Vraag

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 15:34
Goedendag, graag jullie advies hoe het volgende op te pakken

Huidige situatie:
Aansluiting komt in de woonkamer binnen, dus modem staat in de woonkamer (achter de bank).
Maart/april wordt glasvezel binnen aangesloten, en ik heb het vermoeden dat die straks uitkomt in de meter kast.

Maar voor nu:
> Ziggo modem (300mb/s) - (vanaf April stap ik dus over op gasvezel van KPN.)
>>>> Router
>>>>>> 1 privé netwerk & 1 Gast netwerk

Ik heb onlangs (afgelopen week) een nieuwe Router gekocht, nml de TP-Link Archer AX11000. Omdat mijn Asus router lijkt te zijn overleden.

Reden van 2 netwerken is dat ik zo min mogelijk ruis heb op mijn prive netwerk omdat ik daar diverse apparatuur mee bedien, (verlichting / home cinema / televisie / internet radio / NAS).

Ik heb gekozen voor een router omdat ik min. 6 bekabelde apparaten heb aangesloten zitten. en overige via WiFi.

Nu wil ik op de tussen verdieping, maar ook op zolder Wifi hebben. En dacht ik dat de Deco X60 wel een mooie oplossing is, daar ik nagenoeg geen mogelijkheid heb om boven bekabeling te krijgen.

Maar lees ik veel over tegen vallende snelheden.

En neemt de Deco X60 mijn aangemaakte netwerken wel over?

Idee was om 1 hoofd node in de woonkamer te plaatsen naast de router (bekabeld). EN dan 1 node op de tussen verdieping (wireless), en 1 op zolder (wireless).

Of moet ik dit anders aanpakken? Hoe dit op te pakken / op te lossen?

Ik heb de Deco X60 nog niet gekocht, en miss raden jullie wel iets anders aan?

Graag jullie expertise

Alle reacties

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-11 13:42
Ik lees wel vaker hier "bekabeling onmogelijkheid".

Het moet altijd kunnen! En is het extra werk waard. Mesh blijft altijd een gokje. Als je van plan bent langere tijd te wonen, doe jezelf een plezier! Kabels!

• Thijno
Hendrickz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:49:
Ik lees wel vaker hier "bekabeling onmogelijkheid".

Het moet altijd kunnen! En is het extra werk waard. Mesh blijft altijd een gokje. Als je van plan bent langere tijd te wonen, doe jezelf een plezier! Kabels!
Ok, bekabeld beste oplossing. dat begrijp ik zeer zeker.
Maar wat kan ik dan het beste boven neerzetten? wel die TP-Link deco, of adviseer je iets geheel anders dan?

Wegens al het stuc werk, verlaagde plafonds kan ik niet zomaar een gaatje boren in het plafonds..... gevalltje had ik beter over na moeten denken 4 jaar terug O-)

Maar dat ter zijde.. vandaar dat ik dacht dat die mesh systeem wel wat was....

Als ik wel besluit kabels te trekken, en kijken waar het schipstrand met aanleggen (overal tussen door etc.) wat kan ik dan het beste plaatsen?

• Thijno
Ik had overigens hiervoor het mesh systeem van Asus (Aimesh) opzich werkte dat wel prima..

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je hebt een router van KPN, je zet daar nog een router van jezelf achter en je wilt een mesh setje aanschaffen waarvan de main weer een router is.
Snap je dat al die verschillende netwerken niet met elkaar kunnen communiceren en dat je helemaal nergens router functionaliteit nodig hebt?

En het geen ruis willen hebben op je netwerk van gasten snap ik helemaal niets van, wat is dat?
Voor een gasten netwerk maakt je gewoon een apart ssid aan dat lijkt mij meer dan voldoende.

Veel slimmer is om die eigen router weg te doen, een switch achter de KPN router te zetten om meer aansluitingen te krijgen en zo'n super wifipunt voor boven te gebruiken als je perse geen kabel wilt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thijno
Ben(V) schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:43:
Je hebt een router van KPN, je zet daar nog een router van jezelf achter en je wilt een mesh setje aanschaffen waarvan de main weer een router is.
Snap je dat al die verschillende netwerken niet met elkaar kunnen communiceren en dat je helemaal nergens router functionaliteit nodig hebt?

En het geen ruis willen hebben op je netwerk van gasten snap ik helemaal niets van, wat is dat?
Voor een gasten netwerk maakt je gewoon een apart ssid aan dat lijkt mij meer dan voldoende.

Veel slimmer is om die eigen router weg te doen, een switch achter de KPN router te zetten om meer aansluitingen te krijgen en zo'n super wifipunt voor boven te gebruiken als je perse geen kabel wilt.
De router van KPN heb ik nog niet. Vanaf maart/april wordt het aangesloten bij mij.
Vooralsnog met ik het dus doen met de modem van Ziggo.

De reden dat hier een router naast staat is dat ik de wifi niet sterk genoeg vond om achter in mn tuin te komen van de huidige wifi modem, en daarnaast de weinige aansluitingen voor mijn apparaten.

Tevens vond ik het ook handig om de router met telefoon/tablet te bedienen/instellen zonder daarvoor de laptop nodig te hebben.

De genoemde ruis, heb ik ooit is vernomen, maar waarschijnlijk verkeer de geïnterpreteerd. vandaar dat ik het benoem, om te kijken of ik dit juist begrepen heb en of niet goed aanpak of juist niet. en daar weer van te leren.

Maar een aparte ssid aanmaken is dat niet het zelfde als een gast ssid? (dat dacht ik ternminste)

Uiteraard begrijp ik dat bekabeld altijd het beste is en ben al aan het over wegen om kabels te gaan trekken, al weet ik nog niet hoe en waar. Meteen Cat6a kabels is dat ook voorbereid op de glasvezel. want volgens mij heb ik nu nog een aantal Cat5e liggen.

Alleen wat zet ik dan boven neer? een accesspoint? wat adviseren jullie dan?

• Ben(V)
  • Nu online
Wifi die niet sterk genoeg is, is echt onzin.
Bereik wordt altijd door de zwakste schakel in de link bepaalt en is altijd je devices, want die hebben het slechtste bereik.
En de routers van de providers zijn minimaal net zo goed zo niet beter dan alle consumenten routers.
En meer aansluitpunten vraagt gewoon om een switch en niet om een router.
En alle routers hebben een web interface en dus ook te bedienen met je telefoon en/of laptop.

Apart ssid of gast ssid is maar hoe je het beestje een naam geeft.

Cat5e is ook prima, daar gaat ook 1GBPS overheen, CAT6a is volkomen overkill.
Voor een nieuw te trekken kabel zou ik voor cat 6 gaan, maar vervangen van cat5e is niet zinvol.

Als je een kabel naar boven trekt zet je er een accespoint neer, als je dat niet kunt/wilt neem je zo'n wifi punt van KPN erbij, dat is samen met die KPN router ook een mesh systeem ofwel een repeater.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2022 11:01]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thijno
Ben(V) schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:28:
Bereik wordt altijd door de zwakste schakel in de link bepaalt en is altijd je devices, want die hebben het slechtste bereik.
En de routers van de providers zijn minimaal net zo goed zo niet beter dan alle consumenten routers.
En meer aansluitpunten vraagt gewoon om een switch en niet om een router.
En alle routers hebben een web interface en dus ook te bedienen met je telefoon en/of laptop.

Apart ssid of gast ssid is maar hoe je het beestje een naam geeft.

Cat5e is ook prima, daar gaat ook 1GBPS overheen, CAT6a is volkomen overkill.

Als je een kabel naar boven trekt zet je er een accespoint neer, als je dat niet kunt/wilt neem je zo'n wifi punt van KPN erbij, dat is samen met die KPN router ook een mesh systeem ofwel een repeater.
Dank voor je uitleg.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Thijno schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:38:
Goedendag, graag jullie advies hoe het volgende op te pakken

Huidige situatie:
Aansluiting komt in de woonkamer binnen, dus modem staat in de woonkamer (achter de bank).
Maart/april wordt glasvezel binnen aangesloten, en ik heb het vermoeden dat die straks uitkomt in de meter kast.

Maar voor nu:
> Ziggo modem (300mb/s) - (vanaf April stap ik dus over op gasvezel van KPN.)
>>>> Router
>>>>>> 1 privé netwerk & 1 Gast netwerk

Ik heb onlangs (afgelopen week) een nieuwe Router gekocht, nml de TP-Link Archer AX11000. Omdat mijn Asus router lijkt te zijn overleden.

Reden van 2 netwerken is dat ik zo min mogelijk ruis heb op mijn prive netwerk omdat ik daar diverse apparatuur mee bedien, (verlichting / home cinema / televisie / internet radio / NAS).

Ik heb gekozen voor een router omdat ik min. 6 bekabelde apparaten heb aangesloten zitten. en overige via WiFi.

Nu wil ik op de tussen verdieping, maar ook op zolder Wifi hebben. En dacht ik dat de Deco X60 wel een mooie oplossing is, daar ik nagenoeg geen mogelijkheid heb om boven bekabeling te krijgen.

Maar lees ik veel over tegen vallende snelheden.

En neemt de Deco X60 mijn aangemaakte netwerken wel over?

Idee was om 1 hoofd node in de woonkamer te plaatsen naast de router (bekabeld). EN dan 1 node op de tussen verdieping (wireless), en 1 op zolder (wireless).

Of moet ik dit anders aanpakken? Hoe dit op te pakken / op te lossen?

Ik heb de Deco X60 nog niet gekocht, en miss raden jullie wel iets anders aan?

Graag jullie expertise
Je idee was helemaal zo gek nog niet. Ik heb van Ziggo een gratis set gehad de pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) . Werkt als een trein. In eerste instantie 1 unit in de meterkast bedraad en 2 units draadloos (1x keuken, 1x eerste etage). Overal prima bereik én roaming. Had circa 200 Mbps op de eerste etage verder ook prima internet in de tuin en op zolder. Tegen verwachting in kon mijn R7000 met pensioen.

Wat niet verstandig is, is een 2 hop systeem. Bij mij ging het van meterkast>keuken en meterkast>eerste etage. Wat jij voorstelt is beneden>eerste>tweede. De zolder unit kun je beter weglaten. Zal ook niet nodig zijn. Is het wel nodig dan moet de eerste etage bedraad worden zodat het weer een 1 hop wordt.

Tegenwoordig heb ik de unit op de eerste etage ook bedraad aangesloten. Let daarbij wel op dat je dit niet via de poorten van de connectbox doet want dan werkt het niet lekker. Verder zit ik sinds december bij KPN (glasvezel). Dus nu haal ik via de wifi 493 / 575 Mbps op de eerste etage (getest op S20 FE).

Betreft meerdere netwerken; Zelf had ik eigenlijk min of meer dezelfde setup als die jij voorstelt;
Ziggo router 2.4 Ghz only voor smart home / IOT
Deco set 2.4 Ghz / 5 Ghz als primaire wifi
Deco set 2.4 Ghz / 5 Ghz guest network met 'isolation' voor smart home / IOT

Een extra SSID met isolation is wel prettig voor het geval je Tuya devices hebt.

Performance tot heden prima. Momenteel 22 devices primair en 6 op isolation. De Ziggo router gaat er deze maand uit (heb nu dubbel internet), alleen WeMo zit daar nog op. Let er wel op dat Google speakers helaas niet op isolation werken omdat je dan niet kan casten. Ik heb er daarvan 6 en aangezien elke speaker op de dichtstbijzijnde ap zit gaat dat prima.

Verder laat ik de KPN Box 12 eigenlijk routeren dus dat wil zeggen dat ik een aantal deco functies niet kan gebruiken. Dan moet je vooral denken aan traffic shaping en parental controls.

[Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 11-01-2022 22:22]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Ben(V) schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:43:
Wifirouters zijn vaak goedkoper/beter/hebben meer functionaliteit dan access points. Afhankelijk van je voorkeur is het een kwestie van DHCP uitschakelen op de modem of op je nieuwe wifi router.
Apparaten krijgen air time op wifi wat de zaak nogal complex maakt; reviews: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo
Als je domotica gebruikt dan is een aparte SSID mét isolation het fijnste. Apparaten op deze SSID kunnen dan alleen rechtstreeks met het internet communiceren en niet lokaal.
Ben(V) schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:28:
Het scheelt énorm per wifi router/AP in welke mate je door een plafond of muur heen komt.
Die zijn alleen met KPN te gebruiken én duurder. Dus ik zie daar de meerwaarde eigenlijk niet van in.

[Voor 47% gewijzigd door sdk1985 op 11-01-2022 22:17]

• Ben(V)
  • Nu online
Tuurlijk een extra router en een mesh ststeem is goedkoper dan een enkel extra kpn wifi punt, dacht het niet.
En routers zijn alleen goedkoper dan een AP als het goedkope ondingen zijn.

En uiteraard kan hij net zo goed een ander AP nemen maar voor de wat minder technisch onderlegde mensen werk het gewoon makkelijker.

En airtime blijft airtime, ook als je een apart subnet maakt, dus ik weet nog steeds niet wat ruis zou betekenen.

En nogmaals, wat je er ook over zegt, de zwakste schakel is altijd het mobiele device.

• Thijno
sdk1985 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Wat niet verstandig is, is een 2 hop systeem. Bij mij ging het van meterkast>keuken en meterkast>eerste etage. Wat jij voorstelt is beneden>eerste>tweede. De zolder unit kun je beter weglaten. Zal ook niet nodig zijn. Is het wel nodig dan moet de eerste etage bedraad worden zodat het weer een 1 hop wordt.

Tegenwoordig heb ik de unit op de eerste etage ook bedraad aangesloten. Let daarbij wel op dat je dit niet via de poorten van de connectbox doet want dan werkt het niet lekker.
Reden dat ik ook op zolder wilde is, dat mijn zoontje daar een ps4 en nintendo heb staan, en ik dat lekker vind werken als deze bekabeld is, ipv wifi. O-)

En dat aansluiten niet op poorten connectbox?
Neem dat je bedoelt:

Beganegrond - meterkast
Modem > utp > naar 1ste sateliet
(vanuit de meterkast wil ik dan een utp naar een nieuwe switch in de woonkamer voor alle apparatuur )

1ste verdieping:
vanuit 1ste sateliet > UTP > 2de sateliet

2de verdieping
3de sateliet via roaming?

Van uit die derde set wilde ik dan een switch aansluiten voor de ps4 / nintendo.

Ik ben dus een beetje zoekende en kijkend naar de oplossingen. zo ook dat van Ben(V)

Als ik het dan toch op de schop gooi, en aanpas, wil ik het meteen goed doen.
En niet achteraf, van had ik maar.... (zoals nu met de nieuwe router die ik gekocht heb was overigens ook geen goeikope joinge.. - Archer AX11000)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

FreakNL

Well do ya punk?

Als je het meteen goed wilt doen trek je overal kabels. En doe je niks meer met een draadloze backhaul. Punt.

En dat kan zo:
- Vanuit 1 centraal punt (meterkast) naar alle plekken en in de meterkast een switch of router of combinatie

- Vanuit 1 centraal punt (meterkast) naar diverse plekken en vanaf die plekken weer door naar andere plekken (moet er wel een switch tussen).m

Dus in jouw geval ook de 2e verdieping bedraad. Doe het gelijk goed als je toch bezig gaat.

[Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2022 08:11]

• Thijno
FreakNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:10:
Als je het meteen goed wilt doen trek je overal kabels. En doe je niks meer met een draadloze backhaul. Punt.

En dat kan zo:
- Vanuit 1 centraal punt (meterkast) naar alle plekken en in de meterkast een switch of router of combinatie

- Vanuit 1 centraal punt (meterkast) naar diverse plekken en vanaf die plekken weer door naar andere plekken (moet er wel een switch tussen).m

Dus in jouw geval ook de 2e verdieping bedraad. Doe het gelijk goed als je toch bezig gaat.
Vandaar dat ik het allemaal opnoem/bekijk..

Maar
Meterkast - Wifi Modem Provider (evt. een router er naast?)

Woonkamer switch - alle apparatuur bekabeld

1ste verdieping hier heb ik alleen Wifi nodig (accesspoint?)

Zolder
Switch - voor apparatuur zoontje bekabeld
Maar Wifi?
En trek ik dan een kabel van de 1ste verdieping naar zolder, of van de meterkast naar zolder?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-11 13:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Thijno schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Vandaar dat ik het allemaal opnoem/bekijk..

Maar
Meterkast - Wifi Modem Provider (evt. een router er naast?)
Waarom wil je een (extra) router in de meterkast? Een switch achter de router van de provider voldoet, tenzij je de provider router niet gaat gebruiken of in bridge wilt zetten.

• Thijno
silverball schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Waarom wil je een (extra) router in de meterkast? Een switch achter de router van de provider voldoet, tenzij je de provider router niet gaat gebruiken of in bridge wilt zetten.
Nee wil hem niet perse gebruiken, maar omdat ik hem al had, vroeg ik mij af wel of niet er tussen....
Maar beter van niet.. dus das helder...

En wat anders, kan je een switch op een switch aansluiten?
Want op zolder komt er dan een switch voor het apparatuur, maar beneden ook?
Geeft dat geen storingen?? meerdere switches?

• sdk1985
Thijno schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:02:
[...]

Reden dat ik ook op zolder wilde is, dat mijn zoontje daar een ps4 en nintendo heb staan, en ik dat lekker vind werken als deze bekabeld is, ipv wifi. O-)

En dat aansluiten niet op poorten connectbox?
Neem dat je bedoelt:

Beganegrond - meterkast
Modem > utp > naar 1ste sateliet
(vanuit de meterkast wil ik dan een utp naar een nieuwe switch in de woonkamer voor alle apparatuur )

1ste verdieping:
vanuit 1ste sateliet > UTP > 2de sateliet

2de verdieping
3de sateliet via roaming?

Van uit die derde set wilde ik dan een switch aansluiten voor de ps4 / nintendo.

Ik ben dus een beetje zoekende en kijkend naar de oplossingen. zo ook dat van Ben(V)

Als ik het dan toch op de schop gooi, en aanpas, wil ik het meteen goed doen.
En niet achteraf, van had ik maar.... (zoals nu met de nieuwe router die ik gekocht heb was overigens ook geen goeikope joinge.. - Archer AX11000)
Nee wat ik bedoel is dat je de connectbox niet als switch gaat gebruiken. Als je een deco set direct op LAN poorten van de connectbox zet dan kan de ethernet backhaul niet werken. Dus je sluit de connectbox op een switch aan (tplink of netgear ivm de packets) en daarachter pas de rest.

Die m4 modelletjes hebben overigens twee poortjes. Dus als je de wireless backhaul gebruikt dan kun je twee apparaten 'bedraad' aansluiten. Sluit je hem wired aan dan heb je 1 poort over en kun je 1 apparaat doorlussen. Ik heb zelf een maand of 2 mijn pc's daarmee van internet voorzien zo lang mijn bekabelde netwerk nog niet was afgemonteerd. Nu heb ik in elke kamer op de eerste etage een wandcontactdoos met 2x RJ45.

Overigens heb ik zelf mijn Xbox Series X via de wifi lopen omdat de microsoft store toch nooit sneller dan 250 Mbps wilde zo lang ik bij Ziggo zat. Zou het nu eens opnieuw moeten testen.

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2022 16:15]

• sdk1985
Ben(V) schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:42:
Tuurlijk een extra router en een mesh ststeem is goedkoper dan een enkel extra kpn wifi punt, dacht het niet.
En routers zijn alleen goedkoper dan een AP als het goedkope ondingen zijn.
Ik heb twee van die superwifi punten gekregen en volgens kpn waren die eigenlijk 199 euro. De Deco set die je gratis van Ziggo kunt krijgen met daarin 3 units is voor net geen 140 euro te koop. De box met 2 sets zit op 104 euro en een los punt kost je 65 euro dus die zijn inderdaad goedkoper. Verder zitten in het deco systeem meer features. Dan moet je denken aan parental control waarbij je per user devices kunt koppelen met daarbij tijd limieten, voorrang geven aan bepaalde devices (QoS) en rapportage van het aantal connected devices inclusief grafieken.
En uiteraard kan hij net zo goed een ander AP nemen maar voor de wat minder technisch onderlegde mensen werk het gewoon makkelijker.
En waarop baseer je die ervaring? Die deco set is plug and play wanneer je voor AP mode kiest. De superwifi is eerder omslachtiger omdat je daarbij eerst aan je modem koppelen (of via WPS) voor je ze draadloos kunt gebruiken. Verder is beheer via de app wat mij betreft gebruiksvriendelijker dan de webinterface van kpn, des te meer wanneer je een v10 gebruikt waarbij één superwifi punt master wordt.
En nogmaals, wat je er ook over zegt, de zwakste schakel is altijd het mobiele device.
Zeker niet het geval.

Multistream heeft ook enorme impact.

Niet elke wifi router/ap presteert hetzelfde. Een beter eindapparaat helpt wel, maar is tegenwoordig niet meer nodig. Wifi is wat dat betreft een eind gekomen. Vroeger vond ik Wifi helemaal niks en gebruikte ik alles dat kon bedraad. Tegenwoordig gaan bij mij tv, consoles en laptops prima via Wifi.

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2022 17:09]

• sdk1985
Thijno schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Nee wil hem niet perse gebruiken, maar omdat ik hem al had, vroeg ik mij af wel of niet er tussen....
Maar beter van niet.. dus das helder...

En wat anders, kan je een switch op een switch aansluiten?
Want op zolder komt er dan een switch voor het apparatuur, maar beneden ook?
Geeft dat geen storingen?? meerdere switches?
Je kunt switches prima achter elkaar gebruiken. Verder is het natuurlijk beter om geen enkel AP in je meterkast te zetten. Als de woonkamer bedraad kan dan heb je geen AP in je meterkast nodig.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

FreakNL

Well do ya punk?

Switch achter switch gaat inderdaad prima.

Daarom zeg ik ook;

Of alles uit je meterkast trekken (sternetwerk)
Of gewoon vanaf switch (1e verdieping) naar switch (2e verdieping).

Je kan oneindig veel switches achter elkaar zetten, houd alleen in de gaten dat als er 1 uitvalt alle switches “erachter” ook geen verbinding hebben. In een thuissituatie niet zo erg maar daarom sluit je liever niet veel switches achter elkaar aan :)

Van routers heb je er idealiter wel maar 1 :) (centraal punt, alle switches hangen achter de router of achter een andere switch. APs sluit je aan op switches of direct op de router)

Dit dus:

Waarbij de afgebeelde computers ook printers, APs, laptops, mediaspelers, TVs, whatever kunnen zijn.

Tussen “internet” en router kun je nog modem bedenken (bijvoorbeeld bij Ziggo, modem in bridge), maar het kan ook modem/router in 1 zijn).

Je schrijft dat je Ziggo hebt, staat dat modem dan in bridge? Anders kun je je eigen router er ook ertussenuit halen. Behalve als je misschien spannende dingen op die router doet , maar dan kun je het modem/router van Ziggo wel beter in bridge zetten :)

Dit kan ook:

Gewoon wat het beste uitkomt. Mogelijkheden zijn eindeloos.

Als je geen High-end switches hebt moet je ook geen ring maken want dan gaat het mis. Gewoon doorverbinden zoals je stekkerdozen zou doorverbinden (alhoewel dat eigenlijk ook niet mag), maar nooit een “terugverbinding” maken :) Met andere woorden; op dat laatste plaatje moet je dus niet die 2 switches ook nog onderling verbinden, dat gaat mis. Je mag die 2 wel onderling verbinden maar dan moet 1 van de 2 geen verbinding met de router hebben :) Dan krijg je dus weer dit:

(In dit voorbeeld zelfs 3 switches doorverbonden)

[Voor 88% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2022 21:05]

• Thijno
Ah top, thx jonges..ben weer een hoop dingen wijzer, :)

Ik ga (miss eigenwijs) maar dat mesh proberen. En ik heb zojuist de deco X60 besteld.
Mocht dit toch niet zijn wat ik zocht. tja dan gaan we verder uitzoeken en kabels aanleggen.
Mijn nieuwe Arcer X11000 ga ik terug sturen.

Maar wilde toch eigenlijk dit wel eerst uit testen / proberen. En bij meerdere kennissen (o.a. ook buren) die de deco m5 hebben toegepast zijn er tot op heden zeer tevreden over.

Ik wil het dan als volgt neerzetten:

Beganegrond
In de meterkast komt mijn nieuwe aansluiting (KPN).
(Hier kan ik niks aan veranderen, KPN sluit het aan tot in de meterkast.)

Dus wil ik daar mijn modem die ik dan krijg van KPN aansluiten.
Dan dacht ik gelijk de hoofd satelliet van de deco daar neer te zetten.
Dit zit dicht bij het trapgat naar boven, dus krijg je goeie draadloze verbinding naar boven.

Vanuit de hoofdsatelliet wordt er een nieuwe kabel naar de woonkamer aanbracht voor het aansluiten van de switch. Hierop komen mijn apparaten en domotica op aangesloten dan.
Dan ben ik qua wifi en bekabeld voorzien op de beganegrond.

Op de 1ste verdieping komt dan de 2e satelliet, en 3de sateliet
Dan ben ik daar ook gereed qua Wifi.

Op Zolder komt dan de 4de satelliet. en vervolgens weer een switch op de satelliet, om hier de consoles van mn zoontje op aan te sluiten. Dan ben ik qua Wifi en bekabeling ook gereed op zolder

Ik moet nog even kijken naar het wifi signaal op zolder, zoals sdk1985 al aangaf, dat zolder mogelijk kan komen te vervallen..

Lijkt mij een prima oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door Thijno op 13-01-2022 10:35]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23
Ik zou eerder:
- Geen deco in de meterkast
- 1e deco in de woonkamer zetten, via de kabel
- 2e deco op de 1e verdieping (geen 3e)
- 3e deco op zolder

Die zolder deco zal dan via 2 hops moeten, dat geeft vaak een slechtereverbinding. Het liefst sluit je of de 1e verdieping of de zolder ook bekabeld aan

CISSP! Drop your encryption keys!

• Thijno
laurens0619 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:03:
Ik zou eerder:
- Geen deco in de meterkast
- 1e deco in de woonkamer zetten, via de kabel
- 2e deco op de 1e verdieping (geen 3e)
- 3e deco op zolder

Die zolder deco zal dan via 2 hops moeten, dat geeft vaak een slechtereverbinding. Het liefst sluit je of de 1e verdieping of de zolder ook bekabeld aan
Duidelijk.... daarover nadenkend.. de 3de hop bekabeld aan de 2de hop? is dat een optie? of moet de derde dan naar de eerste hop?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23
Ja hoor dat kan prima :)

Over het algemeen wil je bij mesh (=wireless uplink) het volgende:
- Max 1 hop
- Liefst dedicated backhaul (heeft de x60 niet maar wordt gecompenseerd door de hoge wifi6 bandbreedte)
- De nodes moeten elkaar kunnen zien

CISSP! Drop your encryption keys!

• Thijno
Vrijdag avond alles binnen gehad, en tot op heden werkt het prima.
Nog geen echt problemen ondervonden. maar heb nog niet alles kunnen testen.

Maar ziet er naar dat het goed werkt.

Top. Thx Guys.

Mede omdat het bij mij goed werkte, de buren aan geraden, en die hebben meteen het zelfde setje gekocht. (Deco X60).
Alleen die ondervind nu problemen met jawel de KPN box...

Het schijn dat de KPN tv box niet werkt als je deze aan de eerste satelliet hangt?
klopt dat?

Is het een idee om bv de kpn tvbox rechtstreeks op de modem aan te sluiten (poort 1) , en de deco op de 2de poort van de kpn modem?

Ervaren jullie ook problemen? of hoe hebben jullie dat opgelost?
Want ik heb straks ook kpn, en vraag ik mij af of ik ook tegen deze problemen loop.

• sdk1985
Officieel moet IPTV direct op de modem worden aangesloten. In de praktijk heb je IGMP snooping nodig. Zie https://forum.kpn.com/kpn...ch-beeldverstoring-503962

Volgens Google ondersteund de X60 IGMP snooping. (Zelf geen ervaring mee, heb die hele tv box nooit uitgepakt ik gebruik de AndroidTV app.)

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee