Beste Tweakers,
Ik ben bezig om zonnepanelen af te gaan nemen bij een aanbieder van een bekende van mij. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie advies en of dit een goed en nette opstelling is voor mijn specifieke ligging/mogelijkheden.
Met suncalc heb ik bekeken hoe het met de schaduw exact zit, en als ik de juiste variabelen opgeef ziet het er naar uit dat ik vanaf half November tot begin Februari minder tot geen directe zon daar heb. Tussen het woonhuis en de garage zit een grote ruimte waardoor ik deels in die periode als de zon schijnt nog wel wat mee kan pikken.
Helaas heb ik geen andere mogelijkheden (lees schuurtjes, plattendaken etc) om zonnepanelen te plaatsen die in de zon liggen.
Wie weet gaat daar in de toekomst verandering bij komen maar voor nu is het 2 personen.
Het doel is om uiteindelijk geld te gaan besparen. Mijn energie leverancier is failliet gegaan dus wil ze nu zo snel mogelijk plaatsen. Mogelijkheid is over 4 weken.
- 12x Hyundai HiE-S400VG - 25 Jaar vermogensgarantie (85,6% na 25 Jaar) en 25 Jaar product garantie
- Solaredge SE3680H 1-fase omvormer (12 Jaar garantie, optie tot 20 of 25 jaar)
- 12x Solaredge S440 Optimizer (25 jaar garantie)
- Grond montage voor 12 panelen
- Incl. BTW-teruggave service
Prijs: €5750 Excl. BTW (Netto investering)
Ik zelf moet zorgen voor een fundering op de grond, hier zal een grindbed komen met bandjes eromheen. Ze komen op 15 graden te liggen.
Denken jullie dat het verstandig is om de garantie van de omvormer uit te breiden naar 20 of 25 jaar? Kosten zitten volgens mij voor de 25 jaar op 350 euro ongeveer. Dit moet ik nog navragen.
Ik ben erg benieuwd wat jullie mening/gedachte hierover is, wil namelijk deze week de beslissing gaan maken en de fundering laten maken door de tuinman.
Bedankt.
Ik ben bezig om zonnepanelen af te gaan nemen bij een aanbieder van een bekende van mij. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie advies en of dit een goed en nette opstelling is voor mijn specifieke ligging/mogelijkheden.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn huis heeft een volledige rietenkap dus daar heb ik geen mogelijkheden in. Mijn achtertuin is redelijk diep en de achterkant wijst naar het noorden zoals je ziet op de foto. De bedoeling is om achter zo diep mogelijk in mijn tuin (gaat tot het hek wat je ziet) de zonnepanelen te plaatsen zoals daar staat.Met suncalc heb ik bekeken hoe het met de schaduw exact zit, en als ik de juiste variabelen opgeef ziet het er naar uit dat ik vanaf half November tot begin Februari minder tot geen directe zon daar heb. Tussen het woonhuis en de garage zit een grote ruimte waardoor ik deels in die periode als de zon schijnt nog wel wat mee kan pikken.
Helaas heb ik geen andere mogelijkheden (lees schuurtjes, plattendaken etc) om zonnepanelen te plaatsen die in de zon liggen.
Schaduw
Zoals boven al aangegeven heb ik in de echte winterperiode daar zo goed als geen zon, dit is tussen eind November en begin Februari. Rest van de tijd altijd zon daar.Jaarverbruik
Wij verbruiken nu ongeveer 3500kWh in een 2 persoonshuishouden.Wie weet gaat daar in de toekomst verandering bij komen maar voor nu is het 2 personen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25 A (garage waar hij op aangesloten gaat worden is met 3x 40A verbonden naar het woonhuis. Hier gaat dan ook de omvormer komen, dit is +/- 12 meter vanaf de zonnepanelen.Budget en doel
Er is niet perse een bepaald budget, ik wil mijn verbruik op kunnen vangen met een beetje ruimte voor de toekomst.Het doel is om uiteindelijk geld te gaan besparen. Mijn energie leverancier is failliet gegaan dus wil ze nu zo snel mogelijk plaatsen. Mogelijkheid is over 4 weken.
Wie gaat het project uitvoeren
De aanbieder gaat alles doen, ik ben al met deze aanbieder bezig omdat het een bekende van ons is.Bijhouden van data
Graag specifiek per paneel de mogelijkheid, ben zelf ITér met thuis alles slim dus vind dit zelf wel een must.Reeds verkregen offertes
De offerte die ik heb gekregen is het volgende:- 12x Hyundai HiE-S400VG - 25 Jaar vermogensgarantie (85,6% na 25 Jaar) en 25 Jaar product garantie
- Solaredge SE3680H 1-fase omvormer (12 Jaar garantie, optie tot 20 of 25 jaar)
- 12x Solaredge S440 Optimizer (25 jaar garantie)
- Grond montage voor 12 panelen
- Incl. BTW-teruggave service
Prijs: €5750 Excl. BTW (Netto investering)
Ik zelf moet zorgen voor een fundering op de grond, hier zal een grindbed komen met bandjes eromheen. Ze komen op 15 graden te liggen.
Regio
Noord-BrabantWat denkt Tweakers?
Wat denken jullie over de aangeboden producten? Totaal geinstalleerd vermogen komt uit op 4800WP en de verwachte jaaropbrengst (zonder schaduw meegerekend) zou uitkomen op 4464. Reken even 20% minder in de wintermaanden zou uitkomen op minimaal 4000 kWh.Denken jullie dat het verstandig is om de garantie van de omvormer uit te breiden naar 20 of 25 jaar? Kosten zitten volgens mij voor de 25 jaar op 350 euro ongeveer. Dit moet ik nog navragen.
Ik ben erg benieuwd wat jullie mening/gedachte hierover is, wil namelijk deze week de beslissing gaan maken en de fundering laten maken door de tuinman.
Bedankt.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart