Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:47
Hallo,

Zoals de titel al aangeeft: Wat is het verschil tussen de DHCP van Pihole en de DHCP van Synology?

Mijn Pihole draait op Docker via mijn NAS.

Ik wil graag het meer centraliseren aangezien ik ook met Home Assistant wil gaan werken.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Thanks,

Droeloe

Beste antwoord (via Gh0st op 12-01-2022 00:47)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil graag het meer centraliseren
Het? DHCP? En hoe meer je op 1 device kwakt (bijvoorbeeld op de NAS), hoe afhankelijker je ervan bent als dat device het niet doet.

Mening: draai DHCP op je modem/router en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je vraag is een beetje vreemd. PI-Hole is hoofdzakelijk een DNS server, and Synology is een merk van NASsen en routers.
Om Pi-Hole zijn werk te laten doen is het belangrijk dat de clients in het netwerk Pi-Hole als DNS server gebruiken. Een tamelijk eenvoudige manier om dit voor elkaar te krijgen is door deze DNS server via DHCP aan de clients bekend te maken. Omdat de DHCP server in sommige routers niet goed te configureren zijn, is aan Pi-Hole tevens de mogelijkheid toegevoegd om een DHCP server te draaien.
Oftewel, iedere DHCP server voldoet mits je de mogelijkheid hebt om custom DNS server(s) in te stellen. (En als de DHCP server niet op je router draait, moet je de mogelijkheid hebben een defauilt gateway in te stellen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil graag het meer centraliseren
Het? DHCP? En hoe meer je op 1 device kwakt (bijvoorbeeld op de NAS), hoe afhankelijker je ervan bent als dat device het niet doet.

Mening: draai DHCP op je modem/router en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 18:35

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Oftewel stel in je router in dat het DNS-adres (van de gateway) dat van de Pi-Hole is.
Iedere client die in verbinding staat met de router zal dan zijn DNS requests via de Pi-Hole laten verlopen, en waar nodig de reclame/ongewilde content blokkeren. Net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:47
Bedankt voor jullie reacties!