Toon posts:

Mag/kan ik van Windows Pro OEM naar W10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb hier een Probook 4730s liggen van HP die af fabriek Windows 7 Pro kreeg.

Nu heb ik al jaren PC's met Windows 7 (ook handgebouwde klonen waar ook een 7 licentie op is gekocht) voorzien van Windows 10 en de activatie ging altijd automatisch. Met andere woorden, deze accepteerde een 'upgrade' van 7 naar 10 voor effectief gratis. Staat me ook bij dat de upgrade naar 10 voor 7 users altijd gratis is geweest?

De laptop is zoals hij origineel was met één aanpassing: de ouderwetsche 640 gigabyte disk heb ik vervangen door een 480 gigabyte SSD (crucial) om overduidelijke redenen. Deze ssd heeft ooit in een W10 systeem met geldige licentie gefunctioneerd, heeft één keer geboot door een foutje (dus de oude W10 op die disk heeft geboot in deze laptop) en is daarna via format met een schone W10 (via mediacreationtool) geinstalleerd.

Windows zegt nu dat hij niet geactiveerd is. Het invoeren van een nieuwe productkey (en daarvoor gebruikende de Pro 7 OEM key onderop de laptop) werkt niet. Ik heb uiteraard geen trek om voor een systeem van zoveel jaar oud 145e via de Microsoft site af te tikken, dus als ik nu iets wil dat licentietechnische niet mogelijk is installeer ik er lekker Linux op.

Maar.... kan het nu wel of niet? En zo ja, hoe?

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 10-01-2022 19:06)

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 15:59
1.
Je heb op je laptop de oude disk waar Windows van Windows 7 naar Windows 10 was ge upgrade
Verwijderd.

2.
Je plaats een andere disk uit een andere pc met Windows erop en hij boot een keer.
Die Windows was volgens mij gekoppeld aan ander hardware/User dan je laptop.
Dat zal de reden zijn dat Windows niet automatisch activeert.

Wat je kan doen is:
De oud disk (indien mogelijk) met weer in de laptop top plaatsen en opstarten.

Daar de nieuwe disk erin opstaren van de USB tijdens de installatie alle partities verwijderen
en Windows installeren.

Zou zomaar kunnen dat het activeren nu wel lukt.

Ander heb je een nieuwe licentie nodig.

44

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-

[Voor 117% gewijzigd door Jaaap op 10-01-2022 21:26. Reden: Hier stond onzin]

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jaaap schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Wat werkt er niet aan?
Welke foutmelding krijg je exact?
Key invalid. Lijkt me evident.
Heb je al met Microsoft contact hierover gehad? Wat zeiden zij?
Is dit een copy-paste antwoord? Volgens mij kun je al jaren niet meer 'gewoon contact opnemen' met Microsoft. Als ik nu op de site kijk word ik direct naar de community fora gemikt voor support.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• r44
1.
Je heb op je laptop de oude disk waar Windows van Windows 7 naar Windows 10 was ge upgrade
Verwijderd.

2.
Je plaats een andere disk uit een andere pc met Windows erop en hij boot een keer.

Wat je kan doen is:

Daar de nieuwe disk erin opstaren van de USB tijdens de installatie alle partities verwijderen
en Windows installeren.

44

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
r44 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:04:
1.
Verwijderd.
Dat heb ik nergens geschreven. Laptop heeft altijd W7 gehad en is bij mijn weten nooit van W10 voorzien.
Als dat al gebeurd zou zijn, is dat via een VLK geweest (het is een ex bedrijfslaptop) dus kans bestaat zelfs nog dat de COA/OEM key onderop nooit gebruikt is geweest.
2.
Dat die versie (die nog op de schijf stond) niet activeerd begrijp ik wel, dat is MIJN licentie van mijn PC, niet van deze laptop. Ik probeer een schone installatie activeren (ik schreef ook format en schone installatie).
Wat je kan doen is:

en Windows installeren.

Ik heb de oude 640 schijf erin gestoken en ga nu ook daarop W10 installeren, kijken wat er gebeurt.
Ja, dan word het gewoon Linux :P.

• r44
HTT-Thalan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Dat heb ik nergens geschreven. Laptop heeft altijd W7 gehad en is bij mijn weten nooit van W10 voorzien.
Als dat al gebeurd zou zijn, is dat via een VLK geweest (het is een ex bedrijfslaptop) dus kans bestaat zelfs nog dat de COA/OEM key onderop nooit gebruikt is geweest.

Sorry dat heb dan niet goed gelezen.
[...]

Dat die versie (die nog op de schijf stond) niet activeerd begrijp ik wel, dat is MIJN licentie van mijn PC, niet van deze laptop. Ik probeer een schone installatie activeren (ik schreef ook format en schone installatie).

[...]

Ik heb de oude 640 schijf erin gestoken en ga nu ook daarop W10 installeren, kijken wat er gebeurt.

[...]

Ja, dan word het gewoon Linux :P.

44

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:37
Je kan die HP laptop natuurlijk gewoon weer even activeren met Windows 7 Home/Pro OEM activatie en dan upgraden naar 10(11?)
Raymond.cc: Windows 7 OEM License Installer
Upgrade met clean install:
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Als je daar geen zin in hebt kan je ook nog zoeken naar "HWID activation". O-)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
r44 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:04:
1.
Verwijderd.

2.

Wat je kan doen is:

en Windows installeren.

Je hebt me toch de verlossende tip gegeven :P.

Oude schijf erin, daar W10 op geinstalleerd. Wat ik wel anders heb gedaan is dat ik de W7 Pro key tijdens de installatie al heb ingevoerd (wanneer je nog geen internetconnectie hebt, aan het begin). Hij kan deze key niet valideren op dat moment en gaat er gewoon mee door.

Toen ik daarna de Wifi verbond was hij automatisch geactiveerd....

Daarna de SSD er weer in, wéér een schone installatie gedaan (weer met de key tijdens installatie ipv achteraf invoeren) en warempel, ik heb nu een geactiveerde W10 Pro erop staan (bijzonder, zeker omdat ik Home versie op de stick had gezet).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee