Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:31

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Dag allemaal,

Recent heb ik de sleutels van mijn volgende woning bemachtigd, en ik wil meteen beginnen met een paar grondige veranderingen die je het beste kan doen voordat je er woont.

Zo heb ik in de kerstvakantie de zolder en gevels rondom de kozijnen geïsoleerd.
Vloerverwarming en vloerisolatie is helaas nog niet gelukt vanwege een reparatie aan het riool die eerst uitgevoerd moet worden.

Nu vroeg ik mij af of ik iets kan doen op het gebied van warmteterugwinning, zeker aangezien er in de woonkamer een open trap naar overloop (1de verdieping) en zolder is.
Ik heb echter nog nooit gewoond in een huis met mechanische ventilatie, en dat is in de nieuwe woning ook niet aanwezig, dus vandaar dat ik hier om wat advies kom vragen.

Is het handig om via de open trap, waar de warmte deels al uit zichzelf zal opstijgen, de warmte uit de woning aan te zuigen op de voorzolder?
Ik heb verder nog een badkamer buis naar het dak lopen, en een buis van de keuken naar het dak.
Er is ook nog een ongebruikt schoorsteenkanaal, deze zou dan als aanzuiging kunnen dienen?

Ik zou bijvoorbeeld de verse verwarmde lucht weer in de keuken kunnen inblazen (via de eterniet pijp).

Ik zou dan ook graag het huis willen koelen met de stroom van de zonnepanelen (aanleg ergens in 2022), dus een warmtepomp ventilatiebox als dit bestaat?
Dit zou dan ook altijd als bijverwarming mee kunnen werken naast de vloerverwarming in de woonkamer.

Is dit te ver gezocht? Met de dakisolatie op zolder zal er uiteindelijk al minder warmte opstijgen via de open trap maar de warmte die er hangt terugwinnen en overdragen op verse ventilatielucht lijkt mij uiterst duurzaam.
Koelen is natuurlijk voornamelijk een luxeproduct.

In 2022 wil ik ook gaan kijken naar warmte weren (screens op de 1ste verdieping aan zonzijde).
Ik heb al een zonnescherm voor de begane grond.

De woning is uit '73.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Normaal zijn de keuken badkamer en wc afzuigings punten, en met goede reden, ik zou dat dus zo houden. natuurlijke toevoer gaat dan door roosters boven de ramen (ventilatie type C) Of in het geval van mechanische toevoer door kanalen en roosters in verblijfsgebieden als woonkamer, slaapkamer. (ventilatie type D)

Uiteindelijk is het eerste doorgaans goedkoper en het tweede energetisch beter.
zeker als je denkt aan nieuw glas zou ik direct ombouwen naar type D je zal er dus waarschijnlijk wel hier en daar een koofje moeten maken voor de extra leidingen.

Ik zou al het etherniet er direct uit (laten) halen en niet hergebruiken.
en als je koeling wil zou ik gewoon een L/L wp (airco) gebruiken.

mijn advies, doe het gewoon goed, ga geen houtje touwtje oplossingen verzinnen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Ik wil het zeker goed doen hoor, ik vroeg me af of dit een enigszins gangbare gedachte is en hoe realiseerbaar.
Dus niet terugblazen via bestaande buis, ondanks open trap verbinding?

Een extra koofje en aanvoerleiding is goed te doen, HR++ glas zit al in de hele woning. (helaas geen ventilatieroosters in de kozijnen).

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jerra schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:21:
Ik wil het zeker goed doen hoor, ik vroeg me af of dit een enigszins gangbare gedachte is en hoe realiseerbaar.
Dus niet terugblazen via bestaande buis, ondanks open trap verbinding?

Een extra koofje en aanvoerleiding is goed te doen, HR++ glas zit al in de hele woning. (helaas geen ventilatieroosters in de kozijnen).
Kleine en goedkope stap naar type D en een wtw dan..

Als je in het trapgat gaat afzuigen krijgen je slaapamers geen frisse lucht. Toevoer in de kamers en afzuiging op de normale plek en je bent helemaal klaar een extra afzuig puntje op zolder zou kunnen maar dan gaat de luchtstroom (warmte) naar zolder ook harder.

zoiets ga je dan krijgen
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatiesysteemabcd.be/wp-content/uploads/2015/05/werking-balansventilatie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Dankjewel, ga ik zeker over nadenken dan!
Want je hebt gelijk, de enige manier van frisse lucht is nu de kamers elke dag even luchten op kiepstand, en dan vooral niet vergeten dicht te doen...