Vraag

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:31
Hi,

In mijn gameraam staat een (oude) Samsung UE50HU6900S televisie. Dit is een 4k UHD televisie, althans daar werd toen mee geadverteerd :).

Ik heb recentelijk een PS5 gekocht en deze op de TV aangesloten. Helaas kwam ik er toen ook achter dat ik geen HDR heb op deze televisie blijkbaar. Ik heb echter wel de instelling "HDMI UHD Color". Als ik google op deze term, dan lijkt het net of ze het gelijk trekken met HDR, maar volgens mij is dat niet zo. Heb ik dat correct?

Maar.... Als ik deze instelling aanzet op de TV (bepaalde HDMI poort) en de PS5 op aansluit, krijg ik soms wel, maar meestal gewoon geen beeld, zwart scherm met de melding dat er geen signaal is. Heel vreemd. Op het moment dat ik de PS5 aansluit op een andere HDMI poort, dan doet deze het wel en heb ik gewoon beeld. Heb al in de instellingen van de PS5 gekeken, maar daar kan ik alleen HDR aan/uit zetten, maar bij aanzetten geeft die uiteraard aan dat de TV geen HDR ondersteunt (wat volgens mij ook zo is).

Maar zou dit betekenen dat de PS5 ook geen "HDMI UHD Color" ondersteund, en deze daarom zwart scherm geeft? Wel vreemd dat die het een aantal keer wel heeft gedaan..

Volledigheidshalve: mijn google chromecast dongle doet het gewoon prima op de poort waar HDMI UHD Color van is aangezet.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Wat ik kan vinden is dat HDMI UHD Color aan ondersteuning biedt voor 4k60 met 4:4:4 en 4:2:2 chroma subsampling. Als je dit uitschakelt heb je alleen 4:2:0. Bij video instellingen op je PS5 kun je 4k transfer rate kiezen. Als deze op auto staat kan die 4:4:4 kiezen wat dan zou werken op de poort waar HDMI UHD Color aan staat. Als je dan de PS5 van poort wisselt waar HDMI UHD Color uitstaat zendt de PS5 nog steeds 4:4:4 wat je HDMI poort niet accepteert en dus zwart beeld krijgt. Oplossing zou moeten zijn om je 4k transfer rate op -2 zetten of HDMI UHD Color aan op de desbetreffende poort.

• Xtince
JEROENrgfgf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:42:
Wat ik kan vinden is dat HDMI UHD Color aan ondersteuning biedt voor 4k60 met 4:4:4 en 4:2:2 chroma subsampling. Als je dit uitschakelt heb je alleen 4:2:0. Bij video instellingen op je PS5 kun je 4k transfer rate kiezen. Als deze op auto staat kan die 4:4:4 kiezen wat dan zou werken op de poort waar HDMI UHD Color aan staat. Als je dan de PS5 van poort wisselt waar HDMI UHD Color uitstaat zendt de PS5 nog steeds 4:4:4 wat je HDMI poort niet accepteert en dus zwart beeld krijgt. Oplossing zou moeten zijn om je 4k transfer rate op -2 zetten of HDMI UHD Color aan op de desbetreffende poort.
Bedankt voor je reactie!
Zojuist gekeken en 4K transfer rate op PS5 stond al op automatisch. Als ik info lees, gaat -1 en -2 niet helpen om het beeld te verbeteren. Het probleem is ook juist andersom zeg maar, ik krijg geen beeld met HDMI UHD Color aan, wel beeld op hdmi poort waarop HDMI UHD Color uit staat.

Thnx voor het meedenken!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 22:48
Is je HDMI kabel wel geschikt? Mijn Apple TV had dit probleem ook met mijn Samsung tv icm. UHD color. Een nieuwe HDMI (2.1) kabel was bij mij de oplossing.

• Xtince
Donool schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:29:
Is je HDMI kabel wel geschikt? Mijn Apple TV had dit probleem ook met mijn Samsung tv icm. UHD color. Een nieuwe HDMI (2.1) kabel was bij mij de oplossing.
Ik gebruik de originele kabel van de PS5. Nog geen andere geprobeerd, neem aan die dat toch wel aan zou moeten kunnen? Ook wel vreemd ergens dat die het wel 1 of 2x heeft gedaan.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:38
Het is in ieder geval het proberen waard, niet-optimale kabels kunnen de meest gekke problemen veroorzaken. Uiteraard stopt Sony geen kabels in de doos die ongeschikt zijn, maar in kabels kunnen draadjes breken en de ene televisie reageert net iets anders dan de andere, dus sluit kabelproblemen nooit bij voorbaat uit.

• Xtince
dmantione schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:45:
Het is in ieder geval het proberen waard, niet-optimale kabels kunnen de meest gekke problemen veroorzaken. Uiteraard stopt Sony geen kabels in de doos die ongeschikt zijn, maar in kabels kunnen draadjes breken en de ene televisie reageert net iets anders dan de andere, dus sluit kabelproblemen nooit bij voorbaat uit.
Ik ga het eens proberen, thnx!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee