Toon posts:

Lenovo Legion laadt niet, oorzaak verbogen pin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• h_fabrikant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-03 20:12
Beste mede Tweakers,

De Lenovo Legion Y540-17IRH 81Q4 laptop van mijn vrouw heeft de geest gegeven. Hij wil niet meer laden nadat de batterij helemaal leeg is gegaan. Dit hebben we al een keer eerder gehad en hij is toen binnen de garantie gerepareerd. Daar zit hij nu net buiten. Bij het indrukken van de aan/uitknop gaat er nog wel een ledje knipperen wat aangeeft dat de accu leeg is.

Nu heb ik hem even uit elkaar gehaald en zie dat in de connector op deze foto de rechter pin verbogen is. De stekker zat er ook niet helemaal goed in.

Nu weet ik niet of dit de directe oorzaak van het probleem is, want ik kan nergens een diagram vinden om uit te zoeken wat deze pin doet en tot op heden heeft hij wel gewoon altijd geladen.

De pins zijn vreselijk klein en ik kom er met mijn gereedschap niet tussen. Je kunt het op de foto net niet zien (ik kan niet lager komen met mijn camera) maar hij zit tegen de zijkant van de connector aangebogen.

Heeft één van jullie misschien een goede suggestie hoe ik deze weer teruggebogen kan krijgen?

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22
Wat zit er aan het uiteinde van deze connector?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-03 23:20
Als gebruikelijk gereedschap niet past, een naald wel misschien? voorzichtig rechtbuigen, indien mogelijk zou ik voor de zekerheid wel even de accu lostrekken (ook al is die leeg, leeg is zelden ECHT leeg namelijk)

• h_fabrikant
Damic schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:10:
Wat zit er aan het uiteinde van deze connector?
Sorry, dat is inderdaad uit mijn verhaal niet op te maken. Dit is de connector op het mobo waar de stekker van de accu in gaat.

• h_fabrikant
nick_haak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:13:
Als gebruikelijk gereedschap niet past, een naald wel misschien? voorzichtig rechtbuigen, indien mogelijk zou ik voor de zekerheid wel even de accu lostrekken (ook al is die leeg, leeg is zelden ECHT leeg namelijk)
Probleem is dat het platte pins zijn die verticaal naast elkaar in de connector zitten. De meest rechter pin zit tegen de zijkant van de connector gebogen en ik kom er niet tussen... Misschien als ik van een hele dunne speld of naald het uiterste puntje iets ombuig dat ik er nog onderdoor kan haken, maar ik heb maar een halve milimeter ruimte dus dat valt niet mee...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:49

SA007

Moderator Tweaking
Als hij werkte tot de laptop leeg was maar niet wil laden zou ik het probleem niet in de verbinding tussen de accu en de laptop zoeken maar tussen de adapter en de laptop.

Ook zonder accu erin zou de laptop het moeten doen met de lader aangesloten.

Klok is stuk :(

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:10

Tens

fits the description

h_fabrikant schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Sorry, dat is inderdaad uit mijn verhaal niet op te maken. Dit is de connector op het mobo waar de stekker van de accu in gaat.
die kan niet spontaan verbuigen, alleen als je de stekker er uit en in doet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:03

empy

Rijdt rondjes

Tens schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:15:
[...]

die kan niet spontaan verbuigen, alleen als je de stekker er uit en in doet.
Dit inderdaad, dit verbuigt niet zomaar. Dit is wel een vaak gezien probleem omdat de stekker er dan niet goed in terug wordt geplaatst, maar onder een kleine hoek.

Er zijn 2 manieren om dit goed te krijgen, of het hele bord vervangen. Of de pin voorzichtig met een puntig pincet/naald weer rechtbuigen. En wanneer hij recht staat voorzichtig proberen of de accu weer soepel aangesloten kan worden. Check ook de connector op de accu of deze niet beschadigd is.

Als ik de accu er bij zoek, zie ik dat het een plus is welke tegen de zijkant aan ligt. Als deze kortsluiting veroorzaakt werkt het hele laadcircuit niet meer. Je heb een redelijke kans dat als dit de oorzaak was, hij hierna weer zou moeten werken.

sys specs

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Plaats een klein spiegeltje om onder die hoek te kunnen kijken. Ik heb zelf zo'n periscoop camera.
De contacten op de batterij kun je nameten om te zien of de batterij inderdaad leeg is. Ik zou verwachten dat de laptop het nog wel doet zonder batterij (alleen lader) maar weet niet of dat voor elke laptop het geval is.
Om zo'n klein contactje te verbuigen kun je massief elektradraad proberen. Kun je in elke dikte krijgen en ik elke vorm buigen.

Theo

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 15:28
SA007 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:13:
Als hij werkte tot de laptop leeg was maar niet wil laden zou ik het probleem niet in de verbinding tussen de accu en de laptop zoeken maar tussen de adapter en de laptop.

Ook zonder accu erin zou de laptop het moeten doen met de lader aangesloten.
Ik heb thuis behoorlijk veel laptops die inderdaad op de zelfde manier 'kapot' zijn. De adapter stopt ermee, de laptop valt uit (met lader) dus de laptop is stuk, volgens de consument. Ik zou eerst de adapter eens controleren voordat je de gehele laptop uit elkaar sloopt. Ook als het lampje brandt, is dit geen garantie dat de adapter goed is. Het kan namelijk ook voorkomen dat de adapter het vermogen niet kan leveren.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De laptop moet ook aan kunnen zonder de accu erin.
Maar inderdaad, de kans is groot op een breuk in de kabel of op d DC connector aan het moederbord, heb al heel wat connectors vervangen wegens en breuk in en pootje.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• h_fabrikant
Dank allen voor het meedenken.

Ik krijg de pin met geen mogelijkheid recht, ik kom er gewoon niet bij. het is allemaal zó priegelig tegenwoordig... Het vreemde is dat ik hem zo aantrof bij het openschroeven. Vermoedelijk is dit dus al tijdens de reparatie gebeurd waar we hem anderhalf jaar geleden voor hebben teruggestuurd. Hij heeft tot nu toe gewerkt ondanks dat één pin geen contact had...

Ik heb inmiddels met een andere lader geprobeerd of de laptop daarmee wel weer aangaat en die doet het ook niet. Sterker nog, de vonken slaan eruit als je hem in de laptop steekt, dus er is meer aan de hand dan alleen een verbogen pin.

Omdat de laptop uit de garantie is word reparatie een dure grap. Ik vrees dat het hele moederbod vervangen moet worden...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
klinkt als een kortsluiting :o

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Of de lader die je gebruikt is niet goed (polariteit anders?) Over het algemeen kan een lader wel tegen kortsluiting. Soms niet en dan gaat er helaas een zekering (intern) door. Een lader kun je opmeten op de pinnen. Meestal zoiets van 18V DC. Als je oorspronkelijke lader stuk blijkt en dat komt door kortsluiting op het board, dan maakt dat verbogen pinnetje blijkbaar ook niets uit. Tenzij het zo verbogen is dat het daardoor kortsluiting maakt natuurlijk.
Ik zou het eens voeden met een lab voeding. 1A max, om te zien hoe hij er op reageert.

Theo

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 22:28

Diamon

The Weird One

Heb wel wat ideeën, maar daarbij heb je redelijk wat soldeerkennis van mogelijk (in dit geval).
Connector er af solderen, gebogen pin er de connector halen, rechtbuigen en terug plaatsen. Daarna weer terug solderen.

And The Only One

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee