Glasvezel LC-LC OM3 kabel in de muur trekken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsenroc
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 14:53
Hoi, ik wil glasvezel in de muur gaan trekken (een studiekamer bovenop en garage). Er zit nu een draad in de buis waar ik een nieuwe kabel kan trekken.

Maar de connector van LC-LC glasvezel kabel is heel lang en stijf, kan die makkelijk doorgetrokken worden met een draad of trekveer in de buis? Ik heb het gevoel dat die waarschijnlijk niet door de bocht loopt.

Heeft misschien iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23

Nobby

Nuts!

Die connector gaat dat niet overleven ben ik bang. Die connectoren zijn niet gemaakt voor het trekken door een buis. Wij moesten ze altijd trekken met trek ontlasting zodat je niet aan de connectoren trekt.

Hoe lang is het traject? Is de kabel geschikt om nieuwe connectoren op te plakken of te lassen? Waarom MM OM3?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsenroc
Nobby schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:28:
Die connector gaat dat niet overleven ben ik bang. Die connectoren zijn niet gemaakt voor het trekken door een buis. Wij moesten ze altijd trekken met trek ontlasting zodat je niet aan de connectoren trekt.

Hoe lang is het traject? Is de kabel geschikt om nieuwe connectoren op te plakken of te lassen? Waarom MM OM3?
Dat geloof ik ook, de trekbelasting aan de glasvezel klinkt niet goed... Het traject is 10-13m max.

Ik had CAT6a in gedachte, heb SFP+ 10Gbase-T transceivers van een vriend geprobeerd en die wordt veel warm. Een 10Gb switch met RJ45 is ook heel warm een waarschijnlijk zit er een helikopter in (ventilatoren :) ).

Mijn spullen voor 10Gb zijn bijna allemaal SFP+ en bijna fanloos (Unifi Link Aggregation, pfSense, Synology en Proxmox servertje allemaal met een ConnectX-3), en heb er nog twee NICs waar ik ze in mijn PC kunnen gebruiken.

MM OM3 lijkt me een goede optie hier omdat die veel minder warmte genereert en minder cost. Ik heb alleen twee kabels die last hebben met de buis in de muur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die connectoren kunnen best door een bocht heen maar niet door een hele krappe. je maakt 't jezelf makkelijker door de twee helften (A en B) even uit hun harnasje te halen zodat je ze los hebt.

En als je dus geen al te strakke bochten hebt kun je 10 meter best gewoon trekken met een kabel of trekveer.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 10-01-2022 22:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:39

GG85

.......

Pst....
productreview: TP-Link TL-SX105 review door GG85
Helemaal fanless en 10Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsenroc
CyBeR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:06:
Die connectoren kunnen best door een bocht heen maar niet door een hele krappe. je maakt 't jezelf makkelijker door de twee helften (A en B) even uit hun harnasje te halen zodat je ze los hebt.

En als je dus geen al te strakke bochten hebt kun je 10 meter best gewoon trekken met een kabel of trekveer.
Oh wow ik wist iet dat de connector losgemaakt kan worden :o Nu zie ik iets meer hoop.

Ik zou het even uitproberen, mocht het niet lukt dan CAT6a is die :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsenroc
Deze klinkt een redelijke optie als ik toch naar CAT6A ga. Management heb ik gelukkig niet nodig voor de 10Gb netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsenroc
Thanks all! Ik heb voldoende info om het verder te gaan nadenken/uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oikake
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 18:01
Beste @gsenroc is het nog gelukt met trekken van de kabel?

Zit met exact dezelfde uitdaging namelijk :)

Ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsenroc
Oikake schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:35:
Beste @gsenroc is het nog gelukt met trekken van de kabel?

Zit met exact dezelfde uitdaging namelijk :)

Ben benieuwd
Het is gelukt! De clip van de connector los maken, en dan de connectors plakken aan de oude kabel met stevige duct tape. Het ging goed:P

Maar...... Ik wilde later de glasvezel vervangen door een langere. Het uittrekken van de oude glasvezel was erg spannend, want die is zacht en veert een beetje, was erg bang dat die afgebroken ging worden, toch weer gelukt maar ik geloof dat de oude glasvezel niet meer te gebruiken zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oikake
Ah ok nice!

Ook ervaring met een LC/LC kabel van https://www.fs.com/de-en/...attribute=32214&id=594666 (FS.com) ? :)

Ik durf het denk ik ook wel aan, maar heb geen idee hoe de buizen lopen in het huis naar zolder vandaar :) Moet moet ook nog de lengte bepalen, maar dat komt wel goed.

Bedankt! Als ik een update heb, post ik het erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:58
Gewoon utp gebruiken.
Dat gepruts met glas is onzin, Cat 6 Utp koper kan met deze lengtes gewoon 10Gbps aan maar ik vermoed dat je niet meer dan 1Gbps hebt.

En als je een connector van een glaskabel haalt en door een buis trekt dan moet je daarna die vezel eerst weer polijsten en daar heb je de apparatuur niet voor.
Kortom gewoon gepruts om niks.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsenroc
Oikake schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:59:
Ah ok nice!

Ook ervaring met een LC/LC kabel van https://www.fs.com/de-en/...attribute=32214&id=594666 (FS.com) ? :)

Ik durf het denk ik ook wel aan, maar heb geen idee hoe de buizen lopen in het huis naar zolder vandaar :) Moet moet ook nog de lengte bepalen, maar dat komt wel goed.

Bedankt! Als ik een update heb, post ik het erbij
Ik had de 10Gtek kabel gekocht op Amazon. Heb gehoord dat de FS.com kabels goede kwaliteit hebben maar heb het zelf niet geprobeerd.

Een kleine detail van het plakken: Geen overlap tussen de glasvezel en de oud kabel, er hangt dus een stukje duct tape tussen en moet heel flexible zijn. Anders zijn de kabelbundel te dik en krijg je waarschijnlijk probleem in de bocht van de smalle buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij tests blijkt iedere keer weer dat glas een stuk sterker is dan UTP kortom kapot trekken zal dan meest waarschijnlijk bij de connector gebeuren ook breken is zeldzaam.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-07 19:23
Zo fragiel zijn die glasvezelkabels ook weer niet, zolang je maar niet aan de connector zelf trekt, maar aan de kabel zelf. Ik had zelf die oude kabel er eerst uit gehaald en daarna beide samen er doorheen getrokken met de connectoren in een mooie trekkous.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oikake
Even nog wat feedback.
Uit praktische reden (kon de glas connector niet separeren van de aders) heb ik uiteindelijk de hele connector door een 20mm pijp getrokken. De trekdraad vast gemaakt aan het begin van de glaskabel met een 90graden bochtje (soort weerhaak).
Dat alles netjes, maar zo dun mogelijk, voorzien van dukttape. Klein beetje vaseline gebruikt just to be sure.
Daarna zonder problematiek de volledige OS2 kabel naar boven getrokken (19meter lang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSvu7KWY3AEGKfzUyMQ1zaOlRXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jKv8k5I5G3nKRdKI2Idth0Pa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4KHgechXYf7FC7jPD0viby_fk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u599uWfhc8zH48DnPbOFnY75.jpg?f=user_large

Nu wachten op de apparatuur om te testen!

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsenroc
Oikake schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:32:
Even nog wat feedback.
Uit praktische reden (kon de glas connector niet separeren van de aders) heb ik uiteindelijk de hele connector door een 20mm pijp getrokken. De trekdraad vast gemaakt aan het begin van de glaskabel met een 90graden bochtje (soort weerhaak).
Dat alles netjes, maar zo dun mogelijk, voorzien van dukttape. Klein beetje vaseline gebruikt just to be sure.
Daarna zonder problematiek de volledige OS2 kabel naar boven getrokken (19meter lang).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wachten op de apparatuur om te testen!

:)
Netjes!

De clip waar de trekdraad haakt, kan losgemaakt worden, dan heb je een dunner kabelbundel. Maar heel fijn dat de clip ook past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oikake
gsenroc schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Netjes!

De clip waar de trekdraad haakt, kan losgemaakt worden, dan heb je een dunner kabelbundel. Maar heel fijn dat de clip ook past :)
Ja dat kan idd normaal, maar dit leek op een soort prefab plastic versie, dat ging dus niet :P

De glas connector past niet door een 16mm buis heen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:14
LS.com heeft ook een armored variant die sterker is. Wellicht beter voor in de muren.

https://www.fs.com/products/106589.html
Pagina: 1