Sinds twee jaar wordt onze halfvrijstaande woning bouwjaar 1991 verwarmd met een 6KW hybride warmtepomp. Na wat opstartproblemen draait alles redelijk soepel.

Op dit moment heb ik nog een gasverbuik van ongeveer 80 m3 per jaar voor SWW en licht bijstoken vanuit de CV-ketel.

Vorig jaar een netto verbuik van 300 kWh aan elektriciteit. Valt tegen voor -10% rendement op zonnepanelen door het slechte weer.

Over twee maanden wordt het gehele huis voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas. Met het oog op ISDE subsidie ben ik aan het kijken naar een warmtepompboiler. Isolatie van spouwmuur en dak is min of meer overbodig. Parels in de kruipruimte ben ik huiverig voor ivm toekomstig onderhoud.

Is een warmtepompboiler wel rendabel met subsidie? De boiler komt in de garage en dan kom ik al snel uit op de volgende kosten
- Aanschafprijs en installatie
- Aanleg waterleidingen, aftappen vanuit de keuken
- Aanleg stroompunt met aparte groep
- Ventilatiekokers naar boven.

Omdat ik maar redelijk laag gasverbruik heb, lijken de voordelen beperkt. Wellicht wel als het huis helemaal wordt afgesloten van gas, maar dan mis je ook de jaarlijkse overstapbonussen.

Met het oog op afschaffen salderingsregeling is een warmtepompboiler dan toch weer een plus.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 9% gewijzigd door TweakersOnly op 11-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
@TweakersOnly
laag gas gebruik betekend ook duur gas.
tel eens je netbeheerkosten + leverancierkosten + ( 80m3 x gasprijs) / door 80m3.
mega bedrag wat je dan voor 1m3 dus betaald in werkelijkheid. ;)

je kunt ook nog uit rekenen hoeveel kWh je zou kunnen kopen voor netbeheerkosten + leverancierkosten + ( 80m3 x gasprijs).
best een hele stapel kWh's zijn dat. ;)

ik kan een 1100kWh met gemak kopen als ik mijn gasleiding de deur wijs. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Als ik willekeurige vergelijkingssite pak en uitga van 600kwh extra stroomverbruik voor SWW kom ik uit op een besparing van ongeveer €125 netto per jaar.

Dan zou ik uitkomen op een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar. Ik dacht dat de TVT veel minder was bij een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37
migjes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:49:
@TweakersOnly
laag gas gebruik betekend ook duur gas.
tel eens je netbeheerkosten + leverancierkosten + ( 80m3 x gasprijs) / door 80m3.
mega bedrag wat je dan voor 1m3 dus betaald in werkelijkheid. ;)

je kunt ook nog uit rekenen hoeveel kWh je zou kunnen kopen voor netbeheerkosten + leverancierkosten + ( 80m3 x gasprijs).
best een hele stapel kWh's zijn dat. ;)

ik kan een 1100kWh met gemak kopen als ik mijn gasleiding de deur wijs. ;)
Als je break-even draait en je dus alle besparing in gas nodig hebt voor SWW dan word de terugverdientijd oneindig.. Lijkt me niet wenselijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37
TweakersOnly schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:21:
Als ik willekeurige vergelijkingssite pak en uitga van 600kwh extra stroomverbruik voor SWW kom ik uit op een besparing van ongeveer €125 netto per jaar.

Dan zou ik uitkomen op een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar. Ik dacht dat de TVT veel minder was bij een warmtepompboiler.
Zelf kwam ik op ruim EUR 300,- per jaar voor dat laatste beetje gas wat ik nog af nam (25 m3).

Kon door een grote verbouwing de aanschaf van een WP boiler en een inductie plaat mooi meenemen, maar ben wel 10 jaar bezig voor de zooi is terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
TweakersOnly schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:21:

als je 80m3 gas gebruikt voor SWW.
dan kun je dit vervangen voor 640kWh in elektro boiler (COP 1).
hier komt dan nog een +/-200kWh bij voor verlies. (boilers hebben verlies.)
gebruik je dan een slechte warmtepompboiler dan kun je dat getal met gemak delen door 2 (COP 2).
dan kom je wel onder de 10 jaar uit. ;)

tja warmtepompen, maakt niet uit wel systeem je gebruikt, het zijn geen gouden bergen.
pas als je de stroom uit PV panelen gratis hebt, dan gaat het echt hard.
het is de PV die het leuk maakt, niet de warmtepomp. ;)
maar wil je echt geld verdienen, ga uranium smokkelen, dat levert meer op. >:)

(mijn panelen zijn nu terug verdiend, afgelopen jaar hebben ze 1200€ opgebracht, in besparing elektra en warmtepomp (die ook al terug verdiend is).
alleen nu gaat mijn kWh prijs meer als verdubbelen en de gas prijs bijna 3x. :-(
een lichte schatting is dat ik komend jaar een 3+k€ aan opbrengst ga hebben, niet normaal meer die prijzen die ik nu moet gaan rekenen. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Bedankt voor de reacties allemaal.

Toch maar eens een mooie plaats voor een nieuwe WPB gaan zoeken, wordt waarschijnlijk de garage. Wellicht heeft @koevlaas2 nog tijd en zin voor een kleine opdracht in het mooie zuiden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
ik zou, indien nog mogelijk, je hr++ glas laten veranderen naar hr+++ triple glas. hier krijg je ca 100 euro meer subsidie op per m2. het kan op de gehele woning voordeliger zijn dan hr++..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Arievd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:21:
ik zou, indien nog mogelijk, je hr++ glas laten veranderen naar hr+++ triple glas. hier krijg je ca 100 euro meer subsidie op per m2. het kan op de gehele woning voordeliger zijn dan hr++..
Dat gaat helaas niet meer lukken. Bestelling is in september geplaatst en alles wordt binnen week of vier gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:26
Je zou ook nog kunnen kijken naar een doorstroomverwarmer (electrische geiser). Deze hebben geen stilstandsverliezen en met het beetje warmwater dat je gebruikt, heb je het apparaat al binnen 4 jaar terugverdient met de huidige prijzen.

Je moet dan wel een 3 fasen aansluiting hebben.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Pagina: 1