Toon posts:

Betrouwbaar automatisch waterpomp (vlakzuiger) schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een familielid heeft problemen met grondwater in de kelder.

Om het probleem tijdelijk te mitigeren, heb ik een mini 'french drain' gemaakt. Insijpelend water kan hierbij aflopen naar een kleine holte in de keldervloer. Van daar pompt een vlakzuiger pomp (DAB Nova Up 300 M-AE) het water weg via een afvoerbuis.

Het probleem hierbij is dat de DAB pomp niet betrouwbaar werkt. Na een tijdje worden de sensors die de hoogte van het water detecteren vies. En daardoor valt de pomp niet meer automatisch uit als het water is weggepompt.

De uitdaging is dus: hoe kan je betrouwbaar de waterpomp inschakelen wanneer de holte vol water staat, en weer uitschakelen wanneer het waterpeil is gezakt.

Zou een aparte vlotterschakelaar zoals deze een goede oplossing zijn? Idee is om aan te sluiten op bestaande pomp: laten drijven op het water, en wanneer hoek >45° is (minstens 20cm verschil) NO zodat de DAB pomp aan gaat.

NB: de échte oplossing is om het grondwater niet te laten binnendringen. Bedrijven kunnen pas helaas na de winterperiode graafwerken starten om dit meteen goed aan te pakken :/

Beste antwoord (via sloth op 03-02-2022 12:36)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:16
@sloth Wat @Jorn zegt is een erg betrouwbare manier.

Onze klanten gebruiken dat ook in hun ketels, en die staan decennia prima t werken met dergelijke sensoren.
Kan niet zo 123 een consumenten variant vinden.

Deze wel, maar heeft niet mijn voorkeur.
Kun je een slim stopcontact/plug schakelen.
https://www.slimmedingen....xhvJ_iZUz9ngaAs3yEALw_wcB

EDIT:

3 tellen later vind ik dit, en volgens mij is dit precies wat je zoekt.
https://watermelder-expert.nl/niveauregelaar
Dit lijkt mij het meest betrouwbaar.

[Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 03-02-2022 09:09]

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54

SA007

Moderator Tweaking
Dat soort vlotterschakelaars werken prima, vaak zitten die aan een pomp zelf vast.

Alleen zorgen (met wat tiewraps aan de kabel oid) dat hij niet aegdrijft en ergens vast komt te zitten anders kan je hetzelfde probleem krijgen.

En een move naar BK, dit is geen electronica maar elektra.

Klok is stuk :(

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
Ik ben juist geswitcht van een meganische vlotter naar precies de pomp uit de TS. De vlotter bleef nogal eens hangen waardoor de motor elke keer bleef draaien.

Ik heb in ruim een jaar 1x gehad dat de pomp bleef draaien terwijl er geen water meer stond. Een beetje schudden met de pomp loste dat op.

Wellicht kun je een filter om de pomp heen maken van bijvoorbeeld geperforeerde aluminium. Dan komt er geen vuil bij de sensor. Enig onderhoud blijft wel nodig denk ik.

• sloth
  • Niet online
@orf had je eerst een dompelpomp met vlotter die bleef hangen of een aparte unit zoals in mijn link?

En wat ik me ook nog afvraag waarom de DAB pomp bij jou goed werkt. Heb je een grote holte of put waar veel water in kan? Filters om aanslag op sensor te vermijden?

• orf
@sloth ik had inderdaad eerst een pomp met vlotter die steeds bleef hangen. Die Dab was voor mij juist een oplossing.

Dat komt wellicht doordat ik een vrij smalle pompput heb van ongeveer 30 cm diep. De vlotter kwam dan steeds tegen de zijkant van de put.

Ik heb geen filters, misschien dat ik daar in de toekomst nog wel naar kijk.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heel low-tech: tijdschakelaar ertussen die de pomp elke dag een kwartiertje laat draaien? Ik weet niet hoe snel het waterniveau oploopt?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• sloth
  • Niet online
@ThinkPad het waterniveau loopt helaas erg onvoorspelbaar op. Je kan er echt geen touw aan vast knopen.

Met een tijdschakelaar op een vast interval gaat de pomp drooglopen. Of het water uit de pompput overstromen.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Bij het waterschap(en andere industriële toepassingen) gebruiken ze hiervoor niveaupennen icm een niveaurelais.
Misschien iets te duur, maar wel aardig betrouwbaar.

Icm. bijvoorbeeld https://www.reichelt.nl/n...22lg11mr-p221796.html?r=1

De niveaupennen kun je uiteraard ook zelf maken van 3 rvs draadstangen en een kunststof behuizing.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:38
Die DAB pomp blijft vaak pompen als er lucht in is gekomen. "Schudden" zoals eerder gezegd helpt vaak om rotzooi etc. weg te krijgen en soms ook de lucht. Schakel hem eens helemaal uit, en dompel hem onder (omgekeerd) in water zodat alle lucht eruit kan.

• sloth
  • Niet online
@Jorn Deze optie is helemaal nieuw voor me maar wel interessant zeg!

Wat betrouwbaarheid betreft, kan je op termijn geen problemen krijgen als er bijvoorbeeld rotzooi of aanslag komt op de niveaupennen?

En even naar praktische haalbaarheid om de niveaupennen te DIY'en. Aan wat denk je voor de kunststof behuizing? Ik heb nog een Attema kabeldoos met giethars, lijkt je dat een goede optie?

Op de een of andere manier zal je ook nog de kunsstof behuizing en niveaupennen op de juiste hoogte in de vloerholte moeten krijgen. Makkelijkste lijkt me gewoon een plafondhaak hiervoor?

Zou dit een geschikt niveaurelais zijn voor mijn beoogde gebruik? https://www.conrad.nl/p/f...0000-niveaurelais-2474045

@timmert26 Goede tip! Het gaat inmiddels weer een tijdje goed na de de sensors schoongemaakt te hebben. Wanneer de pomp weer blijft draaien, ga ik het ontluchten als eerste proberen :)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
sloth schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:08:
@Jorn Deze optie is helemaal nieuw voor me maar wel interessant zeg!

Wat betrouwbaarheid betreft, kan je op termijn geen problemen krijgen als er bijvoorbeeld rotzooi of aanslag komt op de niveaupennen?

En even naar praktische haalbaarheid om de niveaupennen te DIY'en. Aan wat denk je voor de kunststof behuizing? Ik heb nog een Attema kabeldoos met giethars, lijkt je dat een goede optie?

Op de een of andere manier zal je ook nog de kunsstof behuizing en niveaupennen op de juiste hoogte in de vloerholte moeten krijgen. Makkelijkste lijkt me gewoon een plafondhaak hiervoor?

Zou dit een geschikt niveaurelais zijn voor mijn beoogde gebruik? https://www.conrad.nl/p/f...0000-niveaurelais-2474045

@timmert26 Goede tip! Het gaat inmiddels weer een tijdje goed na de de sensors schoongemaakt te hebben. Wanneer de pomp weer blijft draaien, ga ik het ontluchten als eerste proberen :)
Dat Finder relais lijkt prima ja.
Op mijn stage namen ze gewoon een rechthoekig kunstof doosje, waar aan 1 kant 3 kleine wurgwartels op rij ingemaakt werden en de 3 rvs draadeinden(m4 oid voldoet prima) doorheen staken, en dan aan de zijkant nog een wartel voor een 3aderige kabel(common, inschakelpeil en uitschakelpijl)
Dit doosje zat gewoon tegen de muur geschroefd met de niveaupennen in de ontvangstput.
Giethars is niet nodig, er komt geen vocht in de behuizing.
Aanslag is niet zo erg, het relais meet geleiding, rotzooi wat tussen de pennen gaat zitten wel, dus ik zou wel een paar cm afstand tussen de pennen maken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• sloth
  • Niet online
De tip van @timmert26 blijkt de juiste.

De oorzaak is lucht in de pomp. Als er lucht in de pomp zit, blijft deze pompen. Ook bij schone sensors. Erg irritant.

Ik kan wel langs gaan en dan gaat het na wat schudden, onderdompelen etc. gewoon goed als ik test. Maar er blijft lucht in komen. Soms duurt het meer dan een week, soms minder dan een dag.

Wat kan je hier aan doen?

Is het bijvoorbeeld zinnig om de pompput dieper te maken?

@orf jij hebt hier kennelijk geen last van?

• orf
sloth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:33:
De tip van @timmert26 blijkt de juiste.

De oorzaak is lucht in de pomp. Als er lucht in de pomp zit, blijft deze pompen. Ook bij schone sensors. Erg irritant.

Ik kan wel langs gaan en dan gaat het na wat schudden, onderdompelen etc. gewoon goed als ik test. Maar er blijft lucht in komen. Soms duurt het meer dan een week, soms minder dan een dag.

Wat kan je hier aan doen?

Is het bijvoorbeeld zinnig om de pompput dieper te maken?

@orf jij hebt hier kennelijk geen last van?
Nee. Ik heb dus 1x gehad dat hij bleef draaien en toen lostte schudden het op. Sindsdien hoor ik ‘m soms even aanslaan om wat water weg te pompen en 5 seconde later weer uit.

• timmert26
De put dieper maken zou niks uit moeten maken denk ik, hoogstens voor de rotzooi. De sensor gaat nog steeds bij hetzelfde waterniveau pompen. Bij mij is toen ik hetzelfde euvel had de pomp vervangen omdat die ook gewoon 7 of 8 jaar oud was.

Ik gok dat hij ergens valse lucht aanzuigt? Ik gok dat je die sensor niet zomaar kunt afstellen dat hij bij een iets hoger water punt begint met pompen?

• sloth
  • Niet online
Vandaag weer problemen. En ik krijg de pomp zelfs niet meer werkende. Blijft pompen. Wat ik ook probeerde van trucjes (schudden/onderdompelen/sensor schoonmaken/...) die voorheen werkte, niets hielp.

@orf Mooi dat het bij jou zo goed werkt! Schudden hielp vandaag bij mij helaas niet.

@timmert26 Excuus voor de domme vraag (zoals je merkt is dit niet mijn sterkte) maar hoe kan je controleren of de pomp valse lucht aanzuigt?

Je kan de hoogte waarbij de pomp aanslaat instellen dmv een schuifvlotter. YouTube: DAB Nova Up M-AE Vlakzuiger Dompelpomp - Review maar jammer genoeg niet dat hij bij een iets hoger water punt begint met pompen.

Ik ga ook even met DAB contact op nemen, kijken of daar een zinnige reactie komt op dit probleem.

• timmert26
sloth schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:03:
Ik ga ook even met DAB contact op nemen, kijken of daar een zinnige reactie komt op dit probleem.
Ik denk dat dit de meeste verstandige keuze voor nu is. Even afwachten wat hun reactie is.
Valse lucht aanzuigen door misschien een lekkage ergens, een slangetje met een gaatje oid?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:16
@sloth Wat @Jorn zegt is een erg betrouwbare manier.

Onze klanten gebruiken dat ook in hun ketels, en die staan decennia prima t werken met dergelijke sensoren.
Kan niet zo 123 een consumenten variant vinden.

Deze wel, maar heeft niet mijn voorkeur.
Kun je een slim stopcontact/plug schakelen.
https://www.slimmedingen....xhvJ_iZUz9ngaAs3yEALw_wcB

EDIT:

3 tellen later vind ik dit, en volgens mij is dit precies wat je zoekt.
https://watermelder-expert.nl/niveauregelaar
Dit lijkt mij het meest betrouwbaar.

[Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 03-02-2022 09:09]

• sloth
  • Niet online
Ik kom later hier nog op terug, alvast snelle update..

@FRANQ je laatste optie lijkt me gewoon perfect wat ik zocht! Dank je! Ik heb deze unit zonet besteld https://www.amazon.de/-/e...evel-switch/dp/B005IMHDBO

De optie van @Jorn is nog beter (industriële toepassing) maar ik heb wellicht niet alle technische skills om het te installeren, het kost me meer tijd (die ik even niet heb) en vooral ook extra gedoe. De levertijd van de niveaurelais is ook erg lang op dit moment, geen voorraad. Ik probeer het dus eerst met https://www.h-tronic.de/s...mit-10-meter-sensorkabel/

O+ Gathering of Tweakers _/-\o_

[Voor 49% gewijzigd door sloth op 03-02-2022 12:39]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: liever dat de pomp altijd in het water staat, dus je pompput niet helemaal leegpompen.

Wise enough to play the fool

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 21:20
In meer permanente installaties gebruikt men een vlotter met een drukkamer. Ik ben de exacte benaming kwijt.
Die zijn op een past niveau gemonteerd en detecteert wanneer de 'vlotter' onder water komt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

warhamstr schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:54:
In meer permanente installaties gebruikt men een vlotter met een drukkamer. Ik ben de exacte benaming kwijt.
Die zijn op een past niveau gemonteerd en detecteert wanneer de 'vlotter' onder water komt.
Hydrofoor, maar das meer drinkwatersystemen.

Wise enough to play the fool

• badleek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2022
sloth schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:36:

@FRANQ je laatste optie lijkt me gewoon perfect wat ik zocht! Dank je! Ik heb deze unit zonet besteld https://www.amazon.de/-/e...evel-switch/dp/B005IMHDBO
Ik heb exact hetzelfde probleem en was aangenaam verrast dat ik deze recente draad vond.

Ik heb zonet hetzelfde besteld, ben benieuwd!

• sloth
  • Niet online
Snelle update: mijn unit is vandaag in proefopstelling (weinig tijd) geinstalleerd.

Het ding doet (4x getest) in basis precies wat ik wil! :D

@FRANQ nogmaals erg bedankt!

[Voor 10% gewijzigd door sloth op 07-02-2022 13:27]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:10
Je kunt ook eens kunnen kijken naar een vlotterschakelaar voor een bilgepomp. Dit wordt in boten toegepast en zijn zeer bedrijfszeker (anders ligt op een dag je boot op de bodem). Die vlotterscakelaar kun je dan gewoon met 2 componentenlijm of UV lijm op zijn plaats lijmen. Liever iets hoger dan de pomp zodat die geen lucht gaat happen. De pomp zet je dan op een paar badkamertegeltjes zodat die wat hoger staat dan de bodem. Er blijft dan altijd een dun laagje water staan waar het vuil zich in kan verzamelen zodat het niet je pomp in wordt getrokken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee