Toon posts:

Zonnepanelen advies/offerte op de grond in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 08:55
Beste Tweakers,

Ik ben bezig om zonnepanelen af te gaan nemen bij een aanbieder van een bekende van mij. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie advies en of dit een goed en nette opstelling is voor mijn specifieke ligging/mogelijkheden.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn huis heeft een volledige rietenkap dus daar heb ik geen mogelijkheden in. Mijn achtertuin is redelijk diep en de achterkant wijst naar het noorden zoals je ziet op de foto. De bedoeling is om achter zo diep mogelijk in mijn tuin (gaat tot het hek wat je ziet) de zonnepanelen te plaatsen zoals daar staat.

Met suncalc heb ik bekeken hoe het met de schaduw exact zit, en als ik de juiste variabelen opgeef ziet het er naar uit dat ik vanaf half November tot begin Februari minder tot geen directe zon daar heb. Tussen het woonhuis en de garage zit een grote ruimte waardoor ik deels in die periode als de zon schijnt nog wel wat mee kan pikken.

Helaas heb ik geen andere mogelijkheden (lees schuurtjes, plattendaken etc) om zonnepanelen te plaatsen die in de zon liggen.
Schaduw
Zoals boven al aangegeven heb ik in de echte winterperiode daar zo goed als geen zon, dit is tussen eind November en begin Februari. Rest van de tijd altijd zon daar.
Jaarverbruik
Wij verbruiken nu ongeveer 3500kWh in een 2 persoonshuishouden.
Wie weet gaat daar in de toekomst verandering bij komen maar voor nu is het 2 personen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25 A (garage waar hij op aangesloten gaat worden is met 3x 40A verbonden naar het woonhuis. Hier gaat dan ook de omvormer komen, dit is +/- 12 meter vanaf de zonnepanelen.
Budget en doel
Er is niet perse een bepaald budget, ik wil mijn verbruik op kunnen vangen met een beetje ruimte voor de toekomst.
Het doel is om uiteindelijk geld te gaan besparen. Mijn energie leverancier is failliet gegaan dus wil ze nu zo snel mogelijk plaatsen. Mogelijkheid is over 4 weken.
Wie gaat het project uitvoeren
De aanbieder gaat alles doen, ik ben al met deze aanbieder bezig omdat het een bekende van ons is.
Bijhouden van data
Graag specifiek per paneel de mogelijkheid, ben zelf ITér met thuis alles slim dus vind dit zelf wel een must.
Reeds verkregen offertes
De offerte die ik heb gekregen is het volgende:
- 12x Hyundai HiE-S400VG - 25 Jaar vermogensgarantie (85,6% na 25 Jaar) en 25 Jaar product garantie
- Solaredge SE3680H 1-fase omvormer (12 Jaar garantie, optie tot 20 of 25 jaar)
- 12x Solaredge S440 Optimizer (25 jaar garantie)
- Grond montage voor 12 panelen
- Incl. BTW-teruggave service

Prijs: €5750 Excl. BTW (Netto investering)

Ik zelf moet zorgen voor een fundering op de grond, hier zal een grindbed komen met bandjes eromheen. Ze komen op 15 graden te liggen.
Regio
Noord-Brabant
Wat denkt Tweakers?
Wat denken jullie over de aangeboden producten? Totaal geinstalleerd vermogen komt uit op 4800WP en de verwachte jaaropbrengst (zonder schaduw meegerekend) zou uitkomen op 4464. Reken even 20% minder in de wintermaanden zou uitkomen op minimaal 4000 kWh.

Denken jullie dat het verstandig is om de garantie van de omvormer uit te breiden naar 20 of 25 jaar? Kosten zitten volgens mij voor de 25 jaar op 350 euro ongeveer. Dit moet ik nog navragen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie mening/gedachte hierover is, wil namelijk deze week de beslissing gaan maken en de fundering laten maken door de tuinman.

Bedankt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 22:41
garantie is onzin, die toko bestaat niet eens meer over 25 jaar...

de kosten vind ik hoog, wat voor montage doen ze? klinkt alsof ze het gewoon op je grindbak gaan leggen met een plat dak montagesysteem. das op zich niet erg, maar deze montage is echt supermakkelijk en snel omdat je niet alles op een dak hoeft te slepen enzo. dus kan echt wel wat goedkoper lijkt me.

edit: solaredge is ook volslagen nutteloos bij 12 panelen allemaal naast elkaar dezelfde kant op. dit kost je 50 euro per paneel te veel , plus uurtje extra installatietijd. ik zou verder vragen naar een opgave zonder solaredge voor een betere prijs.

[Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 10-01-2022 20:23]

• mvrooij
Fr33z schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:21:
garantie is onzin, die toko bestaat niet eens meer over 25 jaar...

de kosten vind ik hoog, wat voor montage doen ze? klinkt alsof ze het gewoon op je grindbak gaan leggen met een plat dak montagesysteem. das op zich niet erg, maar deze montage is echt supermakkelijk en snel omdat je niet alles op een dak hoeft te slepen enzo. dus kan echt wel wat goedkoper lijkt me.

edit: solaredge is ook volslagen nutteloos bij 12 panelen allemaal naast elkaar dezelfde kant op. dit kost je 50 euro per paneel te veel , plus uurtje extra installatietijd. ik zou verder vragen naar een opgave zonder solaredge voor een betere prijs.
Ik zag dat het van Hyundai Heavy Industries is, dit bestaat al sinds 1972. Denk je dat dit zo makkelijk afgestoten kan worden ja? De datasheet zag er prima uit, maar meer weet ik hier natuurlijk ook niet over. Zie: https://cdn.webshopapp.co...dai-m6-shingled-vg-60.pdf

Ja montage is inderdaad een plat dak montage systeem op de grindbak leggen en de kabel natuurlijk naar de meterkast in de garage maken etc.

Waarom is Solaredge nutteloos? Omdat ik met meer schaduw zit gaven ze mij aan dat dit voor mij juist wel een goede oplossing bied ook naar de toekomst gekeken. Jij zegt allemaal in 1 string zonder optimizers en niet parallel?

Dank voor je snelle reactie.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Fr33z
garantie van die omvormer bedoel ik. je hebt echt helemaal niks aan zulke garantietermijnen, dus betaal er aub geen cent extra voor.

installatie van dit systeen zou ik als zonnepanelenmonteur prachtig vinden, tis weer eens wat anders en je bent rond koffietijd gewoon klaar :+ erg relaxt. maar dit komt totaal niet terug in de prijs.

verder zie ik niet waardoor je nou veel schaduw hebt hier, dus om.nou sollaredge te doen....

het kan wel een goed idee zijn om dit eens door een schaduwsimulator te halen en dan vooral mei t/m augustus te bekijken, de rest is redelijk marginaal.

je kunt ook nog eerst een overkapping ofzo maken en daar gewoon panelen op, scheelt misschien schaduw en ziet er mooier uit. ik zou ze ook steiler monteren trouwens, op de grond vangen ze bijna geen wind dus wek je echt meer op bij 30-35 graden hellingshoek (vraagt wel ander montagesysteem...)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:34
@mvrooij
Kijk voor de lol eens naar deze montagemogelijkheid:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

mvrooij schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Ik zag dat het van Hyundai Heavy Industries is, dit bestaat al sinds 1972. Denk je dat dit zo makkelijk afgestoten kan worden ja? De datasheet zag er prima uit, maar meer weet ik hier natuurlijk ook niet over. Zie: https://cdn.webshopapp.co...dai-m6-shingled-vg-60.pdf

Ja montage is inderdaad een plat dak montage systeem op de grindbak leggen en de kabel natuurlijk naar de meterkast in de garage maken etc.

Waarom is Solaredge nutteloos? Omdat ik met meer schaduw zit gaven ze mij aan dat dit voor mij juist wel een goede oplossing bied ook naar de toekomst gekeken. Jij zegt allemaal in 1 string zonder optimizers en niet parallel?

Dank voor je snelle reactie.
Als je schaduw hebt, dan heb je schaduw. Optimizers zorgen er voor dat als enkele panelen in de schaduw liggen, dat de rest er geen last van heeft. Maar met harde schaduw helpen ze niet extra. Daarnaast hebben stringomvomers zoals SMA en Goodwe ook shadefix om hiermee te helpen en hebben de panelen bypass diodes. SolarEdge is daarnaast handig als je meerdere dakvlakken hebt. Met jou verhaal zie ik geen reden om voor SolarEdge te gaan.

Passen er trouwens geen grotere panelen? Je kan ook voor 480wp panelen gaan https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html zijn niet volledig zwart, maar wel mooi. Grotere panelen leggen kost niet meer.
Dat hoge model is wel mooi inderdaad. Dan is een fundering of grindbak ook niet nodig :)

[Voor 69% gewijzigd door Zenix op 10-01-2022 21:01]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
Solaredge is hier nutteloos idd, niet doen. Neem een SMA, scheelt een hoop en plaats de panelen liever oost west, krijg je een lineaire opbrengst van waar je meer aan hebt dan de panelen op het zuiden te plaatsen.

De onderconstructie is prima, plat dak systeem gebruiken wij ook vaak op deze manier, idd in combinatie met grind en bandjes, prima zo.

Enige vraag is dus idd het Solaredge en optimizer verhaal, voegt niets toe naar mijn mening, ook gelet op de luchtfoto. Lees je maar eens in over bypass diodes, die zitten in alle panelen en hebben een vrijwel onbekende functionaliteit als het gaat om schaduw.

• RobertV70
Passen er trouwens geen grotere panelen? Je kan ook voor 480wp panelen gaan https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html zijn niet volledig zwart, maar wel mooi. Grotere panelen leggen kost niet meer.

@Zenix Dat is niet geheel waar, de onderconstructie voor deze grote panelen is wel degelijk duurder, kan tot wel 40 euro per paneel schelen

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

RobertV70 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:17:

@Zenix Dat is niet geheel waar, de onderconstructie voor deze grote panelen is wel degelijk duurder, kan tot wel 40 euro per paneel schelen
Waarom is het duurder? Als je van die betonvoeten neemt, maakt het toch niet uit? :)

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 16:49
Gaat de aanbieder ook de sleuf naar je garage graven? En de kabel leggen? En weer netjes dicht, met terugplaatsen van de graszoden? Mag ik hopen, voor dat bedrag.
Snelle rekensom zegt me rond de 4000 aan spullen (ex BTW en consumentenprijs). €1700 voor een ochtend werk is wel heel makkelijk verdiend. Ze hoeven niet eens een stijger te bouwen om het dak op te gaan.
Waarom is Solaredge nutteloos? Omdat ik met meer schaduw zit gaven ze mij aan dat dit voor mij juist wel een goede oplossing bied ook naar de toekomst gekeken.
Die panelen liggen zo goed als vrij, lijkt mij. Als je nou allemaal boompjes en tuinattributen hebt die de hele dag door wisselend panelen van schaduw voorzien, dan kan ik er nog inkomen, maar dat is niet bij jou het geval.

Ik zou nog eens wat andere offertes aanvragen.

[Voor 3% gewijzigd door celshof op 10-01-2022 21:29]

• RobertV70
@Zenix Die betonvoeten gebruiken we nooit, lichtmetaal met ballast, grind of tegels, iets anders gebruiken we niet.

standaard maten zijn per paneel rond de 45 euro per paneel, oost west 39 euro. Afwijkende maten zijn nu eenmaal duurder omdat ze weinig worden gebruikt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Let even op met hyundai, hoe de schaduw verloopt.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Schaduw over de lange zijde. Da is nie goed.

Wat betreft garantie....
Over 10 jaar wil je wat anders, wat heb je dan aan 25 jaar garantie?
Vergelijk de panelen van 10 jaar geleden met nu...
Stringomvormer met 12 panelen op 1-fase. Doet het over 10 jaar minder zeer in de portomonee
Met zoveel ruimte legde ik toch wat meer panelen op een 3-fase omvormer.
Eneco geeft (tijdelijk) 45 ct teruglevering.

[Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2022 22:02]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• mvrooij
Fr33z schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:37:
garantie van die omvormer bedoel ik. je hebt echt helemaal niks aan zulke garantietermijnen, dus betaal er aub geen cent extra voor.

installatie van dit systeen zou ik als zonnepanelenmonteur prachtig vinden, tis weer eens wat anders en je bent rond koffietijd gewoon klaar :+ erg relaxt. maar dit komt totaal niet terug in de prijs.

verder zie ik niet waardoor je nou veel schaduw hebt hier, dus om.nou sollaredge te doen....

het kan wel een goed idee zijn om dit eens door een schaduwsimulator te halen en dan vooral mei t/m augustus te bekijken, de rest is redelijk marginaal.

je kunt ook nog eerst een overkapping ofzo maken en daar gewoon panelen op, scheelt misschien schaduw en ziet er mooier uit. ik zou ze ook steiler monteren trouwens, op de grond vangen ze bijna geen wind dus wek je echt meer op bij 30-35 graden hellingshoek (vraagt wel ander montagesysteem...)
Duidelijk, geen extra garantie!

Nou dit leek mij dus ook, dat is ook de grootste reden dat ik hier om advies kom vragen.

Ik heb schaduwsimulator goed gebruikt, heb d.m.v. suncalc verschillende tijden en datums genomen en de juiste hoogtes van mijn heg, garage en woonhuis genomen en dan heb ik gewoonweg sowieso vanaf 1 Maart tot en met 1 November altijd zon op die plek tussen +/- 09:30 en tot de zon in de avond onder gaat zeg maar.

Overkapping is gewoonweg niet nodig, heb grote veranda aan 't huis zitten dus dat zijn wel grote kosten die je gaat maken die niet nodig zijn.
Dit kan wel interessant zijn, heb een robotmaaier lopen dus als ik daarvoor zou kiezen dan kan deze gewoon eronder door zonder dat ik hier iets voor hoef te veranderen. Vind ze dan wel erg hoog liggen maar het zou wel een goede optie zijn misschien. Ik ga eens informeren!
Zenix schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Als je schaduw hebt, dan heb je schaduw. Optimizers zorgen er voor dat als enkele panelen in de schaduw liggen, dat de rest er geen last van heeft. Maar met harde schaduw helpen ze niet extra. Daarnaast hebben stringomvomers zoals SMA en Goodwe ook shadefix om hiermee te helpen en hebben de panelen bypass diodes. SolarEdge is daarnaast handig als je meerdere dakvlakken hebt. Met jou verhaal zie ik geen reden om voor SolarEdge te gaan.

[...]

Dat hoge model is wel mooi inderdaad. Dan is een fundering of grindbak ook niet nodig :)
Nee veel schaduw is er niet, zoals ik al aangaf is het vooral van November tot Februari dat ik daar wel meer schaduw delen krijg door wat bomen en de gebouwen van mij zelf. Maar in deze periode ga je ze niet verdienen zoals ik 't nu zie?

Grotere panelen is ook nog een hele goede optie. Dan zou ik ook kunnen kiezen voor 10 stuks in plaats van 12 stuks. Of juist voor 12 gaan en meer vermogen hebben voor de toekomst.
celshof schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:26:
Gaat de aanbieder ook de sleuf naar je garage graven? En de kabel leggen? En weer netjes dicht, met terugplaatsen van de graszoden? Mag ik hopen, voor dat bedrag.
Snelle rekensom zegt me rond de 4000 aan spullen (ex BTW en consumentenprijs). €1700 voor een ochtend werk is wel heel makkelijk verdiend. Ze hoeven niet eens een stijger te bouwen om het dak op te gaan.

[...]
Die panelen liggen zo goed als vrij, lijkt mij. Als je nou allemaal boompjes en tuinattributen hebt die de hele dag door wisselend panelen van schaduw voorzien, dan kan ik er nog inkomen, maar dat is niet bij jou het geval.

Ik zou nog eens wat andere offertes aanvragen.
Nee die gaat niet de sleuf graven.. deze moet mijn tuinman ook nog eens gereed hebben voor ze.
AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:32:
Let even op met hyundai, hoe de schaduw verloopt.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Schaduw over de lange zijde. Da is nie goed.
[Afbeelding][Afbeelding]

Wat betreft garantie....
Over 10 jaar wil je wat anders, wat heb je dan aan 25 jaar garantie?
Vergelijk de panelen van 10 jaar geleden met nu...
Stringomvormer met 12 panelen op 1-fase. Doet het over 10 jaar minder zeer in de portomonee
Met zoveel ruimte legde ik toch wat meer panelen op een 3-fase omvormer.
Eneco geeft (tijdelijk) 45 ct teruglevering.
Klopt betreft leggen heb ik al uitgezocht, daarom moeten ze ook in portret gelegd worden en niet in landscape hoe ze dat zeggen.

Oké daar kan ik eens naar kijken bij Eneco, misschien moet ik dan juist voor 12 grotere panelen van 480wp gaan.

-----------------------------------------------------------

Nou mijn conclusie uit al deze reactie is dat ik bij mijn aanbieder even duidelijk moet maken dat het vele malen te duur is en dat de Solaredge niet nodig is.

Ik heb een familie lid die elektricien is en aangeeft al voldoende zonnepanelen installaties heeft aangesloten. Ik zelf ben erg handig en heb nu zelf het idee om zelf panelen en omvormer te kopen via bijv. de solar-bouwmarkt. Wat zeggen jullie hiervan? Ik had altijd het idee dat het een heel ingewikkeld systeem is maar na wat research lijkt dit helemaal niet zo ingewikkeld. Met een goede elektricien erbij moet dit goed te doen zijn. Heb een moderne meterkast in de garage waar de omvormer bij gehangen kan worden en daar kunnen we hem netjes aansluiten. Wat is jullie advies?

Bedankt voor jullie snelle reacties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Als je handig bent: gewoon zelf doen. Dingen op dak is wat lastiger, maar dit is gewoon met beide beentjes op stabiele grond. Makkelijker wordt het niet.
Panelen klik je domweg aan elkaar. Eerste en laatste zul je een stekker voor aan een kabel moeten maken richting omvormer. Solar Bouwmarkt verkoopt/verhuurt het gereedschap.
Alle stekkers netjes onder de panelen vast tiewrappen, niet in een plas laten liggen.

Simuleer wat je wil installeren met Sunny design (gratis). Spanningen moeten binnen de grenzen van de omvormer blijven. Dit is natuurlijk WC-Eend software, dus als je een GoodWe/Growatt omvormer kiest moet je zelf alles checken.

Zoek ook op 'veldopstelling zonnepanelen'

En plaats zoveel je je kan veroorloven/ruimte heb... Dat heb ik gedaan, en ik zie nu contracten die /goedkoper/ zijn dan 9 maanden terug... En dan ben ik nog niet eens van het gas af...

PS: Opstelling in je tuin is mogelijk/waarschijnlijk vergunningplichtig.

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 10-01-2022 23:48]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Fr33z
@Anoniem: 37297

je schrijft dat je op wil schieten want je energieleverancier is failliet. Ik snap het sentiment maar maak het jezelf makkelijk en geef jezelf tijd om dit uit te zoeken. Zonnepanelen gaan pas een beetje hun best doen vanaf maart dus alles wat er tussen november t/m februari gebeurt boeit eigenlijk niks.

Verder is deze installatie echt echt echt heel makkelijk, wat je dus in de prijs terug wilt zien. Neem daarom rustig de tijd om wat offertes op te vragen of af te stemmen met die bekende van je wat er mogelijk is als je geen solaredge neemt etc. Ik denk dat er nog wel 750 euro ruimte is, vooral als je solaredge loslaat. Verder zou ik het aan laten nemen als opvulklusje, want dit is zo makkelijk en klein dat dit een perfecte klus is om over 2 dagen te spreiden als je een keer vroeg klaar bent ergens anders.

• mvrooij
Na alle reacties en wat extra uitzoekwerk (ook in overleg met een elektricien) ben ik toch gaan kijken om het (deels) zelf te gaan doen. Nu heb ik via de solar bouwmarkt even bekeken wat ik qua prijs kwijt ben voor 2 verschillende systemen. Zie hieronder:

14x Hyundai 480WP HiE-S480VI408C
Totaal 6720wp
Solaredge SE5000H HD Wave Setapp
14x Solaredge S500 Power Optimizers
BTW Teruggave service
Prijs Excl. BTW: €3947,-

14x Hyundai 480WP HiE-S480VI408C
Totaal 6720wp
SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40
BTW Teruggave service
Prijs Excl. BTW: €3680,-

Verschil is €266 euro.

Na veel uitzoeken en bekijken vind ik het Solaredge systeem erg mooi werken, hebben we op het kantoor ook. Ik weet dat ik in de zomermaanden zo goed als geen schaduw heb maar in de periode eromheen heb ik wel meer schaduw omdat dan de zon soms door mijn garage en woonhuis doorkomt. Waarom zou ik dan niet voor 266 euro kiezen voor een wat geavanceerd systeem? Zie dat bij de solar-bouwmarkt ze ook dit systeem aardig goed aanschrijven. Plus als ITér vind ik het ook heel erg interessant om alles per paneel te kunnen bekijken.

Ben erg benieuwd naar jullie mening.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee