Vraag

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:26
Mijn vraag
Ik zit te twijfelen om voor de zomervakantie een camera aan te schaffen, meestal gebruiken we onze telefoons
voor de standaard foto's. Familie / kinderen, uitjes, vakanties etc.

Telefoons die we gebruiken zijn de Mi 11 en S21, volgens mij kan de kwaliteit altijd wel wat beter met een echte fotocamera.

Misschien kan iemand mijn wat advies geven wat wijsheid is.

Budget
200 - 350euro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vroeger heb ik wel een compact camera gehad, maar deze heb ik nu niet meer.
Wat is wijsheid, weer gaan voor een compact camera.

Spiegelreflex (d3200 of hoger)
Systeemcamerea (Sony A5000 serie of hoger)

Zal de foto's waarschijnlijk niet bewerken, tenzij het nodig is.

Beste antwoord (via G.Scholtens op 11-01-2022 11:10)

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-03 11:37
G.Scholtens schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Wat zijn nog meer goede instappers qua systeemcamera?
Het 'probleem' als je het zo mag noemen is dat de APS-C lijn van Sony inmiddels weer een beetje achter raakt en daar niet heel veel ontwikkelingen meer in zijn. De lenzen die dus voor de A6x00 serie gemaakt zijn hebben dus een beperkt nut. De A7/A9/A1 serie heeft weer hun eigen eco-systeem van full-frame lenzen, maar ook een slag duurder. Ze delen wel dezelfde e-mount, maar delen niet dezelfde beeld-cirkel.

De A6000 is wat mij betreft wel de beste instapper. Ik wilde echter gewoon wijzen op wat beperkingen/factoren.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Met dat budget zou ik persoonlijk je het geld besparen en gewoon je telefoon gebruiken. Zeker op zomervakantie, vaak mooi helder weer, zit er weinig kwaliteitsverschil tussen een compactcamera van die prijsklasse en een beetje smartphone.

Wil je echt een stap hoger, en zaken als sluitertijd, diafragma, witbalans etc. aan kunnen passen of wil je in low-light situaties nog leuke foto's kunnen schieten dan zou je inderdaad eens kunnen kijken naar een spiegelreflex of systeemcamera. Maar dan ben je met jouw budget zeker niet klaar, omdat daar ook nog objectieven etc. bij komt kijken. En dan zul je wel degelijk je foto's moeten 'bewerken' (hangt even af van je definitie van bewerken trouwens) om er het maximale uit te halen.

• G.Scholtens
Het weer weet je gewoon niet van te voren, maar camera zal natuurlijk vaker gebruikt worden dan alleen met de zomervakantie.

Heb op marktplaats al een Sony A5200 of A6000 gezien met kitlens voor mijn budget. Ook wel van andere merken een systeemcamera. Maar Volgens mij zijn die 2 van sony prima camera's om mee te beginnen.

Spiegelreflex kan natuurlijk ook, maar begreep dat systeemcamera's meer de toekomst hebben.

En waarom zou je kiezen voor een compact ipv systeemcamera etc.?

• zzzzz
G.Scholtens schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:37:
Heb op marktplaats al een Sony A5100 of A6000 gezien met kitlens voor mijn budget. Ook wel van andere merken een systeemcamera. Maar Volgens mij zijn die 2 van sony prima camera's om mee te beginnen.
Op zich zijn dat prima camera's, en zelf de meest verkochte systeemcamera's die er zijn. Er zitten aan die camera's echter wel gewoon bepaalde beperkingen. Het zijn nu eenmaal camera's die inmiddels zo'n 6-7 jaar oud zijn en toen ook al niet de meest tech-heavy waren.
Dus ja, mooie instappers om de wereld van de fotografie mee te betreden maar de kans bestaat dat ze niet zaligmakend zijn en dat je na korte tijd al weer wil gaan upgraden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• G.Scholtens
zzzzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Op zich zijn dat prima camera's, en zelf de meest verkochte systeemcamera's die er zijn. Er zitten aan die camera's echter wel gewoon bepaalde beperkingen. Het zijn nu eenmaal camera's die inmiddels zo'n 6-7 jaar oud zijn en toen ook al niet de meest tech-heavy waren.
Dus ja, mooie instappers om de wereld van de fotografie mee te betreden maar de kans bestaat dat ze niet zaligmakend zijn en dat je na korte tijd al weer wil gaan upgraden.
Tijd gaat hard dus, geen idee dat die zo oud waren alweer. Maar zo'n body kan je natuurlijk nog upgraden met andere lenzen etc.

Bij een compact camera weer niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• zzzzz
[...]
Het 'probleem' als je het zo mag noemen is dat de APS-C lijn van Sony inmiddels weer een beetje achter raakt en daar niet heel veel ontwikkelingen meer in zijn. De lenzen die dus voor de A6x00 serie gemaakt zijn hebben dus een beperkt nut. De A7/A9/A1 serie heeft weer hun eigen eco-systeem van full-frame lenzen, maar ook een slag duurder. Ze delen wel dezelfde e-mount, maar delen niet dezelfde beeld-cirkel.

De A6000 is wat mij betreft wel de beste instapper. Ik wilde echter gewoon wijzen op wat beperkingen/factoren.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01
Ik houd van fotograferen, maar pak steeds minder m'n spiegelreflex. Vooral nu de camera's op telefoons enorm verbeteren heb je steeds minder een professionele camera nodig. Steeds meer telefoons zijn voorzien van meerdere lenzen of zelfs met optische zoom.

Als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat je per se een camera nodig hebt. Er gaat ook extra tijd zitten in nabewerking etc. Maar als je het leuk vind, mag je natuurlijk altijd een camera kopen ;)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:48
[...]

Tijd gaat hard dus, geen idee dat die zo oud waren alweer. Maar zo'n body kan je natuurlijk nog upgraden met andere lenzen etc.

Bij een compact camera weer niet.

De A5000 serie zou ik links laten liggen, geen viewfinder en redelijk oud wat maakt dat het scherm in zon slecht af te lezen is. Die combi maakt het soms onhandig om in de zon foto's te maken, zeg ik uit ervaring.

De A6000 serie, ja die is redelijk gedateerd. Maakt het overigens geen slechte camera. Want het is nog steeds een beste camera voor het formaat. Klein en redelijk compact wat maakt dat je hem zonder al te veel moeite mee kan nemen. Belangrijk want de beste camera is de gene die je bij hebt. Als je het leuk vind om foto's te maken en je wilt een systeemcamera proberen en kit van lenzen bouwen is dit wel een goedkope en goede manier.

Persoonlijk heb ik een kit met een A6300 welke iets nieuwer en duurder is maar nog steeds geen spijt van.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee