Toon posts:

Geef een noob advies in het bouwen van een game-pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mertjeuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-04-2022
Hoi,

Ik ben op zoek naar een game pc. Alleen bouw ik voor het eerst zelf een. Ik heb via alternate een build gebouwd, maar ik weet niet of dit de beste manier is van. Hebben jullie misschien advies of tips om deze build misschien beter te maken. Laat het mij weten, dit waardeer ik heel erg.
Mijn specs kan je beneden terug vinden.

De vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gaan gamen uiteraard. Het is niet zo dat ik vr ga gamen, maar ik wil wel een lange tijd door met mijn videokaart. Denk aan shooters als csgo, gta 5. Ook studeer ik als een software developer, dus ik ga programma's gebruiken om te coderen. En ik ben ook bezig met het leren van een beetje photoshop. Dus het is niet alleen maar voor gamen bedoeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had voor gedachte dat rond de 1500-2000 wel genoeg zou zijn volgens mijn wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen componenten om in de pc te verwerken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien mijn ervaring heb ik tot nu toe alleen advies aan vrienden kunnen vragen, daarom heb ik ook deze build gebouwd. Toch heb ik het idee dat ik jullie advies ook kan gebruiken ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het liefst als ik een game speel een minimum fps van 144 fps. Ik vind voor nu dus ook 144 hz genoeg. En zit er aan te denken om op 1440p te gamen.
Merkvoorkeur maakt mij niet uit, ik heb het liefst een gigabyte geforce 3060 die is aangegeven in me pc build omdat die volgens mijn prijs klasse voldoet.

Ga je overklokken?
Ik denk dat ik overklokken wel ga overwegen omdat een vriend dit ook heeft gedaan, echter heb ik hier nog geen onderzoek over gedaan.

Mijn specificaties:

Videokaart Gigabyte Geforce RTX 3060 Vision OC 12G LHR

Moederbord ASUS TUF GAMING A520M-PLUS II, socket AM4

Processor koeler Lian Li Galahad 240mm cpu-koeler

Processor AMD Ryzen 7 5700G, 3,8 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

Harde schijven SAMSUNG 970 EVO Plus, 500 GB SSD

Harde schijven WD Blue, 1 TB Harde schijf

Werkgeheugen Corsair 32 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen

Voeding Sharkoon WPM Gold ZERO 650W voeding

Behuizing Cooler Master MasterCase H500P Mesh White ARGB tower-behuizing

Edit de nieuwe (beter?) pc build:

Configuratie overzicht:

MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z TRIO 8G LHR
€ 949,0
AMD Ryzen 5 5600X, 3,7 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
€ 299,00
Corsair 32 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen
€ 159,90
ASUS TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI), socket AM4 moederbord
€ 164,90
SAMSUNG 970 EVO Plus, 1 TB SSD
€ 149,00
Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass tower-behuizing
€ 139,90
Processor koeler be quiet! Shadow Rock 3 White cpu-koeler
€ 54,90
Case-fan Enermax SquA RGB White 3 Pack 120x120 case fan
€ 54,90
Corsair CX650F RGB, 650 Watt voeding
€ 84,90
Totaal
€ 2.056,40

[Voor 57% gewijzigd door Mertjeuh op 11-01-2022 18:31. Reden: Vragen erbuiten gelaten.]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
De 5700G is vooral interessant voor een systeem zonder grafische kaart. Ik zou dan eerder voor een 5600X gaan vanwege de betere prestaties. Daar zit overigens ook een stock koeler bij, dan kan je de AIO eventueel schrappen..

[Voor 23% gewijzigd door san.okk op 10-01-2022 23:15]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
waar heb je de standaardvragen gelaten?
voor gaming heb je geen evo plus nodig, standaard 970 of 980 is allang prima
gooi die hdd eruit - die wil je absoluut niet
32 gb ram is teveel
koop betere voeding
koop betere behuizing.

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 12:31
die case kost 190 euro bij alternate. voor dat geld kun je veel betere cases halen maar zou zelf besparen door een goed beoordeelde rond de 80-100 te nemen. bijvoorbeeld een lian li lancool 215 of corsair 4000d (of icue 4000x als je argb wilt) gaan. heb zelf de icue 4000x en echt een prima case

die 32gb ram is overkill voor gaming maar weet niet wat je nog meer met de pc gaat doen naast gamen dus lastig adviseren of dat nodig is. als je er ook andere software mee wilt draaien die meer ram intensief is of graag tientallen chrome tabs open houdt naast het gamen (ken meerdere mensen die dat doen) zou het met de huidige ram prijzen nog een overweging kunnen zijn maar anders kun je daarop besparen.

daarom zou ik als ik jou was even de template die je vindt met openen topic invullen en in je originele post zetten. dan kunnen we je een stuk gerichter helpen :)

[Voor 3% gewijzigd door Jeroenk691 op 11-01-2022 15:25]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
Dus je wilt zo'n €1800 uitgeven aan een PC waarop je met 60fps op 1080p kan gamen? Of 1440p? En je wilt zoveel mogelijk RGB? Neem dan alle opmerkingen ^^^ ter harte en kies iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus D4€ 179,90€ 179,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z TRIO 8G LHR€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenLian Li Lancool 215€ 76,90€ 76,90
1WaterkoelingArctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB€ 99,99€ 99,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II LGA1700 Bracket Upgrade Kit€ 5,25€ 5,25
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-4000C18D-32GTZR€ 189,95€ 189,95
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 68,91€ 68,91
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 1.868,80

(Betere CPU, GPU, voeding, mobo, sneller geheugen, grotere SSD)

• Mertjeuh
99ruud99 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:47:
waar heb je de standaardvragen gelaten?
voor gaming heb je geen evo plus nodig, standaard 970 of 980 is allang prima
gooi die hdd eruit - die wil je absoluut niet
32 gb ram is teveel
koop betere voeding
koop betere behuizing.
Reactie: Dank voor je antwoord. Ik ga met je advies zeker wat doen. En ik zal de vragen zo eventjes invullen.

• Mertjeuh
san.okk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:11:
De 5700G is vooral interessant voor een systeem zonder grafische kaart. Ik zou dan eerder voor een 5600X gaan vanwege de betere prestaties. Daar zit overigens ook een stock koeler bij, dan kan je de AIO eventueel schrappen..
Reactie: Dankjewel voor je antwoord. Waardeer het dat je de tijd hebt genomen om even een kijkje te nemen. Ik heb idd even gekeken en wat je zei klopte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee