Autoruiten beslaan plots nogal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
De ruiten van mijn auto ('02 Renault Mégane stationwagen) beslaan plots nogal nadat 'ie een dagje stil heeft gestaan vorige woensdag (garage, onderhoud) :?

Ongeveer na 10 minuten rijden zijn de zijruiten achter beslagen en zit er een lichte waas op de voorruit en zijruiten voor. De verwarming op maximaal tegen de voorruit aan helpt niet voldoende, de waas trekt alleen tot ongeveer de helft v/d voorruit weg :( Het is geen dikke waas, maar een dun laagje.

Het gekke is dat ik tot donderdag dit probleem nooit gehad heb in de zo'n 6 jaar dat ik deze auto heb :? Altijd, zelfs met harde regen, was de hele auto vrij van wasem met alleen de verwarming aan. Ik rij vrijwel alleen lange afstanden en ben op de snelweg een koukleum. Maar nu kan ik verwarmen tot ik het zelf onprettig vind zonder dat de wasem weg gaat, ook niet na een uur rijden. Aan de kant waar ik zit is de voorruit en zijruit meer beslagen dan de onbezette kant.

Ik heb al gecontroleerd of er open/lekke drinkflesjes of auto-vloeistoffen in het interieur staan. Ook natte plekken in stoelen of tapijt zijn niet gevonden. In de kuip v/h reservewiel ligt een LPG-tank, ik heb met moeite de plank een stukje opgetild en mijn hand in de kuip gestoken... helemaal droog. Interieurfilter heb ik nog niet gecontroleerd, ik heb wel al een nieuwe besteld en ga 'm deze week vervangen. Ventilatieroosters ruiken echter niet muf, kan me niet voorstellen dat in 1 dag het interieurfilter is verzopen. Koelvloeistof-niveau daalt niet. Verregende kleding, kapsel of andere spullen zijn op een droge dag als vandaag ook uitgesloten. Ruiten schoonmaken heeft ook niks uitgehaald.

Wat kan het zijn dat dit probleem plots zo opspeelt? :?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Blijkbaar heb je een hoop vocht in de auto. Leg er een paar vochtvreters in en kijk of het daarna weer als vanouds is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:11
Heb je dit?
Op erg koude dagen in de winter of wanneer het plotseling begint te regenen, mag de luchtrecirculatieknop niet worden gebruikt om de auto sneller op te warmen. Dat gebeurt namelijk niet door de lucht te recirculeren. Wel wordt het vocht in de auto ingesloten en beslaan de ruiten.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kijk even onder je paravan of de afwater gaatjes niet verstopt zijn.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Je hebt problemen nadat hij voor onderhoud bij de garage is geweest. Die al is gebeld wat ze gedaan hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
heb je airco in de auto en staat die niet uit toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 23:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hebben ze toevallig niet een raam of de kofferbak op een kiertje gelaten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Xander schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:18:
Blijkbaar heb je een hoop vocht in de auto. Leg er een paar vochtvreters in en kijk of het daarna weer als vanouds is?
Ik geloof ook dat er een hoop vocht kan zijn. Maar de grote vraag is waar het vandaan komt?
beascob schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:21:
Heb je dit?
Op erg koude dagen in de winter of wanneer het plotseling begint te regenen, mag de luchtrecirculatieknop niet worden gebruikt om de auto sneller op te warmen. Dat gebeurt namelijk niet door de lucht te recirculeren. Wel wordt het vocht in de auto ingesloten en beslaan de ruiten.
De recirculatie-stand is nooit gebruikt. Bij deze is het de ventilatie-knop linksom draaien i.p.v. rechtsom, kan dus ook niet per ongeluk.
jack zomer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:22:
Kijk even onder je paravan of de afwater gaatjes niet verstopt zijn.
Dat ga ik morgen even checken.
BlackMonkey schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:26:
Je hebt problemen nadat hij voor onderhoud bij de garage is geweest. Die al is gebeld wat ze gedaan hebben?
Nee, nog niet. Ik wil ze niet onnodig lastig vallen, ik sta er al zo vaak met deze auto :X Wat er gedaan was was olie verversen, atf peilen, pakking thermosstaathuis (KVS-lekkage),claxon en remblokken voor vervangen. Dat zijn geen dingen waardoor het interieur nat zou kunnen worden.
Toerq schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:27:
heb je airco in de auto en staat die niet uit toevallig
De airco is vermoedelijk defect, een paar weken geleden toen ik 'm voor het eerst sinds maanden wilde gebruiken leek hij het niet te doen (wel vorig jaar al gevuld). Met dit koude weer kan ik het niet met zekerheid vaststellen.

Maar dat moet niet het probleem zijn. In al die jaren dat ik deze auto heb kon ik in de winter zonder airco af :o
heuveltje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:37:
Hebben ze toevallig niet een raam of de kofferbak op een kiertje gelaten ?
Toen ik 'm weer terugkreeg waren alle ramen dicht, nu ook. Of het open gestaan heeft op de dag toen 'ie bij de garage stond weet ik niet. Maar stoelbekleding langs de ramen voelt niet vochtig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 22:17

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Heb/had je de airco wel altijd "aan" staan, ook al is hij vermoedelijk defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Josefien schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:41:
[...]

Ik geloof ook dat er een hoop vocht kan zijn. Maar de grote vraag is waar het vandaan komt?
Geen idee. Is die werkplaats misschien relatief vochtig? Een hoge luchtvochtigheid op werkplaatstemperatuur geeft natuurlijk een nóg hogere luchtvochtigheid als je de lucht weer afkoelt.

Ik bedoelde het meer als manier om uit te zoeken of er een structureel probleem is of niet. Haal het vocht eruit met vochtvreters, als het daarna weer normaal is dan is het goed. Komt het probleem daarna weer terug dan is er blijkbaar iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Point.Flare schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:45:
Heb/had je de airco wel altijd "aan" staan, ook al is hij vermoedelijk defect?
Nee, hij staat vrijwel altijd uit. Het wordt voor zover ik weet ook aangeraden om 'm minstens 10min voor einde rit uit te zetten terwijl de ventilatie aan blijft zodat de verdamper kan drogen.
Xander schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Geen idee. Is die werkplaats misschien relatief vochtig? Een hoge luchtvochtigheid op werkplaatstemperatuur geeft natuurlijk een nóg hogere luchtvochtigheid als je de lucht weer afkoelt.

Ik bedoelde het meer als manier om uit te zoeken of er een structureel probleem is of niet. Haal het vocht eruit met vochtvreters, als het daarna weer normaal is dan is het goed. Komt het probleem daarna weer terug dan is er blijkbaar iets mis.
Op die manier :D

Is zoiets geschikt? (https://www.gamma.nl/asso...vreter-300-gram/p/B181405) Is niet duur, kan 'm waarschijnlijk morgen al ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Josefien schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:41:
Nee, nog niet. Ik wil ze niet onnodig lastig vallen, ik sta er al zo vaak met deze auto :X Wat er gedaan was was olie verversen, atf peilen, pakking thermosstaathuis (KVS-lekkage),claxon en remblokken voor vervangen. Dat zijn geen dingen waardoor het interieur nat zou kunnen worden.
Waar je ze natuurlijk ook gewoon voor betaald. Ik vind het opvallend dat de kachel het niet droog krijgt. Zeker na een uur rijden. Het lijkt mij dat er dan technisch iets is, vlak na onderhoud. Reden om te vragen of er bij de monteur een lampje gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt mij ook verstopte afwatering. Bij mij hebben die ook dicht gezeten en vrijwel uit het niets trok de hele auto dicht :X Op de snelweg, zonder vluchtstrook :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Laatst online: 09:59
Voel eens onder alle matten, meestal komt daar het water uit als het ergens naar binnen lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je airco die het niet meer doet is wel nummero uno verdachte. Airco, ook in de winter, helpt enorm bij ontwasemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 05:11

@r!k

It is I, Leclerq

Staat dit toevallig aan?
Afbeeldingslocatie: https://www.volvocars.com/images/support/img762acd3660178bd3c0a801526a5bc1a1_1_--_--_VOICEpnghigh.png

Ik heb wel vaker een auto na onderhoud terug gekregen met deze instelling actief, geen idee waarom ze dat doen/deden.

[ Voor 29% gewijzigd door @r!k op 11-01-2022 07:34 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:24

WouterG

Dit is geen ondertitel

Geen panoramadak toevallig? Uitvoeringen met een panoramadak hebben een slangetje in de raamstijl naast de voorruit van de bestuurder wat los kan schieten. Resulteerde in uitvallende radio, spontaan vol gas gevende auto en uiteindelijk een automatische handrem die er niet meer af ging. Uiteindelijk was het vocht te zien in het vakje onder de stoel van de bestuurder maar dat was pas na een flinke regenbui en een auto die schuin op een oprit stond.

Ik heb overigens wel een modelletje later dus ik weet niet of bovenstaande ook voor die van jou van toepassing is.

[ Voor 11% gewijzigd door WouterG op 11-01-2022 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@r!k schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:32:
Staat dit toevallig aan?
[Afbeelding]

Ik heb wel vaker een auto na onderhoud terug gekregen met deze instelling actief, geen idee waarom ze dat doen/deden.
Dit idd. Doen ze omdat ze de auto in de garage nakijken en er dan geen (minder) uitlaatgassen naar binnen gezogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:01
Mijn auto komt wel altijd terug uit de garage met een grijze waas op de binnenkant van de ruiten. Wasemt hij sneller aan maar niet zo hard dat de ventilatie en kachel het niet weg krijgen, het duurt gewoon iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Kan ook geen kwaad om je ruiten van binnen even goed schoon te maken en te ontvetten :) Zeker als het lang blijft hangen, klinkt ook als smerigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

AC is ook echt wel belangrijk. Als ik die uitzet in mijn perfect ontwasemde auto, beslaan de ruiten 5 minuten later ook. Er is ook niks mis mee om de AC altijd aan te laten.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
mvz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:46:
AC is ook echt wel belangrijk. Als ik die uitzet in mijn perfect ontwasemde auto, beslaan de ruiten 5 minuten later ook. Er is ook niks mis mee om de AC altijd aan te laten.
Niet gunstig voor het verbruik. en bij lage temperaturen zal hij sowieso niet inschakelen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:29
Hoe schoon zijn je ramen? Vieze ramen beslaan ook veel sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
warhamstr schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Niet gunstig voor het verbruik. en bij lage temperaturen zal hij sowieso niet inschakelen.
Dat is geheel merk en model afhankelijk :Y

Voor de @Josefien TS:
  • Je hebt ergens lekkage (kan van regenwater zijn of de aircoafvoer die verstopt zit). Check de vloermatten en bij het reservewiel alsook onder de motorkap of er geen water staat bij/onder je parafaan. Hiervoor zijn afwatering openingen die ervoor moeten zorgen dat water wegloopt. Deze kunnen verstopt zitten waardoor je constant vochtige lucht naar binnen trekt.
  • Er zit met met dit weer meer vocht in de lucht en met koude ramen beslaat dat sneller: gebruik de airco of zet 2 ramen tegenover elkaar op een kiertje om constant versie lucht binnen te krijgen en de vochtige lucht af te voeren.
  • Je airco is stuk waardoor de lucht niet meer ontvochtigd wordt

[ Voor 60% gewijzigd door SniperGuy op 11-01-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Even kijken of je airco aan staat en de recirculatieknop uit. Op zich is het normaal dat de ramen beslaan in een koude auto nu (maar een airco pakt dat een paar minuten na het starten wel op). Dat zal niet door het onderhoud komen denk ik maar doordat de temperaturen gedaald zijn.
warhamstr schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Ik merk toch wel duidelijk verschil. Soms zet ik hem niet aan omdat de lucht in de aircostand iets minder heet wordt dan zonder de airco stand, maar als de ramen beslaan heb je weinig keus.

[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 11-01-2022 09:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 22:43
Josefien schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:22:
[...]

Nee, hij staat vrijwel altijd uit. Het wordt voor zover ik weet ook aangeraden om 'm minstens 10min voor einde rit uit te zetten terwijl de ventilatie aan blijft zodat de verdamper kan drogen
Als je de ontwaseming op de voorruit zet zal, als er airco geïnstalleerd is en de binnen temperatuur is boven het vriespunt, altijd de airco inschakelen.

Dit om het ontwasemen de bevorderen.
redfox314 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:07:
Mijn auto komt wel altijd terug uit de garage met een grijze waas op de binnenkant van de ruiten. Wasemt hij sneller aan maar niet zo hard dat de ventilatie en kachel het niet weg krijgen, het duurt gewoon iets langer
Sommige garages maken, als vorm van service, de ruiten schoon, dit heeft soms niet het gewenste effect, en maakt de ruiten soms alleen maar viezer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Mielemuis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Als je de ontwaseming op de voorruit zet zal, als er airco geïnstalleerd is en de binnen temperatuur is boven het vriespunt, altijd de airco inschakelen.

Dit om het ontwasemen de bevorderen.
'Altijd' is een groot woord wanneer dingen niet computergestuurd zijn. In den moodernen auto, waar het ontwasemen achter een drukknop zit is dit mogelijk het geval. Maar bij een auto van 20 jaren oud, waarbij er nog met fysieke mechanische draaiknoppen wordt gewerkt voor de ventilatie is dat zeker niet automatisch. Mijn 2008 auto heeft dit bijv absoluut niet; de airco kan met een knop aan/uit worden gezet; de temperatuur kan met de koud/warm (rood/blauw) draaiknop worden veranderd(helemaal koud: buitenlucht/airco; helemaal warm; warmte uit de motor), en om te ontwasemen moet de mode-draaiknop helemaal naar rechts gedraaid worden zodat alle lucht op de voorruit komt, om vervolgens met de tweede draaiknop de ventilatie op stand '4' (=max blazen) te zetten.
Daar zit niks automatisch aan...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

Op die manier :D

Is zoiets geschikt? (https://www.gamma.nl/asso...vreter-300-gram/p/B181405) Is niet duur, kan 'm waarschijnlijk morgen al ophalen :)
Ja zoiets is geschikt, verwacht geen wonderen maar het zal allicht wat vocht uit je auto verwijderen. Je kunt zo'n ding (of beter twee) gebruiken om te kijken of het probleem daarna terug blijft komen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je re-circulatieklep zit waarschijnlijk vast.

Hoor je hem open/dicht gaan als je op het knopje drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik herken dit probleem wel vooral in de Winter in mijn geval is het een bekende kwaal voor een bepaalde serie uit de VAG groep.

Dingen die kunnen lekken

- Binnenschild van de deuren (het deel waar het raam mechaniek aan vast zit)
- Het interieur filter die onder de motorkap bij het voorraam zit (niet goed erop loopt hij gewoon vol)
- Achterlichten
- Kofferbak rubbers
- Deurrubbers in het algemeen

De oplossing is verwarming en airco op volgas voor vertrek (of een andere auto kopen) en dan trekt het wel weer droog. De permante oplossing is op veel plekken kitten maar dat scheurt na verloop van tijd toch weer af.

Als het goed nat is dan heb je natte vingers als je op het diepste punt in de auto je vloerbedekking (onder je matten) naar de bodem drukt

Hebben ze toevallig interieur filters vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 11-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Zoals eerder geschreven staat de recirculatie-stand niet per ongeluk aan. Bij deze auto is dat de ventilatie knop linksom draaien i.p.v. rechtsom, kan niet per ongeluk gaan. Bij linksom draaien wordt een klep elektrisch bediend en dat is al jaren niet meer gebruikt omdat het een kwetsbaar onderdeel is bij dit type auto en als het kapot gaat het hele dashboard eruit mag om erbij te komen...

De garage heb ik net voor de zekerheid gebeld, ze weten van niks en gaven aan ook niet met vloeistoffen in het interieur gewerkt te hebben.

De airco zou niet nodig moeten zijn voor ontwaseming als dat in de voorgaande jaren ook niet nodig is geweest. Vochtig weer is ook niet iets wat voor het eerst in jaren is voorgekomen :P

En de airco gaat zeker niet automatisch aan bij ontwasemen, dit is nog een oude auto met een mechanische knop voor de airco.

In de kofferbak was geen lekkage te zien. Als het lekt bij de achterlichten komt het in de kofferbak terecht lijkt mij.

Het binnenschild van de deuren, dat gaat iets zijn voor een vrije dag, dan moeten de deurpanelen eraf.

Ik ga voor nu kijken of er onder het parafaan water is blijven staan en ga een vochtvreter binnen leggen om te kijken of het verbeterd. Met een beetje geluk komt vandaag ook het besteld interieurfilter binnen, kan dat ook vervangen en uitgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vorkie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:04:
Je re-circulatieklep zit waarschijnlijk vast.
^^ Dit klinkt het meest logisch :)

FWIW: met dit weer heb ik geen beslagen ramen. En airco doet niets onder de 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 21:29
Zeer waarschijnlijk zitten je paravans (afvoerleidingen regenwater) vol en verstopt, mogelijk ook je airco afvoer. De paravans zitten voor bij je ruitenwissers, onder de kunststof beschermkap. Er zitten in die beschermkap twee gaatjes waar je waterafvoer zit.
Je kunt het zelf testen door water in die gaatjes te gieten en kijken of het onder je auto eruit komt. Testen per kant.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:07
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
wat ook nog zou kunnen is dat je kachelradiateur wat lekt dan krijg je hetzelfde euvel dat de ramen beslaan. zou in het midden onder het dashboard even goed kijken of je wat nattigheid ziet. meestal ruik je dat ook wel een nogal zoetige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het heeft wel ongeveer rond dat moment gevroren. Kan zo'n klep ook een beetje nat geweest zijn en daardoor kapotgevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11:33

DaWaN

'r you wicked ??

Toerq schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:38:
wat ook nog zou kunnen is dat je kachelradiateur wat lekt dan krijg je hetzelfde euvel dat de ramen beslaan. zou in het midden onder het dashboard even goed kijken of je wat nattigheid ziet. meestal ruik je dat ook wel een nogal zoetige lucht.
Dit lijkt mij ook een goede om te controleren, aangezien er na vervanging van de pakking weer druk op het koelsysteem staat.

Ik heb ook een keer 3000 kilometer met een lek koelsysteem gereden en nergens last van gehad. Was in de zomer, dus gewoon water erin gegooid.
Voor de winter toen de lekkage opgelost en toen klapte eerst mijn radiateur en daarna ging mijn kachelradiateur lekken. Altijd leuk, koelsystemen van 10+ jaar oude auto's.

Oh en check ook even de afwatering van de aircoverdamper, die kunnen ook wel eens verstopt raken en dan blijft er water staan in je kachelhuis.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:33
Na pak em beet 20 jaar worden je portierrubbers niet beter. Veel portierrubbers zijn hol en worden plat gedrukt over tijd. In dat geval je overwegen om de rubbers los te maken, er een klein sneetje in te maken en met veel siliconenspray er een dun vacuumslangetje (milimeter of 4 of 5) in te duwen. Dan komen de rubbers weer wat boller te staan en sluiten de rubbers weer wat beter af, dus hou je ook het regenwater wat beter buiten.

Je hebt ook middeltjes die de rubbers beter waterdicht(er) beweren te krijgen zoals 1Z Gummi Pflege Stift of DuPont Krytox GPL105 (kun je bij de Volkswagen dealer krijgen onder productnummer G 052 172.A1, maar is daar wel wat duurder). Krytox wordt vooral gebruik op de wat hardere dak rubbers bij cabrio's.

Bij beide auto's zie/zag ik het water naar binnen lopen als ik ze met de hoge druk spuit afspuit. Dus ik weet vrij zeker dat mijn probleem in de rubbers zat/zit. De vacuumslang-truc heb ik op de Volvo gebruikt: werkt goed. De Mercedes leent zich daar minder goed voor, dus die blijf ik behandelen met de middeltjes hierboven (1Zet voor de portierrubbers, Krytox voor de dakrubbers).

Een vochtvreter is in een wat oudere auto meestal ook geen overbodige luxe (wederom: uit ervaring). Ik heb in beide auto's een Pingi auto ontvochtiger liggen. Die kun je drogen in de magnetron (6 minuten op 600W) en opnieuw gebruiken. In mijn 22 jaar oude Volvo V70 moet ik dat eens in de 3-4 weken doen. De Mercedes SLK is wat vochtiger, dus die is iedere week aan de beurt, hoewel ik er nu nauwelijks mee rij.

Je hebt ook "anti-beslagen-ruiten" middeltjes, zoals Gyeon Q2 Anti Fog, maar ik heb daar geen ervaring mee. Reviews zijn niet slecht... Maar een vochtvrije auto is per definitie prettiger dan een vochtige auto waarvan de ruiten moeilijker beslaan. Dus je zal zelf even moeten bepalen of je graag het symptoom aanpakt of verder zoekt naar de oorzaak.

Verstopte afvoerkanalen onder de paravan kap, uit zich meestal in vochtige tapijten bij de bestuurder en bijrijder. Ik zeg meestal, omdat het water ook onder je tapijt kan lopen en daar zit een flinke foamlaag. Die zal zich netjes vol zuigen, waardoor je auto vochtig is en blijft zonder dat je een nat tapijt hebt. Het kan dus geen kwaad om je afwatering goed te bekijken. Hetzelfde geld voor de afwatering in je portieren (meestal een drie of viertal kleine gaatjes onderin je portier) en mocht je een glazen schuif/kanteldak hebben: die hebben ook afwateringskanalen, hoewel je dan meestal natte plekken in je hemelbekleding ziet, als die verstopt zijn.

Succes met de speurtocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:33
DaWaN schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb ook een keer 3000 kilometer met een lek koelsysteem gereden en nergens last van gehad. Was in de zomer, dus gewoon water erin gegooid.
Voor de winter toen de lekkage opgelost en toen klapte eerst mijn radiateur en daarna ging mijn kachelradiateur lekken. Altijd leuk, koelsystemen van 10+ jaar oude auto's.
Radiatoren kunnen na verloop van tijd inderdaad gaan lekken en ik zag dat de OP ook nog een opmerking maakte over ATF controleren, dus hier nog een stukje ervaring: veel auto's gebruiken de grote radiator (onder de motorkap) als warmtewisselaar. Er zitten 2 koeltrajecten in: 1 voor de koelvloeistof en 1 voor je automaat vloeistof. Ik heb het helaas meegemaakt dat de radiator aan de binnenzijde is gaan lekken, waardoor er koelvloeistof in mijn automaat terecht is gekomen. Resultaat is dat de lijmlaag op je frictieplaten opgelost wordt, het frictiemateriaal door je hele versnellingsbak zwemt maar dat de versnellingen niet meer beschikbaar zijn. Dus ik raad iedereen aan om een radiator geen 20 jaar te laten zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ja zoiets. Ik zou er wel 2 of 3 verspreid door de auto leggen als je een beetje rap resultaat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:58
Wat @Toerq zegt. Dan blaas je de gelekte vloeistoffen tegen de ruit aan. Zelf een keer gehad en is zeer vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 16-06 21:50
Theo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:59:
[...]
'Altijd' is een groot woord wanneer dingen niet computergestuurd zijn. In den moodernen auto, waar het ontwasemen achter een drukknop zit is dit mogelijk het geval. Maar bij een auto van 20 jaren oud, waarbij er nog met fysieke mechanische draaiknoppen wordt gewerkt voor de ventilatie is dat zeker niet automatisch. Mijn 2008 auto heeft dit bijv absoluut niet; de airco kan met een knop aan/uit worden gezet; de temperatuur kan met de koud/warm (rood/blauw) draaiknop worden veranderd(helemaal koud: buitenlucht/airco; helemaal warm; warmte uit de motor), en om te ontwasemen moet de mode-draaiknop helemaal naar rechts gedraaid worden zodat alle lucht op de voorruit komt, om vervolgens met de tweede draaiknop de ventilatie op stand '4' (=max blazen) te zetten.
"altijd" is misschien wat overdreven. Maar het komt wel degelijk voor.
Mijn 2001 focus doet het wel automatisch.
Heeft ook gewoon de ouderwetse 3 draaiknoppen en een aparte drukknop voor de AC, maar als je de middelste draaiknop helemaal naar rechts draait, gooit hij de airco ook aan.
Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/cache.api.mobilox.nl/default_set/ob_uploads/2019/03/0fb760d5f4c5fcd791656f32e14b87e230801991.jpeg
Het verklikker lampje gaat alleen niet aan. En er is dus geen manier om de ventilatie alleen op de voorruit te zetten zonder airco, wat ik nog steeds vervelend vind |:( .
Marzman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:01:
Even kijken of je airco aan staat en de recirculatieknop uit. Op zich is het normaal dat de ramen beslaan in een koude auto nu (maar een airco pakt dat een paar minuten na het starten wel op). Dat zal niet door het onderhoud komen denk ik maar doordat de temperaturen gedaald zijn.
[...]

Ik merk toch wel duidelijk verschil. Soms zet ik hem niet aan omdat de lucht in de aircostand iets minder heet wordt dan zonder de airco stand, maar als de ramen beslaan heb je weinig keus.
Als ze beslaan heb je inderdaad weinig keus. Maar als je de airco veelal aan moet hebben om dat te voorkomen, zou ik gaan zoeken naar de lekkage die je waarschijnlijk in de auto hebt. Bij het wegrijden op een koude ochtend, of als ik nat instap, of dergelijke omstandigheden heb ik de airco er wel eens bij om de waas snel weg te krijgen. Maar als het eenmaal weg is is hij nog maar zelden nodig (voor het ontwasemen dan). Als je continu optrekkend vocht hebt, heb je waarschijnlijk gewoon een lekkage ergens. Een slecht deurrubber, lek membraam in een deur, lekkende plug in het brandschot of ergens anders, of iets dergelijks.

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 11-01-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij een lekkende kachelradiateur zou de wasem vóórin de auto beginnen, niet achterin.

Bij dit model Megane hoor je duidelijk de recirculatieklep een *flop* geluid maken als hij sluit, ook verandert het geluid van de ventilatie zelf. Checken of de klep vast zit is dus in 2 seconden gebeurd.

Aangezien de wasem achterin begint is de boosdoener waarschijnlijk een achterklep/deur/ruit die niet goed sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

timberleek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Als ze beslaan heb je inderdaad weinig keus. Maar als je de airco veelal aan moet hebben om dat te voorkomen, zou ik gaan zoeken naar de lekkage die je waarschijnlijk in de auto hebt. Bij het wegrijden op een koude ochtend, of als ik nat instap, of dergelijke omstandigheden heb ik de airco er wel eens bij om de waas snel weg te krijgen. Maar als het eenmaal weg is is hij nog maar zelden nodig (voor het ontwasemen dan). Als je continu optrekkend vocht hebt, heb je waarschijnlijk gewoon een lekkage ergens. Een slecht deurrubber, lek membraam in een deur, lekkende plug in het brandschot of ergens anders, of iets dergelijks.
We rijden niet zo veel, ik zet hem altijd aan omdat ik bang ben dat hij anders gaat stinken, mijn vrouw zet hem altijd uit omdat ze denkt dat het brandstofverbruik scheelt (zou best kunnen en logisch zijn, maar op de boordcomputer zie ik geen verschil tussen aan of uit).

Als de auto warm is dan beslaan de ramen inderdaad niet meer, maar ik vind de drogere lucht van de airco ook prettiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 11-01-2022 14:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
TMDC schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:47:
Bij een lekkende kachelradiateur zou de wasem vóórin de auto beginnen, niet achterin.

Bij dit model Megane hoor je duidelijk de recirculatieklep een *flop* geluid maken als hij sluit, ook verandert het geluid van de ventilatie zelf. Checken of de klep vast zit is dus in 2 seconden gebeurd.

Aangezien de wasem achterin begint is de boosdoener waarschijnlijk een achterklep/deur/ruit die niet goed sluit.
Dat klopt, dat deed 'ie toen ik deze auto net had. Echter, 2 jaar geleden deed hij plots "klik-klik-klik-klik" nadat 'ie tussen de 2 standen werd geschakeld :X Sindsdien nooit meer eraan gezeten en in de normale stand gelaten, dan zou hij ook niet plots in de recirculatiestand moeten vastzitten. Ik heb begrepen dat los van dat het dashboard eruit moet ook het hele kachelhuis vervangen mag worden als die klep stuk is... daarom zit ik er liever niet aan...

De airco gaat nog wèl gerepareerd worden als 'ie daadwerkelijk stuk blijkt, is in de zomer wel vrij essentieel :D
Philip_Janssen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Radiatoren kunnen na verloop van tijd inderdaad gaan lekken en ik zag dat de OP ook nog een opmerking maakte over ATF controleren, dus hier nog een stukje ervaring: veel auto's gebruiken de grote radiator (onder de motorkap) als warmtewisselaar. Er zitten 2 koeltrajecten in: 1 voor de koelvloeistof en 1 voor je automaat vloeistof. Ik heb het helaas meegemaakt dat de radiator aan de binnenzijde is gaan lekken, waardoor er koelvloeistof in mijn automaat terecht is gekomen. Resultaat is dat de lijmlaag op je frictieplaten opgelost wordt, het frictiemateriaal door je hele versnellingsbak zwemt maar dat de versnellingen niet meer beschikbaar zijn. Dus ik raad iedereen aan om een radiator geen 20 jaar te laten zitten :+
Deze heeft maar 1 koeltraject voor motor en automaat. De grote radiator onder de kap is een jaar of 3 geleden vervangen, was destijds nogal doorgerot en had schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

Wanneer is je interieurfilter voor het laatst vervangen? Verder helpt ramen echt goed schoonmaken enorm. Gebeurt dit regelmatig?

Last but not least, hij kan zomaar lekken ergens op die leeftijd, zoek naar vochtige plekken. Ook zonder airco moet je de autoruiten schoon kunnen houden, kost alleen wat meer moeite. Sowieso onder de 5 - 7 graden dan gaat je airco in de beveiliging zodat die niet dicht vriest. Bij enkele auto's kun je hem dan juist via de circulatiestand wel gebruiken. Er is helaas een hardnekkige fabel dat airco's het bij elke temperatuur doen, dat is bij auto's gewoonweg niet het geval, zeker niet van 20 jaar geleden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:41
Is je vooruit goed schoon (vetvrij) van de binnenkant ?.

Voor de ruitontwaseming moet de airco ook werken zodat je droge lucht hebt.

De deur rubbers kan je vernieuwen met siliconen spray, als daardoor vocht naar binnen komt.

Scotty kilmer weet wel raad met beslagen ramen.
https://youtu.be/m68nBPYA9lU

[ Voor 86% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-01-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat ik in alle suggesties mis, is de kachelmotor niet gewoon kapot? Een auto van die leeftijd waar de ramen aan de binnenkant beslagen raken, is niet vreemd. Maar je voorruit en voorste zijruiten zouden door de ontwaseming (kachelmotor dus) schoon gehouden moeten worden. Bovendien is dit een defect dat vrij plotseling ontstaan kan zijn.

Even de auto op contact, radio uit. Hoor je dan verder nog iets in de auto? Zo nee, grote kans dat de kachelmotor stuk is. Speel ook even met de standen knop, doet-ie het in de hoogste stand wel namelijk, dan is de kachelweerstand kapot.

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 11-01-2022 21:26 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 17-06 22:38

dbzfan

Nee.

Als je de airco aanzet tegelijkertijd met de recirculatie, droog je dan niet de lucht uit de auto? Dat heb ik altijd gedacht namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
dbzfan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:05:
Als je de airco aanzet tegelijkertijd met de recirculatie, droog je dan niet de lucht uit de auto? Dat heb ik altijd gedacht namelijk..
Moet je airco het wel doen. Vaak schakelt deze niet in bij lage buitentemperatuur (omdat de condensafvoer kan bevriezen iirc?).

Volgens mij werkt het bij mij niet onder de 4 graden dus dat wordt lastig de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 16-06 21:50
dbzfan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:05:
Als de airco het doet werkt dat inderdaad (mits de condensafvoer niet verstopt zit natuurlijk :) )
Zonder recirculatie werkt het overigens ook, alleen iets minder snel (dan meng je steeds meer nieuwe droge lucht met vochtige oude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het beslaan werd gisteren halverwege de rit plots minder en op de terugweg voorlopig geen last meer van gehad :o

Ik heb nog gekeken of er water onder het parafaan zat, dat is niet het geval. Ook het interieurfilter is droog. Maar die wordt vandaag sowieso vervangen (nieuw exemplaar kwam gisteren net binnen nadat ik al van huis was). Vervangingsinterval is 30.000km en daar zit 'ie nu dus aan.

Inmiddels liggen er ook 2 vochtvreter-kussentjes in het interieur :)

De kachelmotor is niet kapot, hoor 'm overduidelijk en blaast ook uit de ventilatieopeningen. Hij is eind 2020 vervangen samen met de weerstand en toen was de airco ook gevuld.

Ruiten zijn een paar dagen geleden nog schoongemaakt met een glasreiniger, zijn dus vetvrij :)

Een KVS lekkage heb ik niet gevonden, maar kan het ook niet uitsluiten. Het niveau leek lichtelijk gedaald, maar kan ook de koude toestand zijn (keek bij koude motor) of lucht wat er nog in zat na de reparatie vorige week die er inmiddels uit is. Even in de gaten houden komende tijd.

Airco neigt nog steeds naar defect. Gisteren 5gr buiten, bij inschakelen hoorde ik wel iets klikken onder de motorkap (relais?) maar het toerental v/d motor zakte niet even in door de belasting zoals 'ie normaal deed bij inschakelen. Vrees dat er een reparatie aankomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Vandaag weer gereden met de auto. Het beslaan begon pas na een halfuur rijden deze keer en was daarna niet meer weg te krijgen met de verwarming en/of achterraampje op een kier. Na een korte stop (uitstappen, kwartier later weer in) verdween echter het beslaan voor de rest v/d rit en ook de terugreis had er geen last meer van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Josefien schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:46:
Vandaag weer gereden met de auto. Het beslaan begon pas na een halfuur rijden deze keer en was daarna niet meer weg te krijgen met de verwarming en/of achterraampje op een kier. Na een korte stop (uitstappen, kwartier later weer in) verdween echter het beslaan voor de rest v/d rit en ook de terugreis had er geen last meer van :?
je kan nog even proberen om als het aanslaan begint hem op de koude stand te zetten, als het dan wel goed verdwijnt is toch je kachelradiateur lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik had er de afgelopen tijd ook behoorlijk last van. De afgelopen 2 dagen ineens zonder duidelijke reden helemaal niet, en volgens mij heeft het iets met het weer en niet met de auto te maken dat het ineens anders is.

Herkennen nog meer mensen dit? TS, ik zou niet te vroeg juichen ben ik bang.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 13-01-2022 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Josefien schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:46:
Bij die korte stop hebben je ramen wel door het ontbreken van de rijwind de kans gekregen van binnenuit op te warmen. Mogelijk speelt dat nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het beslaan was vandaag weer aanwezig, binnen 15min begon het al. Maar leek minder heftig.

Of de ventilatie op koude toestand zetten hielp was niet duidelijk te zien. De lichte wasem i.c.m. de mistige lucht was al lastig te zien soms, 10min op koude toestand laten leek niet veel uit te maken, maar daarna terug op warm besloeg hij ook niet verder. Alleen hetgeen wat er al was bleef. Ruiten achterin bleven wel de hele rit wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Zitten je vochtvreters al vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nee, nog niet. De druppel bovenop het kussentje die roze zou moeten verkleuren is dat nog niet.

Vandaag was het beslaan minder, bleef bij een hele lichte waas die op een gegeven moment vanzelf is weggetrokken. Achterin bleef het nog wel lichtelijk wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-06 22:31
Ik zou als ik jou was toch even kijken of er ergens een waterlekkage is. Even met de tuinslang overal langs gaan en dan kijken of er ergens water binnenkomt. Zitten de rubber dupjes in de kofferklep er nog goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:54:
Ik had er de afgelopen tijd ook behoorlijk last van. De afgelopen 2 dagen ineens zonder duidelijke reden helemaal niet, en volgens mij heeft het iets met het weer en niet met de auto te maken dat het ineens anders is.

Herkennen nog meer mensen dit? TS, ik zou niet te vroeg juichen ben ik bang.
Ja, een jaarlijks terugkerend fenomeen. Bij de overgang naar kouder vochtig weer. 's ochtends vaak te koud voor de airco, waardoor het vochtig blijft, of na een paar minuten vochtig wordt. 's middags meestal meteen schoon met de airco aan.

[ Voor 13% gewijzigd door kendo op 15-01-2022 10:47 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
kendo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Ja, een jaarlijks terugkerend fenomeen. Bij de overgang naar kouder vochtig weer. 's ochtends vaak te koud voor de airco, waardoor het vochtig blijft, of na een paar minuten vochtig wordt. 's middags meestal meteen schoon met de airco aan.
Ik kwam afgelopen week enkele auto's met grotendeels beslagen ramen tegen, dus het scheelt wel degelijk per auto. Maar mijn ervaring is dat vooral voor komt als het net boven vriespunt erg nat is.

Een van de redenen dat ik nooit meer zonder voorruitverwarming wil O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Theo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Tja verschilt per auto, auto van zelfde leeftijd, klasse lager had ook fysieke draaiknoppen maar gooide toch echt de airco aan bij het instellen van de ventilatie op de voorruit. Airco lampje ging overigens niet branden verder maar aan ging ie zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Vandaag weinig met de auto gereden (2x 14km), echter was het beslaan erger dan gisteren. Waas ging heel langzaam weg met de kachel op max. maar achterin bleef het wat wazig.

De vochtvreter is nog steeds niet verkleurd.

KVS niveau is ook niet gedaald.
BadEendTerror schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:50:
Ik zou als ik jou was toch even kijken of er ergens een waterlekkage is. Even met de tuinslang overal langs gaan en dan kijken of er ergens water binnenkomt. Zitten de rubber dupjes in de kofferklep er nog goed in?
Ik woon in een appartement en heb daarom geen tuinslang tot mijn beschikking. De laatste keer dat deze auto door de wasstraat ging (week geleden) was er echter geen lekkage aanwezig. Verder heeft het gisteren en vandaag ook niet geregend, dus mocht er een lekkage zijn zou het alsnog niet zo moeten zijn dat 'ie vandaag meer beslaat dan gisteren.

Vochtplekken in het interieur heb ik vooralsnog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ruikt het raar... Beetje amandelen achting?
Lijkt de waas een beetje vettig?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 17-06 22:38

dbzfan

Nee.

Het is super vochtig buiten.. bij mijn 2 auto's is de airco ook regelmatig nodig om te ontwasemen. Zonder airco duurt het nou eenmaal langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zowel gisteren als vandaag weer beslaan, telkens na zo'n 10-15 minuten rijden. De vochtvreter is nog steeds niet verzadigd. KVS niveau is ook nog niet zichtbaar gedaald. Het begint nogal vervelend te worden ;(
jack zomer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:42:
Ruikt het raar... Beetje amandelen achting?
Lijkt de waas een beetje vettig?
Amandelen eet ik niet, dus ik weet ook niet hoe ze ruiken :P

Vettigheid heb ik vooralsnog niet gemerkt.
dbzfan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:36:
Het is super vochtig buiten.. bij mijn 2 auto's is de airco ook regelmatig nodig om te ontwasemen. Zonder airco duurt het nou eenmaal langer...
Vast wel, echter is het nu abnormaal omdat in de 6 jaar dat ik deze auto heb ik dit beslaan-probleem nooit eerder heb gehad, terwijl ik vrijwel nooit de airco gebruik voor ontwasemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Opvallend, net met 2 passagiers in de auto gereden, zo'n 20 minuten, grotendeels stad, kachel op laag, niet beslaan.

Passagiers eruit, bleef ik in m'n eentje over, de snelweg op en na een kwartiertje de kachel hoog gezet en toen besloegen alle zijruiten, raam open hielp niet. Kachel en ventilator op max. ook niet.

Bij thuiskomst zat ik nog een tijdje in de auto met de motor stationair draaiend en kachel op dezelfde hoge stand... binnen een paar minuten was alle waas verdwenen :o

Het viel me al vaker op dat de waas pas begon op te komen als ik op de snelweg reed :? Zal het dan toch dat de kachelradiator lichtelijk lek is en alleen lekkage heeft bij een hoger toerental/hogere KVS druk? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De kachelradiator is inderdaad lek :'(

KVS-niveau bleek gisteren heel lichtelijk gedaald maar kon zelf niks vinden, dus naar de garage geweest met het vermoeden dat het de kachelradiator was. Garage vond het in eerste instantie niet aannemelijk o.b.v. de klachten, maar bij controle voelde hij een druppel koelvloeistof onderaan het kachelhuis, duidelijk rood. Het lek is gelukkig nog niet zo erg dat het tapijt nat wordt.

Komende maandag gaan ze 'm vervangen en wordt ook de airco gerepareerd. Dure grap wordt dit -O-
Pagina: 1